3kk aloitti soseet :)
Neuvolassa tuli tämä suositus kun maitoa alkoi mennä jo reilusti yli litra päivässä ja vauva kovasti puklailee.
Nyt pari päivää syöty porkkanamössöä ja puklailu hirveästi vähentynyt ja ruokailuvälit pidentyneet,taisi siis ollakin oikea aika aloittaa?
Missä vaiheessa teidän vauvat ovat aloittaneet soseet?
Kommentit (18)
Entäs nuo vellit? Niitä ei kai periaatteessa suositella enää ollenkaan ja vähän epäilenkin sopiiko tuttelivellit vauvalle kun maitona on nutrilonin omneo..vai tuleeko vatsanpuruja? Ap
6 kk iässä alkoi soseet, siihen asti sai suolisto kehittyä ja levätä rauhassa. :)
Vellit lienee vähän makuasia....en ole ikinä antanut kun olen pitänyt sitä turhana...siinä vaiheessa kun viljoja aloitettiin niin keitin ihan puuroa...
Esikoiselle silloin aloitettiin vellit 3kk iässä,riisivelliä jne viljatonta.Silloin ainakin yöunet piteni aika paljonkin kun illalla antoi..mutta en tiedä uskallanko nyt kokeilla tuon herkkämahaisen kanssa ollenkaan..jospa nyt mennään näillä soseilla :) ap
Hieman alle 6kk iässä aloitettiin sormiruokailemalla. Seurailin lapsen valmiutta ja kiinnostusta ruokaan ja sit aloitettiin kun vaikutti valmiilta. Söi itse alusta asti, noi mun lapset ei oo oikeen koskaan halunneet että niitä syötetään. Sinänsä ihan kiva niin saa syödä samaan aikaan kaikki, mut toisaalta se sotkun määrä oli alussa aika kamala. :) No, nopeasti ne kuitenkin oppi. :)
Esikoinen aloitti 3kk iässä. Se oli suositus silloin 19v sitten. Kuopus aloitti myös 3,5kk iässä vuonna 2013 lääkärin suosituksesta. Tarkoituksena vähentää erittäin runsasta puklailua.
Aloitin viime perjantaina, poika kohta 4kk, oli lähinnä semmosta maistelua eli sen ensimmäisen kerran jälkeen en oo vielä lisää antanut. Imetän ja vauva nukkuu koko yön herämättä, joten en vielä ainakaan ihan joka päivä rupee antamaan, vähän väliä voi antaa:-)
Vauvojen ilmeet ovat hauskoja seurattavia aina uuden maun tullessa mukaan ruokavalioon. :)
Meillä 6kk kun kiinteät aloitettiin. Toki olisin antanut aiemmin jos paino olisi laskenut tai koko ajan olisi ollut rinnalla.
Meillä lääkäri suositteli aloitusta 4kk iässä kun on paljon allergioita vanhemmilla lapsilla. Oppii sietämään ruokia näin paremmin.
Yli litra?
Meilläkin menee ainaskin se litra vuorokaudessa vaikka poika on vasta pian 3 viikkoa. Painoikin kyllä 5kg syntyessään.
Meillä kans aloiteltu isommilla kiinteitä maistelemaan siinä 3-4kk iässä, kaikki ollut niin isoja, ettei olisi tullut kuuloonkaan maidolla elättää puolivuotiaaksi.
Litraa pidetään jonkinlaisena rajana kun käytössä on korvike.Rintamaidossa ei ymmärtääkseni ole tämän kaltaisia rajoja.
Olen aloittanut soseet n.3kk iässä muille, mutta tälle viimeisimmälle vasta himpun vaille 4kk kun on eka, jolle oma maito riittää. Syö kyllä yöllä tiuhaan, mutta neuvolassa 3kk iässä nimenomaan kehoitettiin, ettei aloittaisi kiinteitä, jotta maito riittäisi isolle lapselle. Tiheät yöimetykset ylläpitävät hyvin maidontuloa.
Mitä sinun tapaukseesi tulee, niin et tietysti voi antaa maitoproteiinia jos omneo on käytössä allergiaepäilyn takia. Muuten voit kyllä velliä koittaa, jos sopii, niin sitten ei ole kyse maitoallergiasta. Velli lienee kuitenkin turhaa jos syö jo soseita.
Meillä kans esikoinen 3kk, kuten silloin suositeltiin, auttoi kyllä nukkumaan yöllä, siihen asti lapsi valvoi kaikki yöt, nukkui pätkittäin koska vaan, mutta yöllä nuokuin telkkarin ääressä lapsi sylissä kaiket yöt, ei itkenyt mutta ei myöskään nukkunut. Nuorimmaisilla eli nyt 4v kaksosilla, tuli myös tarve aika aikaisin kiinteäämpään ruokaan, vellejä annettiin 3 kk vanhana, vaikka olivat syntyneet 2kk ennen aikojaan. eivät suostuneet paljoa juomaan maitoa, mutta sosetta alkoivat sitten syödä, ja velli meni alas huomattavasti paremmin kuin maito. Kasvua piti saada, ja maito ei todellakaan siihen riittänyt, saivat aluksi pääasiassa tissimaitoa, mun ja vierasta sairaalassa, kotona suoraan tissistä ja pakkasesta, 3kk siirryttiin myös tutteliin muutenkin, tissimaidot alkoi loppua. Mitään allergioita ei ole, meillä kenelläkään, eikä korvatulehduksia ole ollut meillä kellään, eikä mun sisaruksillakaan, kaikki saaneet kiinteitä 3kk ikäisenä.
Meillä kiinteät aloitettiin 6kk:n iässä molempien kohdalla, juniori puoli vuotias pari päivää sitten. Molemmat kasvaneet rintamaidolla hyvin. Parsakaali, kukkakaali ja bataatti ekoja makuja, sormiruokailu menee siinä rinnalla.
[quote author="Vierailija" time="26.06.2013 klo 19:35"]
Hieman alle 6kk iässä aloitettiin sormiruokailemalla. Seurailin lapsen valmiutta ja kiinnostusta ruokaan ja sit aloitettiin kun vaikutti valmiilta. Söi itse alusta asti, noi mun lapset ei oo oikeen koskaan halunneet että niitä syötetään. Sinänsä ihan kiva niin saa syödä samaan aikaan kaikki, mut toisaalta se sotkun määrä oli alussa aika kamala. :) No, nopeasti ne kuitenkin oppi. :)
[/quote]
Tuliko jollekin nyt paha mieli toisten kokemuksien kertomisesta kun piti negapeukuttaa. :D Tässähän pyydettiin kertomaan et koska muilla on aloitettu kiinteät ja kirjoittaja kertoi. Ihme logiikkaa joillain.
Meillä on kans mennyt litra korviketta jo parin viikon iästä ja paino alle neljä kiloa syntyessään ja nyt kaks kuukautisena n. viisi kiloa. Mutta on tosi aktiivinen ja liikkuvainen ja nukkuu vähän, lisäksi helteet vaikuttaa. Ei oo mieleen tullut alottaa kiinteitä mutta kohta vois kyllä kokeilla.
Jännä juttu että tässäkin ketjussa puhutaan "mahan kehittymisestä rauhassa". Sit kuitenkin lasten päälle tungetaan kaiken maailman myrkkyvaatteita halpatuotantomaista ja lelut kans täynnä kemikaaleja. Mistäköhän ne allergiat tulee, niistä myrkyistä vai puhtaasta kotimaisesta luomuruuasta?????
Molemmat olivat 3kk ikäisiä,perunalla ja porkkanalla alettiin.