Miten siirtää lapselle omaisuutta mahdollisimman pienin perintöveroin?
Laskeskelen tässä miten on tehokkainta siirtää omaisuutta lapselle mahdollisimman pienin perintöveroin, toki kuitenkin laillisesti.
Mietitään nyt vaikka vanhempia joilla 2 lasta ja yhteensä 650k perittävää varallisuutta. Jos koko summa siirtyy lapsille normaalina perintönä lapset maksavat 33 650 euroa perintöveroa per naama.
Mutta jos vanhemmat on lasten syntymästä pitäen lahjoittaneet 3v välein kullekin lapselle vajaat 5000 e (kumpikin vanhempi voi lahjoittaa erikseen), lasten ollessa 30v on vanhemmat voineet verotta lahjoittaa jo 50k + 50 euroa kummallekin, yhteensä 200k ilman veroja.
Lisäksi jos vanhemmat hommaa molemmille sijoitusyksiön ja antaa lasten asua siellä ilmaiseksi sen aikaa kun lapset hakevat kouluun/opiskelevat/työllistyvät (esim 7 vuotta) niin lapset saavat käytännössä opiskeluaikana kumpikin n. 50k edestä taloudellista apua (laskettu oletuksella että vaihtoehtona olisi ollut 600e/kk vuokranmaksu tämän ajan), josta ei myäskään tarvitse maksaa perintöveroa. Lapsi voi toki säästää tuona aikana itse tienaamansa rahat, eikä ehkä joudu ottamaan opintolainaa.
Tässä vaiheessa 650k omaisuudesta on jo siis jo siirretty lapsille 300k ilman perintöveroja. Kun lapset ovat työelämässä ja heillä on jo omiakin säästöjä, vanhemmat voivat vielä vaikka myydä lapsille nuo sijoitusyksiöt alihintaan , kunhan hinta ei alita 75% käyvästä hinnasta. Eli vaikka 150k arvoisen yksiön voi myydä 115k eurolla, jolloin kumpikin lapsi saa käytännössä tulonsiirtona vanhemmilta 35k.
Näin 650k omaisuudesta on jo 370k verottomasti siirretty perheen lapsille, laillisesti.
Jos vanhemmat tässä vaiheessa kupsahtaa, perintönä jaettavaa on enää 280k - kumpikin lapsi perii siten kultakin vanhemmalta 70k - perintöveroa tulee maksettavaksi vain 9600 euroa per napa - reilusti yli 23k vähemmän kuin jos perhe ei olisi optimoinut perintöverotusta.
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Mutta jäähän sitä rahaa perintöveron jälkeenkin? Monikin on rikastunut yheiskunnan kustannuksella keinottelemalla, joten miksei valtio voisi saada vänän takaisinkin?
Suurin osa suomalaisista ei ole erityisen rikkaita, ja harva on rikastunut millään keinottelulla -suurin osa on kerryttänyt kaiken varallisuutensa tekemällä pitkän työuran, ja maksanut palkasta aina reilusti veroa.
Vierailija kirjoitti:
Ap, olet ihan liian yksinkertainen. Ei mene todellakaan ihan kuin strömsössä tuo sinun kalkulointisi. Mietipä vähän tarkemmin asioita.
Haluatko tarkentaa?
Pistä firma Viroon pystyyn ja laita kiinteä omaisuus firman nimiin. Sitten myyt firman lapsille haluamaasi hintaan. Tai vaihtoehtoisesti lapset voivat perunkirjoissa kirjata pesäluetteloon omaisuudeksi virolaisen firman osakkeita, arvo 200.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta jos vanhemmat on lasten syntymästä pitäen lahjoittaneet 3v välein kullekin lapselle vajaat 5000 e (kumpikin vanhempi voi lahjoittaa erikseen), lasten ollessa 30v on vanhemmat voineet verotta lahjoittaa jo 50k + 50 euroa kummallekin, yhteensä 200k ilman veroja.
Pieniä summia vielä. Jos isovanhemmat ovat elossa, niin kummankin vanhemman kannattaa "lahjoittaa" jokaiselle isovanhemmalle se 4999 lasta kohti, jonka isovanhempi taas lahjoittaa lapselle verotta. Näin saadaan 40k lisää siirrettyä joka kolmas vuosi. Tämän kun aloittaa heti vauvaiässä niin siinä ehtii isovanhempien kuolemaan saakka siirtää jo ihan oikeaakin rahaa.
Näin ne varakkaat perheet tekevät verosuunnittelua.
Häh? Miksi vanhempien pitää antaa raha isovanhemmille? Miksi ei jokainen vain anna lapselle 4999e/3 vuotta? Aivan sama lopputulos ja paljon helpommalla.
t.kristallikissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ilmaista asumista vanhempien omistamassa asunnossa. Kela maksaa opiskelijalle asumistukea mikä on suoraa tuloa asunnon omistajalle. Kela maksaa 80% hyväksyttävästä vuokrasta.
Verottomasti voi ostaa loputtomasti lapsillesi ja lapsenlapsille hyödykkeitä kuten keittiönpöydän, sohvan, pyykinpesukoneen, kumisaappaat jne.
Saako tuon asumistuen myös sellainen opiskelija joka asuu vanhrmpien omistamassa asunnossa? Muistaakseni ainakin joskus aikaisemmin ei saanut mutta on voinut muuttua.
Ja joo, kodinkoneiden, huonekalujen, älypuhelimen, läppärin, vaatteiden, laskujen ja harrastusten maksaminen opiskelevalle nuorelle on myös hyvä keino, kunhan tosiaan ostaa/maksaa puolesta eikä siirrä rahana lapsen tilille.
Nykyään saa vanhempien omistamaan asuntoon kunhan vanhemmat eivät asu siinä asunnossa. Meillä maksaa kela kivasti sijoitusasunnon meille tällä systeemillä. Ja lapsi asuu siinä "ilmaiseksi".
Mutta tuo ei kyllä pienennä perintöveroa mitenkään.
Ei mutta kartuttaa perittävää omaisuutta. 600e 12kk vuodessa 7 vuoden ajan niin sijoitusasunnon laina on maksettu.
Joo mutta ap:n tampiolaskelmassa kuviteltiin jotekin auttavan perintöveroihin.
Lisäksi ihmettelen ap:n verosummaa, elleivät perintöveroprosentit ole laskeneet lähivuosina. Maksoin suurin piirtein tuon verran veroa noin 270 000 euron perinnöstä, en 325 000 eurosta.
Parempaa verosuunnittelua on lahjoittaa omaisuuttaan lapsilleen pidättämällä itsellään hallintaoikeuden ja tehdä tämä vielä itse suht nuorena. Se oma hallintaoikeus pienntää lahjaveroprosenttia aika paljon.
Tuossa on vaan se tyhmä toimi, että kerran kun sen on tehnyt sitä ei voi enää perua.
t.kristallikissa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ilmaista asumista vanhempien omistamassa asunnossa. Kela maksaa opiskelijalle asumistukea mikä on suoraa tuloa asunnon omistajalle. Kela maksaa 80% hyväksyttävästä vuokrasta.
Verottomasti voi ostaa loputtomasti lapsillesi ja lapsenlapsille hyödykkeitä kuten keittiönpöydän, sohvan, pyykinpesukoneen, kumisaappaat jne.
Saako tuon asumistuen myös sellainen opiskelija joka asuu vanhrmpien omistamassa asunnossa? Muistaakseni ainakin joskus aikaisemmin ei saanut mutta on voinut muuttua.
Ja joo, kodinkoneiden, huonekalujen, älypuhelimen, läppärin, vaatteiden, laskujen ja harrastusten maksaminen opiskelevalle nuorelle on myös hyvä keino, kunhan tosiaan ostaa/maksaa puolesta eikä siirrä rahana lapsen tilille.
Nykyään saa vanhempien omistamaan asuntoon kunhan vanhemmat eivät asu siinä asunnossa. Meillä maksaa kela kivasti sijoitusasunnon meille tällä systeemillä. Ja lapsi asuu siinä "ilmaiseksi".
Mutta tuo ei kyllä pienennä perintöveroa mitenkään.
Ei mutta kartuttaa perittävää omaisuutta. 600e 12kk vuodessa 7 vuoden ajan niin sijoitusasunnon laina on maksettu.
Joo mutta ap:n tampiolaskelmassa kuviteltiin jotekin auttavan perintöveroihin.
Lisäksi ihmettelen ap:n verosummaa, elleivät perintöveroprosentit ole laskeneet lähivuosina. Maksoin suurin piirtein tuon verran veroa noin 270 000 euron perinnöstä, en 325 000 eurosta.
Parempaa verosuunnittelua on lahjoittaa omaisuuttaan lapsilleen pidättämällä itsellään hallintaoikeuden ja tehdä tämä vielä itse suht nuorena. Se oma hallintaoikeus pienntää lahjaveroprosenttia aika paljon.
Tuossa on vaan se tyhmä toimi, että kerran kun sen on tehnyt sitä ei voi enää perua.
t.kristallikissa
Siis ilmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pieniä summia vielä. Jos isovanhemmat ovat elossa, niin kummankin vanhemman kannattaa "lahjoittaa" jokaiselle isovanhemmalle se 4999 lasta kohti, jonka isovanhempi taas lahjoittaa lapselle verotta. Näin saadaan 40k lisää siirrettyä joka kolmas vuosi. Tämän kun aloittaa heti vauvaiässä niin siinä ehtii isovanhempien kuolemaan saakka siirtää jo ihan oikeaakin rahaa.
Tuohan ei suinkaan ole laillista verosuunnittelua, koska tarkoitus siirtää lapselle enemmän kuin mitä laki sallii verottomana, sille oma termikin, valeoikeustoimi. Toki se jää verottajalta piiloon jos ei pahemmin hiisku.
Miten niin ei ole laillista? Tietenkin on. Mutta vain täysin tyhmää, koska se estää isovanhempia lahjoittamasta omaa varallisuuttaan lapsenlapsille.
Mutta tietenkin jokainen saa tehdä lahjaksi saamillaan rahoilla mitä haluaa.
t.kristallikissa
Näillä vanhemmilla on siis rajattomasti käteistä rahaa, jota he eivät halua sijoittaa tai sitoa omaan asuntoon, mökkiin tms. vaan haluavat antaa lasten rälllättäviksi nuoresta asti. Sillä puolet lapsista pistää tollaiset paritonniset haisemaan, kun saa niitä säännöllisesti. Niistä ei ole riittävästi iloa muuhun.
Mun vanhemmat on tehnyt tuota pitkään - mutta vain suosikkilapselle. On ostettu autoja, asuntoja, siirretty mökki, annettu kuukausirahaa.
Samaan aikaan minä en ole saanut mitään koska olen narsistivanhempani ”inhokki”.
Mulle on sanottu että jään perinnöttömäksi ja asiat hoidetaan niin, että mitään lakiosaa ei tule edes jäämään. Mahdollista tuo siis on. En tiedä miten laillisesti ovat nuo lahjat antaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuohan ei suinkaan ole laillista verosuunnittelua, koska tarkoitus siirtää lapselle enemmän kuin mitä laki sallii verottomana, sille oma termikin, valeoikeustoimi. Toki se jää verottajalta piiloon jos ei pahemmin hiisku.
Miten niin ei ole laillista? Tietenkin on. Mutta vain täysin tyhmää, koska se estää isovanhempia lahjoittamasta omaa varallisuuttaan lapsenlapsille.
Mutta tietenkin jokainen saa tehdä lahjaksi saamillaan rahoilla mitä haluaa.
t.kristallikissa
Mitä sä alapeukuttaja siinä yrität? Olet väärässä, ni olet väärässä. Ei verottaja tuolle asialle mitään mahda. Vai mihinköhän lakiin mahtaisit verottajan housuissa vedota?
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhemmat on tehnyt tuota pitkään - mutta vain suosikkilapselle. On ostettu autoja, asuntoja, siirretty mökki, annettu kuukausirahaa.
Samaan aikaan minä en ole saanut mitään koska olen narsistivanhempani ”inhokki”.
Mulle on sanottu että jään perinnöttömäksi ja asiat hoidetaan niin, että mitään lakiosaa ei tule edes jäämään. Mahdollista tuo siis on. En tiedä miten laillisesti ovat nuo lahjat antaneet.
Laita kaikki tietämäsi lahjat ylös, siis vain että mitä, milloin, arvo. Sitten perinnönjaossa tilaat verottajalta kaikki sisaruksesi saamat lahjakirjat (tai vaihtoehtoissti kuoleen vanhempasi nimissä sisarukselle annetut) ja esität ne, että sinulle pitää antaa saman verran koska lahjat olivat ennakkoperintöä, jota sinä et ole saanut.
Se osa annetaan ensin perinnöstä sinulle.
Jos lahjakirjoja ei ole tehty, voit itseasiassa jo nyt ilmiantaa asiaa verottajalle. Sitten he joutuvat ne tekemään ja sisarus maksamaan lahjaveron. Lahjaverotus vanhenee kymmenessä vuodessa, eli sitä ennen annetuista, maksamattomista verollisista lahjoista verottaja voi sen vaatia.
t.kristallikissa
Vierailija kirjoitti:
Kortti käyttöön vanhemman tiliin tai luottokorttiin. Isovanhemmat maksaa lastenlasten harrastuksia, puhelimet jne. Lapselle voi antaa auton käyttöön ja maksaa vakuutukset ja bensat.
Keinoja kyllä on, jos vaan löytyy halua jakaa.
Tämä on tosiaan kaikkein yksinkertaisin keino. Kortilla voi ostaa mitä tahansa ja vanhemmat kuittaavat laskun. Kukaan ei kysele yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle on sanottu että jään perinnöttömäksi ja asiat hoidetaan niin, että mitään lakiosaa ei tule edes jäämään. Mahdollista tuo siis on. En tiedä miten laillisesti ovat nuo lahjat antaneet.Laita kaikki tietämäsi lahjat ylös, siis vain että mitä, milloin, arvo. Sitten perinnönjaossa tilaat verottajalta kaikki sisaruksesi saamat lahjakirjat (tai vaihtoehtoissti kuoleen vanhempasi nimissä sisarukselle annetut) ja esität ne, että sinulle pitää antaa saman verran koska lahjat olivat ennakkoperintöä, jota sinä et ole saanut.
Jos lahjakirjoja ei ole tehty, voit itseasiassa jo nyt ilmiantaa asiaa verottajalle. Sitten he joutuvat ne tekemään ja sisarus maksamaan lahjaveron. Lahjaverotus vanhenee kymmenessä vuodessa, eli sitä ennen annetuista, maksamattomista verollisista lahjoista verottaja voi sen vaatia.
t.kristallikissa
Kiitos! Epäilen että ovat tehneet sellaisia lahjoituksia jossa jotenkin mainittu ”tämä ei ole ennakkoperintöä” , sillä narsistille on tärkeää että suosikki saa kaiken ja inhokki ei mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laki on muuttunut, asumistukea saa nykyään myös vanhempien omaistamaan asuntoon.
Mutta määrä on pienempi, mitä saa ulkopuoliselta vuokrattuun asuntoon. Ja asumistukea saadakseen pitää olla tehtynä vuokrasopimus myös niiden omien vanhempien kanssa, eli vanhemmat joutuvat maksamaan veroa vuokratuotosta, vaikka lapsi ei mitään vuokraa oikeasti maksaisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle on sanottu että jään perinnöttömäksi ja asiat hoidetaan niin, että mitään lakiosaa ei tule edes jäämään. Mahdollista tuo siis on. En tiedä miten laillisesti ovat nuo lahjat antaneet.Laita kaikki tietämäsi lahjat ylös, siis vain että mitä, milloin, arvo. Sitten perinnönjaossa tilaat verottajalta kaikki sisaruksesi saamat lahjakirjat (tai vaihtoehtoissti kuoleen vanhempasi nimissä sisarukselle annetut) ja esität ne, että sinulle pitää antaa saman verran koska lahjat olivat ennakkoperintöä, jota sinä et ole saanut.
t.kristallikissa
Ei se nyt aivan noin mene. Elinaikanaan vanhemmat saavat lahjoittaa vaikka kaiken omaisuutensa yhdelle lapselle ilman että se vaikuttaa mitenkään perinnönjakoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kortti käyttöön vanhemman tiliin tai luottokorttiin. Isovanhemmat maksaa lastenlasten harrastuksia, puhelimet jne. Lapselle voi antaa auton käyttöön ja maksaa vakuutukset ja bensat.
Keinoja kyllä on, jos vaan löytyy halua jakaa.
Tämä on tosiaan kaikkein yksinkertaisin keino. Kortilla voi ostaa mitä tahansa ja vanhemmat kuittaavat laskun. Kukaan ei kysele yhtään mitään.
Tuo lapselle auto käyttöön maksaen vakuutukset ja bensat, voi olla suosiolahja jos se on annettu vain YHDELLE ja samanaikaisesti muut ei ole saaneet mitään.
Mun vanhemmat on ostaneet veljelle aina tuliterän auton 3-4v välein isän nimiin mutta veljellä hallinta. Tätä on jatkunut jo 20 vuotta. Veli saa muutakin, rahaa ja kalliita matkoja. Samaan aikaan minä en ole saanut killinkiäkään enkä mitään muutakaan apua.
Lakimiestuttu sanoi että käyttöoikeus omaisuuteen katsotaan suosiolahjaksi jos se on annettu selvästi ja pitkäksi aikaa vain yhdelle lapselle.
Olen ihan iloinen siitä, että minua tuettiin vain lievästi ja jouduin opettelmaan seisomaan omilla jaloillani aikuistuessani. Maksoin siitä riemusta ihan mielelläni 40 000 euron perintöverot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t.kristallikissaEi se nyt aivan noin mene. Elinaikanaan vanhemmat saavat lahjoittaa vaikka kaiken omaisuutensa yhdelle lapselle ilman että se vaikuttaa mitenkään perinnönjakoon.
Olet väärässä.
Cash money toimii aina noissa summissa, kun hitaasti tiputtelee ja maksavat kaupassa käteisellä.
Verottaja ja lainsäätäjä on kuitenkin nimenomaan halunnut sallia tämän suunnittelun, joten ei kansalaisen tarvitse potea huonoa omatuntoa laillisesta perintöverosuunnittelusta sen enempää kuin esim. verovähennysten tekemisestä. Lakia tietysti pitää noudattaa.
Oma perheemme pyysi esimerkiksi verottajalta ihan ennakkoratkaisun lapselle tehtävästä asuntokaupasta ja verottaja vahvisti että ei kuulu maksaa lahja/perintöveroa.