Mies osti ”meille” talon - en saa omaa huonetta
Mies osti talon, johon minulla ei ollut vielä varaa koska olen opiskelija. Säästän kyllä, jotta voin jonain päivänä ostaa puolet (tai edes jonkinlaisen osuuden). Tänään keskustelimme enemmän huonejaosta ja miehen visio, tai siis päätös, yllätti.
Talossa on kolme makuuhuonetta, ja toki oletin että yksi niistä on varattu minulle. Tänään mies sanoi, että on olohuone, miehen työhuone ja... VIERASHUONE.
Meillä ei edes käy vieraita, mutta tuo huone jonka oletin olevan työhuoneeni, tuleekin olemaan vierashuone, jonne laitetaan sänky ja televisio. Täysin turha ja tarpeeton huone siis, ja minä jään ilman työpistettä.
Saanhan olla ihmeissäni ja loukkaantua? Mies hokee, että tietenkin hänen talonsa on myös minun kotini, mutta nyt ei ihan tunnu siltä. Jatkan kai kouluhommien tekemistä keittiönpöydän ääressä kuten nykyisessä kolmiossammekin. Reilua, eikö.
Pahoittelen provosoivaa aloitusta, mutta olen hämmentynyt ja loukkaantunut. Mitä mieltä, onko minulla oikeus valittaa miehelle asiasta, onhan kyseessä hänen talonsa?
Kommentit (357)
Tämä on tätä nykyfeminismiä: kaikkialla nähdään naisen sortoa eikä itse olla aloitteellisia kehittämään suhdetta ja kommunikaatiota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli mies haluaa edustavan vierashuoneen ja sinä tarvitset rauhallisen paikan opiskella ?
Vain tyhmä ja moukkamainen mies voisi tuossa tilanteessa kieltää puolisolta työhuoneen. Usein puolison opiskelun tahallisen jarruttamisen tai vähättelyn taustalla on oman koulutuksen puutteesta johtuva alemmuuskompleksi. Se on paha ja valitettavan yleinen ongelma, eikä helposti poistu.Vauraissa sivistyneissä suvuissa ja perheissä on yleensä ymmärretty arvostaa koulutusta ja sitä on pyritty tukemaan. Omassa suvussani on suvun nuorimpien jäsenten koulutusta pyritty tukemaan kaikin mahdollisin tavoin, myös lasten puolisoiden.
Mihin helvettiin opiskelija tarvitsee työhuonetta? Ihan siis oikeasti?
Aloittajalla olisi siellä opiskelijamurjussaan se 20 neliötä jossa eläisi ihan joka päivä.
Kuvitteletko sinä että vuonna 2020 opiskelu on mitään muuta kuin läppärin käyttöä ja ulkoa opettelua?
Tätä varten pitää miehen rahoilla saada oma huone, jonka sisustamisenkin mies maksaa?
talossa jonka mies hankki on jo tämä ylimääräinen huone.Sitä ei tarvitse erikseen hankkia enää vain ottaa käyttöön.
Itse olen kyllä sitä mieltä ,että apn kannataa jättää sika ja tosiaan hakea oma kämppä. Saapa edes opiskella rauhassa.
No miten paljon siitä aikuisesta puolisosta on lapsettomassa perheessä oikeasti opiskelulle häiriötä? Sinä taidat olla aika pihalla siitä, millaisissa asunnoissa suurin osa opiskelijapariskunnista asuu. Vallan mainiosti onnistuu haastavienkin alojen opinnot monelta yöksiössä tai kaksiossa asuvalta parilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli mies haluaa edustavan vierashuoneen ja sinä tarvitset rauhallisen paikan opiskella ?
Vain tyhmä ja moukkamainen mies voisi tuossa tilanteessa kieltää puolisolta työhuoneen. Usein puolison opiskelun tahallisen jarruttamisen tai vähättelyn taustalla on oman koulutuksen puutteesta johtuva alemmuuskompleksi. Se on paha ja valitettavan yleinen ongelma, eikä helposti poistu.Vauraissa sivistyneissä suvuissa ja perheissä on yleensä ymmärretty arvostaa koulutusta ja sitä on pyritty tukemaan. Omassa suvussani on suvun nuorimpien jäsenten koulutusta pyritty tukemaan kaikin mahdollisin tavoin, myös lasten puolisoiden.
Aloittajalla olisi siellä opiskelijamurjussaan se 20 neliötä jossa eläisi ihan joka päivä.
Kuvitteletko sinä että vuonna 2020 opiskelu on mitään muuta kuin läppärin käyttöä ja ulkoa opettelua?
Tätä varten pitää miehen rahoilla saada oma huone, jonka sisustamisenkin mies maksaa?
Luojan kiitos meillä oli ylimääräinen huone miehen tehdessä jatko-opintoja. Se oli välillä kuin pommin jäljiltä papereineen ja kirjoineen enkä todellakaan olisi halunnut niitä nähdä olkkarissa tai meidän makkarissa. Vaikka kuinka oli läppäri, mutta halusi lukea tekstiään paperilta kuitenkin. Eri asia, jos yksin asuu, mutta yhteystaloudessa tuo vieras/työhuone oli minun hermojen pelastus.
Vierailija kirjoitti:
Muutapa sinne opiskelijamurjuun. Ja etsi oman tuloluokkasi mies. Ai köyhä opiskelijamies ei kelpaa?
Opintojen ajaksi pitää olla rikas mies joka ostelee taloja?
Iskikö kateus? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samoin kartutin omaisuutta säästöillä ja sijoituksilla. Erotessamme lähdin pois mukavan sijoitussalkun kanssa
Näinhän m ja kakaroita ei ole.eilläkin kävisi. Jännä ettei ymmärretä mahdollisuutta että siitä talosta ei jäädäkään tappelemaan ja yritetä kyniä miestä puille paljaille. Naisillakin voi olla ihan omaa varallisuutta.
Voi olla mikäli niillä rahoilla ei ole syötetty sitä äijää ja hoidettu kakaroiden kuluja.
Siitähän just oli kyse, toinen maksaa taloa ja pitää sen eron mahdollisesti tullessa, toisella on sitten niitä muita sijoituksia joiden avulla aloitetaan uus elämä. Oma mies ei syö rahaa ( :-D) ja kakaroita ei ole.
AP taitaa olla hieman yksinkertainen, kuten naiset yleensä ovat. Niin kauan kuin et omista talosta mitään / osallistu lainanlyhennys- yms kustannuksiin, sinulla on kaksi työhuonetta talossa:
- keittiö
- kodinhoitohuone / kylpyhuone
Aika mini on huone jos sinne ei sängyn lisäksi mahdu työpöytää.
Maksaja päättää,loisija loisii siellä sitten jos saa luvan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luojan kiitos meillä oli ylimääräinen huone miehen tehdessä jatko-opintoja. Se oli välillä kuin pommin jäljiltä papereineen ja kirjoineen enkä todellakaan olisi halunnut niitä nähdä olkkarissa tai meidän makkarissa. Vaikka kuinka oli läppäri, mutta halusi lukea tekstiään paperilta kuitenkin. Eri asia, jos yksin asuu, mutta yhteystaloudessa tuo vieras/työhuone oli minun hermojen pelastus.
Kuvitteletko ihan oikeasti että vuonna 2020 opiskelijoilla on kirjoja, vihkoja ja papereita?
Aloittajahan ei ole edes kertonut opiskeluistaan mitään, voi ihan hyvin olla joku parturikampaaja-amis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Useampi kommentti ja ehdotus tehdä työhuone/vierashuoneyhdistelmä. Hyvä ajatus, kysyn mieheltä.
Ap
Kysyt mieheltä? Siis mitä? Lupaa että saat laittaa työpöydän ja -tuolin? Mitä h--vettiä?
Tietysti ap puhuu asiasta miehen kanssa. Vaikka tässä on oltu jo 30 vuotta yhdessä, niin uusien huonekalujen hankinta ja sijoittelu päätetään yhdessä. Yhdessä keskustellen lopputuloksesta tulee parempi ja molempia miellyttävä.
Jos mies tarvitsee työhuonetta vain satunnaisesti, niin yksikin työhuone voi olla täysin riittävä. Siinä tapauksessa kannattaa hankkia hyvä työpöytä ja tuoli ja muut tarvittavat toimistokalusteet vain yhteen huoneeseen.
Tekeekö mies töitä kotona? Olisko työhuone ihan molempien käytössä?
Vierailija kirjoitti:
Jos molemmat haluaa asua yhdessä yhteisellä päätöksellä, niin kyllä ne asumisjärjestelytkin suunnitellaan yhdessä ja molempia huomioiden.
Vaikka mies omistaa talon, niin se ei tarkoita, että hänellä olisi oikeus yksin päättää sisustuksesta. Talo on kuitenkin yhteinen koti. Yhteinen koti.
Parisuhteen pitäisi olla tasa-arvoinen ja molempien tulisi huomioida toista. Kuulostaa nyt, että olet vähän alisteisessa asemassa varallisuuserosta johtuen. Ei ole hyvä. Onko näin muissakin asioissa?
Keskustelkaahan vielä ihan perustavanlaatuisesti tästä asiasta, ei pelkästään yhden huoneen käyttötarkoituksesta, vaan yleisesti siitä, miten yhteisen kodin asioista päätetään, mikä rooli kummallakinon. Miten mies on ajatellut asian? Oletko sinä tässä asunnossa, kodissanne "vieraana" vai tasavertaisena puolisona.
No just! Eli mies ostaa talon itselleen ja nainen on päättämässä miten sisustetaan ja miten jaetaan tilat. Vähän epäilen, että tässä parisuhteessa mies ei ole ajatellut olevansa naisen kanssa loppuelämäänsä, pitää väliaikaisena sängynlämmittäjänä. Miehellä on täysi oikeus laittaa talonsa juuri niin kuin haluaa. Nainen on voi päättää, haluaako elää tällaisessa parisuhteessa.
Minulla on oma huone, mutta tuttavieni asumisjärjestelyjä jaksan ihmetellä.
Miksi ihmeessä useimmilla naisilla ei ole isommissakaan asunnoissa kokonaan omaa huonetta ? Sitten vasta avioeron jälkeen saavutetaan kokonaan omaa tilaa ?
Onko ainoa vaihtoehto erota, jotta saadaan hiukan omaa rauhaa ?
Osaako joku selittää että mihin ihmeen logiikkaan perustuu ajatus että perheessä kaikki muut tarvitsevat omaa rauhaa ja tilaa mutta vaimo ei ?
Naisethan ovat jo koulutetumpia kuin miehet ja tekevät jatkuvasti enemmän etätöitäkin. Joka vauvallakin alkaa nykyisin olla oma huone, mutta työstressiin ja uniongelmiin hukkuvilla perheenäideillä ei ?
Ja nyt en halua vastaukseksi mitään tuloeropotaskaa. Eihän perheen lapsetkaan tienaa.
Vierailija kirjoitti:
Tekeekö mies töitä kotona? Olisko työhuone ihan molempien käytössä?
Sillä on jo oma työhuone. Lisäksi on makkari ja tämä vierashuone, jota ap ei saisi käyttää.
Vaikea uskoa tätä todeksi, kun tilaa on, mutta sitä tilaa ei saa käyttää.
Vierailija kirjoitti:
Onpa kummallisia kommentteja, en tosin jaksanut kaikkea lukea läpi.
Tietenkin vierashuoneeseen laitetaan myös työpöytä, jota opiskelija voi käyttää. Vai onko se vaan joku pieni koppi, johon just ja just saa tungettua sängyn?Vapiskaa palstan naisvihaajat: minun miehelläni on oma pieni työhuone, johon mahtuu hänen työpöytänsä ja lukutelineensä, kirjahyllyt ja osa kuntoilulaitteista. Mitä minulla on? Yksi tilava työhuone, jossa on levitettävä vierassänky ja työpöytä, jossa on tietokoneeni, sekä lipasto ja vaatekaapit, plus joogavälineeni. Lisäksi minulla on toinen tilava työhuone, jossa myös levitettävä vierassänky sekä todella iso työpöytä ompelukoneitani ja käsitöitäni varten ja tietysti iso kaapisto kaikille tarvikkeille. Enkä edes tee töitä tai opiskele :D.
Miehelläsi on käynyt todellinen tuuri ;).
Vierailija kirjoitti:
Useampi kommentti ja ehdotus tehdä työhuone/vierashuoneyhdistelmä. Hyvä ajatus, kysyn mieheltä.
Ap
Kas kun piti kysyä ensin mammoilta, että tajusit!😂 anteeksi, rumasti sanottu..mutta suorasukainen suomalaisuuteni puskee esiin kun en voinut olla huomaamatta, miten tulit niin lapsellisesti esiin aloituksessasi, etkä itse muka huomannut kysyä mieheltäsi, että josko sinne vierashuoneeseen työpöytä mahtuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos molemmat haluaa asua yhdessä yhteisellä päätöksellä, niin kyllä ne asumisjärjestelytkin suunnitellaan yhdessä ja molempia huomioiden.
Vaikka mies omistaa talon, niin se ei tarkoita, että hänellä olisi oikeus yksin päättää sisustuksesta. Talo on kuitenkin yhteinen koti. Yhteinen koti.
Parisuhteen pitäisi olla tasa-arvoinen ja molempien tulisi huomioida toista. Kuulostaa nyt, että olet vähän alisteisessa asemassa varallisuuserosta johtuen. Ei ole hyvä. Onko näin muissakin asioissa?
Keskustelkaahan vielä ihan perustavanlaatuisesti tästä asiasta, ei pelkästään yhden huoneen käyttötarkoituksesta, vaan yleisesti siitä, miten yhteisen kodin asioista päätetään, mikä rooli kummallakinon. Miten mies on ajatellut asian? Oletko sinä tässä asunnossa, kodissanne "vieraana" vai tasavertaisena puolisona.
No just! Eli mies ostaa talon itselleen ja nainen on päättämässä miten sisustetaan ja miten jaetaan tilat. Vähän epäilen, että tässä parisuhteessa mies ei ole ajatellut olevansa naisen kanssa loppuelämäänsä, pitää väliaikaisena sängynlämmittäjänä. Miehellä on täysi oikeus laittaa talonsa juuri niin kuin haluaa. Nainen on voi päättää, haluaako elää tällaisessa parisuhteessa.
Outo parisuhde, jos keskustelukin on kielletty. En ymmärrä parisuhteita, jossa toisen on oltava hiljaa ilman mielipiteitä.
Sitten edelleen joku ihmettelee että miksei suomalaiset naiset tee lapsia eivätkä ota niitä "kilttejä" miehiä. Täällä vaan haukutaan loisiksi eikä kenelläkään ole sellaista ideaa enää perheestä, jossa toinen voi olla eri tilanteessa ja toinen maksaa enemmän, siihen asti että toinenkin valmistuu ja saa töitä ja on talous jaettu jotenkin muuten kuin tasan laskimella kaikki menot puoliksi.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on oma huone, mutta tuttavieni asumisjärjestelyjä jaksan ihmetellä.
Miksi ihmeessä useimmilla naisilla ei ole isommissakaan asunnoissa kokonaan omaa huonetta ? Sitten vasta avioeron jälkeen saavutetaan kokonaan omaa tilaa ?
Onko ainoa vaihtoehto erota, jotta saadaan hiukan omaa rauhaa ?Osaako joku selittää että mihin ihmeen logiikkaan perustuu ajatus että perheessä kaikki muut tarvitsevat omaa rauhaa ja tilaa mutta vaimo ei ?
Naisethan ovat jo koulutetumpia kuin miehet ja tekevät jatkuvasti enemmän etätöitäkin. Joka vauvallakin alkaa nykyisin olla oma huone, mutta työstressiin ja uniongelmiin hukkuvilla perheenäideillä ei ?Ja nyt en halua vastaukseksi mitään tuloeropotaskaa. Eihän perheen lapsetkaan tienaa.
Yhden naisen näkökulma: en ole koskaan kaivannut omaa huonetta/tilaa. Voin käyttää makuuhuonetta aina kun haluan, sekä olohuonetta. Käyn (etä)töissä ja opiskelen, mutta etsin kotoa aina jonkun tilan, jossa olen sillä hetkellä, yleensä keittiön pöydän ääressä tai makkarissa. Lapset kaipaavat omaa tilaa ja mies tykkäisi omasta työ/harrastushuoneesta myös. Ei kaikki tarvitse samoja asioita, eikä tarpeita tarvitse luoda turhaan vain sen takia, jotta kaikilla olisi sama.
Ap taitaa olla aika nuori ja kärsiä isä-syndroomasta: ei voi sanoa miehelle (isälle) vastaan, mutta kapinoi mielessään. Outoa, että ajatus yhdistetystä työ- ja vierashuoneesta ei tullut aloittajan mieleen! Saati että asiaa voisi pohtia kumppanin kanssa.