Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mies osti ”meille” talon - en saa omaa huonetta

Vierailija
27.07.2020 |

Mies osti talon, johon minulla ei ollut vielä varaa koska olen opiskelija. Säästän kyllä, jotta voin jonain päivänä ostaa puolet (tai edes jonkinlaisen osuuden). Tänään keskustelimme enemmän huonejaosta ja miehen visio, tai siis päätös, yllätti.

Talossa on kolme makuuhuonetta, ja toki oletin että yksi niistä on varattu minulle. Tänään mies sanoi, että on olohuone, miehen työhuone ja... VIERASHUONE.

Meillä ei edes käy vieraita, mutta tuo huone jonka oletin olevan työhuoneeni, tuleekin olemaan vierashuone, jonne laitetaan sänky ja televisio. Täysin turha ja tarpeeton huone siis, ja minä jään ilman työpistettä.

Saanhan olla ihmeissäni ja loukkaantua? Mies hokee, että tietenkin hänen talonsa on myös minun kotini, mutta nyt ei ihan tunnu siltä. Jatkan kai kouluhommien tekemistä keittiönpöydän ääressä kuten nykyisessä kolmiossammekin. Reilua, eikö.

Pahoittelen provosoivaa aloitusta, mutta olen hämmentynyt ja loukkaantunut. Mitä mieltä, onko minulla oikeus valittaa miehelle asiasta, onhan kyseessä hänen talonsa?

Kommentit (357)

Vierailija
101/357 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos huone on vain vieraiden käyttöön, niin mielestäni nuo on vain kalliita ja tyhjänpäiväisiä neliöitä. 

Vierailija
102/357 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpöytä vierashuoneeseen. Asia ratkaistu, seuraava!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/357 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin muka omaa huonetta tarvit?

Vierailija
104/357 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja ainoastaan hakee miehestä pelkkää taloudellista hyötyä. Että teillä on noita femspleinauksia.

Kenen nurkissa asut ilmaiseksi itse? Mitään perhettä ei ole eikä tule, ap on miehen kanssa ainoastaan opiskeluidensa takia, ja riistää miehen omaisuutta. [/quote]

Lyhytnäköisesti ja tyhmästi ajateltu. Koulutus takaa paremmat tulot ja opiskeluajan köyhyys on yleensä tilapäistä. Mistä sinä päättelet että ap ”riistää” miehensä omaisuutta ? Puolison löytäminen on vaikeaa ja jos vielä muiden ominaisuuksien lisåksi pitäisi omaisuuden ja tulojen olla yhteen muutettaessa samanlaiset jäisi varmaankin valtaosa parisuhteista muodostumatta. Kyllä tuossa hyvin tavallisesta tilanteesta on kyse.

Meillä mieheni asui pitkään omistamassani asunnossa ja olin 25 vuotta meistä se varakkaampi osapuoli. Asunnossa tilat jaettiin kyllä aina puoliksi ja molempien opintoja yritettiin tukea. Nyt tilanne on kääntynyt toisin päin. Mies on vihdoinkin varakkaampi kuin minä. Ja se ei olisi onnistunut ilman opiskelua.

Vierailija
105/357 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat teiniltä. Ja tarkoitan tätä niin, että mies kohtelee sinua kuin teiniä, jolla ei ole valtaa mihinkään. Hälytyskellot soi tuollaisesta alisteisesta suhteesta!

Etsi parisuhde jossa olet toinen, tasavaltainen aikuinen. Ja tällä ei edes ole oikeasti mitään tekemistä teidän rahojen ja ammattien kanssa, vaan miehen alistava ja kontrolloiva asenne. Hän on todennäköisesti valinnut sinut juuri koska olet köyhempi ja alistuva (ja nuorempi?) Ja voi sinua kyykyttää.

Älä hanki lapsia hänen kanssa, hän käyttää heitä pitääkseen sinut vankina lopun ikää, sittenkin kun olet aikuistunut täyteen mittaasi ja näet mistä on kyse. Silloin on myöhäistä.

Vierailija
106/357 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ap:llä ole mitään sanomista asiaan kunnes maksaa puolet talosta. Olisit tyytyväinen että saat asua ilmaiseksi siellä.

Kai se vähän miehestä ja hänen "reiluusasteesta" ja varallisuudesta riippuu. Mä muutin miehen taloon, ehdoksi asetin että remontti tehdään ja siitä maksoin about puolet. Senttiäkään en ole maksanut asuntolainasta, se on hänen nimissään kuten talokin. Ja mulla on oma makuuhuone ja "pukeutumishuone" joka samalla vierashuone jos tarvitaan. 

Vierailija
107/357 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostat teiniltä. Ja tarkoitan tätä niin, että mies kohtelee sinua kuin teiniä, jolla ei ole valtaa mihinkään. Hälytyskellot soi tuollaisesta alisteisesta suhteesta!

Etsi parisuhde jossa olet toinen, tasavaltainen aikuinen. Ja tällä ei edes ole oikeasti mitään tekemistä teidän rahojen ja ammattien kanssa, vaan miehen alistava ja kontrolloiva asenne. Hän on todennäköisesti valinnut sinut juuri koska olet köyhempi ja alistuva (ja nuorempi?) Ja voi sinua kyykyttää.

Älä hanki lapsia hänen kanssa, hän käyttää heitä pitääkseen sinut vankina lopun ikää, sittenkin kun olet aikuistunut täyteen mittaasi ja näet mistä on kyse. Silloin on myöhäistä.

Aloittaja loisii miehen nurkissa ja rahoilla = mies alistaa. Hyvin te jaksatte vetää. 

Vierailija
108/357 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaisi varmaan keskustella miehen kanssa. Luulisi, että hänkin haluaisi sun koulukamat pois keittiön pöydältä.

Kumit, vihkot ja aapinen voi olla vaikka olohuoneen lattialla muiden lelujen kanssa...

Vierailija
109/357 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja ainoastaan hakee miehestä pelkkää taloudellista hyötyä. Että teillä on noita femspleinauksia.

Kenen nurkissa asut ilmaiseksi itse? Mitään perhettä ei ole eikä tule, ap on miehen kanssa ainoastaan opiskeluidensa takia, ja riistää miehen omaisuutta. 

Lyhytnäköisesti ja tyhmästi ajateltu. Koulutus takaa paremmat tulot ja opiskeluajan köyhyys on yleensä tilapäistä. Mistä sinä päättelet että ap ”riistää” miehensä omaisuutta ? Puolison löytäminen on vaikeaa ja jos vielä muiden ominaisuuksien lisåksi pitäisi omaisuuden ja tulojen olla yhteen muutettaessa samanlaiset jäisi varmaankin valtaosa parisuhteista muodostumatta. Kyllä tuossa hyvin tavallisesta tilanteesta on kyse.

Meillä mieheni asui pitkään omistamassani asunnossa ja olin 25 vuotta meistä se varakkaampi osapuoli. Asunnossa tilat jaettiin kyllä aina puoliksi ja molempien opintoja yritettiin tukea. Nyt tilanne on kääntynyt toisin päin. Mies on vihdoinkin varakkaampi kuin minä. Ja se ei olisi onnistunut ilman opiskelua.

Ja aloittajako tulee olemaan miehen kanssa 25 vuotta? Nykynainen vaihtaa miestä kuin sukkia, ja aina hypergamisesti. Aivan turhaa selittämistä. 

Vierailija
110/357 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ap maksaa talouden kuluista? 

En varsinaisesti lyhennä lainaa, mutta on sovittu että maksan muutaman satasen kuussa laskuihin, lämmitykseen, vakuutuksiin jne.

Ap

Ja kun mies maksaa kaiken elämisesi, niin sinä varmaan hoidat kaikki kotityöt ja ruoanlaitot? 

Olet rasittava jankkaaja.

Ap

Vastaa nyt vaan kysymyksiin. Tämä kun on keskustelupalsta.

Miksi opiskelijamies ei kelvannut, vaan piti päästä hypergamisesti omakotitaloon käskyttämään rahamiestä ? 

Okei. :)

Opiskelijamiehet eivät ole koskaan lähestyneet minua. Tämä mies lähestyi. Siitä se käskyttämisen kierre sitten lähti!

Ap

Noin vanhanaikaisena naisena luulisi sinun siis tekevän ne ruoat ja kotityötkin. 

Ainoa mies joka sinua on koskaan lähestynyt sattui olemaan sinulle taloudellinen lottovoitto? 

Rahallahan ei ole mitään tekemistä suhteessanne, vaan ihan puhtaasta rakkaudesta olet omakotitalon-ostajamiehen itsellesi valinnut? 

Vanhanaikainen nainen tietenkin olisi vienyt jo puolisonsa vihille, jolloin yhteisestä kodista puolet kuuluisi hänelle.

Avoliitossa toisen omistamassa asunnossa ei ole mitään ”taloudellista lottovoittoa”. Siitä voi joutua lähtemään vaikka heti huomenissa, jos talon omistaja niin sanoo.

-Ohis.

En jaksa lukea koko ketjua, joten ehkä tätä on jo kommentoitu, mutta tässä varmuuden vuoksi oikaisu:

Ei joudu lähtemään heti huomenissa, jos on asunnossa kirjoilla. Äärimmillään asunnon omistaja voi joutua hakemaan käräjäoikeuden päätöstä ja sen jälkeen häätöä, jolloin asumisaika voi venyä kuukausien mittaiseksi siitä, kun asunnon omistaja ilmaisee haluavansa toisen pois asunnostaan. Ja teoriassa (huom. hyvin harvoin näin käy) yli viiden vuoden avoliiton jälkeen olisi jopa mahdollista, että oikeus määräisi, että asumisoikeus on sillä, joka asuntoa ei omista. Toistan, että tätä ei yleensä tapahdu, mutta on olemassa teoreettinen mahdollisuus, että oikeus katsoo, että asuntoa omistamattomalla on suurempi tarve ja siten peruste jäädä siihen.

Eli älkää suhtautuko avoliittoon liian kevytmielisesti, se on iso taloudellinen päätös.

Itse asun puolisoni omistamassa asunnossa emmekä muuta vaihtoehtoa ole koskaan edes miettineet. En omista tästä mitään enkä aio ikinä omistaa. Jos eroamme, saan vuokra-asunnon muutamassa päivässä siksi aikaa, että voin rauhassa miettiä, hankinko omistusasunnon ja mistä. En koe tätä ollenkaan epäoikeudenmukaiseksi, jäähän minullaKIN kuukausittain säästöön enemmän kuin jos asuisin yksin. Ja sama siis koskee puolisoani, asunto on iso ja asumiskulut niin isot, että yksin hänen olisi vaikea niistä selvitä nyt, kun korona on vaikuttanut hänen tuloihinsa.

Vierailija
111/357 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja aloittajako tulee olemaan miehen kanssa 25 vuotta? Nykynainen vaihtaa miestä kuin sukkia, ja aina hypergamisesti. Aivan turhaa selittämistä. 

Älä viitsi yleistää. Olen nainen ja häpeän sitä, että muut naiset elävät taloudellisesti epätasa-arvoisissa suhteissa. Mutta ratkaisun avain on yhtä lailla miehillä, tai oikeastaan nimenomaan heillä. Älkää suostuko suhteeseen, jossa kuluja ei jaeta tasan. Etsikää naista, jolla on samanlaiset tulot kuin itsellänne, tai jos ihastutte siihen pienituloiseen opiskelijatyttöön niin seurustelkaa omista asunnoistanne käsin siihen saakka, että hänkin on töissä ja kartuttaa omaisuuttaan.

En minä kehtaisi valittaa miesten olevan lokkeja, jos itse olisin valmis mahdollistamaan lokkeilun.

Vierailija
112/357 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli mies haluaa edustavan vierashuoneen ja sinä tarvitset rauhallisen paikan opiskella ?

Vain tyhmä ja moukkamainen mies voisi tuossa tilanteessa kieltää puolisolta työhuoneen. Usein puolison opiskelun tahallisen jarruttamisen tai vähättelyn taustalla on oman koulutuksen puutteesta johtuva alemmuuskompleksi. Se on paha ja valitettavan yleinen ongelma, eikä helposti poistu.

Vauraissa sivistyneissä suvuissa ja perheissä on yleensä ymmärretty arvostaa koulutusta ja sitä on pyritty tukemaan. Omassa suvussani on suvun nuorimpien jäsenten koulutusta pyritty tukemaan kaikin mahdollisin tavoin, myös lasten puolisoiden.

Vierailija
113/357 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin opiskelija ja mies hyvätuloinen insinööri kun mentiin yhteen. Olisin halunnut asua edullisesti vielä valmistumiseen saakka, mutta mies oli niin paljon vanhempi että se ei häntä enää kiinnostanut. Myönnyin sitten että ostettiin talo ja otimme lainan puoliksi. Maksoimme kaiken puoliksi vaikka minä opiskelin ja hän veti ulkomaan päivärahaa. Olisi pitänyt tajuta, ettei sellaisen miehen kanssa vielä hyvä tule.

Opintoni viivästyivät, koska jouduin tekemään niin paljon töitä. Saimme lapsen, mutta en voinut olla kauaa kotona, koska mies ei halunnut maksaa, vaan halusi että lähden tienaamaan jotta hänellä on varaa vaihtaa autoa ja matkustella. Ettei mene rahat lapseen ja vaimoon. Samasta syystä ei halunnut enää lisää lapsia vaan itselleen helpompaa elämää.

(Kun olisi auttanut valmistumaan ajoissa, olisin ehtinyt tienata jo monta vuotta parempaa palkkaa).

Valmistuttuani etenin ajan kanssa hyviin tehtäviin päälliköksi ja tienaan nykyään enemmän kuin hän. Hän ei valitettavasti siitä enää pääse nauttimaan, koska huomasin että yksinhuoltajana minulla on enemmän rahaa ja voimavaroja edetä uralla, kuin ollessani aviossa miehen kanssa jota kiinnosti vain oma etu, ei yhteinen etu. Kun olisi ollut toisistaan huolehtiva suhde koko ajan, nyt meillä olisi todella mukavasti asiat.

Tämä siksi että vaikka ap on nyt hetkellisesti vielä opiskelija, avioliiton mittakaavassa monessa vuosikymmenessä se on lyhyt ja ohimenevä aika. Mies on lyhytnäköinen ja itsekäs, ei jatkoon.

Vierailija
114/357 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja haluat vielä muuttaa hänen kanssaan yhteen? Ei selkeästi arvosta sinua.

Vierailija
115/357 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, tuskinpa muuttaisin samaan tuollaisen tuhnusankarin kanssa. Olet säälittävä lapanen. Et saanut olla mukana talon ostossa, etkä saa olla mukana huoneiden jaossa, mutta samalla matelet, että "haluan vielä joskus ostaa siitä osuuden". 

1/5, sillä vastasin selvään kökkö-provoon.

Vierailija
116/357 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En varsinaisesti lyhennä lainaa, mutta on sovittu että maksan muutaman satasen kuussa laskuihin, lämmitykseen, vakuutuksiin jne.

Ap

On muuten hyvä diili :D mies kartuttaa omaisuuttaan ja muija maksaa juoksevat kulut. Tulisko joku maksamaan nuo minullekin? Kiva eron sattuessa kun puoliso on velaton ja sinulle jäi käteen syötyä ruokaa, viime talven lämmitykset, ja maksettu vakuutushistoria. Noilla sitä vasta ponnistetaan omille jaloilleen.

En ymmärrä. Asun mieheni omistamassa asunnossa ja kartutan omaisuuttani ihan siinä missä hänkin. Minulla se omaisuus karttuu säästöinä ja sijoituksina. Missä todellisuudessa ihmisen ei tarvitse maksaa vakuutuksista, sähköstä, netistä jne?

Vierailija
117/357 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonoitsetuntoinen mies oli siis pahasti haitaksi ja esteenä valmistumiselle ja uralleni. Sen sijaan että yhdessä olisimme voineet tukea toisiamme ja saavuttaa yhdessä enemmän.

117

Vierailija
118/357 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin muka omaa huonetta tarvit?

Jos talossa on yksi käyttämätön huone, niin miksi sitä ei voisi käyttää silloin kun ei ole vieraita? 

Ihan käsittämätöntä ettei mies haluaisi sinun opiskelevan siinä huoneessa vaan mieluummin pitää käyttämättömänä.  Minusta tuo ei ole muuta kuin ilkeilyä. 

Vierailija
119/357 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

On muuten hyvä diili :D mies kartuttaa omaisuuttaan ja muija maksaa juoksevat kulut. Tulisko joku maksamaan nuo minullekin? Kiva eron sattuessa kun puoliso on velaton ja sinulle jäi käteen syötyä ruokaa, viime talven lämmitykset, ja maksettu vakuutushistoria. Noilla sitä vasta ponnistetaan omille jaloilleen.

En ymmärrä. Asun mieheni omistamassa asunnossa ja kartutan omaisuuttani ihan siinä missä hänkin. Minulla se omaisuus karttuu säästöinä ja sijoituksina. Missä todellisuudessa ihmisen ei tarvitse maksaa vakuutuksista, sähköstä, netistä jne?

Useat tässä tilanteessa olevat naiset maksavat vielä ruokakaupankin, sisustuksen ja lasten kaikki menot, eikä heillä jää mitään säästöön, koska on pienet tulot.

Vierailija
120/357 |
28.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Samoin kartutin omaisuutta säästöillä ja sijoituksilla. Erotessamme lähdin pois mukavan sijoitussalkun kanssa, ja eksä alkoi tehdä keittiö- ja kylppäriremonttia.