Voinko tehdä asialle jotain? 60-70v vanhempien ruokatottumukset hirvittävät. Asiallista keskustelua kiitos koska olen huolissaan.
Voinko asialle tehdä jotain? Kun tulee vanhemmille kylään niin se ruuan laatu hirvittää. Heidän ruokavalionsa koostuu pelkästään kovista rasvoista (runsaasti kermaa, juustoa, lihaa, makkaraa), makeaa syövät paljon (kakkuja, leivoksia, karkkeja, kaapeissa on useita keksipaketteja, joka nurkasta löytyy suklata, hilloja), näitä "tervellisiä" limuja ja mehuja menee kauheita määriä.
Kun me tullaan kylään niin silloin äiti oikein innostuu kokkailemisesta joka on ravintoarvoltaan köyhä. Ainut "tervellinen" asia mitä hän sitten syö on tomaatti, kurkku, paprika, jäävuorisalaatti, päälle kauhea määrä kastiketta.
Olen rauhallinen ihminen mutta minua suoraan sanoen raivostuttaa toi tapa syödä. Hän sitten on aina hirmu huolissaan meidän ruokatottumuksista jotka ovat todella hyviän häntä kauhistuttaa avokado, ruisleivät, hedelmät jne, kokoajan valittaa siitä että syödään isoja annoksia. Syömme paljon palkokasveja, oikeita vihanneksia, ei koskaan eineksiä, olemme terveystietoisia, hyväkuntoisia ja normaalipainoisia. Äiti on ylipainoinen ja kokoajan valittaa närästyksestä, vatsa on iso ja turvonnut, isän kolesteroilit paukkuvat ja vyötäröä on.
Tilanne on se että hän on ihan sokea omille syömisille. Olen useita kertoja koitanut mainita hänelle että pitäisikö pikkasen jarruttaa noiden makkaroiden ja kermojen kanssa? Olen 2krt oikein laskenut hänelle yhdellä sovelluksella se määrä kovaa rasvaa, sokeria ja suolaa hän syö päivän aikana, hän kyllä oli todella hämmentynyt ja järkyttynyt. Samaa rataa sitten kuitenkin jatkuu.
Mä en vain kestä katsoa sivusta kun vanhemmat tuhoavat itsensä sillä tavalla. Sitten ahmivat särkylääkettä ja muita lääkkeitä kolesteroliin, närästykseen jnejnejnejnejne.... Onko minun tehtäväni sitten hoitaa heidät kun kaikki maailman sairaudet iskevät ja menevät huonoon kuntoon ruokavalion takia?
Elämäntapamuutoksella saisi paljon hyvää aikaiseksi.
Minusta on hyvin lapsellista että aikuinen ihminen käyttäytyy tolla tavalla ja se että aikuisella ihmisellä on kaapit täynnä herkkuja, kehtaa sitten vielä ihmetellä meidän syömiset. Hui kun avokadossa on rasvaa, hui kun hedelmissä on sokeria.
Mä en käsitä tätä ruokakammo ettei uskalleta syödä ruokaa, sitten nälkään napostellaan aamusta iltaan roskaa.
Onko kellään mitään sanottavaa tähän? Olisin hirmu kiitollinen.
Kommentit (77)
He ovat jo vanhoja eivätkä enää ehdi ruokavaliollaan tekemään itselleen hallaa. Ole tyytyväinen, että ikäihmisille maistuu ruoka ja saavat paljon energiaa, monilla on päinvastoin, ja se on oikeasti terveydelle haitaksi. Anna heidän syödä, mitä haluavat.
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin syön itseni hengiltä hyvissä ajoin, kuin joudun vanhustenhoidon asiakkaaksi makaamaan paskavaipoissa.
Saako kysyä että paljonko on jo puntarissa? :D
Etkö oikeasti ymmärrä, että teet hidasta kuolemaa? Jos haluat tappaa itsesi, niin tee se edes kunnolla äläkä aiheuta itsellesi verisuonitukosta, diabetestä jne..
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin syön itseni hengiltä hyvissä ajoin, kuin joudun vanhustenhoidon asiakkaaksi makaamaan paskavaipoissa.
Mutta kun ei ne elintasosairaudet useimmiten tule yhtäkkiä. Ensin kidut x0 vuotta ylipainoisena, vatsavaivoista kärsiväna, huonosti liikkuvana monisairaana ja sekoat laskuissa lääkekaapilla. Sitten kuolet 65-vuotiaana infarktiin, kun todennäköisesti se terveesti elänyt ikätoveri on yhä yhtä hyväkuntoinen kuin sinä 20 vuotta sitten. Kumpi siinä nyt kärsi sitten enemmän?
Syöhän sinä vaan itse terveysruokiasi niin elät pitemmän elämän, tai ainakin helvetisti pitemmän tuntuisen.
Haluaisitko jonkun määräilevän mitä sinä syöt?
Helpompi opettaa kuurosokea aivokirurgiksi. Vanhojen ihmisten tavat eivät muutu ennenkuin tapahtuu läheltäpiti-tilanne, silloinkin toinen saattaa saada hätäavun liian myöhään.
Ainahan asioista voi kohteliaasti sanoa , mutta kyllä itsemääräämisoikeus ajaa tässäkin jälkikasvun sanan ohi. Nalkuttamalla ei saa kuin katkenneet välit. Se on sitten valittavissa, haluaako olla tekemisissä.
On omakohtaista kokemusta. Vaikka toisten ratkaisut raastavat eivätkä ole omien arvojen mukaisia, jokainen päättää elämästään itse. Ja kantaa seuraukset.
Minä olen yli 60 vuotias ja päätän itse mitä syön. Olen päättänyt siitä saakka kun omaan talouteen siirryin lapsuuskodistani. Luulen, että ruokavalioni poikkeaa jonkin verran tyypillisestä ikäiseni suomalaisen ruokavaliosta, mutta kyllä siinä joitakin elementtejä on, jotka ovat tyypillisiä ikäisilleni. Yksi on se, että laitan paljon ruokaa itse. Toinen on se, että leivon paljon eli leivät, kahvileivät, piirakat jne. teen itse. Kermaa en käytä muualla kuin mansikkakakussa kesällä, ja leivän päältä puuttuu juusto (satunnaisesti), makkara ym. Voita käytän leivän päällä ja leivonnassa, ja oliiviöljy on mitä käytän salaattikastikkeissa ja ruuanlaitossa. Kasviksia syön monipuolisesti ja jo aamiaisella on paljon kasviksia, hedelmiä ja marjoja. Teen hyvin paljon kasvisruokia, ja liharuokia harvemmin. Ruokamakkaroita saatetaan syödä kesäaikaan grillattuna. Keksejä ja muita niksuja ja naksuja saatetaan syödä erikoistilanteissa, mutta kotiin ostetaan harvoin, koska jäävät syömättä. Keksejä jos haluan, niin leivon itse. Rakastan hyviä kahvileipiä, ja melkein joka päivä syön jotakin itse leivottua. Minäkin olen aika vöyreä, ja ihan huomaamatta se on päässyt tapahtumaan 🤭. En ole ikinä laihduttanut tai ollut millään ruokavaliolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kieltämättä Ap:n kuvailema ruokavalio ainakin kuulostaa epäterveelliseltä. Ilmeisesti vanhemmilla ei sitten ole kuitenkaan mitään suurempia sairauksia (-vielä), kun niistä ei ole mainintaa.
Miksi apn ruuat ovat epätervelliisiä? Linssit ja pavut harvemmin ovat, nehän ovat täynnä proteiini ja kuitua.
Linssit ja pavut ovat aivan mauttomia ja vastenmielistä syötävää, olkoon kuinka terveellisiä tahansa.
Lisäksi pavuista saa ihan jumalattomat vatsavaivat pitkäksi aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen yli 60 vuotias ja päätän itse mitä syön. Olen päättänyt siitä saakka kun omaan talouteen siirryin lapsuuskodistani. Luulen, että ruokavalioni poikkeaa jonkin verran tyypillisestä ikäiseni suomalaisen ruokavaliosta, mutta kyllä siinä joitakin elementtejä on, jotka ovat tyypillisiä ikäisilleni. Yksi on se, että laitan paljon ruokaa itse. Toinen on se, että leivon paljon eli leivät, kahvileivät, piirakat jne. teen itse. Kermaa en käytä muualla kuin mansikkakakussa kesällä, ja leivän päältä puuttuu juusto (satunnaisesti), makkara ym. Voita käytän leivän päällä ja leivonnassa, ja oliiviöljy on mitä käytän salaattikastikkeissa ja ruuanlaitossa. Kasviksia syön monipuolisesti ja jo aamiaisella on paljon kasviksia, hedelmiä ja marjoja. Teen hyvin paljon kasvisruokia, ja liharuokia harvemmin. Ruokamakkaroita saatetaan syödä kesäaikaan grillattuna. Keksejä ja muita niksuja ja naksuja saatetaan syödä erikoistilanteissa, mutta kotiin ostetaan harvoin, koska jäävät syömättä. Keksejä jos haluan, niin leivon itse. Rakastan hyviä kahvileipiä, ja melkein joka päivä syön jotakin itse leivottua. Minäkin olen aika vöyreä, ja ihan huomaamatta se on päässyt tapahtumaan 🤭. En ole ikinä laihduttanut tai ollut millään ruokavaliolla.
Olen ajatellut, että pitäisi jo tehdä hoitotahto ja elämänlaatutestamentti, jossa nämä ruoka-asiatkin voisi ottaa huomioon. Ne ovat minulle tärkeitä. Samoin hygienia-asiat pitää kirjata siihen, eli päivittäinen suihku, viimeistään illalla, ja hiusten pesu ja laittaminen sekä jalkahoidot ja kynsien leikkuut ym. Vähintäänkin puhtaat alusvaatteet joka päivä, ja mielellään kaikki vaatteet puhtaana päälle. Hampaiden pesu aamuin illoin. Kaikkea tällaista sitä yli 60 vuotias miettii, kun haluaa omaa tahtoaan ja itsenäisyyttään kunnioitettavan. Taitaa kuitenkin olla utopiaa tällaisten toiveiden toteutuminen. Kuolis pois.
Vierailija kirjoitti:
Mä en päsmäröi yhtään mitään! Olen vilpittömästi huolissaan koska rakastan heidät ja haluan heille hyvää. Ymmärrättekö että toi heidän ruokavalio on kammottavaa? Ei noin voi syödä!
Kaduttaa kun tulin tänne avautumaan, en keksinyt muuta paikkaa.
Tietysti voi syödä noin, ja jos ovat jo eläkeikäisiä, niin anna syödä mitä haluavat, anna heidän nauttia loppuvuosistaan. Kurjaa katsoa sellaisia vanhuksia jotka on langanlaihoja, näykkivät velliä ja salaattia, kituvat ja kuihtuvat, lopulta kuolevat ensimmäiseen flunssaan. Elämästä pitää ja saa nauttia loppuun saakka. Omalla äidillänikin, joka on nyt kohta 80v, ruokaa menee, saisi syödä rasvaisempaakin ruokaa, pullaa ja herkkuja päivittäin vaikka on diabetes. Antaa ihmisen syödä, nauttia elämästä. Onhan tuo jo pitkään elänyt.
Veren kolesteroliin ei ruoan kolesterolilla ole paljoakaan vaikutusta. Geeneillä ja ylipainolla taasen on. Eli vaikka vetäisi makkaraa niin ei sinällään haittaa jos makkaroita ei ole kerääntynyt kylkiin. 95% yli 50 vuotiaista on ylipainoisia, suurinosa obeeseja.
Vierailija kirjoitti:
Olenko väärässä kun olen huolissaan heidän ruokatottumuksista?
Täällä aivan sama homma vanhempien kanssa.Äidillä loppui tuo ruokavalio siihen,kun alkoi närästys,tähystettiin ja löytyi mahalaukun portin sulkijan vika.Vaihtui ruokavalio ja lääkkeet jäi.Oli tosi hyvillä mielin olostaan.Mutta sitten iski masennus eräästä vakavasta syystä ja aloittanut vanhaa ruokavaliota ,koitan kannustaa pysymään siinä missä pysyi suht terveenä. sanoi sen vanhan olevan peruja siitä kun lapsena oli ruoka tiukassa,joten hän ei halua palata niihin muistoihin.Jotenkin ymmärrän.Juttele vanhempiesi kanssa jos ei riidaksi ylly,sieltä voi löytyä jokin samanlainen syy.
Mulle työterveyslääkäri ehdotti, että menisin ravitsemusterapeutin pakeille, koska kolesteroliarvo on korkea. Tiedän tasan tarkkaan, mitä voi syödä ja mitä ei. Vaan kun ei ole sen kolesterolin suhteen näköjään mitään merkitystä, söitkö sitä vaiko tätä. Vanhempiani en ala ohjailemaan. Ovat kohta 90 -vuotiaita ja syöneet mitä parhaana ovat pitäneet.
Katselen englantilaista Eat well for less-sarjaa, jossa kaksi miestä käy laittamaan perheiden ruokatottumukset paremmiksi (halvempaa, terveellisempää.) Katsoin juuri yhden jakson, jossa yli 60-vuotiaalla diabeetikkopariskunnalla oli ap:n vanhempien kaltainen ruokavalio. Epäterveellistä ruokaa, ja siihen päälle hervottomasti sokerilimsaa, suklaata, keksiä, karkkeja, sipsejä jne. Pariskunnan miehellä oli vielä nivelreuma ja naisella silmissä jotakin diabeteksen aiheuttamaa häikkää. Tiedostivat kyllä itsekin syövänsä tosi huonosti, mutta eivät saaneet asiaa muutettua ennen kuin saivat apua. Heillä yksi iso kannustin oli rahan säästäminen muuttamalla ruokavalio terveellisemmäksi. Nuo kaksi miestä jotka auttoivat heitä, sanoivat heille ihan suoraan, että jos tuo meno jatkuu, pariskunta ei tule kauaa elämään.
Toivottavasti ap:nkin vanhemmat jossain kohtaa heräävät tilanteeseensa.