Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voinko tehdä asialle jotain? 60-70v vanhempien ruokatottumukset hirvittävät. Asiallista keskustelua kiitos koska olen huolissaan.

Vierailija
27.07.2020 |

Voinko asialle tehdä jotain? Kun tulee vanhemmille kylään niin se ruuan laatu hirvittää. Heidän ruokavalionsa koostuu pelkästään kovista rasvoista (runsaasti kermaa, juustoa, lihaa, makkaraa), makeaa syövät paljon (kakkuja, leivoksia, karkkeja, kaapeissa on useita keksipaketteja, joka nurkasta löytyy suklata, hilloja), näitä "tervellisiä" limuja ja mehuja menee kauheita määriä.

Kun me tullaan kylään niin silloin äiti oikein innostuu kokkailemisesta joka on ravintoarvoltaan köyhä. Ainut "tervellinen" asia mitä hän sitten syö on tomaatti, kurkku, paprika, jäävuorisalaatti, päälle kauhea määrä kastiketta.

Olen rauhallinen ihminen mutta minua suoraan sanoen raivostuttaa toi tapa syödä. Hän sitten on aina hirmu huolissaan meidän ruokatottumuksista jotka ovat todella hyviän häntä kauhistuttaa avokado, ruisleivät, hedelmät jne, kokoajan valittaa siitä että syödään isoja annoksia. Syömme paljon palkokasveja, oikeita vihanneksia, ei koskaan eineksiä, olemme terveystietoisia, hyväkuntoisia ja normaalipainoisia. Äiti on ylipainoinen ja kokoajan valittaa närästyksestä, vatsa on iso ja turvonnut, isän kolesteroilit paukkuvat ja vyötäröä on.

Tilanne on se että hän on ihan sokea omille syömisille. Olen useita kertoja koitanut mainita hänelle että pitäisikö pikkasen jarruttaa noiden makkaroiden ja kermojen kanssa? Olen 2krt oikein laskenut hänelle yhdellä sovelluksella se määrä kovaa rasvaa, sokeria ja suolaa hän syö päivän aikana, hän kyllä oli todella hämmentynyt ja järkyttynyt. Samaa rataa sitten kuitenkin jatkuu.

Mä en vain kestä katsoa sivusta kun vanhemmat tuhoavat itsensä sillä tavalla. Sitten ahmivat särkylääkettä ja muita lääkkeitä kolesteroliin, närästykseen jnejnejnejnejne.... Onko minun tehtäväni sitten hoitaa heidät kun kaikki maailman sairaudet iskevät ja menevät huonoon kuntoon ruokavalion takia?

Elämäntapamuutoksella saisi paljon hyvää aikaiseksi.

Minusta on hyvin lapsellista että aikuinen ihminen käyttäytyy tolla tavalla ja se että aikuisella ihmisellä on kaapit täynnä herkkuja, kehtaa sitten vielä ihmetellä meidän syömiset. Hui kun avokadossa on rasvaa, hui kun hedelmissä on sokeria.

Mä en käsitä tätä ruokakammo ettei uskalleta syödä ruokaa, sitten nälkään napostellaan aamusta iltaan roskaa.

Onko kellään mitään sanottavaa tähän? Olisin hirmu kiitollinen.

Kommentit (77)

Vierailija
41/77 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olenko väärässä kun olen huolissaan heidän ruokatottumuksista?

Et missään nimessä väärässä.. mutta kuten joku jo sanoi, että kannattaa ikävä kyllä asian antaa olla. Aikuiset ihmiset pistävät suuhunsa mitä haluavat.

Yritin myös aikani keskustella omien samanikäisten vanhempieni kanssa terveellisemmästä ruokavaliosta. Toivotonta! He lappavat ”roskaa” suuhunsa juuri samalla tavalla kuin sinun vanhempasi. Voivat myös huonosti ja tappavat jopa rakkaan koiransa syöttämällä sille keksejä ja muuta epäterveellistä.

ensimmäinen kiva viesti koko ketjussa, kiitos ymmärryksestä ja että nätisti vastasit <3 kait se sitten niin on että pitää antaa olla. Ikävää vierestä katsoa heidän huono olo.

Vierailija
42/77 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet väärässä kun kirjoitat olevasi ”huolissaan”. P.o. olen huolissaNI.

Että minua ärsyttää kun täällä aina nämä kielipoliisit vinkumassa! Ihan turhaa pas kaa kun ap:n teksti kuitenkin ihan luettavissa on. Täällä kirjoittelee monenlaiset ihmiset ja aina se teksti ei kyllä ole ymmärrettävästi edes kirjoitettu. Joten antakaa olla ja keskittykää aiheeseen!

Itsekin kerran kirjoitin bloggari, vaikka piti kirjoittaa blokkari ja ihmiset tarttuivat tähän kirjoitusvirheeseen, eikä itse asiaan ollenkaan. Jos silmiä kirvelee, niin voisi hyvin siirtyä muihin hommiin kuin palstailemaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/77 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai leivonnaiset ja muut makeat haluttuja kun sitten lapsena ollut noistakin pulaa tai sitten ollut hintavia.Myös kummastuttaa miten jaksaa sitten syödä sitten perunaa päivästä toiseen?

44/77 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet kuitenkin n.20 vuotta syönyt vanhempiesi ruokapöydässä. Milloin itse muutit ruokavaliosi nykyisenlaiseksi?

Vierailija
45/77 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmisillä on ihan käsittämätön usko että ruokavalinnoilla voisi paljonkaan vaikuttaa siihen että ei kuole ikinä tai sairastu. Yleensä se vaikutus on jotain muutaman prosentin luokkaa ja väestötasolla sillä tietenkin on merkitystä. Jos kaikki eläisivät yltiöterveellisesti, niin sitten sairastuttaisiin samoihin tauteihin ehkä vähän myöhemmin.

Suurin syy  tauteihin on ikääntyminen ja perimä ja niitä on vaikea muuttaa. Omia valintojahan nuo elintavat ovat,  eikä niihin juuri kukaan toinen voi vaikuttaa. Samaten jotkut laihduttajat vaativat tukea projektilleen, mutta ihan itse se päätös ja toimenpiteet on lopulta tehtävä.

Ystäväni äiti kaatui ja jalka jäi kipeäksi. Hän kysyi lääkäriltä, että johtuuko tämä siitä, kun olen lihava. Lääkäri sanoi, että ei, se johtuu siitä, että olet vanha.

Meinaatko ettei esim ylipaino, kakkostyypin diabetes, tai närästys mitenkään vaikuta elämänlaatuun? Nämä ovat hyvin suurelta osin täysin sopivalla ruokavaliolla vältettävissä. Mieluummin olen ilman näitä vaivoja ja elän 80-vuotiaaksi, kuin kärsin näistä ikävuodet 45-75 ja kuolen sitten. Ehkä elinvuosissa ei tullut kuin muutaman vuoden ero, mutta TERVEISSÄ vuosissa eroa olikin jo 35 vuotta.

Vierailija
46/77 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noonniin nyt näköjään saatiin järkeä keskusteluun. Täällä nyt kirjoittelee järkevä ja normaalit ihmiset. Ihanaa!

Vierailija
47/77 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kieltämättä Ap:n kuvailema ruokavalio ainakin kuulostaa epäterveelliseltä. Ilmeisesti vanhemmilla ei sitten ole kuitenkaan mitään suurempia sairauksia (-vielä),  kun niistä ei ole mainintaa.

Miksi apn ruuat ovat epätervelliisiä? Linssit ja pavut harvemmin ovat, nehän ovat täynnä proteiini ja kuitua.

Linssit ja pavut ovat aivan mauttomia ja vastenmielistä syötävää, olkoon kuinka terveellisiä tahansa.

Vierailija
48/77 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et missään nimessä väärässä.. mutta kuten joku jo sanoi, että kannattaa ikävä kyllä asian antaa olla. Aikuiset ihmiset pistävät suuhunsa mitä haluavat.

Yritin myös aikani keskustella omien samanikäisten vanhempieni kanssa terveellisemmästä ruokavaliosta. Toivotonta! He lappavat ”roskaa” suuhunsa juuri samalla tavalla kuin sinun vanhempasi. Voivat myös huonosti ja tappavat jopa rakkaan koiransa syöttämällä sille keksejä ja muuta epäterveellistä.

ensimmäinen kiva viesti koko ketjussa, kiitos ymmärryksestä ja että nätisti vastasit <3 kait se sitten niin on että pitää antaa olla. Ikävää vierestä katsoa heidän huono olo.

Minä niin ymmärrän sinua! Äitini kaiken lisäksi tupakoi, eikä auta vaikka olen siitäkin sanonut. Sinun kannattaa vain keskittyä omaan elämääsi ja antaa vanhempiesi tehdä mielensä mukaan. He ovat sen ajan ihmisiä, että nuorempien turha neuvoja tuputtaa.

Vierailija
49/77 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tuossa iässä saa jo syödä aivan mitä haluttaa

kuolema tulee ennenkuin terveysvaikutukset iskevät

Ei se tule välttämättä ennemmin. Yks asiantuntija sanoi haastattelus hyvin, että niillä, jotka vetoavat elämänlaatuun syödessään mitä tahtovat, se elämänlaatu voikin olla sitten todella huono viimeiset ajat. Ja vuosien epäterveellinen syöminen on jo tehnyt tuhoa. 60-70-kymppinen ei todellakaan ole edes vanha!! Hyvin voi muuttaa syömistapoja JOS itse haluaa. Jos ei halua, se täytyy hyväksyä.

Vaikka vanhempasi söisivät kuinka terveellisesti vaan, voivat silti sairastua. Kukaan ei elä ikuisesti terveenä. Kolesteroli ei välttämättä laske myöskään pelkällä ruokavaliolla. Itselläkin (kokeilin joskus nuorena) ruokavalion vaikutus oli ihmeen pieni. Riippuu toki tapauksesta.

Vierailija
50/77 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempana tahtoo muutenkin ruokahalu olla huono. Silloin pitää syödä niitä ruokia jotka maistuvat.

Anna vanhempiesi syödä mitä tykkäävät, pääasia, että ruoka maistuu.

Vierailija
51/77 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et sä niiden ruokatottumuksia saa muuttumaan, ja toisaalta voi olla parempikin. Se mikä sopii ja on terveellistä teille, voi ajan myötä muuttua "kelvottomaksi" vanhuksille. Vanhan ihmisen vartalo tarvitsee usein vain pieniä annoksia äärimmäisen runsasenergistä ruokaa. Mukavempi mussuttaa makkaraa, pullaa ja suolakalaa etenkin jos iän myötä ruokahalukaan ei välttämättä ole kunnossa.

Tuo pätee vakavasti sairaille ja vanhuksille eli 85-vuotiaille ja sitä vanhemmille.

Joku 60-vuotias ei ole vielä vanhus. Useimmathan ovat vielä työelämässä!

Vierailija
52/77 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa minun vanhemmilta..heillä on ihan naurettavia syitä miksi eivät osta esim. vihanneksia. Ne ovat kuulema vaan kesäruokaa eikä talvella saa mitään hyviä. Äiti laitettiin jo ravitsemisterapeutille sokeri/maksa yms arvojen takia niin tuli vaan sieltä tyytyväisenä. Että en minä juo alkoholiakaan ollenkaan ja sitten juustot on tosi huono juttu niin minähän syön vaan edamia..minulle sanoi myös, että sinunkin kannattaisi lopettaa niitten homejuustojen syönti😂Kyllä tykkään herkutella juustoilla joskus, mutta perusruokavalio on ok. Äiti ei omasta mielestään edes syö juuri mitään vaikka on painoltaankin jo niin iso ettei juuri liikkeelle pääse. Yx päivä äiti kertoi, että tekee vähän kevyempää ruokaa kun syöneet niin raskaasti lihaa/perunaa viikon..kysyin mitä kevyempi on niin uunimakkaraa..ei oo niin lihaista kun tekee ns.jauhomakkarasta. Hakevat myös paljon noutoruokaa ja äiti leipoo paljon makeaa, illat istuvat karkkien kanssa telkun ääressä. Äiti käyttää myös isää tekosyynä..esim.kerran meillä oli vesimelonia ja äiti oli, että ostaisin minäkin, mutta isä ei tykkää..oon luovuttanut heidän suhteen ja surullisena seuraan kun syövät itsensä hautaan pikku hiljaa..

Vierailija
53/77 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisten mielestä hkn sinistä, sipsit ja karkit ovat ruokaa? Tätäkö yritätte sanoa?

Kunhan ruoka maistuu niin ei huolta? Mistä lähtien nää aineet ovat olleet ruoka?

Vierailija
54/77 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en päsmäröi yhtään mitään! Olen vilpittömästi huolissaan koska rakastan heidät ja haluan heille hyvää. Ymmärrättekö että toi heidän ruokavalio on kammottavaa? Ei noin voi syödä!

Kaduttaa kun tulin tänne avautumaan, en keksinyt muuta paikkaa.

No jos olet vähänkään seurannut av forumia, niin olisit osannut odottaa suoranaista v_ _ tuilua.

Vierailija
55/77 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää keskustelun ihmiset ovat varmaan ne samat jotka huutaisivat Dr. Nowille :,D

Aika pahasti on suomalaisten terveys ja elämäntavat amerikkalaistuneita kun pidetään karkkia ja makkaraa ruokana.

Sitten kuormitetaan terveydenhuolto eikä uskota ammattilaiset kun sanovat että pitää syödä kuitua, protskua ja ravintorikkaita ruokia.

Vierailija
56/77 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:n kieli on surkean huonoa.

Se yhdistettynä superterveeseen safkaan ja taipumukseen nostaa kierroksia, luennoida ja saarnata ei todennäköisesti uppoa otolliseen maaperään sen paremmin 70 vuotta omalla tavallaan popsineeseen pariskuntaan kuin täälläkään.

Vanhemmat pääsevät aikanaan johonkin hoitopaikkaan, älä suotta ota paineita siitä että joudut tekemään heille sademetsiä tuhoavia avocadosalaattejasi (oks) lopun ikää.

Vierailija
57/77 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan uskomatonta jengiä tällä palstalla.

Vierailija
58/77 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avokaadopasketta.

HYI!

Vierailija
59/77 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, ap, tuollainen ruokavalio voi olla huono varsinkin jos on tietty geeniperimä. Mutta kuten sanottu, vaikea lähteä muuttamaan toisten aikuisten ruokavaliota.

Jos käyt kylässä, etkö voi viedä jotain terveellisempää ruokaa heille tai kokata heille siellä jotain terveellisempää. Ihan vaan että huomaisivat kuinka maistuvaa ruoka voi olla ilman litraa kermaa ja voikiloa. Esittele heille niitä kivoja vihanneksia vaikka.

Ja keskustele heidän kanssaan heidän vaivoistaan ja koita auttaa siinä missä ravinto niitä vaivoja aiheuttaa. Vihjaa siitä painosta myös.

Vanhempiesi persoonasta ja tavoista riippuen älä odota liian suurta muutosta parempaan suuntaan.

Vierailija
60/77 |
27.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n kieli on surkean huonoa.

Se yhdistettynä superterveeseen safkaan ja taipumukseen nostaa kierroksia, luennoida ja saarnata ei todennäköisesti uppoa otolliseen maaperään sen paremmin 70 vuotta omalla tavallaan popsineeseen pariskuntaan kuin täälläkään.

Vanhemmat pääsevät aikanaan johonkin hoitopaikkaan, älä suotta ota paineita siitä että joudut tekemään heille sademetsiä tuhoavia avocadosalaattejasi (oks) lopun ikää.

Itselläsikö sitten kielipoliisintutkinto takataskussa? Mene vaikka korjaamaan kesäkoululaisten kokeita jos ei ole parempaa tekemistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä neljä