Voinko tehdä asialle jotain? 60-70v vanhempien ruokatottumukset hirvittävät. Asiallista keskustelua kiitos koska olen huolissaan.
Voinko asialle tehdä jotain? Kun tulee vanhemmille kylään niin se ruuan laatu hirvittää. Heidän ruokavalionsa koostuu pelkästään kovista rasvoista (runsaasti kermaa, juustoa, lihaa, makkaraa), makeaa syövät paljon (kakkuja, leivoksia, karkkeja, kaapeissa on useita keksipaketteja, joka nurkasta löytyy suklata, hilloja), näitä "tervellisiä" limuja ja mehuja menee kauheita määriä.
Kun me tullaan kylään niin silloin äiti oikein innostuu kokkailemisesta joka on ravintoarvoltaan köyhä. Ainut "tervellinen" asia mitä hän sitten syö on tomaatti, kurkku, paprika, jäävuorisalaatti, päälle kauhea määrä kastiketta.
Olen rauhallinen ihminen mutta minua suoraan sanoen raivostuttaa toi tapa syödä. Hän sitten on aina hirmu huolissaan meidän ruokatottumuksista jotka ovat todella hyviän häntä kauhistuttaa avokado, ruisleivät, hedelmät jne, kokoajan valittaa siitä että syödään isoja annoksia. Syömme paljon palkokasveja, oikeita vihanneksia, ei koskaan eineksiä, olemme terveystietoisia, hyväkuntoisia ja normaalipainoisia. Äiti on ylipainoinen ja kokoajan valittaa närästyksestä, vatsa on iso ja turvonnut, isän kolesteroilit paukkuvat ja vyötäröä on.
Tilanne on se että hän on ihan sokea omille syömisille. Olen useita kertoja koitanut mainita hänelle että pitäisikö pikkasen jarruttaa noiden makkaroiden ja kermojen kanssa? Olen 2krt oikein laskenut hänelle yhdellä sovelluksella se määrä kovaa rasvaa, sokeria ja suolaa hän syö päivän aikana, hän kyllä oli todella hämmentynyt ja järkyttynyt. Samaa rataa sitten kuitenkin jatkuu.
Mä en vain kestä katsoa sivusta kun vanhemmat tuhoavat itsensä sillä tavalla. Sitten ahmivat särkylääkettä ja muita lääkkeitä kolesteroliin, närästykseen jnejnejnejnejne.... Onko minun tehtäväni sitten hoitaa heidät kun kaikki maailman sairaudet iskevät ja menevät huonoon kuntoon ruokavalion takia?
Elämäntapamuutoksella saisi paljon hyvää aikaiseksi.
Minusta on hyvin lapsellista että aikuinen ihminen käyttäytyy tolla tavalla ja se että aikuisella ihmisellä on kaapit täynnä herkkuja, kehtaa sitten vielä ihmetellä meidän syömiset. Hui kun avokadossa on rasvaa, hui kun hedelmissä on sokeria.
Mä en käsitä tätä ruokakammo ettei uskalleta syödä ruokaa, sitten nälkään napostellaan aamusta iltaan roskaa.
Onko kellään mitään sanottavaa tähän? Olisin hirmu kiitollinen.
Kommentit (77)
Jospa hyväksyttäisiin se, että myös vanhat ihmiset on itsenäisiä, konaisia ihmisiä, joilla on oma äly, tahto ja tunteet ja he saa elää elämänsä itselleen mieluisella tavalla ilman holhoamista. Olispa superpaljon kovempi itsekin vanheta, kun tietäisi että omaa tahtoa kunnioitetaan ja ihmisyyttä varjellaan loppuun saakka.
Vierailija kirjoitti:
Mummo eli 86 v tuon tyylisellä ruokavaliolla. Mummo sienesti ja kasvatti porkkanoita ja nauriita. Jonkin verran oli vihanneksiakin ruokavaliossa. Ehdoton ei margariinille, öljylle ja kevytmaidolle.
Olen yli 70 ja ehdoton ei myös margariinille! En sienestä, porkkanoita tai nauriita en kasvata. Ruokavalioni voisi tietenkin olla parempikin, mutta miksi? Uskon siihen, että elinpäiviä on jokaiselle mitattu oma määrä.
"Huolissaan, huolissaan, huolissaan." En meinannut sanoa mitään, mutta ap hokee tuota joka kommentissa.
Ap, olet huolissasi eli: "Olen huolissani vanhempieni ruokavaliosta..."
"Huolissaan"-muotoa käytetään yksikön kolmannessa persoonassa: "Hän on huolissaan vanhempiensa ruokavaliosta..."
voi luoja, ap osui arkaan paikkaan kun katsoo kommentit.
Vierailija kirjoitti:
Olenko väärässä kun olen huolissaan heidän ruokatottumuksista?
Olet väärässä kun kirjoitat olevasi ”huolissaan”. P.o. olen huolissaNI.
No kieltämättä Ap:n kuvailema ruokavalio ainakin kuulostaa epäterveelliseltä. Ilmeisesti vanhemmilla ei sitten ole kuitenkaan mitään suurempia sairauksia (-vielä), kun niistä ei ole mainintaa.
Vierailija kirjoitti:
"Huolissaan, huolissaan, huolissaan." En meinannut sanoa mitään, mutta ap hokee tuota joka kommentissa.
"Huolissaan"-muotoa käytetään yksikön kolmannessa persoonassa: "Hän on huolissaan vanhempiensa ruokavaliosta..."
Voi, tämähän se olikin koko tarinan tärkein kohta :D
Et voi ja se on hyvä niin. Kyllä vanhakin ihminen saa ihan itse päättää huvittaako terveysintoilla vai ei. Monella menee niinkin, että kun näkee että se kuolema alkaa jo väkisinkin lähestyä tekipä mitä vaan, ja alkaa ikätovereita kuolla ympäriltä (myös niitä terveellisesti eläneitä), niin sen kuoleman hyväksyy eikä välttämättä halua valita mitään terveysruokaa siinä toivossa että elämä pitkittyisi. Ajatatelee, että kuolema tulee kun on tullakseen, mutta minä nyt nautin elämästäni omalla tavallani. Joku syö, joku juo alkoholia, mutta se on aina oma valinta jonka jokainen saa tehdä, että ei elä mahdollisimman terveeellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi, tämähän se olikin koko tarinan tärkein kohta :D
Noh, epäkiinnostavassa valitusvirressä eniten kiinnittävät huomiota ärsyttävät kirjoitusvirheet.
Vanhempasi eivät ole sinun vauvojasi.
72-vuotiaan anoppini käsitys salaatista on italiansalaatti. Appiukkoni ei suostu syömään sitä, eikä mitään ulkomaisia ruokia, ruuan mausteena saa olla vain suolaa ja pippuria. Jauhelihakeitto sisältää perunaa, jauhelihaa ja satunnaisesti porkkanaa. . "Kyllä on makkeeta!", kehuu vielä päälle. Minä en saa sitä suolalientä syötyä......kanien ruuilla ei kuulemma elä, ja taannoin kun oli sairaalassa, niin oli kuulemma nälässä koko ajan, kun ei niillä oudoilla rehuruuilla lähtenyt nälkä.
Niin se vaan menee. Anna heidän elää elämäänsä. Kyllä he on varmaan ne terveysvalistukset tietoonsa saaneet, sisäistäminen ja noudattaminen on sitten heidän asiansa.
Vierailija kirjoitti:
Olet. 70 v ruokatottumukset ei voi olla kovin huonot, koska on edelleen elossa.🐵
Jos äitisi on tottunut koko elämänsä tekemään tuollaista ruokaa, niin ei häntä helpolla saa opettelemaan vihanneskeittolinjalle. Ainoa ehkä olisi saada sitä salaattia, tomaattia, kurkkua ja paprikaa enemmän lautaselle, kun se on jo tuttua. Ja ehkä korvaamaan kermat kasvirasvavalmisteilla, jotka kyllä tottumattoman suuhun maistuu huonolle...
Vierailija kirjoitti:
No kieltämättä Ap:n kuvailema ruokavalio ainakin kuulostaa epäterveelliseltä. Ilmeisesti vanhemmilla ei sitten ole kuitenkaan mitään suurempia sairauksia (-vielä), kun niistä ei ole mainintaa.
Miksi apn ruuat ovat epätervelliisiä? Linssit ja pavut harvemmin ovat, nehän ovat täynnä proteiini ja kuitua.
Vierailija kirjoitti:
tuossa iässä saa jo syödä aivan mitä haluttaa
kuolema tulee ennenkuin terveysvaikutukset iskevät
Joo, eikä ne juurikaan enää auta tuossa iässä. Suonet menee tukkoon jo nuorempana jos on mennäkseen. Vähän vanhempana sitten eivät enää muista syödä tarpeeksi ja silloin ainakin on tärkeää antaa syödä sitä mitä maistuu.
Ihmisillä on ihan käsittämätön usko että ruokavalinnoilla voisi paljonkaan vaikuttaa siihen että ei kuole ikinä tai sairastu. Yleensä se vaikutus on jotain muutaman prosentin luokkaa ja väestötasolla sillä tietenkin on merkitystä. Jos kaikki eläisivät yltiöterveellisesti, niin sitten sairastuttaisiin samoihin tauteihin ehkä vähän myöhemmin.
Suurin syy tauteihin on ikääntyminen ja perimä ja niitä on vaikea muuttaa. Omia valintojahan nuo elintavat ovat, eikä niihin juuri kukaan toinen voi vaikuttaa. Samaten jotkut laihduttajat vaativat tukea projektilleen, mutta ihan itse se päätös ja toimenpiteet on lopulta tehtävä.
Ystäväni äiti kaatui ja jalka jäi kipeäksi. Hän kysyi lääkäriltä, että johtuuko tämä siitä, kun olen lihava. Lääkäri sanoi, että ei, se johtuu siitä, että olet vanha.
Tuollaisella ap:n vanhempien ruokavaliolla on eletty Suomessa iät ja ajat ennen kuin avokadoja edes saatiin maahan. Kolesterolia ja vatsanympärystä on varmasti kertynyt, mutta ennen sitäkin pidettiin keski-iän jälkeen normaalina. Vaikkapa mummolleni sienet ja marjat olivat ainoa kasvis mihin elämänsä aikana koski, muuten ruokavalio oli perunaa, leipää, lihaa, kalaa, kermaa, voita. Painoa kertyi iän mukana, silti eli täysin terveenä kotonaan 94-vuotiaaksi.
Nykyään näyttäisi siltä, että esimerkiksi suolisto-ongelmat ovat keskittyneet näille terveystietoisille avokadoihmisille. Vaikuttaisi, ettei sekään ole suomalaiselle optimaalinen ruokavalio. Ruokavalioasiat ovat niin yksilöllisiä että itse pidättäytyisin neuvomasta toisille mitä syödä. Pahimmassa tapauksessa ruokavalion tuputtaminen aikaansaa vain stressin, joka taas on moninkertaisesti epäterveellisempää kuin epäterveellisinkään ruokavalio.
https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000006583604.html
ootte hulluja tai ap osui arkaan paikkaan. Ymmärrättekö että ruokavaliolla on todella iso merkitys hyvinvointiin?
Vuonna 2020 Suomessa ei saa olla huolissaan läheisistä.
Vierailija kirjoitti:
Et missään nimessä väärässä.. mutta kuten joku jo sanoi, että kannattaa ikävä kyllä asian antaa olla. Aikuiset ihmiset pistävät suuhunsa mitä haluavat.
Yritin myös aikani keskustella omien samanikäisten vanhempieni kanssa terveellisemmästä ruokavaliosta. Toivotonta! He lappavat ”roskaa” suuhunsa juuri samalla tavalla kuin sinun vanhempasi. Voivat myös huonosti ja tappavat jopa rakkaan koiransa syöttämällä sille keksejä ja muuta epäterveellistä.
Olemme kaikki kuulleet mitä mieltä ap. On vanhempiensa ruokavaliosta. Oletko kysynyt mitä he itse ajattelevat siitä. Haluaisivatko he itse tehdä jonkun pienen muutoksen. Vähentää kermaa ja juustoa. Mitä mieltä he ovat makkaroista. Kun aloite lähtee heiltä, myös sitoutuminen on pitkäaikaista.