Kaveri tartutti koronan useaan henkiköön, kaksi sairaalaan ja yksi kuoli. On masentunut. :(
Vaikka tapahtuneelle ei hänen sanojensa mukaan voinut mitään (ei tiennyt että oireet ovat koronaa), hän on ollut tapahtuneesta masentunut. Aluksi kielsi koko tapahtuman, mutta sitten hänen maailma romahti.
Minäkin sain häneltä tartunnan ja tartutin puolisoni ja tuttavamme joutuivat karanteeniin, mutta emme todellakaan kanna mitään kaunaa.
Älkää syyllistäkö koronaa levittäviä ihmisiä!!! :(
Kommentit (63)
Mulle tää on ollut suurin ja oikeastaan ainoa syy pitää etäisyyttä, vähentää tapaamisia ja pitää huolta hygieniasta koko kevään ja kesän. En välitä tippaakaan siitä, sairastunko itse, mutta en kestä ajatusta että tappaisin huolimattomuudellani jonkun läheiseni tai vaikka etäisenkin ihmisen.
Pidän myös kirjaa ketä olen tavannut. Aina kun kirjoitan nimen listaan, ahdistaa ajatella että mitenköhän hänelle muotoilisin että btw mulla sitten oli korona kun nähtiin.
En ihmettele yhtään että kaverisi masentui. Tapahtuneelle ei tietenkään voi enää mitään, mutta toivottavasti muut oppisivat tästä tarinasta sen että omalla hölmöilyllä voi olla aika raskaat seuraukset niin toisille kuin itsellekin. Syyllisyys voi kalvaa kauankin.
Nämä "jos on oireita pysytään kotona"-ihmiset eivät taida olla koskaan kuulleet siitepölyallergioista? Jos mun pitäisi jäädä kotiin joka kerta, kun nenä kutisee, niiskutan, yskin ja aivastelen, niin olisin neljän seinän sisällä suunnilleen huhtikuusta syyskuuhun. En minä voi tietää, mikä yskäys näistä on koronaa. Toistaiseksi ei mikään, tietääkseni.
Lisäksi kun oirekuvaan voi kuulua myös särkyjä. Kenellä ei ole joskus särkyjä? Jos on vaikka se aika kuukaudesta, että vatsa ja pää on muutenkin kipeänä, niin kuinka siitä selvität, että tästä kivusta onkin nyt vain 80% kuukautiskipuja ja 20% koronaa?
Eri asia, jos oire on vaikka kuume, kuumeisena jäisin heti kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on töissä koronaa, siitä ei saa puhua eikä kenellekään ole kerrottu, ketkä ovat sairaana, ketkä etätöissä. Pomo on ilmoittanut, että sairaustiedot ovat yksityisasioita, hän ei niitä saa kertoa eteenpäin.
Kai niille oikeasti ja virallisesti altistuneille ilmoitetaan ihan terveydenhuollon toimesta, oli pomo mitä mieltä tahansa. Jos ei täytä virallisia altistumiskriteerejä, on tilanne toinen mutta riskikin on silloin pienempi. Mulla on kuitenkin riskiryhmäläinen kotona, joten en niiden pienempien riskienkään kanssa mitään salaisuussääntöjä kumartele vaan jos työn kautta hatarakin koronakytkös tulee, niin heti ilmoitus puolisolle ja hän saa päättää voinko tulla vielä kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Nämä "jos on oireita pysytään kotona"-ihmiset eivät taida olla koskaan kuulleet siitepölyallergioista? Jos mun pitäisi jäädä kotiin joka kerta, kun nenä kutisee, niiskutan, yskin ja aivastelen, niin olisin neljän seinän sisällä suunnilleen huhtikuusta syyskuuhun. En minä voi tietää, mikä yskäys näistä on koronaa. Toistaiseksi ei mikään, tietääkseni.
Lisäksi kun oirekuvaan voi kuulua myös särkyjä. Kenellä ei ole joskus särkyjä? Jos on vaikka se aika kuukaudesta, että vatsa ja pää on muutenkin kipeänä, niin kuinka siitä selvität, että tästä kivusta onkin nyt vain 80% kuukautiskipuja ja 20% koronaa?
Jos haluat olla varma, ettet tartuta muita niin silloin pysyt kotona.
Hommaat ruokakaupassa kävijän jne.
Ei se mahdollinen allergia/flunssa/korona voi olla meidän muiden ongelma.
Sun ongelma EI OLE = muiden ongelma.
T. Siitepölyallergikko
Vierailija kirjoitti:
AP, sinä olet itse tämä "tartuttajakaveri".
Syytä masentuakin, olet TIETOISESTI TAPPANUT toisen ihmisen, kun menet KIPEÄNÄ muiden ihmisten sekaan.
Tämä.
Aivan tietoista toimintaa jos menee oireisena/kipeänä ihmisten ilmoille.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on töissä koronaa, siitä ei saa puhua eikä kenellekään ole kerrottu, ketkä ovat sairaana, ketkä etätöissä. Pomo on ilmoittanut, että sairaustiedot ovat yksityisasioita, hän ei niitä saa kertoa eteenpäin.
Eihän sitä nyt muille tarvi kertoakaan kuin altistuneille, ja se on terveydenhuollon tehtävä kertoa niille altistuneille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Siitepölyallergikko
Juuri näin.
Allergia ei ole mikään puolustus aiheuttaessaan vaaraa muille.
Toinen siitepölystä kärsivä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän sitä nyt muille tarvi kertoakaan kuin altistuneille, ja se on terveydenhuollon tehtävä kertoa niille altistuneille.
Eikös joku työnantaja kieltänyt kertomasta olleensa muuta kuin parin ihmisen kanssa tekemisissä töiden puitteissa?
Omalla toiminnalla on syy seuraussuhde, toimimalla epärehellisesti eli menemällä ihmisten ilmoille oireisena, aiheutat itse itsellesi masennusta. Ystävälläsi on minusta ihan aiheesta paha mieli. Masennus syntyy tietynlaisesta toiminnasta. Ystäväsi tietää jälkeenpäin toimineensa väärin ja luultavasti syyttää itseään tapahtumista. Ehkäpä hänelle on tullut suurena järkytysenä se että ei olekaan niin huomaavainen ja hyvä ihminen kun oli luullut. Hänellä on nyt hyvä tilaisuus lisätä omaa itsetuntemustaan.
Minulla on astma ja allergiat ja kyllä tasan erotan mikä on allergiaa, mikä taas jotain muuta. Ja ei tulisi mieleenkään lähteä kylille edes vähän sairaana, kyllä silloin pysytään kotona eristyksissä eikä levitetä kuolemaa.
Vierailija kirjoitti:
Juurikin näin. Itsellä 3 kk kuivaa yskää keväällä, ei muita oireita. Ei ollut korona, vaan refluksia. Toki aluksi olin varovainen, mutta kun muita oireita ei tullut, olin muuten terve ja kukaan muu ei perheessä sairastunut, elelin suhteellisen normaalisti, toki turvavälejä ja hygieniaa noudattaen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Siitepölyallergikko
Ohis, mutta olen itsekin miettinyt tätä. Kerran olen ollut lievässä flunssassa korona-aikana. Kävin tietenkin testeissä, ei ollut koronaa. Sen jälkeen on ollut allergisia oireita, kävin testeissä ja lääkärissä hakemassa kunnon allergialääkkeet, ei ollut koronaa. Mutta mitä jos testin jälkeen, edelleen allergiaoireisena saankin koronan? Mistä voin tietää saaneeni sen? Vai pitääkö testinkin jälkeen jäädä varmuudeksi kotiin, koska olenhan voinut saada koronan vaikka heti testistä ulos kävellessäni? Sitä ei kyllä työnantaja hyväksy.
Jos siis on allergiaa tai muita syitä miksi jatkuvasti on oireita jotka voisivat olla koronaa, niin mistä sen voi tietää jos se jossain kohtaa onkin jotain muuta kuin se allergia?
Vierailija kirjoitti:
Minulla on astma ja allergiat ja kyllä tasan erotan mikä on allergiaa, mikä taas jotain muuta. Ja ei tulisi mieleenkään lähteä kylille edes vähän sairaana, kyllä silloin pysytään kotona eristyksissä eikä levitetä kuolemaa.
Onneksi olkoon, kun erotat. Mulle tulee allergiaoireita vain noin 1,5kk ajaksi keväällä, ja oireet ovat kurkkukipu, nuha, väsymys, joskus lämpöilyä. Tuntuu ihan samalta kuin olisi flunssassa. Kävin testeissä kun oireet alkoi, mutta en toki tiedä josko sen 1,5kk aikana mukana olisi ollut flunssa/koronakin, kun olo oli koko ajan sairas. Pakko vaan oli töihin mennä, kun ei työnantaja anna olla 1,5kk kotona allergian takia, eikä työni etänä onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä siitepölyallergisena erotan allergisen nuhan flunssasta, onhan se räkäkin ihan erilaista. Viimeistään niistäessä tietää nuhan olevan flunssaa, kun paine tuntuu paljon voimakkaampana ja syvemmällä päässä, allerginen nuha on enemmän pinnallisempaa ja nenä kutisee. Eikä sitä kyllä pahoissa allergiaoireissa tee edes mieli lähteä ihmisten ilmoille, vaikka tietäisi, ettei muita tartutakaan. Ja juu, tiedän kyllä että kaikki eivät oireile allergiaa samalla lailla, mutta kai ainakin suurin osa aikuisista itse tietää oireensa, että milloin on syytä ottaa allergialääkettä ja milloin Finrexiniä?
Eli hänellä oli oireita mutta ei välittänyt, vaan piti vaan tavata ihmisiä silti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Siitepölyallergikko
Ohis, mutta olen itsekin miettinyt tätä. Kerran olen ollut lievässä flunssassa korona-aikana. Kävin tietenkin testeissä, ei ollut koronaa. Sen jälkeen on ollut allergisia oireita, kävin testeissä ja lääkärissä hakemassa kunnon allergialääkkeet, ei ollut koronaa. Mutta mitä jos testin jälkeen, edelleen allergiaoireisena saankin koronan? Mistä voin tietää saaneeni sen? Vai pitääkö testinkin jälkeen jäädä varmuudeksi kotiin, koska olenhan voinut saada koronan vaikka heti testistä ulos kävellessäni? Sitä ei kyllä työnantaja hyväksy.
Jos siis on allergiaa tai muita syitä miksi jatkuvasti on oireita jotka voisivat olla koronaa, niin mistä sen voi tietää jos se jossain kohtaa onkin jotain muuta kuin se allergia?
Auttoiko sulle ne allergialääkkeet? Itse ainakin allergikkona toimin niin, että otan pienimmästäkin oireesta allergialääkettä, vaikka normaalina kesänä en usein edes hanki koko lääkkeitä koska oireeni ovat niin vähäisiä. Jos lääke auttaa, voin mielestäni olettaa että oireet ovat allergiaa eivätkä koronaa. Jos lääkkeen ottamisen jälkeen jäisi joku oire, menisin testiin.
Mutta se on tietenkin totta, että testi kertoo vain testihetkestä. Koronan voi saada siellä testissä. Tämän ongelman kanssa me kaikki painitaan koko ajan, oli allergiaa tai ei. Siksi myös oireettomien pitää noudattaa edelleen turvavälejä ja yleistä hygieniaa.
Sille ei tietenkään voi mitään, jos oireettomana tartuttaa. Mutta alkaa vähitellen mennä hermot näihin sankareihin, jotka liikkuvat flunssaisina ihmisten ilmoilla. Itsellänikin oli pieni flunssa koronan aikana (keväällä, kun paikkakunnallani pääsi testeihin vain jos tullut ulkomailta tai ollut sairastuneen kanssa tekemisissä). Koska en voinut sulkea koronaa pois, pysyin kotioloissa kunnes tauti oli ohi. Kyllähän se vaati käytännön järjestelyjä ja vitutti armottomasti, en siis ollut mitenkään erityisen vetämätön/huonovointinen. Mutta parempi sekin kuin mahdollisesti tartuttaa joku.
Miten voi olla ettei tiedä Koronan oireita vieläkään? Kyllä silloin saa vähän itseään syyttää.
Jos on mitään oireita flunssasta tms. Ei mennä tuttuja tartuttamaan. Vaikka ei olisi erityisesti koronan oireita
AP, sinä olet itse tämä "tartuttajakaveri".
Syytä masentuakin, olet TIETOISESTI TAPPANUT toisen ihmisen, kun menet KIPEÄNÄ muiden ihmisten sekaan.