Kuinka tarkka seula noissa lasun perhetyöntekijöissä on? Alkanut epäilyttää tuo meidän
Saatiin siis tukitoimena perhetyöntekijä käymään meillä kahdesti viikossa, koska olen raskauden alusta asti ollut totaali-yh, eka lapsi ja olen nuori, en kuitenkaan enää teini, ja mulla masennustaustaa. Neuvolassa tätä ehdotettiin, ja ihan mielelläni suostuin, kun ei ole juurikaan tukiverkkoja omasta takaa. Tämä täti siis käy muutaman tunnin kerrallaan meillä esim viemässä vauvaa ulos, että voin esim siivota, käydä yksin kaupassa tai lukea tenttiin. On nyt käynyt pian puolisen vuotta säännöllisesti, ja mua ihmetyttää miten lapsi reagoi tähän ihmiseen. Eikö lapsen pitäisi tunnistaa ja reagoida positiivisesti tuttuun ja turvalliseen aikuiseen? Sen sijaan lapsi huutaa pää punaisena, ja tarraa minuun kuin hengen hädässä kun tämä nainen tulee ottamaan häntä syliin. Tää on vaan pahentunut koko ajan. Lapsessa on välillä myös outoja jälkiä, esim vaippa-alueella raapimisjälkiä, jotka perhetyöntekijän mukaan ovat vaippaihottumaa, erikoista vaan että ne ilmestyivät yhden iltapäivän aikana. Myös mustelma selässä ja toinen poskessa. En uskalla alkaa häntä syyttämään mistään, mutta kuinka helposti tuollaisesta pääsee eroon? Kun siis itse vapaaehtoisesti suostuin, ei meillä ollut mitään huostaanoton uhkaa tmv.
Kommentit (59)
Vierailija kirjoitti:
Eikö nimenomaan sellaista henkilöä jota tapaa säännöllisesti ,pitäisi olla vierastamatta? Ja vierastaako alle 8-kuinen vielä muutenkaan? ap
Voi kyllä, tuota pienemmät voi todellakin vierastaa ja kysy vaan miten rajusti! Mun vauva oli vierastamisen maailmanmestari. :D Mutta tosiaan jos tää kyseinen henkilö käy useita kertoja viikossa, häntä ei luulisi vierastavan.
Kyllä perhetyöntekijästä voi päästä eroon. Mun totaaliyh-tutulla kävi myös perhetyöntekijöitä, joista ensimmäisen kanssa ei ongelmia, mutta toisen kanssa ei henkilökemiat natsanneet ollenkaan, joten ystäväni ihan vaan ilmoitti neuvolaan (tai mikä taho näitä nyt välittääkään), että haluaa lopettaa palvelun. Siitä ei seurannut mitään negatiivista.
Tietysti yksi vaihtoehto on, että annat hänen jatkaa käymistä mutta puuhailet, luet tenttiin tms. pääasiassa samassa huoneessa.
Jos se apu on tarpeen niin pyydä työntekijän vaihtoa.
Ota sossun kanssa puheeksi, että et koe olevasi väsynyt ja pystyt askareet tekemään lapsen läsnäollessakin. Mielellään lopettavat teillä käynnit, koska tarvitsijoita on muitakin. Eikä se pidemmän päälle ketään palvele, että kotona käy ilmainen lastenhoitoapu. Kyllähän ne hommat yleensä hoidetaan ihan itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuuntele intuitiotasi, yritä päästä tuosta ihmisestä eroon. Jos et kipeästi ole tuon avun tarpeessa, voit vain ilmoittaa että pärjäätte vauvan kanssa hyvin kahdestaan eikä perhetyöntekijää enää tarvita. Jos sinulla on voimia, olisi hyvä viedä epäilysi eteenpäin. Jos epäilysi pitää paikkansa, tuo ihminen on kaikille lapsille vaaraksi. Ota kuvia.
Rikosilmoitus poliisille.
Jos mustelmat ja raapimisjäljet tulisi esim. leikin tuoksinassa tai muussa normaalissa toiminnassa, perhetyöntekijä varmasti kertoisi itse niistä sinulle kysymättäkin.
Siis kyseessä on VAUVA. Noita raapimisjälkiä perhetyöntekijä selitti vaippaihottumalla, kun kolmen tunnin poissaolon jälkeen tulin kotiin ja vaihdoin lapsen vaipan siinä hänen vielä paikalla ollessaan. Aamulla olin myös vaihtanut vaipan, ja silloin ei ollut mitään jälkiä. Mustelmista ei ole sanonut mitään, enkä ole uskaltanut kysyä. Kun lapsi itkee hänen ottaessa syliin, sanoo vaan että kylläpäs olet jo iso tyttö kun noin vierastat! Eikö nimenomaan sellaista henkilöä jota tapaa säännöllisesti ,pitäisi olla vierastamatta? Ja vierastaako alle 8-kuinen vielä muutenkaan? ap
Kyllä 8kk ikäinen voi vierastaa, mutta ei henkilöä jota tapaa useamman kerran viikossa säännöllisesti kuten teidän tapauksessa. Tuo ei todellakaan kuulosta hyvältä.
LTO ja äiti itsekin
On hyvin sitkeitä vierastajia ja sitten on lapsia, jotka reagoivat vanhempiensa epäluuloisuuteen. Ettei se aina ihan niin yksiviivaista ole.
Hyvä asia on silti selvittää.
Vierailija kirjoitti:
Mitä HULLUJA täällä taas vaan kommentoi? Totta kai voit lopettaa asiakkuuden halutessasi. Lisäksi voit ottaa asian puheeksi asiallisesti sen vars sosiaalityöntekijän kanssa. Ja et maininnut kuinka vanha vauvasi on, kaippa se voisi vierastustakin olla. Toki mustelmat ym vähän huolestuttava tieto.
Huomaa, että kommentoija ei itse ole ollut lasun asiakas (onnekas!). Sitä asiakkuutta ei todellakaan niin vain lopeteta, jos lasu on toista mieltä. "Huoli" kun herää, sen voi kaivaa mistä vaan niihin kirjauksiinsa. Meillä vääristely loppui vasta, kun otin asianajajan mukaan tapaamisiin, ja kysyin lupaa saada nahoittaa palaverit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä HULLUJA täällä taas vaan kommentoi? Totta kai voit lopettaa asiakkuuden halutessasi. Lisäksi voit ottaa asian puheeksi asiallisesti sen vars sosiaalityöntekijän kanssa. Ja et maininnut kuinka vanha vauvasi on, kaippa se voisi vierastustakin olla. Toki mustelmat ym vähän huolestuttava tieto.
Huomaa, että kommentoija ei itse ole ollut lasun asiakas (onnekas!). Sitä asiakkuutta ei todellakaan niin vain lopeteta, jos lasu on toista mieltä. "Huoli" kun herää, sen voi kaivaa mistä vaan niihin kirjauksiinsa. Meillä vääristely loppui vasta, kun otin asianajajan mukaan tapaamisiin, ja kysyin lupaa saada nahoittaa palaverit.
*nauhoittaa
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän tuo lapsesi reaktio kerooo jostain hälyttävästä jos tuo reagointi on toistuvaa eikä esim. silloin kun lapsi väsynyt ja huonolla tuulella. Itse sanoisin samassa tilanteessa jotain että mites se vauva nyt noin sinua pelkää, ja nauhoittaisin senkin tilanteen. Toisaalta sitä ennen pitäisi olla jo muita todisteita, koska tuon jälkeen nainen voi alkaa varomaan, etkä saa enää todisteita hänen tekosistaan.
6-10kk ikähaarukkaan osuu yksi vierastamisen ja eroahdistuksen kausi, jolloin lapsi saattaa kiljua pää punaisena vaikka joutuessaan toisen samassa taloudessa asuvan vanhemman syliin, siinä ole mitään epänormaalia. Ja jos ko. perhetyöntekijä tarkoittaa vauvalle erossa oloa äidistä, on jälleen ihan normaalia huutaa vaikka aikuinen olisi turvallinen, koska vauva tahtoisi mieluummin äidin. Jos tämä ihminen on ainoa jolle äiti vauvaa jättää, äidin mielessä reaktio voi henkilöityä tähän ihmiseen, vaikka saman reaktion todellisuudessa saisi aikaan kuka vain jonka läsnäolo tarkoittaisi vauvalle erillä oloa äidistä.
Vaippa-alueen raapimajäljet ovat myös melko tavallinen isompien vauvojen / pikkutaaperoiden vaiva eikä itsessään merkki muusta kuin että jokin kutittaa (pissainen iho, vaipan kemikaalit, kihomadot?).
Toki omaa intuitiota kannattaa kuunnella, ja varsinkin jos lapsessa on mustelmia tms. niin se on vakava merkki.
MIten 8-kuinen joka ei vielä kävele tai juuri muutenkaan liiku, voisi saada mustelmia selkään ja naamaan?
Jos palvelu on avohuollon tukitoimi niin toki voit halutessasi lopettaa palvelun jos jo pärjäät ilman. Kerro, että tarvittaessa otat itse uudelleen yhteyttä ja voithan sopia esim. että soitat kuulumiset kahden viikon kuluttua. Avohuollon tukitoimi on vapaaehtoinen ja tarkoitettu perheen tueksi.
Vierailija kirjoitti:
Jos palvelu on avohuollon tukitoimi niin toki voit halutessasi lopettaa palvelun jos jo pärjäät ilman. Kerro, että tarvittaessa otat itse uudelleen yhteyttä ja voithan sopia esim. että soitat kuulumiset kahden viikon kuluttua. Avohuollon tukitoimi on vapaaehtoinen ja tarkoitettu perheen tueksi.
Ja täöhän ei todellisuudessa onnistu koska lastensuojelu ei todellakaan päästä otettaan
Dokumentoi myös lapsen reaktio tähän ihmiseen esim.videoimalla. Voithan pyytää sossusta myös vaihtamaan ihmisen johonkin toiseen, koska vauva reagoi niin voimakkaasti. Itse ehkä myös ottaisin jonkun sukulaisen tai kaverin mukaan tai nauhoittaisin tilanteen jossa pyydän vaihtamaan tämän ihmisen. Jos se ei onnistu niin, en päästäisi lasta enää pois kotoa vaan hoitaja hoitaisi lasta läsnäollessani.
Jos tilanne jatkuisi, kävisin ehkä juttelemassa myös poliisin luona, että miten toimia jos ei saa tätä ihmistä vaihtaa ja epäilee että hän satuttaa lapsia (kuvat yms video-,äänitallenteet mukaan)
Vierailija kirjoitti:
Seuraavalla kerralla kun lähtee lapsen kanssa ulos, lähdet perään ja videoit. Se on sana sanaa vastaan ja sinun on arvoton. Tarvitset sitä jos sossu heittäytyy hankalaksi ja alkaa valmistella huostaa niskurointisi vuoksi.
No voi herranjumala näitten huostafantasiointien kanssa. Ja toiset vielä yläpeukuttaa. Sossut nyt täysin varmasti huostaa lapsia tälläisellä perusteella, juu'u. Se huosta on ihan viimesijainen keino ihan jo sen vuoksi että se maksaa niin pirusti (ja ei, sossut ja/tai kunta ei niistä huostatuista lapsista mitään bonuksia saa, vaan se on vaan menoa kunnan budjetissa. Ja oletteko kuulleet kunnasta jossa sitä rahaa olisi tuhlattavaksi asti?)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Seuraavalla kerralla kun lähtee lapsen kanssa ulos, lähdet perään ja videoit. Se on sana sanaa vastaan ja sinun on arvoton. Tarvitset sitä jos sossu heittäytyy hankalaksi ja alkaa valmistella huostaa niskurointisi vuoksi.
No voi herranjumala näitten huostafantasiointien kanssa. Ja toiset vielä yläpeukuttaa. Sossut nyt täysin varmasti huostaa lapsia tälläisellä perusteella, juu'u. Se huosta on ihan viimesijainen keino ihan jo sen vuoksi että se maksaa niin pirusti (ja ei, sossut ja/tai kunta ei niistä huostatuista lapsista mitään bonuksia saa, vaan se on vaan menoa kunnan budjetissa. Ja oletteko kuulleet kunnasta jossa sitä rahaa olisi tuhlattavaksi asti?)
Kunta saa suurempaa valtionosuutta jos huostaanottoja on kunnassa keskimääräistä enemmän. Eli rahaa valtiolta. Mene muualle valehtelemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunta saa suurempaa valtionosuutta jos huostaanottoja on kunnassa keskimääräistä enemmän. Eli rahaa valtiolta. Mene muualle valehtelemaan.
Kuinka paljon se saa rahaa? Luetteles kuntia, jotka saavat tämän vuoksi valtionosuuksia ja kerro myös paljonko niitä kuluja on. Kiinnostuin.
Vierailija kirjoitti:
MIten 8-kuinen joka ei vielä kävele tai juuri muutenkaan liiku, voisi saada mustelmia selkään ja naamaan?
Kyllähän tuon ikäinen konttaa, kaatuilee, nousee tukea vasten, kääntyy, kierii, heittelee juttuja. Eli voi saada ihan normaalissa menossa kolhuja ja mustelmia.
Ei todellakaan ole normaalia, että 8kk ikäisellä vauvalla on mustelmia selässä. Jos tuollainen lapsi tuotaisiin mun vastaanotolle, jo pelkkä koulutus vaatisi epäilemään vauvan pahoinpitelyä.
Itse paikalla, kun hoitaja on lapsen kanssa. Toinen hoitaja lisäksi. Ja vaihtaa voi kontaktia.
Kuvaaminen on kiellettyä, että siitä voit itseä joutua hankaluuksiin. Ilmoita, että toinen kontakti kiitos. Lapsi voi kyllä reagoida sillä, että tietää, että hoitaja tarkoittaa eroa sinusta, että siksi itkee. Onko kynnet millaiset tai koruja? Kun vaippaihottuma ei ole raapimajälkiä, mutta tekokynnet ja korut voi raapia ja eivät niiden käyttäjät aina käsitä,että ei sovi vauvan hoitoon.
Kyllä 8kk ikäinen voi vierastaa, mutta ei henkilöä jota tapaa useamman kerran viikossa säännöllisesti kuten teidän tapauksessa. Tuo ei todellakaan kuulosta hyvältä.
LTO ja äiti itsekin