Täytyykö pienten lasten päivärutiinista pitää kiinni orjallisesti?
Meillä ollaan asiasta eri mieltä.
Lapsi on 1,5-vuotias ja tällä hetkellä isän kanssa kotona. Itse olin tähän saakka kotona ja kävimme paljon lapsen kanssa kylässä kavereiden ja sukulaisten luona. Kävimme tapahtumissa, ostoksilla, kaupungilla, puistoissa, ulkona kävelyllä, pyöräilemässä ja muuta kivaa. Joskus olimme kahdestaan, joskus mukana oli kavereita tai vaikkapa mummo tai täti. Kaikki sujui yleensä ottaen hyvin ja lapsikin viihtyi. Lapsi on osannut nukkua päiväunet kodin ulkopuolella rattaissa tai autossa. Ruoka on maistunut hyvin kotona ja tien päällä.
Nyt kun mies on lapsen kanssa kotona, on heillä kaikki päivät samanlaisia. Aamupala, ulos lähipuistoon, lounas, päiväunet, ulos omalle pihalle, välipala, toiset päiväunet. Sitten minä tulen kotiin, yhdessä syödään ja käydään vielä ulkona, iltapala, iltapesu ja nukkumaan.
Mies on ollut koti-isänä nyt pari viikkoa. Viikonloppuisin lapsi on nyt selvästi kiukkuisempi ja levottomampi, päiväunille on vaikeampi rauhoittua, samoin kuin iltaisin yöunille. Miehen kanssa arkisin kaikki sujuu hyvin. Minä olen sitä mieltä, että lapsi oireilee muuttunutta tilannetta ja kaikki korjaantuu, kunhan lapsi tottuu muutokseen. Mies on sitä mieltä, että lapsi menee sekaisin, jos käymme viikonloppuna kylässä, ostoksilla tai missään. Miehen mielestä myös viikonloppuisin pitää noudattaa samaa rytmiä kuin arkisin, eikä siitä saa poiketa. Tarkoittaisi siis sitä, että päiväuniaikaan ja ruokailuaikaan oltaisiin aina kotona. Mikä tarkoittaisi sitä, että voisimme poistua kotoa lapsen kanssa noin tunniksi. Eihän siinä ole mitään järkeä! Elääkö joku noin?
Mies sanoi, että voithan käydä yksin missä huvittaa ja hän on lapsen kanssa kotona. Mutta kun haluaisin, että tekisimme asioita perheenä ja yhdessä. Mummolaankaan lapsen kanssa ei muka voi mennä, kun sinne on tunnin matka ja rytmi häiriintyy. Ja kahdestaan pariskuntana emme voi käydä missään, kun lapsi ei ole tottunut vieraampiin hoitajiin. Miten koskaan tottuukaan, jos koskaan ei anneta mahdollisuutta?
Kumpi meistä on oikeassa?
Kommentit (25)
[quote author="Vierailija" time="23.06.2013 klo 22:14"]En minä halua kaikkia viikonloppuja kökkiä kotona, vaan haluan, että tekisimme jotain kivaa yhdessä. Miehen mielestä ei voi, koska rutiinit täytyy pitää.
[/quote]
Jaa, että hän on vasta nyt kahden viikon aikana alkanut pitää kiinni rutiineista, vaikka teillä on jo puolitoistavuotias lapsi. Ei ole siis aiemmin koskaan huomannut, että teillä ei ole ollut tarkkaa päivärytmiä? Heh...
Rutiineista on hyvä pitää kiinni, ruoka-ajoista, päiväunista. Tarvitseeko 1,5 vuotias vielä kahdet päiväunet? Eivätkös yhdet riittäisi?
Ja kuten joku jo aiemmin kommentoi - rutiinien ylläpito ei vaadi kotona pysymistä. Ruokia voi syödä ja päiväunia voi nukkua muuallakin. Itse olen rutiinien kannattaja - oli minulle helpompaa niin. Mutta kyllä meillä on vauvoja ja pieniä taaperoita laitettu päiväunille ajallaan, laivan käytävällä, tukholman kaduilla, leikkipuistossa vanhempien lasten leikkiessä vieressä, kylässä tms. Toki arki "helpompaa" kotona omilla rutiineilla, mutta rutiinit eivät palvele tarkoitustaan, jos ne sitovat perheen kotiin neljän seinän sisälle.
Rutiineista on hyvä pitää kiinni, ruoka-ajoista, päiväunista. Tarvitseeko 1,5 vuotias vielä kahdet päiväunet? Eivätkös yhdet riittäisi?
Ja kuten joku jo aiemmin kommentoi - rutiinien ylläpito ei vaadi kotona pysymistä. Ruokia voi syödä ja päiväunia voi nukkua muuallakin. Itse olen rutiinien kannattaja - oli minulle helpompaa niin. Mutta kyllä meillä on vauvoja ja pieniä taaperoita laitettu päiväunille ajallaan, laivan käytävällä, tukholman kaduilla, leikkipuistossa vanhempien lasten leikkiessä vieressä, kylässä tms. Toki arki "helpompaa" kotona omilla rutiineilla, mutta rutiinit eivät palvele tarkoitustaan, jos ne sitovat perheen kotiin neljän seinän sisälle.
Miehesi joutuu tosiaan kohta itsekin muokkaamaan päivärytmiä, sillä 1,5-vuotiaalle alkaa varmaan kahdet päiväunet olla jo liikaa. :)
[quote author="Vierailija" time="23.06.2013 klo 22:39"]
Eiköhän se lapsi ikävöi äitiään ja sen takia kukuttelee äidin ollessa kotona. Rytmillä ei oo sen kanssa mitään tekemistä.
[/quote]
Tätä olen yrittänyt miehelle sanoa mutta se vaan jankkaa siitä rutiinistaan ja rytmistään. Kohta se varmaan haluaa, että poistun kotoa viikonloppuisinkin päivien ajaksi...