Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystävän itsekkyys jättää sanattomaksi

Vierailija
23.06.2013 |

Olen tukenut ystävääni vuosia hänen avioeronsa jälkeen. Olen kutsunut hänet kylään lukemattomina juhannuksina, jouluina ja pääsiäisinä. Hän on saanut meillä monen päivän juhla-ateriat juomineen. Jos julkiset eivät ole kulkeneet, olen hakenut hänet autolla ja vienyt pois. Asumme muutaman kymmenen kilometrin päässä toisistamme.

Nyt pyysin häneltä pientä palvelusta. Näin, että yksi tietty esine oli tarjouksessa hänen lähellä olevassa kaupassa huomenna. Kysyin, voisiko hän hakea sen minulle huomenna, ja antaa sen minulle, kun seuraavan kerran tapaamme. Vastaus oli, ettei hän ehdi, kun on menossa uimarannalle. Se kauppa on kolmen sadan metrin päässä hänen kodistaan. Hän on lomalla. Hän ei voi hakea minulle sitä tavaraa, kun menee uimaan, eikä sen jälkeenkään taida oikein jaksaa lähteä kaupoille jne. Siis kaiken sen jälkeen, mitä olen tehnyt hänelle, tässä on sitten esimerkki vastapalveluksesta.

Miten saatoin olla näin tyhmä ja höynäytettävä ja luulla että olimme tämän ihmisen kanssa ystäviä?

Kommentit (94)

Vierailija
81/94 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tukenut ystävääni vuosia hänen avioeronsa jälkeen. Olen kutsunut hänet kylään lukemattomina juhannuksina, jouluina ja pääsiäisinä. Hän on saanut meillä monen päivän juhla-ateriat juomineen. Jos julkiset eivät ole kulkeneet, olen hakenut hänet autolla ja vienyt pois. Asumme muutaman kymmenen kilometrin päässä toisistamme.

Nyt pyysin häneltä pientä palvelusta. Näin, että yksi tietty esine oli tarjouksessa hänen lähellä olevassa kaupassa huomenna. Kysyin, voisiko hän hakea sen minulle huomenna, ja antaa sen minulle, kun seuraavan kerran tapaamme. Vastaus oli, ettei hän ehdi, kun on menossa uimarannalle. Se kauppa on kolmen sadan metrin päässä hänen kodistaan. Hän on lomalla. Hän ei voi hakea minulle sitä tavaraa, kun menee uimaan, eikä sen jälkeenkään taida oikein jaksaa lähteä kaupoille jne. Siis kaiken sen jälkeen, mitä olen tehnyt hänelle, tässä on sitten esimerkki vastapalveluksesta.

Miten saatoin olla näin tyhmä ja höynäytettävä ja luulla että olimme tämän ihmisen kanssa ystäviä?

Ystävän tehtävä ei ole olla sinulle mikään kaupassa käyjä. Olisin onnellinen jos pääsisin eroon sinunkaltaisista "ystävistä"

Vierailija
82/94 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hakisin tuotteen omille ystävilleni. Ainakin yrittäisin, ja pahoittelisin epäonnistumista jälkeenpäin. Uskoisin, että ystäväni tekisivät saman minulle. Voi noita jotka ihmettelee pyytäjää ja motiiveja.

Jos käyt jollekkin kerran kaupassa niin joudut kymään hänelle ikuisesti kaupassa. AP on juuri sellainen tapaus että se pyytäisi kohta tuon ostoa, sitten tuon ja sitten tuon.....

AP on juuri sellaisia ihmisiä jotka odottaa että muut hyppii heidän mukaansa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/94 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Matkaa ei ole parikymmentä kilsaa vaan vähän enemmän, kuitenkin vähemmän kuin sata. On kyse toisesta maasta. Naapurimaasta siis. Ja rahan olisin laittanut hänen tililleen samantien ja olisin sitten aikanaan saanut sen häneltä. Minulla ei ole lomaa kuin vasta parin viikon päästä. No, mitäpä tuosta. Jäi kyllä outo olo tästä tapauksesta, pettynyt ja aika kurja fiilis. Ap

Eli olet trolli. Tarinasi muuttuu sen mukaan kun edellinen osa on paljastettu kusetukseksi.

Vierailija
84/94 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="23.06.2013 klo 11:40"]

Jos tietäisin, että tarjoat ruokaa ja juomaa saadaksesi myöhemmin vastapalveluksia, jättäisin kyllä syömättä ja juomatta. Olen tottunut, että ystäviä kestitään, koska siitä tulee hyvä mieli. Voit toki olla ärsyyntynyt siitä, että joku ei toimita asioita käskystäsi, mutta aikaisempiin ystävyydentekoihin vetoaminen on minusta moukkamaista.

Siis onko se mielestäsi hyvää ystävyyttä, että toinen osapuoli ei koskaan hyödy suhteesta mitenkään? Toinen syöttää, juottaa ja kyyditsee, mutta ei saisi pyytää itse mitään palvelusta? Kyllä musta ystävyyskin perustuu vastavuoroisuuteen. Toisaalta vaikka en olisi mitään palvelusta aiemmin saanutkaan, en edes viitsisi kieltäytyä noin pienestä palveluksesta kuin mitä ap oli pyytämässä.

Ystävyydestä ei pidä hyötyä mitenkään. Ei kenenkään ystävä olla sen perusteella että siitä voi jotain hyötyä.

Eli jos sinä olisit rikas ja terve niin et suostuisi olemaan köyhän ja sairaan ystävä koska hän ei kykene tekemään mitään puolestasi?

Vierailija
85/94 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä väliä, jos joku on provo tai ei ole? Miksi luette tätä palstaa, kun täällä on oletettavasti paljon provoja ja paljon myös tosijuttuja? Miksi se teitä ärsyttää? Ei tätä palstaa ole pakko lukea.

Aloittajan tapaukseen sen verran, että on viisasta jättää epäolennaiset pikkuyksityiskohdat kertomatta, vai onko muka pakko kertoa, että asuu Norjassa ja tavara on väriltään fuksian punainen ja ap:lla ei ole koskaan ollut rahaa siihen ennen tätä tarjousta ja ystävällä on vaaleat kiharat hiukset ja painaa 67kg. Saa tänne kirjoittaa juuri ne asiat kuin haluaa ja se on sitten totta tai ei.

Koska provoille ei pidä vastata. Ihmiset jotka tekevät provoja on sairaita kusipäitä eikä niitä pidä kuin halveksia

Vierailija
86/94 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="24.06.2013 klo 01:11"]

Uskomatonta miten täällä jotkut ihmiset tuntuvat olevan niin erinomaisia, että on varaa arvostella ap:ta palveluksen pyytämisestä! Itselleni olisi ollut sanomattakin selvää auttaa ystävääni. Olen itse asiassa tehnytkin omalle ystävälleni noin, mitä ap on pyytänyt; kävin ostamassa eräästä liikkeestä toisella puolella Suomea asuvalle ystävälleni tavaran, jonka hän kaupasta halusi ja vein mukanani kun näin ystävääni seuraavan kerran. Ei tuossa vaiheessa tullut mieleenkään kieltäytyä, koska minulle homma oli pieni mutta ystävän ilo oli suuri. En siis ap tosiaan ymmärrä, miksi ystäväsi ei halunnut toteuttaa toivettasi, kun se ei tosiaan mikä mahdoton ollut.

Niin, oisko niin että sellainen ihminen ON erinomaisempi joka ei odota palveluksia ystäviltä, ja jonka käsitys ihmissuhteista ei ole hyötyä aina tarvittaessa? Tää on just tällasta kaksnaamasta paskaa mihin naisten kanssa törmää, aina on ketunhäntä kainalossa jos jotakin "hyvää" teet. Oikeesti, oon ihan systemaattisesti karsinut elämästäni pois sellaset ihmiset, jotka olettaa että ystävä on autokuski, personal shopper, avustaja, asentaja yms. yms. Sitä varten on taksit ja muita yrittäjiä jotka tekee näitä hommia, ei ystävät ole mitään työntekijöitä. Mulle ei tulis ees mieleen soittaa kaverille että haetko mut sairaalasta, Kela:n taksi maksaa muutaman euron ja tasan on varaa maksaa se! Ei se bensa ilmasta kavereillekaan ole, ja jos maksan bensat kaverille niin on varaa maksaa se taksikin.

Muutenkin tuntuu olevan käsitys täälläKIN että kaverien homma on jeesata? Teettekö lapsetkin sen takia, että vanhana ei tarvitse olla yksin? Onko teidän hyvien tekojen motiivi aina se, että joskus se palkitaan? Ja jos ei palkita, koette että teitä on kohdeltu väärin ja kaveri on itsekäs kun ei hypikään teidän pillin mukaan?

Sitten on nää "ystäväväni on kampaaja eikä anna alennusta vaikka minä niin aina vien hänelle kukkia"-ihmiset. Tollanen ystävien hyväksikäyttö on ihan perseestä, ja sellainen ystävyys perustuu hyötusuhteelle, ja kuten aloittaja kirjoitti, heivaa nyt ystävänsä koska ei hyödy tästä vaikka itse on niin paljon tehnyt. Marttyyri.

Huoh. En ole kyseinen kirjoittaja, mutta mitä yhtä ystävää kuuntelin abortti ei välttämättä ole mikään pieni asia ja ihminen saattaa tarvita tukea tällaisissa asioissa. Itse olen ihminen, joka on kuskannut kavereita ilmaiseksi 60km edestä per päivä vain, jotta kaverinkanssa voitaisiin tehdä muutakin kun istua telkkarin edessä. Ostanut jotain mukavaa syötävää, joskus myös herkkuja. Kaverintykönä olen saattanut kuskata myös omalla autolla ihan vain huviksi, vaikka kaverinautollakin olisi päässyt. Jos kaverini menisi tekemään tuon jälkeen niin, ettei ole valmis persettä nostamaan penkistä ja antamaan ilmaista kyytiä "koska se maksaa" ja on niin pitkä makta vaikka yhtä paljon olisin tätä itse ilmaiseksi kuskannut,  niin voi olla aivan varma, että minun hyvät työt loppuvat seinään ja alan laskemaan pilkuntarkasti joka sentin mitä joudun tätä henkilöä kohtaan tuhlaamaan.

Vierailija
87/94 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="24.06.2013 klo 01:11"]

Uskomatonta miten täällä jotkut ihmiset tuntuvat olevan niin erinomaisia, että on varaa arvostella ap:ta palveluksen pyytämisestä! Itselleni olisi ollut sanomattakin selvää auttaa ystävääni. Olen itse asiassa tehnytkin omalle ystävälleni noin, mitä ap on pyytänyt; kävin ostamassa eräästä liikkeestä toisella puolella Suomea asuvalle ystävälleni tavaran, jonka hän kaupasta halusi ja vein mukanani kun näin ystävääni seuraavan kerran. Ei tuossa vaiheessa tullut mieleenkään kieltäytyä, koska minulle homma oli pieni mutta ystävän ilo oli suuri. En siis ap tosiaan ymmärrä, miksi ystäväsi ei halunnut toteuttaa toivettasi, kun se ei tosiaan mikä mahdoton ollut.

Niin, oisko niin että sellainen ihminen ON erinomaisempi joka ei odota palveluksia ystäviltä, ja jonka käsitys ihmissuhteista ei ole hyötyä aina tarvittaessa? Tää on just tällasta kaksnaamasta paskaa mihin naisten kanssa törmää, aina on ketunhäntä kainalossa jos jotakin "hyvää" teet. Oikeesti, oon ihan systemaattisesti karsinut elämästäni pois sellaset ihmiset, jotka olettaa että ystävä on autokuski, personal shopper, avustaja, asentaja yms. yms. Sitä varten on taksit ja muita yrittäjiä jotka tekee näitä hommia, ei ystävät ole mitään työntekijöitä. Mulle ei tulis ees mieleen soittaa kaverille että haetko mut sairaalasta, Kela:n taksi maksaa muutaman euron ja tasan on varaa maksaa se! Ei se bensa ilmasta kavereillekaan ole, ja jos maksan bensat kaverille niin on varaa maksaa se taksikin.

Muutenkin tuntuu olevan käsitys täälläKIN että kaverien homma on jeesata? Teettekö lapsetkin sen takia, että vanhana ei tarvitse olla yksin? Onko teidän hyvien tekojen motiivi aina se, että joskus se palkitaan? Ja jos ei palkita, koette että teitä on kohdeltu väärin ja kaveri on itsekäs kun ei hypikään teidän pillin mukaan?

Sitten on nää "ystäväväni on kampaaja eikä anna alennusta vaikka minä niin aina vien hänelle kukkia"-ihmiset. Tollanen ystävien hyväksikäyttö on ihan perseestä, ja sellainen ystävyys perustuu hyötusuhteelle, ja kuten aloittaja kirjoitti, heivaa nyt ystävänsä koska ei hyödy tästä vaikka itse on niin paljon tehnyt. Marttyyri.

Kyllähän täällä moni on sanonut että lapsia tehdään sen takia että ei tarvitse olla yksin (eli lapsen pitäisi olla joku äitinsä seuranpitäjä) ja siksi että joku myöhemmin pitää huolta.

Tuollaisten ihmisten ei juuri lapsia pidä hankkia

Vierailija
88/94 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="24.06.2013 klo 10:47"]

[quote author="Vierailija" time="24.06.2013 klo 10:20"]

Minä en enää auttaisi tätä itsekästä ystävääsi.

Voisi olla ystävälle helpotus.

Olen kokenut saman, kuin ap.n kaveri.

Aikoinaan eron aikaan oli tietenkin vaikeaa. Kaverini lyöttäytyi ihanaksi ja soitteli ja kyseli kuulumisia ja haki hänen luokseen lomalle ja sanoi aina, että ei tarvi tuoda mitään, hän maksaa.

Ja sitten alkoi laskun aika. Nyt olen hänelle koko loppuelämän velkaa pikkutekoja, koska hän on tukenut minua eron aikana.

Jos sen olisin tiennyt, en olisi ikinä mennyt hänen luokseen kylään lomalla, enkä syönyt kaverini maksamaa ruokaa. Nyt olen velkavankeudessa loppuikäni ja kaveri muistuttaa kuten ap, että silloinkin söit juhlaruoan ja silloinkin hain sinut ja kutsuin mökille jne.

Ahdistaa....

Mikä ahdistaa, sekö että joutuisit tekmään jonkinlaisia palveluksia, ystävällisiä tekoja.

Ystävyyssuhde ei ole mikään velkavankeus. Se ei ole ystävyyttä että oletat toisen auttavan sinua kun haluat.

Vierailija
89/94 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hieman ohi varsinaisen aiheen, mutta niille, jotka lähtisivät sairaalasta omalla autolla tai taksilla, niin mitenkäs sitten, kun sairaala vaatii aikuisen saattajan ehdoksi kotiin päästämiselle (vieläpä sellaisen, joka yöpyy kotiutetun kanssa, joissain tapauksissa)? Taksikuski ei ole mikään saattaja, eikä varmaan käy hakemassa potilasta osastolta saakka ja ota vastuuta tämän hyvinvoinnista loppupäiväksi.

Mutta on se hyvä, että täydelliset naiset pärjää aina. (Huomauttaisin myös, että isoäitikin on ihminen, eikä mikään lapsenhoitokone; häntäkin voi joskus huomioida...)

Sairaala nyt ei sellaista voi vaatia. Tässä maassa on satoja tuhansai ellei miljoonia yksinasuvia. Ei kukaan tule heille yöpymään vaikka he olisivat olleet leikkauksessa tai muussa operaatiossa.

Kyllä sitä ihan yksin pärjätään.

Vierailija
90/94 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kyseessä on siis haaparannan IKEA. Vois itteäki vähä hapottaa kierrellä ikeassa kaverille jotain yhtä tarjous tavaraa jos muita menoja ja kiire.

Vierailija
91/94 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikas vanhan ketjun joku nyppäs esiin. Asiat varmaan jo ratkennut, mutta minusta on idioottimaista odottaa, että kun on ollut vieraanvarainen, että toinen hyppää heti kun sanoo hyppy.

On eri asia majoittaa perhettäsi vastapalvelukseksi tai olla isommissa asioissa avuksi. Että tämä ystävä kelpasi oikein jonkun kipon noutajaksi ja maksajaksi! Kyllä pahastuisin. Tässä on vielä se pienoinen ero, että ap on tehnyt palveluksensa omasta harkinnastaan, anna ystäviesikin tehdä omansa aivan itse.

Minusta tuo on toisen alentavaa käytöstä ap:lta.

Vierailija
92/94 |
05.12.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidin eräälle monia vuosia tunteneena "hotellia" kun tuli maaseudulta ja lähti ulkomaille. Oli pari yötä kaksi kertaa, tein ruoat jne. Sanoin sitten että tuo mulle parfyymiä  . Oletin että hän tuo vastapalvelukseksi niin kysy että varmaan riittää 50 eu kun annat. Sanoin että ajattelin vaan että kun oot ollu mulla pari kertaa niin ihan ilmaiseksi. Mietti vähän ja sano että joo. Tiesin että lennon jälkeen 4 t niin juna lähtee kiohti periferiaa. Ei sanonut että tule vastaan. Minähän menin vastaan ja sain parfyymin. Tästä on yli vuosi aikaa ja eipä oo enään pyytänyt päästä yöksi. Muutaman kerran ollaan tekstiviestitelty. Se periaate että minä annan niin sinä annat myös.

Vierailija
93/94 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikset itse hae sitä sun tarjoustavaraa?

Vierailija
94/94 |
16.12.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikset itse hae sitä sun tarjoustavaraa?

Aloituksesta on 11 vuotta joten tavara tuskin on enää tarjouksessa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kaksi