Ystävän itsekkyys jättää sanattomaksi
Olen tukenut ystävääni vuosia hänen avioeronsa jälkeen. Olen kutsunut hänet kylään lukemattomina juhannuksina, jouluina ja pääsiäisinä. Hän on saanut meillä monen päivän juhla-ateriat juomineen. Jos julkiset eivät ole kulkeneet, olen hakenut hänet autolla ja vienyt pois. Asumme muutaman kymmenen kilometrin päässä toisistamme.
Nyt pyysin häneltä pientä palvelusta. Näin, että yksi tietty esine oli tarjouksessa hänen lähellä olevassa kaupassa huomenna. Kysyin, voisiko hän hakea sen minulle huomenna, ja antaa sen minulle, kun seuraavan kerran tapaamme. Vastaus oli, ettei hän ehdi, kun on menossa uimarannalle. Se kauppa on kolmen sadan metrin päässä hänen kodistaan. Hän on lomalla. Hän ei voi hakea minulle sitä tavaraa, kun menee uimaan, eikä sen jälkeenkään taida oikein jaksaa lähteä kaupoille jne. Siis kaiken sen jälkeen, mitä olen tehnyt hänelle, tässä on sitten esimerkki vastapalveluksesta.
Miten saatoin olla näin tyhmä ja höynäytettävä ja luulla että olimme tämän ihmisen kanssa ystäviä?
Kommentit (94)
[quote author="Vierailija" time="24.06.2013 klo 10:44"]
[quote author="Vierailija" time="24.06.2013 klo 10:24"]
[quote author="Vierailija" time="24.06.2013 klo 10:22"]
[quote author="Vierailija" time="24.06.2013 klo 10:20"]
Minä en enää auttaisi tätä itsekästä ystävääsi.
[/quote]
Samaa mieltä, tosin sen vuoksi että aloittaja selvästi odottaa kunniaa hyvistä teoistaan. Etsi kavereita joista hyödyt ja joiden kanssa voitte kilpailla siitä, kumpi nyt tekeekään enemmän kaikkea hyvää. Onneksi omaan ystäväpiiriin ei kuulu tollasia nillittäjiä.
[/quote]
Eli sä taidat olla juuri niitä jotka odottavat ystävänpalveluksia mutta jonka mielestä itse niitä ei tartte tehdä. Mulla on juuri tuollainen kaveri ja olenkin ottanut häneen välimatkaa koska koko ajan pitäisi olla kuskaamassa/tuomassa/viemässä jotain mutta kaveri itse ei välitä tehdä mitään takaisinpäin.
[/quote]
Eli en taida ollakaan niitä, en pyydä kavereilta palveluksia, enkä koe että minunkaan tarvitsisi niitä tehdä muutoin kun omaehtoisesti. Ihme käsitys ihmisillä kyllä ystävyydestä. :D Mulla on kampaaja jolle maksan, oma auto millä ajan, asun kaupan lähellä ja pyöräilen sinne, muuttofirma mikä tekee muutot, lastenhoitajia saa pienellä rahalla ja mummo haluaa hoitaa lapsenlapsiaan ilmaiseksi, taksit vie iltamenoihin ne harvat kerrat kun tulee lähdettyä, sairaalasta kotiin taksilla tai omalla autolla. Ystävien kanssa käyn kahvilla, kaupungilla tai kyläillään, eikä mulla ole yhtään ystävää josta olisin "hyötynyt" muutoin kui nauttien heidän loistavasta seurastaan. ;) Sen takia mulla ei ole tarvetta puhua pahaa mun ystävistä, koska meidän ystävyyttä ei mitata siten, miten täällä tunnutaan mittaavan. :) Toki on ollut joskus näitä koulussa tapaamiani "kavereita" joille tuntuu olevan normaalia soittaa että haetko mut junalta, mutta koska ei ole mitään syytä miksei kaveri voisi mennä bussilla tai taksilla, tai haetuttaa itseään jollain joka on samanlainen kuin hän. Ja ilman muuta, jos mun ystävä menisi konkurssiin, joutuisi sairaalaan ja pyytäisi kyytiä sairaalasta, hakisin hänet odottamatta vastapalvelusta. Mutta jos kaveri soittaa että käytkö mulle ostamassa Lidlistä tarjoustavaran niin ihmettelisin kyllä motiivia, en IKINÄ soittais tai edes harkitsis pyytäväni? :D Mitä varten teillä edes on ystäviä, jos haluatte käyttää heitä hyväksi halutessanne?? Ei se ole mitään ystävyyttä.
[/quote]
Sun pitää kysyä tuota mun kaverilta. Se on se joka on koko ajan vailla jotain ja minä olen kerran pyytänyt kyytiä ja ihan sen vuoksi kun olen häntä kuskannut enemmänkin niin ajattelin että voisi heittää vuorostaan rahaa vastaan lentokentälle. No ei voinut. Enkä ole enää apua mihinkään kysynyt, hän itse kyllä edelleenkin ruinaa sitä ja tätä ja viimeksi olisi juhannus pitänyt viettää heillä talonrakennushommissa.
[/quote]
Voisi olla ystävälle helpotus.
Olen kokenut saman, kuin ap.n kaveri.
Aikoinaan eron aikaan oli tietenkin vaikeaa. Kaverini lyöttäytyi ihanaksi ja soitteli ja kyseli kuulumisia ja haki hänen luokseen lomalle ja sanoi aina, että ei tarvi tuoda mitään, hän maksaa.
Ja sitten alkoi laskun aika. Nyt olen hänelle koko loppuelämän velkaa pikkutekoja, koska hän on tukenut minua eron aikana.
Jos sen olisin tiennyt, en olisi ikinä mennyt hänen luokseen kylään lomalla, enkä syönyt kaverini maksamaa ruokaa. Nyt olen velkavankeudessa loppuikäni ja kaveri muistuttaa kuten ap, että silloinkin söit juhlaruoan ja silloinkin hain sinut ja kutsuin mökille jne.
Ahdistaa....
[quote author="Vierailija" time="24.06.2013 klo 10:46"]
[quote author="Vierailija" time="24.06.2013 klo 10:39"]
[/quote]
Samaa mieltä, tosin sen vuoksi että aloittaja selvästi odottaa kunniaa hyvistä teoistaan. Etsi kavereita joista hyödyt ja joiden kanssa voitte kilpailla siitä, kumpi nyt tekeekään enemmän kaikkea hyvää. Onneksi omaan ystäväpiiriin ei kuulu tollasia nillittäjiä.
[/quote]
Eikö siitä juuri pitäisikin kilpailla? Sitähän se ystävyys on että haluaa itse ystävälleen hyvää ja tekee ystävänpalveluksia ja myös ap:n ystävä haluaisi tehdä ap:lle takaisin ystävänpalveluksia.
[/quote]
Sitähän tuo taitaa monen mielestä se ystävyys olla. So sad. :)
[/quote]
Sä et tainnut tajuta. huokaus
[quote author="Vierailija" time="24.06.2013 klo 10:47"]
[/quote]
Aikoinaan eron aikaan oli tietenkin vaikeaa. Kaverini lyöttäytyi ihanaksi ja soitteli ja kyseli kuulumisia ja haki hänen luokseen lomalle ja sanoi aina, että ei tarvi tuoda mitään, hän maksaa.
Ja sitten alkoi laskun aika. Nyt olen hänelle koko loppuelämän velkaa pikkutekoja, koska hän on tukenut minua eron aikana.
Jos sen olisin tiennyt, en olisi ikinä mennyt hänen luokseen kylään lomalla, enkä syönyt kaverini maksamaa ruokaa. Nyt olen velkavankeudessa loppuikäni ja kaveri muistuttaa kuten ap, että silloinkin söit juhlaruoan ja silloinkin hain sinut ja kutsuin mökille jne.
Ahdistaa....
[/quote]
Joopajoo, uskoo ken haluaa.
Kyllä nuo väenvänkä kaverit liittyy tähän, koska kyseessä voi olla sellainen ihminen joka on kokenut sen auttamisen siten, ettei ole pyytänytkään joten ei jää mitään velkaa. Aivan kuten minäkin, en pyydä kavereilta mitään vaan hyödyn vain heidän seurastaan, ja tämä ap:n kaveri voi olla samanlainen. Ihan hyvä että ap panee välit poikki, ja haalii ystäviä joiden kanssa hyötyrinki on sopiva.
[/quote]
Olen kanssasi samaa mieltä näistä pyyteellisistä auttajista mutta mielestäni silti ap:n ystävän käytös osoittaa ettei hän ole kiinnostunut ap:n (materialistisesta) hyvinvoinnista. Mielestäni ystävyyden eräs kriteeri on halu tehdä toiselle jotain hyvää ja vaikuttaa siltä, että ap:n ystävältä tämä halu puuttuu.
Minulla on omia kokemuksia ystävyyssuhteista joissa oli ensin kieltäytyminen suurista palveluksista (mikä on toisaalta ihan ymmärrettävää), sitten pienistä palveluksista (mennä yhdessä shoppailureissulla käymään eräässä tietyssä muotiliikkeessä joka oli matkan varrella) ja lopulta kuvaan tuli hienoinen väkivalta (vähättely, nolaaminen, mitätöinti, valehtelu jne.). Joten ap:n täytyisi nyt tarkkaan miettiä aistiiko hän, että kyseessä on tosi ystävä jolla nyt vaan sattui olemaan huono päivä vai kusipää joka yrittää osoittaa ap:lle hänen paikkansa (kynnysmattona ja ilmaisena palvelijana).
No eikös normaali ihminen ilahtuisi jos voisi auttaa ystäväänsä? Kun kyse on pienestä vaivasta?
Kannattaa varmaan jatkossa aina keskustella ystävien kanssa avuntarpeesta ja toiveista. Minullakin on kokemusta, että olen mielestäni auttanut ja kun olen jotain vastapalvelusta joskus odottanut, toisen mielestä aiempi apuni "ei ollut mitään/tärkeää". Ihmisillä on tosi erilaisia näkemyksiä ystävyydestä.
Keskustelkaa, keskustelkaa, keskustelkaa!
[quote author="Vierailija" time="24.06.2013 klo 10:47"]
[/quote]
Ahdistaa....
[/quote]
Mikä ahdistaa, sekö että joutuisit tekmään jonkinlaisia palveluksia, ystävällisiä tekoja.
Jos tämä koko homma on totta eikä vain vedätys, niin kylläpä on ihmeellinen ketju. Päivän tai jopa muutaman tunnin varoitusajalla pyydetään toiselta palvelusta, ja tämä toinen ei saa sanaa suustaan, että ei pysty hoitamaan. Tai jos saa sanotuksi, että just nyt ei sovi, on muita menoja/kiireitä, saa haukut ja välien poikkaisut ilokseen. Klassinen "kaiken minä olen sinun puolestasi tehnyt ja tässä on tulos", jonka oma äitini niin suvereenisti taitaa.
Kasvakaa hei isoiksi, ihmiset, ja antakaa palvelustoiveillenne hieman enemmän toimitusaikaa.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2013 klo 10:43"]
Mä luulen, että tämä kaveri asuu tuossa lähellä Haaparannan Ikeaa.
[/quote]
Ap on sanonut, ettei asu Suomessa.
Raukka kun ei tiedä, missä Porvoo sijaitsee.
En kylla tieda voiko ystavyytta mitata jonkun esineen hakemisen perusteella. Ei kuulosta tarkealta syyta unohtaa oma ohjelma. Jos sinulla olisi joku oikea hata, uskotko etta ystavasi auttaisi sinua? En minulle tulisi mieleenkaan pyytaa ystaviani juoksemaan kaupassa puolestani, mutta tiedan etta jos minulla on huono paiva voin pyytaa jonkun heista viihdyttamaan minua ja teen saman toisinpain.
[quote author="Vierailija" time="24.06.2013 klo 10:59"]
Kyllä nuo väenvänkä kaverit liittyy tähän, koska kyseessä voi olla sellainen ihminen joka on kokenut sen auttamisen siten, ettei ole pyytänytkään joten ei jää mitään velkaa. Aivan kuten minäkin, en pyydä kavereilta mitään vaan hyödyn vain heidän seurastaan, ja tämä ap:n kaveri voi olla samanlainen. Ihan hyvä että ap panee välit poikki, ja haalii ystäviä joiden kanssa hyötyrinki on sopiva.
[/quote]
Olen kanssasi samaa mieltä näistä pyyteellisistä auttajista mutta mielestäni silti ap:n ystävän käytös osoittaa ettei hän ole kiinnostunut ap:n (materialistisesta) hyvinvoinnista. Mielestäni ystävyyden eräs kriteeri on halu tehdä toiselle jotain hyvää ja vaikuttaa siltä, että ap:n ystävältä tämä halu puuttuu.
Minulla on omia kokemuksia ystävyyssuhteista joissa oli ensin kieltäytyminen suurista palveluksista (mikä on toisaalta ihan ymmärrettävää), sitten pienistä palveluksista (mennä yhdessä shoppailureissulla käymään eräässä tietyssä muotiliikkeessä joka oli matkan varrella) ja lopulta kuvaan tuli hienoinen väkivalta (vähättely, nolaaminen, mitätöinti, valehtelu jne.). Joten ap:n täytyisi nyt tarkkaan miettiä aistiiko hän, että kyseessä on tosi ystävä jolla nyt vaan sattui olemaan huono päivä vai kusipää joka yrittää osoittaa ap:lle hänen paikkansa (kynnysmattona ja ilmaisena palvelijana).
[/quote]selvästi kusipäinen kaveri.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2013 klo 11:33"]
Muutama euro on vähän huonosti sanottu, tarkennetaan: tarjouksessa 14,95, oikea hinta 29,95. Eikä ole kyse nyt tästä säästöstä, jonka saisin, vaan miten ystäväni suhtautui pyyntööni. Siitä esineestä nyt viis! Ap
[/quote]
Koska et kehtaa sanoa esinettä, se on varmaan joku seksilelu? Dildo? Ehkä ystäväsi ei kehtaa hakea sitä sinulle ;) varsinkin jos pikkukylässä tiedetään hänen olevan eronnut.
Hieman ohi varsinaisen aiheen, mutta niille, jotka lähtisivät sairaalasta omalla autolla tai taksilla, niin mitenkäs sitten, kun sairaala vaatii aikuisen saattajan ehdoksi kotiin päästämiselle (vieläpä sellaisen, joka yöpyy kotiutetun kanssa, joissain tapauksissa)? Taksikuski ei ole mikään saattaja, eikä varmaan käy hakemassa potilasta osastolta saakka ja ota vastuuta tämän hyvinvoinnista loppupäiväksi.
Mutta on se hyvä, että täydelliset naiset pärjää aina. (Huomauttaisin myös, että isoäitikin on ihminen, eikä mikään lapsenhoitokone; häntäkin voi joskus huomioida...)
[quote author="Vierailija" time="24.06.2013 klo 10:44"]
Mutta jos kaveri soittaa että käytkö mulle ostamassa Lidlistä tarjoustavaran niin ihmettelisin kyllä motiivia, en IKINÄ soittais tai edes harkitsis pyytäväni? :D Mitä varten teillä edes on ystäviä, jos haluatte käyttää heitä hyväksi halutessanne?? Ei se ole mitään ystävyyttä.
[/quote]
"Voitko käydä hakemassa mulle siitä sun viereisestä kaupasta yhden tarjoustuotteen jota tarvitsisin?"
"OMG siis mitä hyväksikäyttöö, en tasan käy! Mitä sä ees kyselet tuollaisia ? Mä oon menossa biitsille ja se ei odota!"
Joo, näin kai se ystävyys tosiaan toimii, kas kun en oo ennen tajunnut mitä iilimatoja mun ystävät on kun kehtaavat pyytää palveluksia joskus ja vieläpä tekevät niitä joskus minulle.
[quote author="Vierailija" time="23.06.2013 klo 11:39"]
Ehkä ystäväsi on näitä jotka ovat tottuneet siihen että muut tekevät kaiken heidän puolestaan koska he itse ovat aina uhreja. Mainitseeko hän avioeronsa usein nykyäänkin?
[/quote]
tähän kuuluu myös se, että hän on aina niin surkea uhri ettei hänkään voi kaikkeen suostua. Lopputulos: kylmä, itsekäs kuspää.
Ei tommonen oo ystävä, kannattaa ku nallin kalliolle heti, itsekäs on musta yks niinku kusipää puoli, ite oon jopa liiankin reilu
Ystävä on semmonen jolle voi puhua asioita ja palvelee, reilu, mm välittää, onhelma tilanteissa apuna ja ratkaisee jos apua tarvii, viime hetkellä, velaton suhde eli maksu voi olla palvelu / reiluisuus kute "hyvää nimipäivää" "hyvää joulua" semmosta, ystävä tunnetaan hädässä, ku oikea käsi, mikä ei petä koskaan
[quote author="Vierailija" time="24.06.2013 klo 10:39"]
[/quote]
[/quote]
Eikö siitä juuri pitäisikin kilpailla? Sitähän se ystävyys on että haluaa itse ystävälleen hyvää ja tekee ystävänpalveluksia ja myös ap:n ystävä haluaisi tehdä ap:lle takaisin ystävänpalveluksia.
[/quote]
Sitähän tuo taitaa monen mielestä se ystävyys olla. So sad. :)