Puhuuko kukaan enää leikkikentästä?
Omassa lapsuudessani oli leikkikentät, mutta nykyään puhutaan puistoista. Ovatko ne sama asia?
Kommentit (11)
[quote author="Vierailija" time="22.06.2013 klo 20:27"]
Siis millanen puisto?
[/quote]
En tiedä, mutta av:llakinkaikki sanovat olleensa lapsen kanssa puistossa. ap
Mun äiti puhui leikkikentästä mutta me puhutaan leikkipuistosta tai vaan puistosta. Leikkikenttä kuulostaa tosi ankealta.
Leikkikentäksi voi sanoa myös kerrostalo yms. yhtiön yhteistä pihaa kuin myös leikkipuistoa.
Mutta enpä tiedä, että kukaan enää käyttää leikkikenttä sanaa puheessaan..
Mäkin sanoin lapsena leikkikentäksi. Nykyisin käytän ilmaisua leikkipuisto. Samasta asiasta siis kyse, mutta ei mitään hajua missä vaiheessa tuo ilmaisu on vaihtunut ja vakiintunut toiseksi omassa puheessa.
Leikkipuistossa ollaan lasten kanssa. Siellä on puuhajuttuja lapsille (keinut, hiekkis, liukumäet ja kiipeilyt jne). Penkkejä aikuisille. Never heard?
Leikkikenttä on pieni alue esim. uimarannalla tai muun alueen sisällä. Leikkipuisto on isompi alue. Monesti leikkipuiston raja on häilyvä. Se voi olla osa isompaa puistoa.
Minun lapsuudessani puhuttiin leikkikentästä, nyt omat lapseni käyttävät nimitystä leikkipuisto ihan samanlaisesta paikasta. Minun leikkikenttäni kuulostaa heistä oudolta.
Siis millanen puisto?