En ole koskaan antanut vauvalleni vettä - miksi pitäisi?
Neuvolassa minut haukuttiin lyttyyn, kun tädille selvisi, että meidän 7 kk poika ei ole koskaan juonut pisaraakaan vettä. Hän on ollut alusta asti korvikevauva ja syö nyt kiinteitä kans. Eipä mulle ole koskaan tullut mitään tarvetta antaa hänelle vettä, koska hän on juonut aina ihan hyvin maitoa ja kiinteiden aloituksen jälkeen maidon juonti on hiukan hiipunut mutta edelleen hän juo sellaiset 700 milliä vuorokaudessa korviketta. Helteellä olen tuputtanut maitoa.
Onkohan mun vauva jotenkin kärsinyt kun hän ei ole vettä saanut? Annatteko te kaikki muut vettä ja miksi?
Kommentit (36)
Rintamaito on aina vauvalle sopivaa siis myös hyvää hellejuomaa, mutta kyllä vesi on aina muussa tapauksessa tarpeellista vauvalle.
Tuo on ihan höpönlöpöä. Korvikkeesta iso osa on vettä.
en antanut vauvalle vettä. Sen jälkeen olen antanut.
Äidinmaitoa saava apsi taas ei vettä tarvitse.
Mietin, että koska lapsen täytyy saada tietty määrä nestettä aina ja helteellä vieläkin enemmän, niin imetättekö sitten lasta useammin kuin tavallisesti? Korvikevauvoilla vauva juo korvikkeen lisäksi vettä, jolloin nesteen tarve täyttyy sillä tavoin, mutta kuinka se toimii imetetyllä vauvalla?
Korvike on sateella ja helteellä aina samaa koostumusta. Rintamaidon koostumus vaihtelee koko ajan sen mukaan, mitkä ovat vauvan tarpeet. Helteellä se on ihan tutkitusti " vetisempää" , sopivaa janojuomaa. Rintamaitoa ei saa säännöstellä, korvikettaa pitää. Sitä ei saa juottaa litratolkulla.
2 ihan eri tuotetta, 2 ihan eri käyttötapaa.
Vierailija:
Tuo on ihan höpönlöpöä. Korvikkeesta iso osa on vettä.
Ihan samoin kun sinä annat sitä vettä niin imettäjä antaa sitä äidinmaitoa :)
Vierailija:
Mietin, että koska lapsen täytyy saada tietty määrä nestettä aina ja helteellä vieläkin enemmän, niin imetättekö sitten lasta useammin kuin tavallisesti? Korvikevauvoilla vauva juo korvikkeen lisäksi vettä, jolloin nesteen tarve täyttyy sillä tavoin, mutta kuinka se toimii imetetyllä vauvalla?
tarvitsee helteellä vettä!! Korvike on aina yhtä paksua, liian tuhtia " janojuomaksi" (vrt. rintamaito laimenee helteellä = hyvä.)
Myös kiinteiden aloituksen jälkeen kannattaa antaa aterian jälkeen muutama kulaus vettä, hampaille hyväksi.
Uskotko itse todella tuohon soopaan, että rintamaidon koostumus muuttuu aina sopivaksi lapselle lämpötilan ja muun mukaan? Aika naurettava väite. Jos imettävä äiti ei juo helteellä, ei se rintamaitokaan miksikään juoksevammaksi muutu. Taas näitä kaupunkilegendoja..
Mutta sitten asiaan. Voisiko joku perustella, miksi korvikevauvalle pitäisi juottaa mieluummin vettä kuin korviketta janoon, jos hän kuitenkin mieluusti juo korviketta? Tietääkö joku? Jos siis se maksimimäärä ei ylity.
Vierailija:
Uskotko itse todella tuohon soopaan, että rintamaidon koostumus muuttuu aina sopivaksi lapselle lämpötilan ja muun mukaan? Aika naurettava väite. Jos imettävä äiti ei juo helteellä, ei se rintamaitokaan miksikään juoksevammaksi muutu. Taas näitä kaupunkilegendoja..
.
Miksi ihmeessä joku äiti ei joisi helteellä?? Kun imettäjän pitää muutenkin juoda hiukan normaalia enemmän.
Ihan kummallinen, ontuva väite tuo ylläoleva lainaus.
Ja totta hemmetissä maidon koostuimus muuttuu; se muuttuu sen mukaan, onko lapsella kasvukausi, onko yö vai päivä, onko helle vai pakkaset, onko äiti ravittu vai nälässä, syökö vauva usein vai harvoin, pitkään vai lyhyesti... jne.
Kuvitteletko itse, että rintamaito pysyy aina samanvahvuisena??
Ei tietenkään rintamaito ole aina samanlaista, mutta ei se helteen takia ainakaan paremmaksi muutu, kuten sinä väitit. Päinvastoin. Imettäjä kuivuu helteellä siinä missä muutkin ihmiset, joten ei se koostumus ole ainakaan parempaa kuin muulloin. Jos imettäjä polttaa, juo alkoholia, syö huonosti, ei juo, on stressaantunut jne, rintamaito on huonompaa tavaraa kuin aina tasalaatuinen ja tutkitusti puhdas korvike.
että jos imettäjä elää terveellisesti ja juo tarpeeksi, ei mikään ole vauvalle parempaa kuin se rintamaito (joka on helteellä laimeaa siksi, että pikkuvauvan elimistö tarvitsee helteellä JUURI SELLAISTA MAITOA).
Juova ja polttava korvikkeen antaja on ihan yhtä " huono esimerkki" . Mitä sillä nyt on tekemistä sen kanssa, pitääkö vauvalle antaa vettä?? Mitä sinulla on imettämistä vastaan???
Ei tietenkään rintamaito ole aina samanlaista, mutta ei se helteen takia ainakaan paremmaksi muutu, kuten sinä väitit. Päinvastoin. Imettäjä kuivuu helteellä siinä missä muutkin ihmiset, joten ei se koostumus ole ainakaan parempaa kuin muulloin. Jos imettäjä polttaa, juo alkoholia, syö huonosti, ei juo, on stressaantunut jne, rintamaito on huonompaa tavaraa kuin aina tasalaatuinen ja tutkitusti puhdas korvike.
2) hampaat huuhtoutuvat esim. ruokailun jälkeen.
3) itse pidän erittäin tärkeänä totuttaa lapseni juomaan janoonsa vettä eikä maitoa, mehua taih limppareita. Ei rasita hampaita ja turhilta lisäaineilta ja sokereilta säästyy....ja lopussa kiitos seisoo... :)
Toivon että tämä tapa (ja hyvältä näyttää....) jää heille että juovat vettä janoonsa eivät ala myöhemminkään limpparinlitkijöiksi...hirmusen näköistä kun nuoriso ja esiteinit kujeksivat jatkuvasti kolapullo kädessä kesät talvet ja korvaavat sillä aterioita ja syövyttävät hampaansa..
en hyväksy silti totuudenvastaisia väitteitä siitä, että rintamaito muuttuu automaattisesti aina lapselle sopivaksi tyyliin helteellä vetisemmäksi. Näytä tutkimus, jossa tuo väite on oikeasti todistettu. Fysiologisesti ei ole mahdollista, että kuivuneen äidin maito olisi vetisempää.
Kukaan ei ole vielä perustellut kunnolla, miksi korvikevauvalle ei voi antaa korviketta janoon helteellä vaan miksi pitäisi antaa vettä. Korvikkeessa kun tulee samalla ne tärkeät ravinteetkin. Jos lapsi juo vettä, hän ei juo tarpeeksi korviketta ja sitten hän ei saa tarpeeksi ruokaa!
Vesi ei ole tarpeellinen vauvalle, koska maidosta saa tarpeeksi nestettä aina. Jos vauva kuitenkin juo vettä, niin on huolehdittava siitä, että vauva saa riittävästi maitoa, joka on pääasiallisin ravinnon lähde 1 v ikään asti.
Minulla on aina ollut juuri samanlainen käsitys kuin numerolla 20 ja siksi ihmettelinkin neuvolan kommentteja. ap
Vierailija:
en hyväksy silti totuudenvastaisia väitteitä siitä, että rintamaito muuttuu automaattisesti aina lapselle sopivaksi tyyliin helteellä vetisemmäksi. Näytä tutkimus, jossa tuo väite on oikeasti todistettu. Fysiologisesti ei ole mahdollista, että kuivuneen äidin maito olisi vetisempää.
Ei tässä nyt puhuta mistään kuivuneista tai juopoista äideistä. Alkup. kysymyshän oli: tarvitseeko vauva (7 kk!!) vettä. Minusta tarvitsee, etenkin jos korviketta vain saa maidokseen.
(Minä ainakin ihan pumpatessa hellepäivänä maitoa NÄIN että on vetisempää tavaraa.)
ravitsemuksellisesti pois lapselta jos janoon hänelle antaisi vettä. ERIasia lapset jotka juovat vähän maitoakin niin silloinhan ei ole hyväksi korvata sitä vähääkin maitomäärää vedellä.
Ja se ei pidä väheksyä veden merkitystä hampaiden hoidossa esim huuhtelu aterian/maidon jälkeen ja se ei tarkoitakkaan mitää veden juomista desitolkulla vaan muutamaa huikkaa :)
Ja sen vuoksi, että jo ihan maalaisjärjellä ajateltuna ihminen tarvitsee vettä. Ihmisestä valtaosa on vettä, ja erityisesti näin helteellä sen huomaa, että vettä todellakin tarvitsee juoda huomattavasti enemmän kuin normaalisti. Veden juottaminen voi myös auttaa lapsen mahdollisiin iho-ongelmiin.