Naiset, miten estätte sen ettei töissä miehet ihastu tai ala ahdistella?
Kommentit (478)
Olen ollut 20 vuotta työelämässä, eikä ikinä, edes nuorena, ole kukaan ahdistellut, vaikka kauniiksi kutsutaan edelleen. Jos joku on heittänyt läppää, olen heittänyt takaisin ihan yhtä roisia läppää ja on naurettu porukalla.
Silmäpussit ja väljät, harvinaisen epäseksikkäät työvaatteet ovat hyvä karkote 🤣 tosin työpaikallani on vain yksi mies, joka on todella ammattimainen ja keskittyy töihin, eli hoidettaviin potilaisiin. Ei kai kaikki miehet ole himojensa huuruissa sekoilevia elukoita, jotka eivät hillitse itseään? Ällöttää tuollainen käytös työpaikalla 😞
Varmasti on, jos pakit annetaan töksäyttäen. Tässä ketjussa jotkut kertovat antaneensa pakit mahdollisimman ystävällisesti. Toivon todella, että näin vastataan asiallisiin lähestymisiin silloin kun lähempi suhde ei ole mahdollinen. Arvostan asiallisia ja rohkeita aloitteita, niissä ei ole mitään väärää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet eivät ymmärrä mitä heidän ihastumisensa ja sen näyttäminen työpaikalla voi maksaa ihastumisen kohteelle. Nainen jää helposti yksin, toiset naiset alkavat hyljeksiä. Asiasta ei voi oikein puhuakaan kenenkään kanssa.
Ongelma on valtarakenteessa, jossa yleensä miehillä on enemmän valtaa kuin naisilla. Yleensä nainen on se, joka tällaisessa tilanteessa vaihtaa työpaikkaa.
Tämä on niin totta. Etenkin jos ihastunut mies on korkeammassa asemassa. Se ihastuminen ja sen näyttäminen on hänelle varmaan harmitonta hupia, ihastumisen kohteelle se voi maksaa työpaikan.
Kuten täälläkin todettu, muut naiset ja jopa miehet kadehtivat ja alkavat hyljeksiä, pahimmassa tapauksessa savustetaan ulos.
Jos on esimies asemassa pitäisi olla erittäin tarkka näyttääkö ihastumistaan ja jos näyttää, näyttääkö sen niin, että siitä tietää koko yhteisö, vai voisiko asian hoitaa jotenkin fiksummin.
Ai kuvittelette ettei miehelle ole mitään noloa saada pakkeja jokapäiväiseltä työkaverilta? Naisen logiikkaa parhaimmillaan.
Pieni flirtti ja ihastumiset ovat ok. Ahdistelu ei. Vaikea kuvitella työpaikkoja nykypäivänä jossa ahdistelua ei katsottaisi pahalla, mutta kai niitäkin sitten vielä löytyy
Mitähän mun työkaverit ajattelis? Oon työskennellyt niitten kanssa noin 20 vuotta🤔
Vierailija kirjoitti:
Voit hämätä olemalla transu, hk:n lenkki ilmastoteipillä sisäreiden yläosaan kiinni.
Valitettavasti tämäkään ei aina auta :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet eivät ymmärrä mitä heidän ihastumisensa ja sen näyttäminen työpaikalla voi maksaa ihastumisen kohteelle. Nainen jää helposti yksin, toiset naiset alkavat hyljeksiä. Asiasta ei voi oikein puhuakaan kenenkään kanssa.
Ongelma on valtarakenteessa, jossa yleensä miehillä on enemmän valtaa kuin naisilla. Yleensä nainen on se, joka tällaisessa tilanteessa vaihtaa työpaikkaa.
Tämä on niin totta. Etenkin jos ihastunut mies on korkeammassa asemassa. Se ihastuminen ja sen näyttäminen on hänelle varmaan harmitonta hupia, ihastumisen kohteelle se voi maksaa työpaikan.
Kuten täälläkin todettu, muut naiset ja jopa miehet kadehtivat ja alkavat hyljeksiä, pahimmassa tapauksessa savustetaan ulos.
Jos on esimies asemassa pitäisi olla erittäin tarkka näyttääkö ihastumistaan ja jos näyttää, näyttääkö sen niin, että siitä tietää koko yhteisö, vai voisiko asian hoitaa jotenkin fiksummin.
Ai kuvittelette ettei miehelle ole mitään noloa saada pakkeja jokapäiväiseltä työkaverilta? Naisen logiikkaa parhaimmillaan.
Tietysti on. En väittänyt niin. Ehdotin ratkaisua, ettei sitä ihastumista näytä koko työpaikan nähden, vaan fiksummin. Silloin mahdolliset pakitkin on näiden kahden välinen, ei työpaikan juoruämmien ilo.
Yleensä fiksuun lähestymiseen saa fiksut pakit. Jos lähestyy tökerösti, ei nainenkaan aina osaa vastata ”oikein”.
Miehet toivoo itseään ja lähestymistäni kohtaan ymmärtämystä, mutta samaa toivoo naiset. Kyllä sitä naisetkin menee puihin ujouttaan tai muuten. Ei aina osaa toimia yllättävissä tilanteissa oikein, etenkin jos mukana on valta suhde ja työpaikka vaarassa.
Esimies ei vaan ole huomaavinaan mitään. Tiedän yhden naispuolisen esimiehen, joka alkoi heittää asiasta vitsiä kun alainen kertoi kokemastaan ahdistelusta.
Vierailija kirjoitti:
Pieni flirtti ja ihastumiset ovat ok. Ahdistelu ei. Vaikea kuvitella työpaikkoja nykypäivänä jossa ahdistelua ei katsottaisi pahalla, mutta kai niitäkin sitten vielä löytyy
Kahdenkymmenen kilon lihomisen jälkeen miehet eivät ole enää halunneet ystävystyä kanssani työpaikalla. Kumma juttu.
Vierailija kirjoitti:
Ihastumiselle ei voi mitään, mutta ahdistelua koskee sama toimintamalli, olipa ahdistelija mies tai nainen:
1. ensimmäiseksi keskustellaan esimiehen kanssa, mielellään joku luottamushenkilö mukana.
(...)
7:n kannattaa aloittaa johdasta 1, jos tuo on totta.
Itse asiassa ihan ensimmäisen toimenpiteen tulisi olla, että kertoo itse työkaverille, että koskettelut ja rupattelut häiritsevät. Tämän jälkeen häiritsevä kollega ei voi enää vedota siihen, ettei tiennyt häiritsevänsä. Hänhän voi ihan oikesti kuvitella, että toinenkin tykkää. Fiksu kollega osaa tämän keskustelun perusteella sitten ajoissa perääntyä ja säilyttää kasvonsa.
Jos tämän keskustelun jälkeen homma vaan jatkuu, niin sitten vasta esimiehen pakeille. Aikuisen ihmisen pitää mielestäni uskaltaa tehdä tämän verran, ihan oikeasti. Pomonkin on helpompi sitten puuttua, jos aihetta on.
Paskoja työpaikkoja. Pelastakaa nuoret naiset paskoista työpaikoista.
Minulla on yksi suosikkimiesystävä töissä, joten ehkä muut kaverit eivät viitsi tulla väliin, kun tavallaan olen varattu.
Onko joinakin päivinä auttanut? Ihme osa-aika -transu.
Vierailija kirjoitti:
Voit hämätä olemalla transu, hk:n lenkki ilmastoteipillä sisäreiden yläosaan kiinni.
Valitettavasti tämäkään ei aina auta :(
Vaihdoin työpaikkaa. Aika monesti. Mm. ollessani nättinä tyttönä siivoojana tehtailla, ihastuminen ja läpänheitto oli joka päiväistä. Siis ihastuneet miehet pyöri punastuneina "auttamassa", ja kaksimieliset vitsit osoitettiin minulle. Myöskään vammaisten avustajana en parin miesavustettavan jälkeen ottanut miehiä enää. Milloin "pissatti " koko ajan, ja mitään ei kuitenkaan tullut, kun haluttiin vain että näpelöin vehjettä, milloin oltiin mustasukkaisia ja osoitettiin mieltä jos oloin jotain toista avustamassa. Kyllähän sen nyt varmaan jokainen ymmärtää ettei tuommoisesta työnteosta tule mitään, kun sitä koko ajan häiritään.
Eli miesten ystävällinen ja normaali käytös on ihastumista tai ahdistelua. Ok.
Mies: älä pasko siellä missä syöt. Ei tulisi mieleenkään paljastaa työkavereille liikaa itsestä.
Vaikka nainen itse olisi kiinnostunut minusta, ja tätäkin on ollut, vastaukseni on hmh, ei kiitos.
Ilmeisesti sua ei ole myöskään kiusattu työpaikalla ja suljettu pois ryhmästä? Juuri näin asioitten pitäisikin olla. Sulla on varmaan ollut oikeasti hyvä olla työpaikalla, paljon hyviä muistoja ym. Tosi hienoa. Surullista kuitenkin, että tällainen normaalin mukava ja iloinen työpaikka taitaa olla aika harvinainen kokemus. Vai mitä mieltä olette?
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut 20 vuotta työelämässä, eikä ikinä, edes nuorena, ole kukaan ahdistellut, vaikka kauniiksi kutsutaan edelleen. Jos joku on heittänyt läppää, olen heittänyt takaisin ihan yhtä roisia läppää ja on naurettu porukalla.
Tjaa, riippuukohan tämä työpaikasta. Minuun ei tietääkseni ole kukaan koskaan ihastunut, vaikka työpaikallani onkin tavannut aika monta pariskuntaa. Sen sijaan jotain pikkujouluahdisteluja on ollut, yksi kaveri käpälöi kai tasaisesti kaikkia (HR puuttui tietääkseni asiaan) ja minä olen kerran tehnyt HR:lle ilmoituksen yhdestä sitkeästä pikkujouluvonkaajasta/-lääppijästä.
Paskoja työpaikkoja jos ukot ihstuu tai ahdistelee. Nuorelta naiselta voi mennä maine, sosiaalinen asema ja leimautuu. Muut naiset kiusaa. Nainen leimautuu. Nuori nainen joutuu vaihtamaan työpaikkaa. Työpaikkaromanssin seurauksia vaimolle käräytetään (asialla ne muut työkaverit) Vaimo kiljuu ympäriinsä pettämisestä. Työpaikkojen miehet ovat saalistajia. Jos nuori ei anna tai antaa niin paskaa kuitenkin puhutaan.
Nämä asiat on aina sen nuoren naisen syytä. Mitäs rupeaa pahimmassa tapauksessa kakkoseksi. Kaikki yhdessä estämään ihastumisia ja ahdistelua työpaikoilla. Pikkujoulut, laskettelumatkat ja muu paska sosiaalinen työajan ulkopuolinen toiminta pitää vihdoinkin kieltää. Vedotkaa viimeinkin että firman rahat ei riitä mihinkää typerään toimintaa jossa voi syntyä vääriä kontakteja.
Metoo-keskustelu on tärkeää.
Lähtekääpä aamuisin ihan sellaisena vastaheränneenä ja luonnontilassa töihin. Vaatteet toki päällä, mutta kalpea näppyläinen naama, tummat renkaat silmien alla, takkuiset pörröiset hiukset ja kunnon juurikasvu, niin etteköhän saa olla ihan tarpeeksi rauhassa. Miehet livahtavat varovaisesti ohitsenne.
Mun kokemuksen mukaan on todella harvinainen poikkeus, jos koulussa opettaja tai työpaikalla esimies puuttuu kiusaamiseen tai ahdisteluun niin napakasti, että asia tulee selväksi ja huono käytös loppuu. Harvoin oikeus toteutuu näissä asioissa. On monesti kiinni esimiehen persoonasta osaako ja uskaltaako hän puuttua asiaan.