Naiset, miten estätte sen ettei töissä miehet ihastu tai ala ahdistella?
Kommentit (478)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melkoinen humblebrag, tai mahtava mielikuvitus. Hyvin vahvasti epäilen että kyseessä olisi todellinen ongelma. Ei ole tullut vastaavaa vastaan vaikka olen ihan nätti, normaalipainoinen ja naisellinen nainen miesvaltaisella alalla - en myöskään ikinä ole vastaavaa sivustaseuraajana huomannut. Joten eiköhän tässä vaan tulkita ihan väärin se miesten ystävällisyys, eli katse vaan omaan peiliin ja tulkintoihin.
Tyypillinen "ei tapahtunut mulle, joten keksit päästäsi, etkä varmasti ole edes oikeasti hyvännäköinen, nönnönnöö, humblebrag!"
Huoh. Sun kaltaiset naiset eivät auta asiaa ollenkaan. Jos itselläsi ei ole ollut paskoja kokemuksia aiheesta, niin tosi kiva. Se ei tarkoita sitä, etteivätkö naiset yhtä suurissa määrin kokisi ahdistelua miesten osalta työpaikoillaan. Usein on myös niin, että ahdistelija on esimiesasemassa, joten vastaanpaneminen tai asiasta valittaminen on sitäkin hankalampaa.
Mua on ahdisteltu sekä työpaikalla että työpaikan ulkopuolella (nimenomaan duunikaverien toimesta) ja olen saanut kuulla sen verran törkeää settiä, että en viitsi tänne edes kirjoittaa. Olen sanonut suorat sanat kaikille porsaille, silläkin uhalla että olen saanut ämmän maineen. Aivan sama, mun päältä ei kävellä. Sanoisin tämän muillekin naisille - jos on mahdollisuus sanoa vastaan, niin sitten sanotte. Kumpi on tärkeämpää - se, että saa olla rauhassa työpaikallaan vai se, että et ole jonkun Jorma-Yrjön mielestä "bitch" nyt? (Huom. niissä tapauksissa, missä tosiaan ahdistelija on ylemmässä asemassa, kannattaa harkita hieman hienovaraisempia keinoja, ymmärrettävästi...)
Ja sulle, kenelle vastasin: oikeasti, jos ei ole mitään rakentavaa sanottavaa aiheesta, niin on yleensä parempi pitää se "nätti, normaalipainoinen, naisellinen" suunsa supussa.
Kiitos.
Juu, on se tosiaan jännää että joillekin tavaroiden kantaminen ja ovien avaaminenkin on ahdistelua. -eri
Olen tuo, jolle vastasit. Jaa, siis sanoiko AP että ahdistelu oli ovien avaamista ja tavaroiden kantamista?
Minun kokemani ahdistelu oli erittäin seksuaalissävytteistä ja suorastaan rivoa, eikä todellakaan mitään ovien availua.
Sorry, jos tässä nyt puhuttiin hieman eri asioista. Ei poista sitä faktaa, että ihan OIKEAA ahdistelua tapahtuu edelleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Melkoinen humblebrag, tai mahtava mielikuvitus. Hyvin vahvasti epäilen että kyseessä olisi todellinen ongelma. Ei ole tullut vastaavaa vastaan vaikka olen ihan nätti, normaalipainoinen ja naisellinen nainen miesvaltaisella alalla - en myöskään ikinä ole vastaavaa sivustaseuraajana huomannut. Joten eiköhän tässä vaan tulkita ihan väärin se miesten ystävällisyys, eli katse vaan omaan peiliin ja tulkintoihin.
Katso itse sinne peiliin. "Ihan nätti ja normaalipainoinen" ei taida tarkoittaa sellaista trimmattua, siroa mutta muodokasta, kaunispiirteistä instababea?
M
Suurin osa niistä ”instabeibeistä” on juurikin niitä tavisnättejä 15 tusinassa tapauksia, jotka ovat IG:ssä. Pieni prosentuaalinen osuus niitä superkauniita yli keskiarvon naisia, joilla poikkeukselliset kasvo ja kroppageenit sekä fysiikka. Tällaisilla high maintenance-naisilla useita sponsoreita ja tienaavat sievoisia summia juurikin ulkonäöllään, tavikset asia erikseen. Muutama sata tai tuhat seuraajaa, ja poseeraavat amatöörimäisen huonoissa kuvissa, tyyliin tissivako esillä. Eivät erotu siitä perus Pirkosta juuri mitenkään. Ulkonäössään paljon samaistuttavia tavikseksi tekeviä kauneusvirheitä.
Ja e fotoshop ja filtterihän ei siirry naamaan ja kroppaan irl vaikka sen voi niihin liittää kuvissa.
Miehet ilmeisesti eivät ole kuulleet kuvankäsittelystä?
Itsekin tiedän somekuvissaan, huom somekuvissaan, suorastaan maailmanluokan kaunottareksi oletettavan naisen. Paitsi että kuvien kapea nenä on oikeasti lyhyt ja leveä, silmät paljon pienemmät, muhkeat huulet normikapeat ja meikkimainosten iholta näyttävä iho epätasainen. Myös kropasta on otettu sisään sieltä ja tuotu ulos täältä ja kohotettu tuolta. Irl hän on persjalkainen ja tasapaksu. Ihan peruskivannäköinen, ei siinä mitään, mutta ei muistuta kuviaan.
Jep. Kyllä nykyään kuvien kanssa on muutakin mahdollisuutta tulla huijatuksi kuin vuosia sitten otettu kuva. Voi olla vaikka samana päivänä otettu kuva ja superfitnessmegabeiben sijaan treffeille tuleekin tavistiina, jossa etäisesti on jotakin samaa kuin kuvissaan.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko pelanneet mukana? Siten ettei ahdistelija alkaisi tylyksi ja kostamaan? Koska niinhän tapahtuu jos jotenkin torjuu iskuyritykset.
Epäkypsää ja tasapainottomia miehet alkaa kostamaan, jos torjuu, tasapainoiset ymmärtää yskän ja siirtyy seuraavaan kalaan.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuohon ei vaikuta niinkään ulkonäkö vaan kiltteys ja ystävällisyys. Olen itse nuori nainen. Olen aina ystävällinen kaikille ja hymyilen paljon. Kohtaan todella paljon näitä lähelle tulijoita työpaikalla.
Juu, etenkin nuorena. On surullista, että pitää olla lähes tyly. Sitten alkaa vihanpito. Ystävällinen kun e oikein voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyypillinen "ei tapahtunut mulle, joten keksit päästäsi, etkä varmasti ole edes oikeasti hyvännäköinen, nönnönnöö, humblebrag!"
Huoh. Sun kaltaiset naiset eivät auta asiaa ollenkaan. Jos itselläsi ei ole ollut paskoja kokemuksia aiheesta, niin tosi kiva. Se ei tarkoita sitä, etteivätkö naiset yhtä suurissa määrin kokisi ahdistelua miesten osalta työpaikoillaan. Usein on myös niin, että ahdistelija on esimiesasemassa, joten vastaanpaneminen tai asiasta valittaminen on sitäkin hankalampaa.
Mua on ahdisteltu sekä työpaikalla että työpaikan ulkopuolella (nimenomaan duunikaverien toimesta) ja olen saanut kuulla sen verran törkeää settiä, että en viitsi tänne edes kirjoittaa. Olen sanonut suorat sanat kaikille porsaille, silläkin uhalla että olen saanut ämmän maineen. Aivan sama, mun päältä ei kävellä. Sanoisin tämän muillekin naisille - jos on mahdollisuus sanoa vastaan, niin sitten sanotte. Kumpi on tärkeämpää - se, että saa olla rauhassa työpaikallaan vai se, että et ole jonkun Jorma-Yrjön mielestä "bitch" nyt? (Huom. niissä tapauksissa, missä tosiaan ahdistelija on ylemmässä asemassa, kannattaa harkita hieman hienovaraisempia keinoja, ymmärrettävästi...)
Ja sulle, kenelle vastasin: oikeasti, jos ei ole mitään rakentavaa sanottavaa aiheesta, niin on yleensä parempi pitää se "nätti, normaalipainoinen, naisellinen" suunsa supussa.
Kiitos.
Juu, on se tosiaan jännää että joillekin tavaroiden kantaminen ja ovien avaaminenkin on ahdistelua. -eri
Näinhän ei kukaan ole ketjussa väittänyt. Paitsi se yksi lukutaidoton mies, mutta siinä taisi vain kalikka kalahtaa.
Kun tässä ketjussa puhutaan selvästi työpaikoista, joissa on miehiä ja naisia, niin uskallan väittää että Suomessa ei ole kovinkaan montaa miestä jota tällaisessa työpaikassa ei olisi kuolattu ja ahdisteltu.
Viimeistään siellä pikkujouluissa. Ja voin tämän väitteeni esittää ihan yli 20 vuoden työkokemuksella sekatyöpaikoissa.
Minä olen aina tehnyt töitä hyvin miesvaltaisella alalla.
Kun siellä toimistolla/labrassa on paljon miehiä ja vain 1-2 naista, niin miehet eivät kehtaa ahdistella. Se olisi noloa työkavereiden silmissä.
Ihastumisia tietenkin tulee, mutta ne hoidetaan asiallisesti - toiset miehet kun eivät katso hyvällä ahdisteluita tai iskuyrityksiä ja sanovat helposti ettei semmoinen käytös kuulu työpaikalle.
Olen huomannut, että niillä osastoilla joilla sukupuolijakauma on tasaisempi, tai enemmistö on naisia, jopa seksistinen puhe on paljon yleisempää. Talouspuolen naiset ovat joskus ihmetelleet, että "miten sinä pärjäät siellä miesten kanssa".
- Mutta hyvinhän miesten kanssa pärjää. Yleensä siinä käy niin että nainen "yksi miehistä" tai "prinsessa" johon suhtaudutaan suojelevasti. Kummassakaan tapauksessa häntä ei ahdistella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ujo, kiltti tyttö ja minuun ihastustaan usein. Edes ikä ei ole auttanut. Jostain syystä herätän miehissä suojelunhalua. Minun pitäisi rohkeammin puolustaa itseäni. Tuo on muuten huvittavaa, että ensin tuijotellaan ja hakeudutaan seuraan. Kohta sitten varovainen kosketus jutellessa. Aina samalla kaavalla mennään...
Pöh. Suojelunhalu... no tuskin. Sinäkin olet siis liian helppo ja et ole saanut kunnioitusta, vaan vain helpon reiän maineen.
Tai sitten sinä olet taas tämä palstan sairas suojelunhaluäijä, joka saa nostetta näiden "ujo kiltti tyttö haluaa, että häntä suojellaan" -jutuista. Luultavasti.
Olen naimisissa oleva nainen, joten en usko että olisin millään lailla helpon maineessa. Tuolla suojelun halulla tarkoitan esim ovien availua, raskaiden tavaroiden apuna kantamista (ihan kuin en selviäisi yksin) ja ylipäänsä huolehtimista, onko minulla kaikki hyvin. Miksi ei olisi? Haluaisin tietää, mistä tällainen käytös tulee.
Siis pidättekö te jotain ovien availua ahdisteluna? Meillä töissä ainakin monesti miehet avaa oven. Mä olen kyllä tulkinnut sen ihan sellaiseksi herramiesmäisyydeksi mitä on jollekki opetettu. Esim. Meidän ystäväpiirissä miehet tarjoutuu aina kantamaan, jos jollain on jotain painavaa käsissä. Ne pitää sitä kohteliaana.
Kyllä oven avaaminen on kohteliasta.
Tokioon monia tapoja tehdäkseni. Nainen kantaa laatikkoa ja mies avaa oven ja kukaa sitä naisen perää samaan aikaan kameralla jne, näitäkin on nähty.
Ei itselle ainakaan oven avaus ole huono juttu, päin vastoin. Kyse tavasta miten se tehdään. Jos vahingossa koskee toista ok, mutta jos toistuvasti hivelee ” vahingossa” käsivarresta, ei ole niin ok.
On tapoja ja tapoja.
Esimiehillä ei näytä olevan osaamista näistä asioista, eikä ymmärrystä oman valta-asemansa merkityksestä omaan käytökseen ja oman käytöksen seurauksista alaisille. Jo se, että esimies kehuu yhtä ihmistä kaikkien kuullen, voi nolostuttaa kehumisen kohdetta ja herättää närää muissa ihmisissä. Esimiehen ilmiselvä ihastuminen ei jää huomaamatta muilta työntekijöiltä. Tämä taas herättää puheita, jotka ovat vahingollisia esimiehen ihastuksen kohteelle. Tästä ei ole pitkä matka siihen, kun työkaverit kääntävät selkänsä esimiehen ihastukselle. Jos esiehen ihastus torjuu lähentelyt, voi esimies kostaa monilla tavoilla, jotka koituvat ihastuksenkohteen työsuhteen ja sosiaalisen aseman vahingoksi.
Kokemukseni mukaan monet esimiehet vähättelevät, jos heille kertoo ahdistelusta tai kiusaamisesta. Yksikin esimies sanoi, että en voi tehdä tässä tilanteessa yhtään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Mahdatte olla melkoisia hottiksia sitten, jos tämä on teille toistuva ongelma, ettekä uskalla laittautua töihin tai olla ystävällisiä miespuolisille kollegoille. Itse meikkaan joka päivä töihin, pukeudun kivasti, jopa hameisiin ja mekkoihin, olen ystävällinen ja heitän huumoriakin, eikä IKINÄ työpaikalla kukaan ole ihastunut tai ahdistellut myöskään. Kummallisia työpaikkoja ja työkavereita teillä. Tai sitten minussa on jotain pahasti pielessä kun en ole ikinä tällaista mielenkiintoa herättännyt.
Taitaa olla aika pitkälti työpaikasta kiinni. Osassa sellainen asiallinen meininki, ja se on tehty alusta pitäen selväksi, ettei häiriökäytökselle oikein ole tilaa ja jos ilmenee, se kitketään pois. Yleensä tähän tarvitaan hyvä johtaminen.
Sitten on toisenlaisia työpaikkoja, jossa katsotaan kieroon, jos valitat jonkun hampaan iholle tulosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet eivät ymmärrä mitä heidän ihastumisensa ja sen näyttäminen työpaikalla voi maksaa ihastumisen kohteelle. Nainen jää helposti yksin, toiset naiset alkavat hyljeksiä. Asiasta ei voi oikein puhuakaan kenenkään kanssa.
Ongelma on valtarakenteessa, jossa yleensä miehillä on enemmän valtaa kuin naisilla. Yleensä nainen on se, joka tällaisessa tilanteessa vaihtaa työpaikkaa.
Tämä on niin totta. Etenkin jos ihastunut mies on korkeammassa asemassa. Se ihastuminen ja sen näyttäminen on hänelle varmaan harmitonta hupia, ihastumisen kohteelle se voi maksaa työpaikan.
Kuten täälläkin todettu, muut naiset ja jopa miehet kadehtivat ja alkavat hyljeksiä, pahimmassa tapauksessa savustetaan ulos.
Jos on esimies asemassa pitäisi olla erittäin tarkka näyttääkö ihastumistaan ja jos näyttää, näyttääkö sen niin, että siitä tietää koko yhteisö, vai voisiko asian hoitaa jotenkin fiksummin.
Ai kuvittelette ettei miehelle ole mitään noloa saada pakkeja jokapäiväiseltä työkaverilta? Naisen logiikkaa parhaimmillaan.
Esimiehet ovat monesti täysin kädettömiä tällaisten ilmiöitten kanssa. Esimiehiä pitäisi kouluttaa näihin asioihin. Sekin on jo hyvä alku, jos esimies sanoo ääneen, että minkäänlainen ahdistelu ei ole sallittua. Lisäksi pitäisi olla esillä tosi selkeät ohjeet ja niiden vastuuhenkilöiden nimet, joille voi ilmoittaa epäasiallisesta kohtelusta.
Mutta enhän minä halua estää sitä, päinvastoin on mukava flirttailla töissä ja ihastua! Ei se tarkoita että sänkyyn hyppäisin firman pippaloissa (olen torjunut usean flirttikumppanin lähestymisyritykset ystävällisesti mutta suoraan). Ahdistelu on eri asia ja sille on nollatoleranssi, onneksi olen päässyt aika vähällä kun olen sanonut suoraan henkilölle jos minulla on epämukava olo. Nytkin on kiva mennä töihin kun siellä on eräs söpö mies (varattu mutta silmäpeliä pelaileva komistus). SinkkuN
Vierailija kirjoitti:
Kun tässä ketjussa puhutaan selvästi työpaikoista, joissa on miehiä ja naisia, niin uskallan väittää että Suomessa ei ole kovinkaan montaa miestä jota tällaisessa työpaikassa ei olisi kuolattu ja ahdisteltu.
Viimeistään siellä pikkujouluissa. Ja voin tämän väitteeni esittää ihan yli 20 vuoden työkokemuksella sekatyöpaikoissa.
Hmmm. Ei kai kukaan ole sanonutkaan ettei myös miehiä voitaisi ahdistella? Aloittaja on nainen, hänellä oli ongelma asian kanssa ja kysyi vertaistukea muilta naisilta. Mutta ihan samalla lailla miehetkin voinee vastata ns samalta puolelta pöytää.
Vaikeaa uskoa noita juttuja. Oon työskennellyt miesvaltaisella alalla yli 15 vuotta ja ne naisista näteimmätkin saavat lähinnä kohteliasta small talkia ja normaalia herrasmiesmäistä kohteliaisuutta miehiltä osakseen. Ehkä sitten oon työskennellyt vain fiksujen ihmisten parissa.
Niin ihanalta kuin se tuntuukin, niin olet aika kaltevalla pinnalla. Miehet voivat alkaa heittää törkeätä läppää juuri sellaiselle naiselle, joka flirttailee varatuille. Voit menettää miesten kunnioituksen ja he kyllä osoittavat sen. Kaikki naisetkaan eivät arvosta varatuille lirkuttelijoita ja näyttävät sen. Sinuna en riskeeraisi omaa mainettani ja sosiaalista asemaani työpaikalla. Siinä voi leimautua sellaisella tavalla mitä et olisi alunperin toivonut.
Vierailija kirjoitti:
Mutta enhän minä halua estää sitä, päinvastoin on mukava flirttailla töissä ja ihastua! Ei se tarkoita että sänkyyn hyppäisin firman pippaloissa (olen torjunut usean flirttikumppanin lähestymisyritykset ystävällisesti mutta suoraan). Ahdistelu on eri asia ja sille on nollatoleranssi, onneksi olen päässyt aika vähällä kun olen sanonut suoraan henkilölle jos minulla on epämukava olo. Nytkin on kiva mennä töihin kun siellä on eräs söpö mies (varattu mutta silmäpeliä pelaileva komistus). SinkkuN
Voit hämätä olemalla transu, hk:n lenkki ilmastoteipillä sisäreiden yläosaan kiinni.
Valitettavasti tämäkään ei aina auta :(
Vakava asia, mut kuolen nauruun... 😂
Vierailija kirjoitti:
Voit hämätä olemalla transu, hk:n lenkki ilmastoteipillä sisäreiden yläosaan kiinni.
Valitettavasti tämäkään ei aina auta :(
Tämä on niin totta. Etenkin jos ihastunut mies on korkeammassa asemassa. Se ihastuminen ja sen näyttäminen on hänelle varmaan harmitonta hupia, ihastumisen kohteelle se voi maksaa työpaikan.
Kuten täälläkin todettu, muut naiset ja jopa miehet kadehtivat ja alkavat hyljeksiä, pahimmassa tapauksessa savustetaan ulos.
Jos on esimies asemassa pitäisi olla erittäin tarkka näyttääkö ihastumistaan ja jos näyttää, näyttääkö sen niin, että siitä tietää koko yhteisö, vai voisiko asian hoitaa jotenkin fiksummin.