Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Informaatiotutkimuksen ja interaktiivisen median perusopinnot

Vierailija
20.06.2013 |

Hei!

Onko joku opiskellut kyseiset opinnot Tampereen yliopistossa ja osaisiko kertoa niistä? Mun olisi tarkoitus hakea noihin paikkakunnasta riippumattomiin verkko-opintoihin avoimessa yliopistossa. Tiedän, että on vaikea päästä mutta yrittänyttä ei laiteta.

Olisin kiinnostunut erityisesti siitä olisiko jotain kirjoja tai artikkeleita, jotka ovat osa kurssia kun haluaisin jo nyt kesällä varalta valmistautua kun tänä kesänä on todella hyvin lomaa, syksystä taas sitten voi olla aika kiire niin kaikki etukäteen valmistautuminen olisi eduksi tässä vaiheessa.

Voitte myös vinkata jos tiedätte muualla järjestettäviä informaatiotutkimuksen opintoja, joita voi verkossa tehdä (lähiopetukseen en tällä hetkellä voi osallistua).

Kirjastoalalle pätevöityminen ja erityisesti lastenkirjastotyö kiinnostaa tällaista yli kolmekymppistä mahdollista alanvaihtajaa mutta nuo opinnot vaikuttaa mielenkiintoisilta myös yleissivistysmielessä. Eli sinänsä ei haittaa vaikken pätevyyttä tai työpaikkaa alalta koskaan saisikaan. Jos osaat kertoa kirjastotyöstä niin mielelläni kuulen siitäkin. Olen ehkä enemmän sellainen kirjatoukka, en kovinkaan tekninen ja siksi mietityttää sovinko kirjastoon kuitenkaan ollenkaan. Asiakaspalvelusta on itselläni paljon kokemusta ja pärjään erityisryhmien kanssa.

Kiitos jo etukäteen jos joku vastaa.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
21.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko lukenut jo informaatiotutkimuksen pääsykoekirjan Ote informaatiosta?

Ainakaan mun opiskeluaikana (kymmenisen vuotta sitten) en koe saaneeni yliopistosta mitään erityisen hyvää pohjaa yleisessä kirjastossa työskentelyyn. Opetus on todella teoreettista ja tuntui painottuvan aikapaljon tiedonhaun tutkimukseen ja nimenomaan semmoiselta tekniseltä kannalta. En muista, että siellä olisi silloin ollut yhtä ainutta kurssia, joka olisi edes etäisesti liipannut lastenkirjastoasioita. Kun pääsin harjoitteluun yleiseen kirjastoon, minusta tuntui etten ole oppinut oikein mitään sen kannalta hyödyllistä, no harjoittelussa sitten onneksi opin kyllä paljonkin.

Kirjaston koen kyllä ihan omaksi työpaikakseni ja se voisi sopia sinullekin kertomasi perusteella, vaikka opintoja pidin todella tylsinä. Jos nyt lähtisin miettimään näitä koulutusasioita, opiskelisin kyllä alaa ennemmin ammattikorkeakoulussa, mitä olen tutuilta kuullut, siellä opetus tuntuu olevan paljon käytännönläheisempää. Yliopisto-opinnoistani koin hyötyneeni lähinnä työskennellessäni tieteellisessä kirjastossa (mikä minua taas ei niin paljon kiinnosta), niihin tehtäviin, mitä kirjastossa ehkä mieluiten tekisin, riittäisi ihan ammattikoulututkintokin. En tietysti tiedä millaisiin työtehtäviin tähtäät tai millainen koulutustausta sinulla ennestään on.

Vierailija
2/6 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksestasi, huomasin sen vasta nyt.

En itseasiassa uskokaan, että opinnoista saisi juurikaan oikeata pohjaa kirjastossa työskentelemiseen enkä tiedä riittääkö motivaationi opintoihin mutta jos saisin joskus aineopinnot tehtyä informaatiotutkimuksesta saisin ainakin näennäisen pätevyyden kirjastoalalle, jolle ilmeisesti on vaikea työllistyä vaikka pätevyys olisikin.

Olen jäämässä useammaksi vuodeksi kotiin lasten kanssa ja tänä aikana mielelläni opiskelisin. Mulla on YTM koulutus ja sosiaalityöntekijän pätevyys, joten töitä riittää mutta olen ollut aika kyllästynyt tähän alaan ja olen miettinyt, että voisiko kirjasta tai museoala olla itselle sopivia (mun oli aikoinaan vaikea valita sosiaalityön ja perinnetieteiden välillä, valitsin paremmin työllistävän, joka on sekin ollut kiinnostavaa mutta myös aika uuvuttavaa). Olen suorittanut myös kotimaisen kirjallisuuden perusopinnot avoimessa yliopistossa ja kotonaoloaikanani haaveilen opiskelevani informaatiotutkimuksen lisäksi esimerkiksi taide- tai kulttuurihistoriaa.

Voisin katsella myös ammattikorkeakouluvaihtoehtoja mutta en tiedä löytyykö sieltä sellaista, mitä voi tehdä kotoa käsin, onhan joku avoin ammattikorkeakoulukin toki olemassa, jos sieltä löytyy jotain niin voisin tarkastella tätä. Pääsykoekirjaakaan en ole lueskellut, ehkä mun on se hankittava. Ensisijaisesti on ajatukseni ollut, että jos haen vielä yliopistoon olisi informaatiotutkimus vain sivuaine. Mutta mitä sanotte kirjastoalan ihmiset, onko mitään mahdollisuutta työllistyä kirjastoalalle aineopinnoilla vai pitäisikö pääaine olla informaatiotutkimus ja gradunkin alaan liittyen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, ymmärrän :)

Kyllä uskon, että kirjastoalalle voi työllistyä aineopinnoillakin, ei mun työkavereistakaan läheskään kaikki ole opiskelleet informaatiotutkimusta pääaineena.

Töiden löytäminen sitten muuten voi ollakin ihan saakelin vaikeaa, etenkin jos asuu sellaisella paikkakunnalla, jossa on alan koulutusta. Saa olla todella hyvä tuuri, että saa edes jonkun lyhyen sijaisuuden. Aika moni kaveri työttömänä tai sitten jossain työkkärin ilmaisharjoittelussa tekemässä hommia, jotka osaisi jo vallan mainiosti, vaan saadakseen edes jotain työkokemusta ja kontakteja.

Vierailija
4/6 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen suorittanut aineopinnot kyseisestä aineesta, tosin jo muutama vuosi sitten. En työskentele kirjastoalalla.

Vierailija
5/6 |
25.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Voipa olla niin, että joudun vaan tekemään niitä sosiaalityöntekijän töitä. Palkkakin on parempi mutta silti muut vaihtoehdot houkuttaa. No opiskella voin vaikken koskaan töitä saisikaan. Vallankin nyt aion jotenkin hyödyntää aikaa kun ja jos sitä on.

ap

Vierailija
6/6 |
06.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap nostaa tätä vanhaa ketjua jos vielä jollakin olisi kommentoitavaa informaatiotutkimuksen opinnoista.

Iloiseksi yllätyksekseni nimittäin olen saanut opiskelupaikan yliopistosta humanistialalta. Äitiysloman takia aion kuitenkin lykätä opintojen aloitusta/ilmoittautua poissaolevaksi tulevaksi vuodeksi. Tänä aikana kuitenkin olisi tarkoitus opiskella avoimessa yliopistossa verkko-opintoja. Omassa pääaineessani ei ole ylipäätään avointa yliopisto-opetusta juuri ollenkaan tarjolla niin vaihtoehdot ovat nyt lähinnä tuo informaatiotutkimus tai kulttuurihistoria. Rehellisesti sanoen kulttuurihistoria kiinnostaisi enemmän mutta tuo kirjastotyö kiinnostaisi niin siksi kai yritän hakea noihin informaatiotutkimuksen perusopintoihin ensisijaisesti. Opinnoista olisi kiva kuulla enemmän, kun kuvaukset Tampereen avoimen yliopiston sivuilla ovat epämääräiset eikä missään ole mitään kirjojen/artikkeleiden nimiä mainittu.