Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka kauan sinulla kestää (keskimäärin) lukea 500 sivuinen romaani?

Vierailija
20.06.2013 |

.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
20.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.06.2013 klo 17:24"]

[quote author="Vierailija" time="20.06.2013 klo 17:19"]

[quote author="Vierailija" time="20.06.2013 klo 17:05"]

[quote author="Vierailija" time="20.06.2013 klo 16:57"]

Hmmmm.... minä erottaisin mekaanisen lukunopeuden ja sen, miten luen omaksuen ja ajatuksen kanssa romaania. Kykenen kyllä erittäin nopeaan lukuun tarvittaessa, esim. jos etsin tiettyä tietoa tekstimassasta. Mutta en todellakaan lue romaania sillä metodilla, vaan nauttien, yhdistellen muihin lukemiini kirjoihin, arvioiden henkilöhahmojen motiiveja ja uskottavuutta, makustellen kieltä jne.

Oikeastikin vähän epäilen teidän "yli sata sivua tunnissa" -lukijoiden lukemisen tasoa.

-5-

[/quote]

Mikäs lukupoliisi sinä olet? Ei liene mitään lakia siitä, kuinka romaaneja pitää lukea. Lukekoon kukin tyylillään ja nauttikoon lukemisesta. Naurettavaa tuollainen arvostelu, että joku lukutyyli on parempi kuin toinen.

[/quote]

En tietenkään paheksu, ainoastaan vähän kyseenalaistan sitä, mikä järki on lukea hirveällä vauhdilla. Kun se nyt kumminkin osalla vastaajista oli oikein ylpeilyn aihe.

-5-

[/quote]

Ööh? Eiköhän romaaneja lueta sillä omalla lukunopeudella, mitä järkeä on lukea hitaasti tarkoituksella? Mulla on ainakin niin, että tylsissä romaaneissa tai muuten tylssässä tekstissä menee paljon pitempään, kun tulee palattua taaksepäin ja yleensä ne jäävätkin kesken. Mutta hyvät kirjat tulee "ahmittua" ja tulee niihin keskittytyäkin. Myös mielenkiintoista asiatekstiä saatan "ahmia." 4.

[/quote]

Toki se riippuu tekstistä. Jotain Alastalon salissa tai Odysseusta ei kerta kaikkiaan voi lukea nopeasti ahmien, mutta dekkareita luen minäkin aika vauhdilla, sivumäärää per tunti en ole koskaan laskenutkaan.

Eli kuten itsekin sanot, kyllä tekstit vaikuttavat lukunopeuteen, eikä kyse ole "tahallaan hitaasti lukemisesta".

-5-

Vierailija
22/31 |
20.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.06.2013 klo 17:26"]

En tietenkään paheksu, ainoastaan vähän kyseenalaistan sitä, mikä järki on lukea hirveällä vauhdilla. Kun se nyt kumminkin osalla vastaajista oli oikein ylpeilyn aihe.

-5-

Miten kukaan voi kyseenalaistaa toisten vauhtia lukea? Tai siis omien sanojesi mukaan "mikä järki on lukea hirveällä vauhdilla". En näe järkeä ruveta tavaamaan tai meditoimaan lauseiden välissä, että saisin lukunopeuttani hidastettua. Mikä järki on mässytellä ekassa kappaleessa viikko kausia, kun tarkoitus on saada koko tarina selville?

-9

No, taidamme lukea sitten vähän erilaista kirjallisuutta, koska juonen selville saaminen ei todellakaan ole minulle tärkeintä kirjan lukemisessa.

-5-

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
20.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.06.2013 klo 17:29"]

[quote author="Vierailija" time="20.06.2013 klo 17:26"]

-5-

Miten kukaan voi kyseenalaistaa toisten vauhtia lukea? Tai siis omien sanojesi mukaan "mikä järki on lukea hirveällä vauhdilla". En näe järkeä ruveta tavaamaan tai meditoimaan lauseiden välissä, että saisin lukunopeuttani hidastettua. Mikä järki on mässytellä ekassa kappaleessa viikko kausia, kun tarkoitus on saada koko tarina selville?

-9

No, taidamme lukea sitten vähän erilaista kirjallisuutta, koska juonen selville saaminen ei todellakaan ole minulle tärkeintä kirjan lukemisessa.

-5-

Minä ainakin pyrin lukemaan mahdollisimman monipuolisesti. Välillä voin lukea sarjakuvia, välillä dekkareita ja välillä elämänkertoja ja tietokirjoja sekä paljon muutakin. Lukunopeus riippuu toki siitä, mikä noista  on menossa. Dekkarit menee aina nopeiten ja kerralla, mutta ne ovat yleensä aika lyhkäisiä. 

Vierailija
24/31 |
20.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu kirjasta. Jos se on huono niin jätän kesken. Hyvä kirja vie mukanaan ja joskus olen ikäväkseni huomannut että klo on 5 aamulla kun olen lopettanut hyvän 500-sivuisen kirjan. Mutta lyhyt vastaus: yleensä n. 8 tuntia.

Vierailija
25/31 |
20.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari viikkoa. Pystyn lukemaan niin vähän, kun on kiireistä arkea lasten kanssa, lähinnä vessassa luen pari minuuttia kerrallaan ja ehkä puolisen tuntia illalla sohvalla. Jos on kunnolla aikaa uppoutua romaaniin ja se on kiinnostava, saatan lukea 500-sivuisen läpi parissa päivässä.

Vierailija
26/31 |
20.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parista päivästä pariin viikkoon. Viimeksi luin Donna Tarttin Pienen ystävän, ja siihen kului pari viikkoa lähinnä työmatkoilla lukien. Jonkun Harry Potterin olen toisaalta ahminut alle vuorokaudessa.

Vierailija
27/31 |
20.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.06.2013 klo 17:19"]

[quote author="Vierailija" time="20.06.2013 klo 17:05"]

[quote author="Vierailija" time="20.06.2013 klo 16:57"]

Hmmmm.... minä erottaisin mekaanisen lukunopeuden ja sen, miten luen omaksuen ja ajatuksen kanssa romaania. Kykenen kyllä erittäin nopeaan lukuun tarvittaessa, esim. jos etsin tiettyä tietoa tekstimassasta. Mutta en todellakaan lue romaania sillä metodilla, vaan nauttien, yhdistellen muihin lukemiini kirjoihin, arvioiden henkilöhahmojen motiiveja ja uskottavuutta, makustellen kieltä jne.

Oikeastikin vähän epäilen teidän "yli sata sivua tunnissa" -lukijoiden lukemisen tasoa.

-5-

[/quote]

Mikäs lukupoliisi sinä olet? Ei liene mitään lakia siitä, kuinka romaaneja pitää lukea. Lukekoon kukin tyylillään ja nauttikoon lukemisesta. Naurettavaa tuollainen arvostelu, että joku lukutyyli on parempi kuin toinen.

[/quote]

-5-

[/quote]

Siis miten niin ylpeilen? Olisiko minun pitänyt sanoa, että tooosi hitaasti luen. Minä nyt en vaan voi sille mitään, että osaan lukea nopeasti. Kun kirja on oikein hyvä, näen sen tapahtumina päässäni. Ja niin kuin yksi joka sanoikin, että hyvää kirjaa ei malta lopettaa, kun on pakko saada selville, mitä siinä tapahtuu.

Ihan samalta kuulostaa, jos joku juoksee lenkillään eikä kävele. Mikä kiire siinä on, kävellen nyt näkee paremmin ympärilleen.

Numero 8 (muistaakseni)

Vierailija
28/31 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnissa n. 70 sivua varmaa, suhteellisen pientä tekstiä. Sellaseen satasivuseen esim. nuorten kirjaan ei mee varmaa tuntiakaan koska aika isoo tekstii.

Vierailija
29/31 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmisen tuntia. Luen paljon ja omaksun tietoa nopeasti. Englanniksi sekä suomeksi. Tietty jos helppolukuinen, tyyliin Dan Brown, voi mennä puolitoista tuntia.

Toiset nyt vaan lukee nopeammin. Mulla on myös valokuvamuisti, eikä tämä ole mitään brassailua. On ikävää muistaa myös satuttavia tapahtumia vuosia niiden jälkeen. Silloin se on kyllä enemmän videota...

Vierailija
30/31 |
13.06.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

3 vuotta

adhd

Vierailija
31/31 |
11.09.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

2-3 viikkoa. Voi mennä pidempäänkin. Luen aina hitaasti sillä haluan päästä tarinaan kunnolla sisään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kolme