Rasittavat koiranomistajat
1. Ylimieliset, eli jos vaikka harkitset jonkin rotuista koiraa ja kyselet vain kokemuksia niin lähes ärhäkkänä tulevat vaahtoamaan"tämä rotu on niin vaikea, kamala, hirveä en suosittele, et pärjää mutta silti minä omistan tälläisen rodun koska minä pärjään" eli sellainen"vain belggarin omistaja voi omistaa belggarin, vain akitan omistaja voi omistaa akitan jne.)
2. Ne jotka päästävät(yleensä pienen) koiransa pitkälle hihnassa haistelemaan tuntemattomia ja hyppimään päälle "ui kuin söpö meidän fifi, ei se mitään tee :))"
Kommentit (93)
Koiran omistajilta häviää myös tietyllä tavalla siisteyden taju. Koira saa monella nuolla naamaa, koirat syövät samoista astioista ihmisten kanssa, koirat kusevat ja paskovat sisälle eikä omistajaa häiritse ollenkaan.
Olen noihin aloitusviestin ensimmäiseen kyllä törmännyt. Pari vuotta sitten kun hankin koirani, ja kunhan kysyin joltain koirapalstalta kokemuksia huvikseni niin tuli ihan mukavia vastauksia mutta sitten tuli juuri noita "ei sinun kannata tätä rotua hommata hankala ja itsepäinen blaah blaah" vaikka kerroin että minulla on kyllä kokemusta koirista. Ei ole mitään ongelmia tullut koiran kanssa tähänkään mennessä.
Vierailija kirjoitti:
1. Ne, jotka päästävät koiransa vastaantulijan luo hyppimään ja haukkumaan. Ja sitten loukkaantuvat, kun heidän koiraansa ei noteeraa mitenkään.
2. Koiriaan vapaana pitävät! Ai luoja miten ärsyttävää!! Kun asiasta huomauttaa, alkaa selitys että ei tää mitään tee. On minulle myös haistateltukin (tapauksessa jossa koira tuli metsiköstä ja hyppi minua vasten niin, että vaatteeni likaantuivat).
3. Olen törmännyt myös ihmisiin, jotka ovat päästäneet koiransa haistelemaan rattaissa istuvaa lastani ILMAN LUPAA! Wtf?
4. Ihmiset, jotka eivät puhu muista kuin koiristaan. Ja kun olet heidän luonaan, juttelevat koirilleen jopa keskeyttäen toisen.
No kyllä kilttiä koiraa saa vapaana pitää ei munkaan koirat mitään tee eikä se raavi tai pure ketään!!!
Miksi koiranulkoiluttajat eivät koskaan väistä? Se on aina se vastaantulija, jonka tulee kiertää koira ja ulkoiluttaja.
Mua ärsyttää koiran omistajana nämä (yleensä pikkukoiria) ulkoiluttavat nuoret jotka plärää kännykkää samalla ja koira tulee flexihihnassa perässä ja ne ei edes huomaa jos koiraa paskoo jonkun pihalle. Ihan käsittämätöntä ettei voi olla ilman sitä kädenjatketta kun lähtee koiran kanssa ulos.
Sitten on nämä ”tik tok” napsuttajat jotka kävelee ohi koiran kanssa ja tarjoaa namuja ettei koira edes katso toista. Astaantukevaa koiraa! Hei haloo koiran kuuluu nuuskia, ja olla kiinnostunut muista koirista! Ei siitä ole tarkoitus tehdä antisosiaalista psykopaattia. Koiran voi kouluttaa ja tuleekin kouluttaa mutta ei koiraan kannata siirtää omaa pelkoaan tai pitää sitä piilossa muilta koirilta tai ihmisiltä.
Myös ne ääliöt jotka hankkii jonkun bullmanstaffin tai sussarin ja hyppii piiloon pusikkoon kun joku koira tulee vastaan koska eivät hallitse omaa koiraa. Säälittäviä. Ehkä olisi kannattanut hankkia marsu tai hamsteri kun älykkyys ei riitä koiran kouluttamiseen.
Ja kyllä, minun koira osaa käyttäytyä. Ei hauku, ei pure, ei hypi kenenkään päälle. Kuolaa joskus ja sotkee tottakai mutta ei ole koskaan tehnyt tarpeitaan sisälle.
Koiranomistajana meinaa räjähtää pää kun katsoo miten muut pitää koiriaan fleksissä, siis oikeasti, eivätkö yhtään mieti että sieltä takaa voi tulle pyöräilijä ihan milloin tahansa?
Mullakin on koira fleksissä, mutta olen opettanut pysymään reunassa ja että reunaa ei koskaan vaihdeta ennenkuin minä sanon, jos joskus yrittää, niin olen hereillä ja komennan samantien äkäisesti takaisin siihen reunaan missä olikin (en edes vilkaise taakse, että onko sieltä joku tulossa, vaan toimin HETI).
Vaan ei, ei tunnu ihmiset osaavan tätä välinettä käyttää tai muutenkaan eivät ymmärrä opettaa koiriaan niin että kaikilla olisi mukavaa ja turvallista kulkea, pystyy se koira nimittäin tavallisessa hihnassakin sinkoamaan toiselle puolelle tietä.
Tuntuu että on vaan otettu joku objekti seuraksi lenkille, mutta se vaan niinkuin on siinä, siihen ei kuitenkaan haluta pitää mitään kontaktia tai nähdä vaivaa sen kouluttamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Sitten on nämä ”tik tok” napsuttajat jotka kävelee ohi koiran kanssa ja tarjoaa namuja ettei koira edes katso toista. Astaantukevaa koiraa! Hei haloo koiran kuuluu nuuskia, ja olla kiinnostunut muista koirista! Ei siitä ole tarkoitus tehdä antisosiaalista psykopaattia. Koiran voi kouluttaa ja tuleekin kouluttaa mutta ei koiraan kannata siirtää omaa pelkoaan tai pitää sitä piilossa muilta koirilta tai ihmisiltä.
Mitä??
Vierailija kirjoitti:
Mua ärsyttää koiran omistajana nämä (yleensä pikkukoiria) ulkoiluttavat nuoret jotka plärää kännykkää samalla ja koira tulee flexihihnassa perässä ja ne ei edes huomaa jos koiraa paskoo jonkun pihalle. Ihan käsittämätöntä ettei voi olla ilman sitä kädenjatketta kun lähtee koiran kanssa ulos.
Myös ne ääliöt jotka hankkii jonkun bullmanstaffin tai sussarin ja hyppii piiloon pusikkoon kun joku koira tulee vastaan koska eivät hallitse omaa koiraa. Säälittäviä. Ehkä olisi kannattanut hankkia marsu tai hamsteri kun älykkyys ei riitä koiran kouluttamiseen.
Ja kyllä, minun koira osaa käyttäytyä. Ei hauku, ei pure, ei hypi kenenkään päälle. Kuolaa joskus ja sotkee tottakai mutta ei ole koskaan tehnyt tarpeitaan sisälle.
Minä en anna koirani edes katsoa vastaantulevia koiria, koska koirani on remmirähjä. Ei se mikään antisosiaalinen psykopaatti ole, vaan pelkää ja reagoi omalla tavallaan, jos en sitä ohjaa tekemään oikein. Koirani ei myöskään koskaan moikkaile muita koiria hihnassa, jotta se voisi kokea olevansa turvassa muilta (= ei tarvitse rähjätä).
Mieluummin opetetaan olemaan katsomatta muita, kuin annetaan tuijottaa ja vaania uhkaavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut lenkillä että moni koira tulee lemmikkinsä kanssa vastaan. kävelen oikeaa laitaa kuten suomen liikenteessä kuuluukin mutta laumanjohtaja tulee tielle eikä väistä. Miksi minun, luomakunnan ja ravintoketjun ylimpänä pitää nyt ruveta väistämään koiraa? en väistä edes karhua jos se tulee ihmisten lenkkipolulle koska se tietää että on ihmisten reviirillä ja pahassa pulassa mutta koira!?
pitää varmaan hommata tällainen taskuun niin koira huomaa että olen se peto joka täällä määrää.
https://www.swissinno.com/fi/tuotteet/nisaekkaeaet/koira/ultraaeaeni-ko…Koira opetetaan yleensä kulkemaan sun vasemmalla puolella, joten vaikka itsellä on aina ollut kivoja koiria, niin haluan olla vastaantulevan ihmisen ja koiran välissä. Suojaan sillä koiraa (jos oot joku hullu) ja suojaan sillä sua, koska eläin on aina eläin ja sil on eläimen vaistot.
Mun entinen oli todella kaunis yksilö ja herätti tosi paljon huomiota, kun sen kanssa kulki. Ihmiset monesti myös "vahingossa" koski siihen ohi mennessään, sekin oli syy et haluan olla välissä, koska en halua, että koiraani kosketaan ilman lupaa.
Koiran voi opettaa kävelemään kyllä oikeallakin puolella, ihan yhtälailla kuin vasemmalla puolellakin, ihan viitsimisestä kiinni tämäkin.
T: Rallitokoharrastaja (siinä koiran pitää kyetä tekemään rata niin vasemmalla, kuin oikealla seuratenkin).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inhoan koiria ja mulla on virkani puolesta ase. Se on käytännössä aina mukana. No ei ihan aina, mutta melkein. Kaksi koiraa olen ampunut hengiltä. Periaate on se, että jos koira hyökkää tai tekee uhkaavia eleitä, ammun aina. Kolmesti olen ampunut, kahdella kerralla lähti henki. Syytettä ei ole nostettu yhtään kertaa, koska vastapuoli on tiennyt miksi sen teen.
Eli olet poliisi tai ammattisotilas? Eikös poliisit joudu jo ihan viran puolesta olemaan tekemisissä koirien kanssa? No, jokainenhan voi mielikuvituksissaan olla mitä vain. Kokeile ensi kerralla prinsessaa, se sopisi 👑
En ole kumpikaan. Mutta enpä lähde tässä nyt asiaa tarkemmin avaamaan, ettei tule turhia poruja. Mutta viran puolesta aseen saa, vaikkei ole poliisi tai skappari. Koirien kanssa joudun olla toki tekemisissä, mutta lopulta aika vähän. Ja ne koirat ovat puolestaan hyvin tottelevaisia, eivät mitään naapurin Marjatan kasvattamia räksyttäjiä. Ja tarina on tosi, uskot sinä sitä tai et.
Vierailija kirjoitti:
Koirat käyttäytyvät niinkuin omistajansa. Jos on tyhmä ja välinpitämätön omistaja koira on samanlainen. Tällaiset ihmiset ovat pilanneet koiraihmisten maineen. En omista koiraa, mutta koirat ovat ok jos ne ovat koulutettuja, eivät räksytä jokaista vastaantulijaa ja eivät ole häiriöksi. Ja tietenkin omistaja kerää jätökset, eikä jätä niitä muiden tallottavaksi. Omistajalle pitäisi olla ajokortti että voi omistaa koiran, koska nykyään on niin paljon surkeita koiranomistajia. Koirat ovat joillekin vain koriste ja esittelyesine vähän niinkuin käsilaukku. Tyhmyys senkuin lisääntyy ja tämä on nähtävissä. Koira on kuitenkin elävä elollinen ei mikään sahanpurulla täytetty näyttelyesine. Lopuksi, koiralle lässyttävät voisi laittaa hoitoon ja mielialalääkitykselle.
Viimeinen lause pilasi koko homman, tuli alanuoli siitä. Koiralle "lässytys" on aika olennainen osa kouluttamista, koska se toimii kehuna, toki lässytys pitää kohdistaa oikein (ja riippuen siitä mitä tarkoitat lässytyksellä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Inhoan koiria ja mulla on virkani puolesta ase. Se on käytännössä aina mukana. No ei ihan aina, mutta melkein. Kaksi koiraa olen ampunut hengiltä. Periaate on se, että jos koira hyökkää tai tekee uhkaavia eleitä, ammun aina. Kolmesti olen ampunut, kahdella kerralla lähti henki. Syytettä ei ole nostettu yhtään kertaa, koska vastapuoli on tiennyt miksi sen teen.
Eli olet poliisi tai ammattisotilas? Eikös poliisit joudu jo ihan viran puolesta olemaan tekemisissä koirien kanssa? No, jokainenhan voi mielikuvituksissaan olla mitä vain. Kokeile ensi kerralla prinsessaa, se sopisi 👑
En ole kumpikaan. Mutta enpä lähde tässä nyt asiaa tarkemmin avaamaan, ettei tule turhia poruja. Mutta viran puolesta aseen saa, vaikkei ole poliisi tai skappari. Koirien kanssa joudun olla toki tekemisissä, mutta lopulta aika vähän. Ja ne koirat ovat puolestaan hyvin tottelevaisia, eivät mitään naapurin Marjatan kasvattamia räksyttäjiä. Ja tarina on tosi, uskot sinä sitä tai et.
No ei kyllä viran puoleasta aseellinenkaan saa sitä vapaa-ajallaan kannisksella mukana pitkin kyliä, muutenkin aika paska provo (siitä olis kyllä uutisissakin jos joku tuolla kulkis koiria ammuskelemassa).
Vierailija kirjoitti:
Kausi 1, 2/2. Teini-iän kynnyksellä. Kun vauhdikkaista pentukuukausista on selvitty, koittavat uudet haasteet teini-ikäisen koiran kanssa. Nuoret koirat joutuvatkin usein hylätyiksi käytösongelmien vuoksi. Sarjan pennuille kuitenkin luvassa muita suunnitelmia - Lolasta yritetään kouluttaa avustajakoira ja Jessistä paimennuksen mestari. Sarjassa seurataan kuuden tuoreen koiranomistajan elämää.
Seuraava esitys TV2 28.7.2020 klo 20
Katsokaa ihmeessä! Yksikään uusista koiraperheistä ei osannut vastata koiranpennun tarpeisiin.
Eivät ne perheet kyllä osanneet olla edes pennun kanssa. Jotenkin päänsärkyinen sarja. Jonkinkainen tosi TV koiran kanssa tolloilusta.
Vierailija kirjoitti:
Koiran omistajilta häviää myös tietyllä tavalla siisteyden taju. Koira saa monella nuolla naamaa, koirat syövät samoista astioista ihmisten kanssa, koirat kusevat ja paskovat sisälle eikä omistajaa häiritse ollenkaan.
En usko että yli 95% koiranomistajista sietäisi sitä että koira kusee tai paskoo sisälle... En anna koiran nuolla naamaa, eikä kukaan muukaan tuntemani omistaja. Enkä usko että kamalan moni syö samoista astioista, vaikka astianpesukone melkein kaikilla suomalaisilla onkin.
Koirat best kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
1. Ne, jotka päästävät koiransa vastaantulijan luo hyppimään ja haukkumaan. Ja sitten loukkaantuvat, kun heidän koiraansa ei noteeraa mitenkään.
2. Koiriaan vapaana pitävät! Ai luoja miten ärsyttävää!! Kun asiasta huomauttaa, alkaa selitys että ei tää mitään tee. On minulle myös haistateltukin (tapauksessa jossa koira tuli metsiköstä ja hyppi minua vasten niin, että vaatteeni likaantuivat).
3. Olen törmännyt myös ihmisiin, jotka ovat päästäneet koiransa haistelemaan rattaissa istuvaa lastani ILMAN LUPAA! Wtf?
4. Ihmiset, jotka eivät puhu muista kuin koiristaan. Ja kun olet heidän luonaan, juttelevat koirilleen jopa keskeyttäen toisen.
No kyllä kilttiä koiraa saa vapaana pitää ei munkaan koirat mitään tee eikä se raavi tai pure ketään!!!
Mitäs sinä päivänä kun menevät ystävällisesti moikkaamaan hihnassa kulkevaa koiraa, joka syö omasi, ja omistaja lätkäisee sinulle laskun koiran mahanpuruista?
Luulisi edes omien koirien kiinnostavan, jos ei koirapelkoiset vanhukset vaikka kiinnostakaan.
1. Ne jotka kutsuvat koiraa lapsekseen ja itseänsä koiran vanhemmiksi
2. Joiden mielestä kaikki on vain söpöä, vaikka selvästi kyseessä on huono käytös (esim kerjääminen, tavaroiden pureskelu jne)
3. Omistaja, joka ei siivoa kaupunki alueella koiransa jätöksiä
4. Joka laittaa koiransa ihmis elämän edelle
5. Omistaja joka ei voi jättää koiraansa yksin. Se otetaan mukaan, joka paikkaan... jopa kylään ”kun en mä halua jättää / en mä voi jättää sitä yksin”
Vierailija kirjoitti:
Hui! Toivottavasti sinulla ei ole sitä omaa koiraa oikeasti. Sinulla ei ole käsitystäkään koirien tarpeista.
Koiran ei suinkaan tarvitse vieraita koiria tavata missään hihnannokassa. Eikä koiran kuulu olla välttämättä kiinnostunut muista koirista, sillä on ihan oma laumansa johon ei vieraat koirat tai vieraat ihmiset kuulu. Moneen rotuun kuuluu koira-aggressiivisuus ja se on ihan okei, se vaan täytyy omistajan handlata. Voitko oikeasti kuvitella vaikka susilauman moikkaavan vastaantulevaa laumaa? Heittävät yälfemmoja ja haistelevat innoissaan toistensa pyllyjä?
Se on muuten bullmastiffi, eikä minun tarvitse hyppiä pusikkoon sen kanssa ulkoillessani, koska se on koulutettu nameilla olemaan olematta kiinnostunut muista koirista, koska vaikka omani on koiraystävällinen, ei kaikki vastaantulijat ole.
Vierailija kirjoitti:
Miksi koiranulkoiluttajat eivät koskaan väistä? Se on aina se vastaantulija, jonka tulee kiertää koira ja ulkoiluttaja.
Suomessa on oikeanpuoleinen liikenne. Kuljen aina tien oikeaa reunaa.
Jos vastaantuleva kulkee vasenta reunaa minua kohti niin en todellakaan väistä.
Oli minulla koira, vaunut tai ei mitään.
Maaseudun teillä asia eri jossa kulkee myös autoja mutta täällä kaupungissa on kävelytiet erikseen.
Koiraton ihminen ei ymmärrä kuinka paljon töitä on tehty sen hyvätapaisen koiran eteen.
Oletetaan että koira osaa kaiken valmiiksi ja toimii ajatuksella.
Koiraa voi hyvin verrata lapseen.
Useat rodut on verrattavissa esim ADHD lapseen valmiiksi. Töitä on tehtävä enemmän ja se on otettava huomioon rotua miettiessä ja nämä ei todellakaan kaikille ihmisille sovi.
Miksi tietentahtoen on otettava se haastava tapaus kun helpompiakin vaihtoehtoja on tarjolla. Siksi arvostan näitä varoitteluja tietyistä roduista.
Laumanvartija kaupunkiin kerrostaloon ja ihmetellään miksi naapurit pelkää ja koira käyttäytyy epäluotettavasti rapussa vaikka nimenomaan ehtoina näissäkin on se tontti mitä se saa vartioida. Oli koira kuinka kiltti tahansa mutta hyvä kasvattaja tietää millaisiin olosuhteisiin ja millaisille ihmisille kyseinen rotu sopii.
Kaikki rodut eivät ole ensikertalaisille.
Oon huomannut saman näistä ja sitten heillä on vakiokommentti kaikilla, että koirat on paljon ihanampia kuin ihmiset, ja että koirien kanssa tulee aina paremmin toimeen kuin ihmisten kanssa, no niin kai kun itse ei osaa ihmisten kanssa käyttäytyä.