Tutkimuksissa löytyi iso myooma, onko kovin yleistä?
Seuraillaan puoli vuotta ja sitten päätetään mitä tehdään.
Kommentit (29)
Onpa hurja ratkaisu tuo kohdunpoisto myoomien takia jos raskaus vielä ollut toiveissa? Olikohan jotakin muutakin taustalla?
itselläni vuotohäiriöitä tutkittaessa löydettiin myooma, jonka kasvua nyt seurataan. Oireet olleet hyvin vähäisiä.
Minulla leiomyooma ja nyt jatkuvia kontrolleja gynen polilla. Joka kerta tehdään kohdun nestetäyttö. Yrittävät selvittää kasvuvauhtia ja sitten myös poistotapaa. Kohdunpoisto on ehkä todennäköinen vaihtoehto myooman sijainnista ja oireista johtuen. Vaihdevuosista ei merkkiäkään, joten ei voi niitä odotella.
Myoomat on hyvin yleisiä. Minulla on halkaisijaltaan n. 8 cm.
Minulla oli vain 4X2 senttinen ja aiheutti sellaiset vuodot että laitettiin kiirellisempään leikkausjonoon ja sitten kontrolleja jatkossa gynen polilla aina tilanteen mukaan. Toiset myoomat ovat sellaisia, että pelkkä seuranta riittää, toisille riittää se, että potilas itse hakeutuu gynelle, jos oireita alkaa ilmaantua, toiset ovat ärhäkämpiä ja ne sitten aika nopeasti leikataan pois.
Vierailija kirjoitti:
Mulla löytyi kaksi myoomaa. Isompi oli jotain 6-7 cm kokoinen. Aiheuttivat todella runsaita kuukautisia. Lääkäri kysyi haluanko kohdun poiston, en halunnut. Laitettiin hormonikierukka ja kuukautiset loppuivat siihen eikä myoomista ole mitään haittaa. Kuulemma pienenevät itsestään kun vaihdevuodet alkaa. Olen 50 vuotias.
Sama juttu minulla. Lisäksi kierukkaan oli helppo yhdistää hormonihoito.
Ovat yleisiä. Kaikkia ei tarvitse hoitaa.
Minulla pieni, kolmisenttinen, mutta aiheutti pahoja vuotoja ja suolisto-ongelmia, sekä painoi myös virtsarakkoa.
Myooma oli enimmäkseen kohtulihaksen sisällä, joten poistettiin leikkaussalissa nukutuksessa ja samalla laitettiin kierukka. Hirveä riesa ja noin pieni kasvain!
Onneksi siitä pääsin eroon ja nyt jännitetään, että kierukka alkaisi vaikuttaa mahdollisimman nopeasti. Jatkossa kontrolleja gynen polilla, eli eipä tarvi miettiä sitten, pääseekö julkiselle vai ei: mulle sanottiin, että tulee aina kutsut automaattisesti kotiin ja jos tulee mitään gynen puolen oireita, niin soittelet suoraan heille polille, ei tarvi mennä terveyskeskuksen kautta hakemaan uutta lähetettä.
Ei tarvi enää taistella terveyskeksuksen hoitsun kanssa, joka saattaa vaan päättää, että ikäsi perusteella oireet johtuvat vaihdevuosista eikä niihin lääkäriä tarvita (niinkuin minulle kävi tämän prosessin alussa...)
Kyllä on ollut pieniä myoomia.
Itseltä poistettiin kesällä kohtu noiden takia, ja elämänlaatu parani siltä osin huomattavasti
Edellinen jatkaa
Siis kyllä Teillä ollut pieniä myoomia
Tekeekö myoomat jatkuvaa alavatsakipua?