Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tutkimuksissa löytyi iso myooma, onko kovin yleistä?

Vierailija
19.06.2013 |

Seuraillaan puoli vuotta ja sitten päätetään mitä tehdään. 

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kellään muilla täällä olevilla ole ollut?

Vierailija
2/29 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on seurattu jo reilun vuoden. Aina puolen vuoden välein olen käynyt syynättävänä. Nyt vihdoin pääsin leikkausjonoon. Leikkaus ehkä syksyllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

tsemppiä ja ole huoleti niitä on aika monilla, voit myös googlettaa asiasta ja neuvotella lääkärin kanssa.

Vierailija
4/29 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulta löytyi yllättäen kolme, joista isoin kolmesenttinen. Oli tarkoitus tsekata puolen vuoden päästä, mutta kasvoivat nopeasti ja leikattiin kiireesti. Nyt toinen kesä ilman kohtua... Lapsihaaveet menivät ja kaikkimuukin :(

Vierailija
5/29 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos olisit kysynyt ihan siltä lääkäriltä?

Vierailija
6/29 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minultakin löytyi iso myooma, se oli kasvanut ihan vaivihkaa. Hormonikierukan vuoksi minulla ei kuukautisia eikä vuotohäiriöitä. Minut laitettiin samoin tein leikkausjonoon ja puoli vuotta myöhemmin myooma otettiin tähystysleikkauksella pois. Se oli ollut vauvan pään kokoinen ja se piti pilkkoa, että palat saadaan vedettyä ulos. Minulla on alavatsa pömppö, joten sinne se oli piiloutunut.

Meillä oli jo kaksi lasta ja lapsiluku täynnä, tosin välillä vähän haaveilin iltatähdestä. Muuten ei kohdunpoistosta ollut haittaa, vähän haikea olo oli vain siinä, että lapsihaaveilut piti lopettaa kokonaan.Olin tuossa vaiheessa alle nelikymppinen.

Nro 5, minä olen todella pahoillani puolestasi.

Vierailija
7/29 |
19.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä niitä poistetaan myös ilman kohdun poistoa! Multa poistettiin ensin pelkät myoomat ja vasta kahden vuoden päästä kohtu ja siihen halusin itse.

Vierailija
8/29 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostaa tietää missä sairaalassa osaavat myooman pilkkomisen? Kättärillä mulle sanottiin ettei heillä ole tieto-taitoa...

Vierailija
9/29 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myooma ei vaadi välttämättä leikkaysta/kohdunpoistoa. Omani, suurempi kohta 10cm.

Vierailija
10/29 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Millaisia nuo vuoto häiriöt ovat olleet? Minulla on kahdet viimeiset kuukautiset kestäneet 2vk, olleet myös oudon "veriset". Olin jo varaamassa aikaa gynelle, mutta omani on lomalla elokuun puoleen väliin.

Vierailija
11/29 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 22:44"]

Millaisia nuo vuoto häiriöt ovat olleet? Minulla on kahdet viimeiset kuukautiset kestäneet 2vk, olleet myös oudon "veriset". Olin jo varaamassa aikaa gynelle, mutta omani on lomalla elokuun puoleen väliin.

[/quote]

Anteeksi kirj.virheet, Saksa oli tehdä  maalin.

Vierailija
12/29 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on useita, en tiedä montako.

Vierailija
13/29 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myoomat ovat aika yleisiä. Aina hyvänlaatuisia. Jos kasvavat liikaa ja aiheuttavat vuotohäiriöitä tai muita vaivoja, kannattaa niille tehdä jotain. Voivat joissakin tapauksissa haitata raskautta,

Vierailija
14/29 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="19.06.2013 klo 19:02"]Minulta löytyi yllättäen kolme, joista isoin kolmesenttinen. Oli tarkoitus tsekata puolen vuoden päästä, mutta kasvoivat nopeasti ja leikattiin kiireesti. Nyt toinen kesä ilman kohtua... Lapsihaaveet menivät ja kaikkimuukin :(

Mä olen pahoillani sun puolesta:(. Tämä on niitä asioita, että kaikki lohdutukseksi tarkoitetut sanat kuulostaa vaan tyhjiltä:(

Vierailija
15/29 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myooma eli kohdun lihaskyhmy on hyvänlaatuinen ja varsin yleinen kohdun kasvain. Myoomia on 20–30 %:lla yli 30-vuotiaista naisista. Myooma on tavallisesti pyöreä ja kiinteä, ja sen kudosrakenne muistuttaa tavallista kohtulihasta. Monissa tapauksissa niitä on kohdussa useita. Oireettomia myoomia ei tarvitse hoitaa. Nykykäsityksen mukaan myoomat eivät muutu pahanlaatuisiksi.

Vierailija
16/29 |
13.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli useita myoomia. Aluksi sanottiin, että koko kohtu täytyy poistaa. Pyysin toisen mielipiteen. Lopulta ei tarvinnut poistaa koko kohtua, koska myoomat kasvoivat kohdun pinnalla.

Ei siis kannata aina uskoa ensimmäistä mielipidettä. Tietenkin myoomien sijainti vaikuttaa leikkaukseen. Yliopistolliseen sairaalaan kannattaa hakeutua tai ainakin minun kannatti.

Tsemppiä!

Vierailija
17/29 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanha ketju mutta nostan.

Kokemuksia kaipaan, koska itsellä n 6x6 cm myooma. Kasvanut pari senttiä suuntaansa reilussa vuodessa. Paineen tunnetta ja turvotusta on ala-vatsalla ja "sisuksissa". Nyt olen menossa piakkoin kohdun poistoon. Magneettikuvaus on tehty ; pelkkää myoomaa ei voi poistaa koska se kasvaa niin kiinteästi kohdun seinämässä.

Vierailija
18/29 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla löytyi kaksi myoomaa. Isompi oli jotain 6-7 cm kokoinen. Aiheuttivat todella runsaita kuukautisia. Lääkäri kysyi haluanko kohdun poiston, en halunnut. Laitettiin hormonikierukka ja kuukautiset loppuivat siihen eikä myoomista ole mitään haittaa. Kuulemma pienenevät itsestään kun vaihdevuodet alkaa. Olen 50 vuotias.

Vierailija
19/29 |
30.11.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="13.07.2014 klo 22:44"]

Anteeksi kirj.virheet, Saksa oli tehdä  maalin.

hm, viis myoomista kun saksa pelaa? :)

13.7.2014 oli näemmä mm-finaali saksa-argentiina

Vierailija
20/29 |
28.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myoomia on puolella 35-v täyttäneistä, ja 70%:lla 40v täyttäneistä. Ruukaavat pienentyä vaihdevuosien jälkeen.

Lisäski mustaihoisilla vieläkin yleisempiä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme seitsemän