Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Pistäkää niitä lapsianne suihkuun, varsinkin teinejä ja esiteinejä!

Vierailija
25.07.2020 |

Meinaa järki jo lähteä tyttären kaverin hienhajuun!
Tytön huone lemuaa ihan kamalalle pistävälle hielle ja haju tuntuu jo pinttyneen huoneeseen. Peitot ja tyynyt saisi pestä joka kyläilyn jälkeen. Olen sanonut tytölleni että ei makaisi sängyssä mutta siellähän ne on... Vaatehuonekin haisee pistävälle. Ei ole perus hien haju vaan todella voimakas ja pistävä haju.
Ylipaino varmaan vielä edesauttaa asiaa.

Ja itse asiassa koko yläkerta haisee vierailujen jälkeen ja kaveri on meillä usein ja yökylässäkin.
Ei huvita syödäkään samaan aikaan heidän kanssa kun en kestä sitä hajua.
Nolottaa jo päästä ketään muuta sinne huoneeseen tuon hajun takia.

Mikä siinä on ettei sinne suihkuun voi mennä ihan aamuin illoin ja käyttää tehokasta deodoranttia? Niitä myydään kyllä apteekissa jos markettien ei riitä.
Ja yläosat joka päivä pyykkiin.

Tässä tapauksessa kyse on 10-vuotiaasta tytöstä.
Mietin miltä mahtaa haista vuoden ja parinkin päästä... Eikö vanhemmat ajattele että kohta alkaa kaverit ja etenkin pojat huomautella ja se varmaan on noloa. Tyttö kuitenkin hyvästä kodista mutta ilmeisesti ei kehdata sanoa omalle lapselle hajusta tms?

Kommentit (166)

Vierailija
61/166 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen saanut omani aikuiseksi. Muistan yläasteaikaan, kun monesti kiittelin itseäni, että hygienia-asiat olen saanut paukutettua jo pienestä päähän. Tekemällä.

Jopa meidän ärripurri poika kävi, joka iltasuihkussa ja välillä myös aamuisin. Pesi hampaansa, käytti hajusteetonta dödöä jnejne. Puhtaat kalsarit ja sukat uuteen päivään. Mä pelkäsin tämän kohdalla, että joudun asiasta vääntämään, mutta kakat. Se toimi kuin ajastettu kone.

Samaa tahtiin yhä huolehtii hygienistaan.

Vierailija
62/166 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tyttö 15v "haisee" omaan nenään ja varmasti muidenkin. Ja tämän täytyy olla jokin kehitykseen liittyvä asia, hän käy suihkussa vähintään joka toinen päivä, kerran viikossa pesee kaikki pyykkinsä, ollaan ostettu hyväntuoksuiset suihkusaippuat ja dödöt, mutta silti, heti suihkun jälkeenkin ominaistuoksu on mitä on ja sitten halpaa hajuvettä & hiuskiinnettä päälle niin pistävä haju on varmasti taattu.

Odotan, että vaihe menee iän mukana ohi. Mutta kiva, että täällä opettajat ym tekee analyyseja perheoloista tällaisen perusteella.

Liian vähän.

Jos haisee niin eikö se kerro aikuiselle, että pesuja on lisättävä.

Nuoren on vähintään PÄIVITTÄIN käytävä koko suihkussa ja tarvittaessa useammin, jos haisee. Eikä tämän kerro jo järkikin.

Miksi tällaista tarvitsee kertoa aikuisille ihmisille. Oletteko heikkolahjaisia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/166 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tiedät paljonko hän käy suihkussa? Osa ihmisistä haisee enemmän, vaikka kävisi suihkussa.

Terve ihminen ei murkkunakaan haise niin että koko huone lemuaa, jos noudattaa näitä ketjussa tulleita perus(!)-ohjeita.

Vierailija
64/166 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välikevennyksenä täytyy mainita, että luin tuon otsikon esiteinejä tilalla olevan einstein😂

Vierailija
65/166 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on 11v tyttö joka haisee usein todella vahvasti hielle, mutta kun sinne suihkuun meneminen on niin kamalan vaikeaa! Saa uhata kantamisella ennenkuin lopulta raahustaa suihkuun ja on siellä 5 min "Pesitkö  varmasti hiukset ja alapään?"  " NO EI MUN TARVI!" 

Alushousut on välillä niin likaiset että oksennus meinaa tulla ja silti typyn mielestä me voi pukea vielä hyvin suihkun jälkeen! Tai kolme päivää päällä olleen t-paidan jonka kainaloissa on hikilaikut. Dödö on ostettu, mutta eihän se sitä hikeä täysin pidättele kun hyppii trampalla ym.

On lapsesta asti totutettu siihen että kolme kertaa viikossa suihkuun + saunapäivä. En ymmärrä kuuluuko tuo sitten murkkuikään että peseytyminen on pakkopullaa?

Oletko tosissasi ja vielä ihmettelet kun haiseen eikä tule mieleen mitä pitäisi tehdä. Hmmmm...

Heh

Vierailija
66/166 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käyn kuivaihoisena suihkussa joka toinen päivä, mies taas työnsä takia  joka päivä. Ollaan myös ainokaisellemme opetettu joka iltainen suihku ja tähän asti onkin mennyt hyvin mutta nyt kun neito on 13w niin rutisee ja haraa  iltasuihkuja vastaan. Että kun maanantaina  vasta kävi ja nyt on keskiviikko, miksi taas! Pelkään että neitoa aletaan kiusata hienhajusta ja likaisista hiuksista. Ja nuo vaatteet! Käy kaivamassa pyykkikorista viikon jalassa olleita legginsejä että miksi sä äiti nää pistit pesuun, on ihan puhtaat... Rintsikoita ei vaihtaisi ikinä. Deodorantti on mutta epäilen, ettei muista/viitsi aina suihkuttaa sitä. Ja hampaita ei todellakaan pese aamuisin ellen muistuta.

Miten kauan minun pitää taluttaa kädestä suihkuun, huudella oven takaa että pesee hiukset shampoon kanssa ja vahtia että ei pesun jälkeen laita samoja hikisiä rintsikoita?! Neito on kuitenkin jo ylä-asteella! 

Vierailija
67/166 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suihkussa käyminen ei normaalilla nuorella/aikuisella riitä hienhajun ehkäisemiseen. Sitä varten käytetään deodoranttia.

Oma teini rakastaa lutrata suihkussa ja käy siellä joka päivä, mutta jos jättää dödön laittamatta, huh sitä hajua! Jostain syystä se ei häntä itseään haitannut ja pitkään jouduin huomauttelemaan, aluksi nätisti ja lopulta jo tosi rumasti, kun ei ikinä muistanut panna aamulla dödöä.

Vierailija
68/166 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä!

Huomioitava myös puhtaat lakanat ja pyyhe. Ja että kotonakin olisi normipuhdasta ja siistiä, tuuletetaan päivittäin jne. Ja ne vaatteet tulee pestä kunnon lämpötiloissa ja kuivattaa kuiviksi myös. Jotta ovat oikeasti puhtaita eikä ummehtuneen hajuisia.

Kokonaisuus merkitsee.

Pesullakäynnit ja vaatteiden vaihto puhtaisiin opittava pienestä saakka, samoin kuten hampaiden pesu opitaan että se on normaalia. Peseytyminen ei tarkoita ylenpalttista lotrausta vaan rutiiniksi tulleena suikukäynti on max 5 min.

Oma lapseni on kertonut, ettei hänen luokkakaverinsa saa käydä joka pv suihkussa kun perheessä 4 lasta. Lapseni sääli tätä tyttöä juurikin nyt kun on murrosikä alkanut ja itse nauttii puhtaasta olosta ja siisteydestä.

Vierailija kirjoitti:

Joka päivä suihkuun, puhtaat vaatteet päivittäin, lakanoiden ja pyyhkeiden vaihto kerran viikossa. Myös yöpuku vaihtoon usein. Sitten kertokaa vieläkö haisee.

Miten kukaan lapsi voi käyttää samaa t-paitaa 3 päivää? Eikö jo äiti ja isä osaa kerätä noita likaisia vaatteita päivittäin pyykkikoriin, jos lapselta ei onnistu? Vai nukkuuko ne lapset samoissa vaatteissa joissa ovat päivisin?

Vierailija
69/166 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siihen auta kuin apteekin aineet. Suihkun jälkeen haisee heti. Miehelleni tuli sama ongelma. Kamala haju petivaatteissakin. 

Vierailija
70/166 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä on 11v tyttö joka haisee usein todella vahvasti hielle, mutta kun sinne suihkuun meneminen on niin kamalan vaikeaa! Saa uhata kantamisella ennenkuin lopulta raahustaa suihkuun ja on siellä 5 min "Pesitkö  varmasti hiukset ja alapään?"  " NO EI MUN TARVI!" 

Alushousut on välillä niin likaiset että oksennus meinaa tulla ja silti typyn mielestä me voi pukea vielä hyvin suihkun jälkeen! Tai kolme päivää päällä olleen t-paidan jonka kainaloissa on hikilaikut. Dödö on ostettu, mutta eihän se sitä hikeä täysin pidättele kun hyppii trampalla ym.

On lapsesta asti totutettu siihen että kolme kertaa viikossa suihkuun + saunapäivä. En ymmärrä kuuluuko tuo sitten murkkuikään että peseytyminen on pakkopullaa?

Oletko tosissasi ja vielä ihmettelet kun haiseen eikä tule mieleen mitä pitäisi tehdä. Hmmmm...

Heh

Meillä on kaikilla atopia, suihku kuivattaa entisestään ja vesi myös kirvelee rikkinäisessä ihossa. Rasvaa menee litratolkulla ja yöt kaikki raapii. Olisi älytöntä pahentaa tätä vaivaa kuivattamalla itseään joka aamuisella suihkulla! Kolme kertaa viikossa ja perjantain saunavuoro saa riittää. Asukaa te terveihoiset vaikka suihkussa.

Vierailija
71/166 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuuluu teinin normaaliin kehitysvaiheeseen ja menee aikanaan ohi. Hormoonallinen juttu.

Ja sama ilmiö on monella naisella, kun alkavat vaihdevuodet, hikoilu voi olla helvetellistä, eikä siihen suihku auta, vaan petivaatteet pitää vaihtaa joka yö ja silti hiki lemuaa.

Ei ole normaalia olla likaisen hien hajuinen, missään elämän vaiheessa.

Vierailija
72/166 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heh

Meillä on kaikilla atopia, suihku kuivattaa entisestään ja vesi myös kirvelee rikkinäisessä ihossa. Rasvaa menee litratolkulla ja yöt kaikki raapii. Olisi älytöntä pahentaa tätä vaivaa kuivattamalla itseään joka aamuisella suihkulla! Kolme kertaa viikossa ja perjantain saunavuoro saa riittää. Asukaa te terveihoiset vaikka suihkussa.

No ette varmaankaan kuitenkaan haise likahielle. Voihan attoopistakin ihoa muulla tavoin puhdistaa.

Vierailija
73/166 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut äitinä aikamoinen hygienia n a t s i. Tytär 17v huolehtii itsenäisesti hyvin hygieniansa, mutta poikaa 13v joutuu edelleen vahtimaan. 

Meillä käydään joka ilta kunnon pesulla; muistutan edelleen kainaloiden huolellisesta saippuapesusta ja sen jälkeen ehdottomasti deodorantti. Tytär pesee joka päivä hiukset shampoolla ja poikakin useimmiten, vaikka onkin hyvin lyhyt tukka. Alusvaatteet ja sukat vaihtoon joka päivä ja poika vaihtaa myös t-paitansa päivittäin. Kehotan heitä myös itse tarkkailemaan omia muita vaatteitaan, onko tahroja tai haiseeko kainalot? Yöpuku pitää vaihtaa muutaman yön välein, samoin lakanat usein. Hampaanpesusta aamuin illoin meillä ei luista kukaan. Reikiä ei ole kummallakaan lapsella ainakaan tähän mennessä.

Voin sanoa, että meillä ei haista, ei lapset eikä vanhemmat. 

Vierailija
74/166 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman pojan, tulevan  kuudesluokkalaisen haisuli-ongelma alkoi vauvana puhjenneesta ihosairaudesta. Yhdisti pesun kirvelevään kosteusvoiteeseen ja alkoi karttaa ammeeseen joutumista kuin ruttoa. Hammaspesulle vietäessäkin ulvoi kuin syötävä kun luuli joutuvansa kylpyyn.  Vaikka iho on nyt lähes normaali ei suostuisi millään kiipeämään ammeeseen.

Vierailija
75/166 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi hajun lähde voi olla "puhtaat" vaatteet. Kaikki eivät taida huomata, minkä hajuisiin vaatteisiin pukevat lapsensa ja nuorensa perheen pyykinpesutaitojen ollessa hukassa. Pestyjen vaatteiden ei tarvitse haista pesuaineille, mutta ei myöskään hikisille jääkiekkovarusteille! Joissain perheissä pestään kaikki vaatteet hikisten urheiluvaatteiden kanssa ja käytetään  tehotonta pesuainetta, tai käytetään likaista pesukonetta jossa on kunnon bakteerikäyminen päällä. Kun tällaisen perheen lapsi kulkee ohi vaatteissaan, kauhea likaisen haju seuraa perässä. Sääliksi käy :-(

Vierailija
76/166 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen ollut äitinä aikamoinen hygienia n a t s i. Tytär 17v huolehtii itsenäisesti hyvin hygieniansa, mutta poikaa 13v joutuu edelleen vahtimaan. 

Meillä käydään joka ilta kunnon pesulla; muistutan edelleen kainaloiden huolellisesta saippuapesusta ja sen jälkeen ehdottomasti deodorantti. Tytär pesee joka päivä hiukset shampoolla ja poikakin useimmiten, vaikka onkin hyvin lyhyt tukka. Alusvaatteet ja sukat vaihtoon joka päivä ja poika vaihtaa myös t-paitansa päivittäin. Kehotan heitä myös itse tarkkailemaan omia muita vaatteitaan, onko tahroja tai haiseeko kainalot? Yöpuku pitää vaihtaa muutaman yön välein, samoin lakanat usein. Hampaanpesusta aamuin illoin meillä ei luista kukaan. Reikiä ei ole kummallakaan lapsella ainakaan tähän mennessä.

Voin sanoa, että meillä ei haista, ei lapset eikä vanhemmat. 

Lisään vielä, että lapsilla molemmilla on atooppinen iho, mutta on olemassa laadukkaita kosteuttavia voiteita joita rasvataan ihoon suihkun jälkeen. Tai ainakin meillä tehdään niin. Lasten ihot on ehjiä, eivätkä kutise kun puhtaan ihon rasvaa. Ei se atooppinen ihokaan tykkää siitä, että siinä muhii hiki ja pöpöt. 

Vierailija
77/166 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vettäkään ei pitäisi turhaan tuhlata näinä aikoina. Ajatelkaa ympäristöä. Kukaan ei kuole pahaan hajuun, mutta janoon erittäin monet.

Vierailija
78/166 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuli mieleen muutaman vuoden takainen tapaus lukion ensimmäiseltä vuosikurssilta. Tyttö oli useampilapsisen perheen nuorin. Perhe asui vanhassa omakotitalossa, jossa mukavuudet taisivat olla aika puutteelliset, mutta vanhemmat saisarukset eivät koskaan haiskahtaneet hielle. Sen sijaan tämä nuorin lemahti niin voimakkaasti, että esim.peristyöskentelyyn ei tahtonut löytyä paria, vaikka tyttö muuten oli ihan mukava. Nakitimme jumppamaikan juttelemaan tytön kanssa sekä peseytymisestä että vaatteiden vaihdosta. Se auttoi ja ongelma poistui.

Ei se pelkkä suihkussa käynti tai peseytyminen yleensäkään yksin sitä hajua poista, vaan vaatteita on vaihdettava riittävän usein, erityisesti alusvaatteen, jotka ovat suoraan iholla. Mutta kyllä te valittajat olette höystäneet juttua reilulla kädellä. Ei se koko huone, puhumattakaan koko talosta haise.

Kyllä haisee koko huone kunnon haisuliinista, vaatteet pitää heti laittaa pyykkiin, kun haisevat ja pestä tarpeeksi kuumassa vedessä. Koskee myös keski-iän ylittäneitä naisia, jotka laittavat lisäksi jotain tiettyä hajuvettä. Yök!

Vierailija
79/166 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on vanhempien tehtävä myös huomata nämä asiat. Jos mietin itseäni niin olin lapsena sellainen, joka paljon viintyi ulkona ja harrastin esim ratsastusta sekä hoisin koiria joten en paljon aina mietinyt oliko joku vaate likainen tai puhumattakaan, että olisin jonkun hienhajun huomannut. Kävimme myös aika harvoin pesulla muutenkin ja suihkuun ei menty "turhaan". Itse kyllä juuri kouluun ja harrastuksiin yritin katsoa puhtaat vaatteet silti päällä, mutta yleensä itse vastasin kaikista pukeutumisasioista ja vanhemmat eivät paljon piitanneet ja minulla ei ollut kovin paljon vaatteita muutenkaan. Tietysti ymmärrän sen, että lapsi hoitaa pukeutumiset itse, mutta kyllä vanhempi voisi joskus itsekin katsoa vähän perään ja huolehtia, että varmasti vaatteet puhtaana yms.  Oikeastaan aloin deodoranttia käyttää itsekin vasta seitsemännellä luokalla ja silloin myös kävin suihkussa vähän useammin myös, mutta tavallaan itselle se kaikki jäi ja vanhemmilta en koskaan saanut mitään neuvoja näihin asioihin. Rintaliivit vasta sitten kun itse tajusin niitä pyytä ja kaikki kuukautisiin liittyväkin jäi ihan omalle vastuulle. Jos minulla olisi lapsia niin pitäisin tärkeänä huolehtia ja ainakin neuvoa näissä jutuissa, kun ei se lapsi todellakaan itse vielä huomaa kaikkea. Itse kuulun myös niihin, jotka hikoilevat vielä aikuisenakin paljon ja suihkukaan ei paljon auta. Oikeastaan olen nyt vasta löytänyt sellaisen deodorantin mikä toimii hyvin. Nuorempana sitä käytti vähän mitä sattuu.

Vierailija
80/166 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia on tosi hankala juuri esiteinien kanssa. Omamme alkoi haista hielle tuossa kutosella ja hiukset rasvottua. Tuntui tosi inhottavalta jatkuvasti nalkuttaa siitä hajusta, dödön käytöstä, suihkusta jne. Se on aika arka paikka myös tuon ikäiselle, kun vanhempi jatkuvasti huomauttelee suihkusta. Pieni huomautus ei saa toimintaa ja kun alkaa sanoa suoraan, että haiset, niin se on lasta nöyryyttävää. Ketä tahansa loukkaisi tuollainen painostus saati herkkää esiteiniä. Yritettiin tehdä kaikkia diilejä, ostettiin hajuttomia dödöjä, muistututin suihkusta mahdollisimman ohimennen/hienovaraisesti, ettei vallan traumatoisoidu asiasta.

Onneksi kasiluokkaan meni ohi ja alkoi itse huolehtia asiasta ja käy jopa kahdesti päivässä suihkussa, jos on tarve. Nyt 16-vuotiaana on tosi hyvin homma hallussa ja aina puhtaat hiukset. Joskus tekisi mieli kysyä, että meneekö överiksi tuo itsensä peseminen, kun voi tosiaan tehdä sen kahdestikin päivässä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kuusi