Ratsastuksenopettajat sättii, mollaa ja kohtelee alhaisesti lapsia. Miksi??
Onko muilla tällaisia kokemuksia ratsastuskouluista tai lähinnä opettajista. Minkä ihmeen takia lasten kanssa saa työskennellä sellainen tyyppi jolla ei ole tarpeeksi kokemusta lapsista? Saa mollata ja sättiä, puhua todella alentavaan sävyyn? Ketä se ylipäänsä auttaa. Ja mollaako ja sättiikö tuo opettaja aikuisia oppilaitaan samalla tavalla - ei. Miksi siis lapsille saa puhua/huutaa alentavaan sävyyn? Ihmettelen. En puhu nyt yhdestä ainoasta ratsastuskoulusta tai -kokemuksesta vaan minulla on myös omakohtaisia kokemuksia samasta asiasta omasta lapsuudestani ja havaintoja aikuisuuden varrelta. Ei varmasti auta uutta harrastajaa kun ensimmäiset kokemukset on se että opettaja vain sättii ja tuntuu ettei mitään osaa tehdä oikein (koska yleensä positiivista palautetta ei anneta). Että "opettaja inhoaa mua". Onko jossain päin Suomea havaintoja ammatitaitoisesta lasten ratsastusopettajasta? Olen aika kyllästynyt siihen että illat ratsastuksen jälkeen menee itkuraivareiden takia aivan pieleen. Koko harrastus kääntyy päälaelleen. Tyttö rakastaa hevosia ja ratsastusta yli kaiken, mutta opettaja saa aivan päinvastaisen tunteen. Mitä teen?
Enkä varmasti ole curling-vanhempi, vaan todella olen yrittänyt selittää, perustella ja puolustaakin opettajan käytöstä joissain tietyissä aiheellisissa tapauksissa mutta kertakaikkiaan minusta on alentavaa tuo sättiminen. Sitä en puolustele. Jos minä olisin ratsastajana ja opettaja tuolla sävyllä ja asenteella opettaisi, saisi varmasti kuulla kunniansa. Enpä ole kuullut aikusille puhuvankaan tuohon sävyyn...miksi siis lapsille?
Kommentit (65)
Hevosharrastajissa on vaativia persoonallisuuksa.
Minäkin muistan tämän "ongelman" ratsastaja-ajoiltani. Aloitin 1979 Tapiolan Ratsastuskoulussa 7-vuotiaana ja aika hirmuhan suustaan tämä eräs sinänsä muuten kiva ja taitava opettajamies oli. Mutta myöhemmin osuin hänen oppilaakseen toiselle tallille ja hän oli jo paaaaljon rennompi. Mutta teki joskus mieli kertoa hänelle, että olit oikeasti aika kamala pienille lapsille, että anteeksipyyntö olisi kiva. Mutta en tohtinut. But no hard feelings, enää.
Isäni mietti, että johtuisiko äkseeraus oppilaille siitä, että alkuun Suomen ratsastuksen opettajat olivat useinkin saaneet koulutuksensa alalle armeijassa ja perinne ei olisi vieläkään täysin katkennut Tiedä häntä.
Palveluammattihan se on, ja kallis harrastus, joten sinänsä aivan törkeää puhua rumasti maksaville asiakkaille. Vaikka rahat antaakin äiti tai isä.
Tallilla missä minä käyn, on laadukas opetus myös pienille😍 ihana katsoa kun ne viikko viikolta kehittyvät, vaikka tuntuu, että vasta yksi 3 vuotias tyttö meni talutuksessa, niin nyt hän jo (neljä vuotiaana) harjoittelee laukkaamaan liinassa, sellaisella 80cm taitavalla ponilla! Elikkä MILLITALLI oli tämän tallin nimi, ja suosittelen lämpimästi kokeilemaan!
Vanha, mutta löytyi sattumalta kokemuksia googlailemalla.
Itse olen aikuisratsastaja, mutta ryhmissä usein myös lapsia. Jos me aikuiset saadaan p*skaa niskaan opettajalta, niin saa kyllä ne lapsetkin. :I Ei tunnu tälleen aikuisenkaan kivalta ratsastaa, kun opettaja löytää joka ikisestä asiasta pelkkiä virheitä. Keventää voi väärin noin miljoonalla tavalla, varusteet ovat useimmiten väärin laitettu (?!) ja jopa taluttaa voi väärin. Joskus opettaja antaa niin epäselviä ohjeita, ettei niitä ymmärrä, mutta jos kysyy, mitä hän oikein tarkoitti (tai jos ei KUULLUT, ja pyytää toistamaan), hän suuttuu ja huutaa heti: "EI SAA PUHUA KUN RATSASTAA!!!" Hevosen selässä ei saisi kuulemma suutaan aukaista. Joskus opettaja kysyy jotain: "No mitä mieltä olet siitä hevosesta?" muttei varsinaisesti odota vastausta, koska jos sanoo jotain muuta kuin "tämä on hyvä", hän suuttuu.
Sitten kun näitä samoja kommentteja ja äänenpainoja suolletaan niiden lapsioppilaiden niskaan, niin ei ihme, että useimmat tytöt näyttävät siltä, että vääntävät porua ihan justiinsa. Monet vaihtavat talliakin tai lopettavat tyystin. Joskus opettaja on päivitellyt meille isommille oppilailleen, lapsioppilaiden selän takana, että onpas siinä rasittava oppilas, tai että mistähän ihmeestä sekin nyt pelästyi. Tai haukkunut vanhemmat selän takana, kun nämä ovat roudanneet muksunsa muille talleille tai muihin harrastuksiin - jotkut vanhemmat kun ovat mukana seuraamassa tunteja, eivätkä välttämättä pidä näkemästään..
Ja sit myös se hävettää kun oon niin surkee ja muilla se menee ihan hyvin ja joillakin moitteettomasti.... niin varmaa ne taas kattoo..joo no ehkä mä en ajattele niin paljoo muita, munhan se harrastus on ja mä oon menny sinne oppimaan, mut noi puomiradat menee kyllä aina saman kaavan mukaan enkä tunnu ikinä mitääb oppivan.