Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuntosaliharjoittelun tylsyys

Vierailija
24.07.2020 |

Olen nyt käynyt kolmisen kuukautta noin kolme kertaa viikossa salilla. Minulla on ohjlema, jota noudatan ja siihen tehtiin jotain muutoksia. Tuloksia on tullut, lihasvoima selvästi kasvanut. Mutta voi että se salitouhu alkaa puuduttaa ja kyllästyttää. Miten ihmeessä saatte motivaation säilymään vuodesta toiseen? Jaksan harrastaa kaikenlaista puuhastelua ja liikkeellä olo ja tekeminen sinänsä ei ole ongelma. Salille menin nimenomaan lihasvoiman ylläpitämiseksi. En ole pätkääkään kiinnostunut fitness-kropasta, joten mielikuva bikini-kropasta ei motivoi. Miten saisin itseni tykästymään tähän ja ylläpitämään hyvin alkanutta kuntokuuria.

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Ja tuota miehen pitää sitten harrastaa pari vuotta säännöllisesti ja päämäärätietoisesti näyttääkseen hyvältä. Ja tietty syödä terveellisesti.

Naisilla hyvältä näyttämiseen riittää ettei syö ihan joka päivä mätä roskaruokaa

Älä viitsi puhua PASKAA. Miehillä riittää hyvältä näytti ämisen se ettei syö joka päivä roskaruokaa. Ja moni näyttää hyvältä vaikka syökin. Naisen keho on tarkoitettu oleman pyöreämpi ja keho tekee kaikkensa kerätäkseen rasvaa. Jos ihanne on teinityttö, niin aikuinen nainen saa elää jatkuvasti nälässä sen saavuttaakseen, jos on normaali aineenvaihdunta.

Ihan itsestäänkö mies sitten saa voimakkaalta näyttävän vartalon?

"Naiset valitsivat tutkimuksissa voimakkaan miehen miellyttävimmäksi joka kerta. 

Naisia pyydettiin arvioimaan valokuvista miesten torsojen houkuttelevuutta. Jokainen nainen valitsi vahvan miehen vartalon, ei heikkoa.

Nöin kertoo tutkimus, jonka julkaisi Britanniassa Royal Societyn julkaisusarja B."

https://www.hs.fi/tiede/art-2000005490555.html

eli tutkimuksessa tutkittiin vain sitä, että kumpi torso on hoiukuttelevampi. Silloin vastataan vain tutkimuskykykseen. minustakin terveeltä vaikuttavatorso on houkuttelevampi, mutta sitten kun aletaan miettiä vaikka elämänkumppania, niin asia mutkistuu ja siihen tulee enemmän muuttujia.

Vierailija
22/42 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miten ihmeessä saatte motivaation säilymään vuodesta toiseen?"

Motivaatio vaihtelee, välillä käyn ahkerasti mielelläni, välillä pakotan ja välillä pidän taukoa. Ei sali ole niin vakava asia.

Paras motivaattori on painonnosto (tempaus&työntö), sillä tulosta voi kasvattaa tekniikalla sekä voiman kehittämisellä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Ja tuota miehen pitää sitten harrastaa pari vuotta säännöllisesti ja päämäärätietoisesti näyttääkseen hyvältä. Ja tietty syödä terveellisesti.

Naisilla hyvältä näyttämiseen riittää ettei syö ihan joka päivä mätä roskaruokaa

Älä viitsi puhua PASKAA. Miehillä riittää hyvältä näytti ämisen se ettei syö joka päivä roskaruokaa. Ja moni näyttää hyvältä vaikka syökin. Naisen keho on tarkoitettu oleman pyöreämpi ja keho tekee kaikkensa kerätäkseen rasvaa. Jos ihanne on teinityttö, niin aikuinen nainen saa elää jatkuvasti nälässä sen saavuttaakseen, jos on normaali aineenvaihdunta.

"Naiset valitsivat tutkimuksissa voimakkaan miehen miellyttävimmäksi joka kerta. 

Naisia pyydettiin arvioimaan valokuvista miesten torsojen houkuttelevuutta. Jokainen nainen valitsi vahvan miehen vartalon, ei heikkoa.

Nöin kertoo tutkimus, jonka julkaisi Britanniassa Royal Societyn julkaisusarja B."

eli tutkimuksessa tutkittiin vain sitä, että kumpi torso on hoiukuttelevampi. Silloin vastataan vain tutkimuskykykseen. minustakin terveeltä vaikuttavatorso on houkuttelevampi, mutta sitten kun aletaan miettiä vaikka elämänkumppania, niin asia mutkistuu ja siihen tulee enemmän muuttujia.

"ylipaino ei haitannut, heikkous ja naisellisuus kyllä"

Eli terveellisyysargumenttisi ei oikein päde

Vierailija
24/42 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mutä vittua? jos minä itse koen, että tietyntyyppinen vartalo kertoo vaikutelmaa terveydestä, silloin se kertoo minulle siitä ja koen asian niin. Ei sitä sillä kumota, että kaivetaan joku tutkimus ja sanotaan, että argumenttisi ei päde. Tietenkin se pätee, kun kerron omasta mielipiteestäni; minähän sen itse päätän mistä pidän ja mistä en.

Vierailija
25/42 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri kirjoittaja mutta eikö teitä miehet yhtään haittaa kuolatessanne näitä muskelimiehiä, että he loistavat poissaolollaan naisten romanttisissa elokuvissa?

Vierailija
26/42 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä äänikirjojen ja podcastien kuuntelijat tuskin suuremmin tuloksia saavat. Salitreeni vaatii keskittymistä. Pitää miettiä, mitä on tekemässä, eikä miettiä omiaan. Kun keskittyy, treeni oikeasti myös rentouttaa mieltä. Itse pääsen välillä suorastaan meditatiiviseen tilaan ja unohdan arkiset murheet.

Oikein hyviä tuloksia olen saanut ja pysynyt tavoitteissani. Mukavaa, että olet huomannut, että sinä et osaa keskittyä kahteen asiaan samalla kertaa, silloin ei pidäkään kuunnella podcasteja tai katsella tv:tä.

Työssäni joudun keskittymään moniin asioihin ja ihmisiin yhtä aikaa. Salitreeni on minun aikaani, jolloin voin rauhassa keskittyä itseeni ja kehooni ja unohtaa muut asiat.

Hienoa, että sinä kehityt jopa keskittymättä. Varmasti kehittyisit vielä enemmän, jos keskittyisit. Oman kokemukseni mukaan ihminen ei koskaan pääse parhaimpaansa ilman sitä.

Noh, salilla näkee kyllä paljon erityisesti naisia, jotka heiluttelevat itseään laitteissa ja istuvat kuntopyörissä samalla kännykkää räpläten. En tiedä, mikä heidän tavoitteensa on, mutta tuskinpa se on ainakaan kovin korkealla.

Vierailija
27/42 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua motivoi tulosten parantaminen. Tällä hetkellä tosin treenit voi välillä olla epäsäännöllisiä ja ei välttämättä pääse parantamaan. Mutta se, että treeni tuo voimaa, mistä on iloa arjessa (vaikka ne kauppakassit tai nostelu). Ja sit treeni salilla voi mennä sen miettimiseen, millaisia sarjoja teen, että saisin laitettua sen painavamman painon.

Toisaalta sitten kivaa on myös vaihtelu. Minulla on tietyissä lihasryhmissä samat liikkeet, joten niistä näen, jos kehityn niissä. Mutta sitten on taas lihasryhmiä, joiden liikkeitä voin vaihdella. Kuten vatsat ja ojentajat.

Minua myös motivoi treenissä hyvä olo, teen kroppaa avaavia liikkeitä myös (keppijumppaliikkeitä, venytyksiä) ja tulee hyvä mieli siitä, että kehossa on hyvä olla.

Eli vinkkini ap:lle:

1. ota tavoite tai tavoitteita, pienetkin tavoitteet on hyviä. Ei kannata pelätä lihasmassaa. Oikeasti painojen lisääminen ei tee kenestäkään helposti Kike Elomaan näköistä, todella määrätietoisesti pitää treenata, jos nainen haluaa näyttävät lihakset.

2. vaihtele liikkeitä ja kokeile uusia liikkeitä. Ei siis koko ohjelmaa, mutta esimerkiksi paria liikettä ohjelmassa. Opettele jotain uutta, oli se jonkun liikkeen suoritustekniikka tai vaikka ihan kehonhuoltoliike.

3. Mieti myös itse vielä, mikä motivoi. Musiikki? Jonkun seura, yhdessä treenaaminen? Rentoutuminen ja rauhoittuminen? Voiko noita asioita lisätä?

Vierailija
28/42 |
24.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihan ok pitää välillä taukoa. Toki sitten joutuu aloittamaan lähes alusta, mutta siitä löytyy uutta motia, kun tietää mihin oma kroppa pystyy.

Myös sellainen saliohjelma toimii minulla, jossa joka neljäs viikko on lepoa, eli ei salilla käymistä (kolme viikkoa on tiukkaa treeniä). Viikon tauon jälkeen on taas kiva lähtä nostamaan punttia.

Salia voi myös vaihtaa: uudet seinät ja laitteet piristää kummasti!

Vierailija
29/42 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nämä äänikirjojen ja podcastien kuuntelijat tuskin suuremmin tuloksia saavat. Salitreeni vaatii keskittymistä. Pitää miettiä, mitä on tekemässä, eikä miettiä omiaan. Kun keskittyy, treeni oikeasti myös rentouttaa mieltä. Itse pääsen välillä suorastaan meditatiiviseen tilaan ja unohdan arkiset murheet.

Oikein hyviä tuloksia olen saanut ja pysynyt tavoitteissani. Mukavaa, että olet huomannut, että sinä et osaa keskittyä kahteen asiaan samalla kertaa, silloin ei pidäkään kuunnella podcasteja tai katsella tv:tä.

Työssäni joudun keskittymään moniin asioihin ja ihmisiin yhtä aikaa. Salitreeni on minun aikaani, jolloin voin rauhassa keskittyä itseeni ja kehooni ja unohtaa muut asiat.

Hienoa, että sinä kehityt jopa keskittymättä. Varmasti kehittyisit vielä enemmän, jos keskittyisit. Oman kokemukseni mukaan ihminen ei koskaan pääse parhaimpaansa ilman sitä.

Noh, salilla näkee kyllä paljon erityisesti naisia, jotka heiluttelevat itseään laitteissa ja istuvat kuntopyörissä samalla kännykkää räpläten. En tiedä, mikä heidän tavoitteensa on, mutta tuskinpa se on ainakaan kovin korkealla.

Minä en näe sellaisia naisia salilla, koska keskityn treeniini. Kuten sanottu, hyvä, että olet huomannut mihin et itse kykene. Minä kykenen treenaamaan salilla oikein ja kuunnella podcasteja sekä tekemään juuri sitä treeniä mitä pitää tehdä ja pysyä tavoitteissa. Lisäksi kun keskityn omiin treeneiheni, en vilkuile naisia, jotka "heiluttelevat itseään laitteissa ja istuvat kuntopyörissä samalla kännykkää räpläten". ehkä sinä haluat nähdä siellä niitä naisia, koska noin kovasti olet kiinnittänyt heihin huomiotasi.

Vierailija
30/42 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen alusta asti suhtautunut salilla käymiseen kuin hampaiden harjaukseen. Sen ei tarvitse olla erityisen mielenkiintoista, hauskaa tai säväyttävää - mutta teen sen silti, koska se tekee minulle hyvää. Voin ihan hyvin käyttää tunnin tai pari päivästä oman kehon huoltamiseen, eikä siitä tarvitse tehdä itselleen omalla asennoitumisella kurjaa. Kunnon treeni yleensä tuntuu hujahtavan vauhdilla ohi kun vain keskittyy tekemiseen ja lähtee flow-tila päälle. Podcastit ja musiikkivalinnat auttavat sulkemaan muun maailman ulkopuolelle. Kuulun itsekin siihen kastiin joka voi ihan hyvin sekä kuunnella puhetta että treenata samaan aikaan. Toisina päivinä (kun keskittyminen sakkaa syystä tai toisesta) laitan laulutonta musiikkia taustalle niin ei aivot takerru lyriikoihin.

Vierailija
31/42 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä järkeä käydä salilla ja tuhlata aikaa kun lihaksia tai leistä kestävyyttä voi treenata kotona kehon omalla painolla täysin ilmaiseksi. Myös ne kaikenlaiset luonnottomat proteiiniskeidat kannattaa unohtaa.

Miten saat yli 100kg lisäpainon kropallesi kotona??? Ihan eri asia mennä kyykkyyn kehonpainolla kuin vaikka 100kg niskassa kehonpainon lisäksi. Kummallakohan tavalla tulee paremmin tuloksia?

Vierailija
32/42 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloitus oli ihan kivaa. Koko ajan pystyi lisäämään painoja. Sitten tulee se, ettei pysty enää lisäämään painoja vaan jämähtää paikoileen. 

Vierailija
33/42 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nousujohteisuus. Joka ikisellä treenikerralla on tehtävä joko isommilla painoilla tai enemmän toistoja. Eli toteutetaan tavoitteita, haastetaan itsensä joka kerta, rikotaan ennätyksiä, nähdään tuloksia niin luvuissa kuin ulkonäössä. Kellotetaan tempoa ja sarjataukoja. Taistellaan aikaa vastaan. Viedään itsensä äärirajoille.

Se fiilis kuinka joutuu psyykkaamaan itsensä, hokemaan itselleen kuinka pystyy nyt tähän ja kun lopulta pystyykin, on se tunne mahtava. Treenin jälkeen on kaikkensa antanut olo.

Jos vain hinkkaa laitteita ja painoja samoilla painoilla treeneistä toisiin ilman tavoitteita, on se varmasti puuduttavaa eikä kehitystäkään samalla tavalla tapahdu.

Vierailija
34/42 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en näe sellaisia naisia salilla, koska keskityn treeniini. Kuten sanottu, hyvä, että olet huomannut mihin et itse kykene. Minä kykenen treenaamaan salilla oikein ja kuunnella podcasteja sekä tekemään juuri sitä treeniä mitä pitää tehdä ja pysyä tavoitteissa. Lisäksi kun keskityn omiin treeneiheni, en vilkuile naisia, jotka "heiluttelevat itseään laitteissa ja istuvat kuntopyörissä samalla kännykkää räpläten". ehkä sinä haluat nähdä siellä niitä naisia, koska noin kovasti olet kiinnittänyt heihin huomiotasi.

Mitä teet sarjataukojen aikana sitten? Tuijotat puhelinta? Olen eri, mutta en todellakaan voi keskittyä salilla mihinkään podcasteihin tai äänikirjoihin. Keskityn itse liikkeeseen ja silloin menee kokonaan ohi kaikki muu. Tarvitsen kovaa musiikkia, sellaista mikä nostaa adrenaliinia ja saa minut rikkomaan ennätyksiäni. Mikään keskusteluohjelman kuunteleminen ei tuota tällaista lisävoimaa eikä minulla ole salilla aikaa keskittyä muiden puheisiin siinä vaiheessa kun annan kaikkeni melkein oksennus suussa.

Vierailija
35/42 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä järkeä käydä salilla ja tuhlata aikaa kun lihaksia tai leistä kestävyyttä voi treenata kotona kehon omalla painolla täysin ilmaiseksi. Myös ne kaikenlaiset luonnottomat proteiiniskeidat kannattaa unohtaa.

Miten saat yli 100kg lisäpainon kropallesi kotona??? Ihan eri asia mennä kyykkyyn kehonpainolla kuin vaikka 100kg niskassa kehonpainon lisäksi. Kummallakohan tavalla tulee paremmin tuloksia?

yksi kaveri tekee pelkästään kehonpainotreenejä ja on lihaksikas. Ei tietenkään bodarilta näytä, mutta ei kukaan oikeasti haluakaan näyttää bodarilta, koska sellaiset torsot ovat kaikista rumimpia.

Vierailija
36/42 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä teet sarjataukojen aikana sitten? Tuijotat puhelinta? Olen eri, mutta en todellakaan voi keskittyä salilla mihinkään podcasteihin tai äänikirjoihin. Keskityn itse liikkeeseen ja silloin menee kokonaan ohi kaikki muu. Tarvitsen kovaa musiikkia, sellaista mikä nostaa adrenaliinia ja saa minut rikkomaan ennätyksiäni. Mikään keskusteluohjelman kuunteleminen ei tuota tällaista lisävoimaa eikä minulla ole salilla aikaa keskittyä muiden puheisiin siinä vaiheessa kun annan kaikkeni melkein oksennus suussa.

Olen eri, mutta itsekin kuuntelen podcasteja salilla. Saliharjoittelua ei tarvitse tehdä oksennus suussa (se on samanlainen virhekäsitys kuin väite, että kehonpainoharjoittelu ei kasvata lihaksia), samoihin tuloksiin pääsee monella eri treenitavalla, mutta jos joku kokee, että oksennus suussa kuuluu hänen treeniinsä, niin se on sitten niin. Ja myös oksennus suussa voi kuunnella, ehkä ei sitten kaikki. 

Minulla on astma ja sen vuoksi treenini  on pitkälle hiottu juuri minun tarpeiisini aiheeseen erikoistunene fysioterapeutin ja lääkärin kanssa. Jätän treenin yksityiskohdat kertomatta, koska joku astmatikko voi innostua kokeilemaan sitä eikä sitä saa tehdä ilman lääkärin lupaa. Kasvatan lihasmassaa salilla, mutta pääpaino on kestävyydessä, keuhkojeni erityisominaisuuksia jäytän hyväkseni salitreenin alussa ja lopussa, mutta keuhkotreenit teen sitten kotona. Keuhkokapaisteettini on samanlainen kuin miespuolisilla ammattiurheilijoilla ja sillä ostan itselleni sitten terveitä vanhuuspäiviä asmakeuhkojeni kanssa. Aika usein joku tulee kommentoimaan treeniäni ja antamaan "neuvoja", koska ovat "niin syvällä kuntomailmassa" ja kokevat tietävänsä kaiken ja senkin mitä treenaan ja miksi (vaikken ole edes kertonut) ja sitten suututaan ja katkeroidutaan, kun sanon, että tiedän mitä teen, kiitos vaan.

Olen flow-tilassa kun treenaan salilla siten miten treenaan. 

Vierailija
37/42 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyn vain pari kertaa viikossa salilla ja vaihtelen tekemisiä. Joskus menen vain juoksumatolle juoksemaan ja nostelen painoja , toisella kertaa sitten teen perusohjelmaani tms. Jos kävisin joka päivä, ehkä puuduttais. Kuitenkin mua motivoi tulokset ja esim hienot treenivaatteet.

Vierailija
38/42 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sarjatauoilla ja lämmittelylaitteissa tehdessä näkee, mitä muutkin tekevät.

Naiset ehkä keskimäärin eivät tee sellaista äärirajalla-tyyppistä treeniä. Toisaalta en tee sellaista nyt itsekään. Ja sitten taas miehissä, jotka ovat noita puhisijoita enemmän, saattaa olla niitä räiskyttelijöitä, jotka tekevät sit jotain supertreeniään tekniikan kustannuksella.

Salilla voi treenata monella tavalla. Oliskin hölmöä, jos kaikkien pitäisi siellä vain tavoitella suurempaa lihasmassaa.

Vierailija
39/42 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua motivoi tulosten parantaminen. Tällä hetkellä tosin treenit voi välillä olla epäsäännöllisiä ja ei välttämättä pääse parantamaan. Mutta se, että treeni tuo voimaa, mistä on iloa arjessa (vaikka ne kauppakassit tai nostelu). Ja sit treeni salilla voi mennä sen miettimiseen, millaisia sarjoja teen, että saisin laitettua sen painavamman painon.

Toisaalta sitten kivaa on myös vaihtelu. Minulla on tietyissä lihasryhmissä samat liikkeet, joten niistä näen, jos kehityn niissä. Mutta sitten on taas lihasryhmiä, joiden liikkeitä voin vaihdella. Kuten vatsat ja ojentajat.

Minua myös motivoi treenissä hyvä olo, teen kroppaa avaavia liikkeitä myös (keppijumppaliikkeitä, venytyksiä) ja tulee hyvä mieli siitä, että kehossa on hyvä olla.

Eli vinkkini ap:lle:

1. ota tavoite tai tavoitteita, pienetkin tavoitteet on hyviä. Ei kannata pelätä lihasmassaa. Oikeasti painojen lisääminen ei tee kenestäkään helposti Kike Elomaan näköistä, todella määrätietoisesti pitää treenata, jos nainen haluaa näyttävät lihakset.

2. vaihtele liikkeitä ja kokeile uusia liikkeitä. Ei siis koko ohjelmaa, mutta esimerkiksi paria liikettä ohjelmassa. Opettele jotain uutta, oli se jonkun liikkeen suoritustekniikka tai vaikka ihan kehonhuoltoliike.

3. Mieti myös itse vielä, mikä motivoi. Musiikki? Jonkun seura, yhdessä treenaaminen? Rentoutuminen ja rauhoittuminen? Voiko noita asioita lisätä?

Minä ainakin haluan näyttää Kike Elomaalta yli kuusikymppisenä. Ihan mielettömässä kunnossa tuo nainen.

Vierailija
40/42 |
25.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oleellista on löytää oma tapa treenata salilla. Itse taas koen tavallisen juoksulenkin tylsäksi, joten teen vain intervalleja tai juoksen metsäpoluilla.

Omaa salimotivaatiota pidän yllä keskittymällä kehitykseen painossa, toistoissa ja tekniikassa. Teen joka kerta erilaisen treenin, mutta niin että tiettyjä perusliikkeitä (mave, kyykky, sjmv, hip thrust, pystypunnerrus, hauiskääntö jne.) on aina muutama mukana. En jaksa noudattaa jotain tiettyä ohjelmaa montaa kertaa peräkkäin.

Musiikki on todella tärkeää! Äänikirjoihin en pysty keskittymään. Joskus olen yrittänyt, mutta en muista mitään, mitä sarjojen aikana kuulin. Hyvä musiikki auttaa nostamaan raskaampia painoja.

Ei aina huvita lähteä salille. Silloin auttaa, että siitä on tullut tapa. Menen, koska olen tottunut menemään. Jos lähteminen on todella vaikeaa, unohdan kaikki valmiit ohjelmat ja päätän, että teen vain jonkun lempiliikkeistäni ja lähden pois, jos vieläkään ei huvita. Yleensä tuossa vaiheessa taas innostun. Joskus pidän viikon tai pidemmänkin tauon.

Minä pidän salilla käymisestä. Aika usein joudun tutuille selittämään, mikä siinä oikein kiehtoo, koska moni kokee sen tylsäksi. Itse pidän siitä meditatiivisesta tunteesta, jossa keskityn itseeni ja siihen, että pystyn tekemään tarvittavat toistot. Lyhyt ja kova suoritus, pieni lepo ja itsensä kasaaminen, muutaman sekunnin keskittyminen ja psyykkaus seuraavaa sarjaa varten ja alusta. Kaikki murheet, surut ja tekemättömät asiat unohtuvat. On vain se lyhyt, tiukka suoritus ja itsensä voittaminen.