Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Avioero ja yhteinen talo

Vierailija
17.06.2013 |

Meillä miehen kanssa avioero tulossa ja aikoinaan yhteinen talo ostettu. Itse olen miettinyt talon lunastusta itselleni. Käsittääkseni pankit ovat aika tavalla kiristäneet lainaehtoja ja lainaa onkin vielä aika tavalla jäljellä. Olisinkin teiltä kysynyt kokemuksia vastaavanlaisessa tilanteessa olleilta.

Suhtautuuko pankki yhtään suopeammin lainan saantiin tällaisessa tilanteessa, jossa puoliso haluaa lunastaa talon toisen puoliskon itselleen? Vai vaaditaanko vakuuksia yhtä lailla kuin uuden asunnon ostossa? Maksukykyä löytyy kyllä, mutta en haluaisi mahdollisia takaajia ainakaan kohtuuttoman suurta lainaa takaamaan.

Aika pankkiin on sovittuna, joten asia kyllä selviää sillä. Olisin vain muiden kokemuksia halunnut kuulla.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
24.07.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten pankissa kävi?

Vierailija
2/4 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sehän riippuu siitä, kuinka iso osa asunnosta/talosta on jo maksettu. Jos on tarpeeksi, niin eihän silloin tarvitse vakuuksia. 

Me asumme vähän syrjemmässä, eli ei ollut ihan älyttömän hintainen asunto meillä. Sen arvoksi arvioitiin 140 000e, olimme maksaneet aika tasan puolet siitä. Eli 70 000e, siitä minun osuus oli siis 35 000, minun olisi pitänyt ottaa lainaa 105 000e, että olisin voinut ostaa exän ulos. 

Olisin saanut lainan ilman vakuuksia. Mutta johtuen pienistä tuloistani 2700€/kk en uskaltanut sitten kuitenkaa lähteä tuohon. Ja hyvä niin, päädyin alan vaihtoon ja opiskelijaksi, eli tuloni pienenivät, mutta tämän nykyisen pienehkön lainan kykenen varsin hyvin hoitamaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös tuossa tilanteessa sinun kannata mennä pankkiin neuvottelemaan sitten uusi laina itsellesi? Talon voi laittaa varmaankin pantiksi, paitsi jos teillä on muutenkin jo ongelmia laskujen maksamisessa tai lainaa on paljon etkä voi yhdistää niitä.

Minusta oleellista sille että voiko maksaa lainan tekee se paljonko laina-aikaa on (ota huomioon korot, siis paljonko lainaa tulee kokonaisuudessaan maksettue, eli onko sen arvoista).

Vakuutukset kuuluu laittaa kuntoon. Miten käy jos sairastut etkä voi olla palkkatyössä?

Toisekseen miettisin KUN korot lähtee nousemaan niin paljonko pystyy maksamaan? Nyt korot on matalalla mutta ei siitä ole kauaa kun korot oli jo korkeammalla. Mieti sinun maksukykysi perusteellisesti. Nyt ei ole aika jäädä pohtimaan tunteellisesti vaan ihan perusteellisesti mihin on varaa.

Vierailija
4/4 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista! Olen hyvin tarkkaan laskenut ja varautunut myös tulevaan korkojen nousuun, yllättäviin menoihin ym. Sen suhteen maksukyky ok, mutta olemme lyhentäneet vasta n. 1/4 lainasta, joten vakuuksia kyllä tarvittaneen. No pankissahan se selviää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi neljä