Kuinka paljon alkoholia amerikkalaiset naiset oikein juovat?!
Onko jenkeillä tyypillisesti ongelmia alkoholin käytön kanssa?
Laihdutan ja olen tullut lukeneeksi amerikkalaisia ihmisten onnistuneita laihdutuskokemuksia. Niissä toistuu usein, miten kurjaa on, kun alkoholin juomista pitää vähentää. Että kun elämään suurkaupungissa kuuluu se, että monta kertaa viikossa juodaan alkoholia, niin on haaste rajata alkoholin käyttö yhteen tai kahteen iltaan viikossa.
Briteillä tuntuu olevan sama juttu.
Mitä ihmettä? Mitä sieniä nuo anglosaksit ovat? Itselle tuo alkoholi ei ole ongelma, en juo kuin ehkä yhden lasillisen viiniä kuussa, jos sitäkään.
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amerikkalaisen vaimona voin kertoa, että jenkit ei vedä känniin asti. Suomalainen käyttää huomattavasti enemmän alkoholia ja huomattavasti suurempia määriä kerralla. Omat sukulaiset ottaa sen lasin aterialla, mutta siihen se jää.
Voin olla erimieltä. Riippuu missä osavaltiossa ja yhteiskuntaluokassa liikkuu.
New York ylempi keskiluokka. Alabaman slummeissa ei ehkä niinkään.
Ei taitaisi onnistua Suomessa toi ruokisnaukkailu! Mun pomo aikoinaan vuosia vuosia sitten LUULI että piipahdin baarissa ruokiksella kun hän kuuli väärin sivukorvalla mun ja työkaverin juttelua. Jouduin siitä oikein pomon puhuteluun mutta onneksi sain asian oikaistua. Aika jyrkkää silti! Hyvä etten saanut jopa potkuja, oli niin vakava paikka tuo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amerikkalaisen vaimona voin kertoa, että jenkit ei vedä känniin asti. Suomalainen käyttää huomattavasti enemmän alkoholia ja huomattavasti suurempia määriä kerralla. Omat sukulaiset ottaa sen lasin aterialla, mutta siihen se jää.
New York ylempi keskiluokka. Alabaman slummeissa ei ehkä niinkään.
Jenkeissä ja New Yorkissa on ihan valtavasti erilaisia elämäntapoja myös alkoholin suhteen kuten vähän kaikessa muussakin. Kun ihmiset tulee niin eri kulttuureista, on eri elämäntilanteisssa jne.
Itse pyörin tuolla töissä ollessani tietyssä porukassa jossa oli suunnilleen ikäisiäni (30-35) korkeasti koulutettuja sinkkunaisia. Näistä kukaan ei sattunut harrastamaan kovaa juhlintaa tai yökerhoelämää, mutta kyllä jokapäiväinen drinksuttelu töiden jälkeen oli silti tavallista. Hillitysti eikä koskaan näkyvän kännissä, mutta kyllä niitä annoksia kului. Samoin aina jos tavattiin missä vaan, jopa jonkun kotona, niin kyllä siihen alkoholipitoista juotavaa lasi tai pari aina kuului.
Vierailija kirjoitti:
Ei taitaisi onnistua Suomessa toi ruokisnaukkailu! Mun pomo aikoinaan vuosia vuosia sitten LUULI että piipahdin baarissa ruokiksella kun hän kuuli väärin sivukorvalla mun ja työkaverin juttelua. Jouduin siitä oikein pomon puhuteluun mutta onneksi sain asian oikaistua. Aika jyrkkää silti! Hyvä etten saanut jopa potkuja, oli niin vakava paikka tuo.
Kyllä monella alalla onnistuukin. Oon itse it-alalla ja kyllä meillä joskus porukka ottaa tuopin lounastauolla, jopa vaikka pomo olisi samassa lounasravintolassa syömässä, eikä kenenkään mielestä siinä ole mitään paheksuttavaa. Pomo kyllä toisinaan ottaa itsekin lounastauolla.
Alkoholinkäyttö ylipäänsä on mielenkiintoinen seikka. Kundien kanssa osui pokeri-ilta sopivasti hetkeen jolloin juuri oli ollut tilastoa suomalaisten alkoholinkäytöstä. Lätkimme korttia 5-6 tuntia illassa ja iltaan alkoholia varattuna six pack. Mietimme sitten kuinka usein omassa porukassamme kukin juo sen suomalaisten tilastoidun kulutuksen verran. Tulimme tulokseen, että omassa porukassamme pääsimme harvoina viikkoina suomalaisten keskikulutukseen. Toisaalta uutisissa on tiedetty kertoa suurkuluttajien juovan jopa puolet kaikesta alkoholista, joten sen pohjalta tuloksemme ei yllätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä monella alalla onnistuukin. Oon itse it-alalla ja kyllä meillä joskus porukka ottaa tuopin lounastauolla, jopa vaikka pomo olisi samassa lounasravintolassa syömässä, eikä kenenkään mielestä siinä ole mitään paheksuttavaa. Pomo kyllä toisinaan ottaa itsekin lounastauolla.
Ok maailma on muuttumut onneksi vapaampaan suuntaan. Tästä mun jutusta nyt onkin aikaa jo noin 30 vuotta joten ihmekös tuo... Tosin työni oli pankissa asiakaspalvelussa joten ei siinä hommassa sovi edes tuoksahtaa.
TV:stä saa kuvan että jenkkilässä juodaan ahkerasti drinkkejä ja vodkaa. Nimenomaan naiset vetävät vodkaa raakana, onko se näin ihan oikeasti?
Vierailija kirjoitti:
TV:stä saa kuvan että jenkkilässä juodaan ahkerasti drinkkejä ja vodkaa. Nimenomaan naiset vetävät vodkaa raakana, onko se näin ihan oikeasti?
Kun katsoo noita real hoysewifes-sarjoja niin nehän on kännissä monta kertaa viikosta. Ja oikeesti siis kännissä. Voi johtua siitäkin että menee nopeesti päähän kun niiden pitää olla käytännössä syömättä että pysty yleisten määräysten mukaisesti todella laihana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ootas vaan kun kuulet että Välimeren maissa juodaan VIINIÄ lounaalla.
Niin, yksi lasillinen. Välimeren ruokavalioon kuuluu yksi punaviinilasi päivässä.
”Yksi lasi” = lasi lounaalla, lasi aperitiivilla, päivällisellä ei edes lasketa.
Kuulemma heillä kuuluu vanhemmuuden konseptiin nykyään ns. Mommy wine, joka voi tarkoittaa 1-2 lasillista viiniä joka ilta lasten nukkumaanmenon jälkeen. Kyseessähän on jo naisilla tuossa vaiheessa ongelmakäyttö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Amerikasta en tiedä mitään mutta olen asunut Lontoossa. Kyllä vaan siellä kuului sosiaalisen kanssakäymiseen pubissa piipahtaminen. Kaikilla oli "työpubi" ja "kotipubi". Töiden jälkeen vähintään kerran viikossa käytiin työkaverien kanssa pubissa. Samoin toisinaan lounaalla. Kotipubissa tavattiin ystäviä ja naapureita. Ei siellä tarvinnut kauheasti alkoholia klotata mutta luultavasti olisi pidetty outona olla menemättä. Kukaan kavereistani ei kuitenkaan ollut alkoholisti, juominen vaan oli sosiaalinen tapahtuma. tuoremehuakin oli ihan soveliasta kyllä juoda, mutta onhan siinäkin turhia kaloreita.
Juovatko ne britit tosiaan lounaallakin ruokiksella pubissa kaljaa, kuten ne ainakin emmerdalessa näkyy tekevän!? Anteeksi maalaisuuteni, ehkä en erota faktaa fiktiosta mutta olen kuullut puhuttavan että he tosiaan tekevät niin oikeesti! Menevät sit olusilta tuoksuen sorvin ääreen jatkamaan hommia... ;)
Kyllä he joivat. Ainakin useimmat minun työpaikkani miehet. Naiset eivät niinkään. Käväisin joskus pubissa lounaalla (en kovin usein), minä söin jotain ja join vettä. Miehet eivät syöneet mitään mutta ehtivät juoda hyvinkin pari pinttia. En tiedä voiko tätä yleistää koskemaan kaikkia työpaikkoja, mutta meillä Lontoon keskustassa näin 90-luvun puolivälissä. Ja olivat ne pubit lounasaikaan aivan nuijalla lyötyjä. Minä poikkeuksellisesti saatoin juoda lounaalla silloin kun oli jonkun työkaverin syntymäpäivä. Pitäydyin kuitenkin yhdessä puolikkaassa pintissa. Muuten, hassu juttu oli se, että naisen ei sopinut juoda pinttia, mutta puolikkaita pintteja oli soveliasta juoda sitten vaikka kuinka monta :D Kaikkein soveliainta naiselle oli juoda valkoviiniä. En tiedä, miten nykyään asia on.
Näin se on edelleen, naisen Einolle soveliasta juoda pinttiä...
Mä käyn normaaliaikaan ehkä kerran viikossa pubissa lounaalla mutten aina juo alkoholia. Suurin osa kollegoista toimii samoin, cityssä rahoitusalalla. Töiden jälkeen nuoremmat ja perheettömät käyvät töiden jälkeen drinksuilla 1-2 kertaa viikossa, meillä perheellisillä on yleensä kiire hakemaan lapsia ja laittamaan ruokaa.