Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä ratkaisu perheen sukunimiongelmaan?

Vierailija
17.06.2013 |

Olemme menossa naimisiin ja meillä on hienoinen ongelma sukunimien kanssa. Tilanne on lyhykäisyydessään se että haluaisimme perheellemme yhteisen sukunimen. Olen itse vanhan ja pienen suvun viimeisiä nimenkantajia, ja haluaisin antaa mielestäni kauniin sukunimeni mahdollisille tuleville lapsilleni. Mieheni sukunimi on tyyliin Halonen, ja hän olisi valmis ottamaan sukunimeni - mutta! Miehellä on lapsi, jolla on hänen sukunimensä. Lapsi on minullekin hyvin läheinen enkä tahdo että hän ei koe olevansa osa perhettämme, vaikkei hän meidän kanssaan asukaan. Myös lapsen äidillä on uuden miehensä uusi sukunimi. Jos mies ottaa sukunimeni, tämä lapsi jää "yksin" sukunimensä kanssa.

Mikä siis neuvoksi?

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voittehan aina vaihtaa myös lapsen sukunimen jos se kaikille sopii, mutta lähtökohtaisesti perheen tekee muu kuin pelkkä yhteinen sukunimi.

Vierailija
2/17 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykypäivää. Minkäs teet!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtakaa sen lapsenkin sukunimi.

Vierailija
4/17 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidän varmaan kannattaisi tässä tapauksessa kuitenkin valita vaihtoehto, että sekä sinä että miehesi pidätte oman sukunimenne. Miehesi lapsella säilyy siten sama nimi isän kanssa. Tuleville lapsillenne taas annatte sinun nimesi, joka jatkuu sitä kautta.

Vierailija
5/17 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 15:43"]

Vaihtakaa sen lapsenkin sukunimi.

[/quote]

Ei valitettavasti sovi lapsen äitille, sillä "lapselle saattaisi tulla identiteettiongelmia". Ymmärrän toki hänen huolensa, voihan se tuntua ikävältä että omalla lapsella on uuden "äitipuolen" sukunimi (olemme lapsen kanssa hyvin läheisiä mutta olemme enemmänkin ystäviä). Tiedän myös, että yhteinen sukunimi ei ole mikään perheen määre, vaan kun konservatiivi olen niin minkäs teet, 

ap

Vierailija
6/17 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 15:44"]

Teidän varmaan kannattaisi tässä tapauksessa kuitenkin valita vaihtoehto, että sekä sinä että miehesi pidätte oman sukunimenne. Miehesi lapsella säilyy siten sama nimi isän kanssa. Tuleville lapsillenne taas annatte sinun nimesi, joka jatkuu sitä kautta.

[/quote]

Tähän ollaan päätymässä, vaan huolestuttaa ettei lapsi pidä uusia sisaruksiaan "oikeina", kun heillä on eri sukunimi. Haluaisin kovasti ottaa lapsen perheeseemme, jossa hän taatusti saisi paremman elintason ja enemmän huomiotaan kuin äidillä - vaan oma äiti on aina oma äiti eikä äiti tule tähän suostumaan. Lapsen äidillä on 3 uutta lasta eri sukunimellä kuin tämä mieheni lapsi ja käytöshäiriötä on selvästi näkyvissä kun huomiota ei vain riitä. :/

Vierailija
7/17 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Tähän ollaan päätymässä, vaan huolestuttaa ettei lapsi pidä uusia sisaruksiaan "oikeina", kun heillä on eri sukunimi. Haluaisin kovasti ottaa lapsen perheeseemme, jossa hän taatusti saisi paremman elintason ja enemmän huomiotaan kuin äidillä - vaan oma äiti on aina oma äiti eikä äiti tule tähän suostumaan. Lapsen äidillä on 3 uutta lasta eri sukunimellä kuin tämä mieheni lapsi ja käytöshäiriötä on selvästi näkyvissä kun huomiota ei vain riitä. :/

Vierailija
8/17 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just joo... ainahan sitä voi keksiä kaikenlaisia ongelmia iltapäivän iloksi :D.

Vierailija
9/17 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuollaisen konservatiivin olisi ollut parempi pitää näppinsä erossa existä ja nyxistä ja uusperhekuviosta. Sitä saa mitä tilaa. Ei ne mitkään sisarukset "oikeita" ole tuollaisissa perheissä.

Vierailija
10/17 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se sukunimi vaikuta siihen miten oikeilta sisarukset tuntuvat. Meillä se tilanne, että miehen ex vaihtoi luonansa asuvien lasten sukunimen ja lasten täyssisarus joka asuu meillä on edelleenkin miehen nimellä. Enkä aio itse omien lasteni sukunimeä vaihtaa, vaikka olemmekin menossa naimisiin ja olen ottamassa mieheni nimen. 

Lapsen sukunimi on kuitenkin lapsen oma sukunimi, en ymmärrä miksi sitä pitäisi eron tultua ja sitten uuden liiton myötä alkaa vaihtamaan, lapsi saa kuitenkin itse aikuisena vaihtaa nimensä juuri niin monta kertaa kuin haluaa. Ja olen itse kasvanut uudisperheessä jossa kaikilla muilla oli isäpuoleni sukunimi, ei se mitenkään erottanut minua muusta perheestä. 

Tärkeintä kaikessa: onko kukaan kysynyt lapsen mielipidettä asiasta? Nimi kuitenkin sen verran iso osa identiteettiä, ettei sitä pitäisi mennä sörkkimään vain omien halujen takia.

Vierailija
11/17 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan teistä jompikumpi ottaa yhdysnimen

Vierailija
12/17 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 15:51"]

[/quote]

[/quote]

Aloituksen perusteella pidin sinua aivan fiksuna, mutta tämä jatkoviesti kertoo ajatusmaailmastasi harmillisen paljon enemmän. :(

Siispä jätän vastaamatta itse kysymykseen.

Vierailija
13/17 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan! Sopiva kompromissi: miehelle yhdysnimi, siten kukaan ei jää yksin nimensä kanssa.

[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 16:35"]

Voihan teistä jompikumpi ottaa yhdysnimen

[/quote]

Vierailija
14/17 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinteisesti sukunimi jatkuu isältä pojalle jne. Äidin sukunimeä kantaa yleensä avioliiton ulkopuolella syntyneet lapset.

Säilytä oma sukunimesi ja anna miehesi ja tämän lapsen säilyttää omansa. Yritä korvata oma kuoleman ja katoamisen pelkosi jotenkin muuten kuin tarrautumalla sukunimeesi. Kun kaikki säilyttäisivät oman sukunimensä naimisiinmennessä, niin ei tulisi identiteettikriisiä siinä vaiheessa, kun tulee avioero eikä olekaan enää osa exän sukua, johon halusi kuulua niin kovasti.

Vierailija
15/17 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs jos saat lapsen ja eroat tuon miehesi kanssa, ja miehesi ottaa taas uuden naisen ja muuttelee taas lapsiensa nimiä?

Onko sinulla koskaan käynyt mielessä oma tulevaisuus? Tarkoitan että onko sinulle sitten yhdentekevää mikä lapsesi sukunimi on? Tätä kautta voi peilata tuota nimiongelmaa. Minusta siinä ei ole mitään ongelmaa: isä menee naimisiin ja isä voi nimeään vaihtaa. Lapset ei muuta sukunimeään kuin mennessään itse naimisiin tai ollessaan itse riittävän vanhoja päättäessään itse nimestään.

En minäkään tahtoisi että oman lapsen nimi muuttusi ties miten upeaksi jos me miehen kanssa joskus erotaan ja mies menee uusiin naimisiin. Enkä itse kokisi tarvetta muuttaa lapsien nimeä kerran valitusta. Jotain järkeä tuohon toimintaan. Ei se lapsi voi sukunimeään vaihtaa joka käänteessä; hänellä on ihan omat liitot ja erotkin kokematta!

Vierailija
16/17 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 15:51"]

[/quote]

[/quote]

Joo... tämä viimeinen kommentti antaa tarkoistusperästäsi hieman huonon kuvan. Tuntuu että haluat antaa miehesi lapselle oman sukunimesi koska tunnet olevasi parempi äiti hänelle kuin hänen oikea äitinsä! Törkeää sanoisin...

Sen vielä sanon että ei sillä sukunimellä ole mitään vaikutusta siihen tunteeko lapsi kuuluvansa perheeseen vai ei. Kyllä ne ovat ihan muut asiat voin sanoa sen kokemuksesta. Myös siskoni (eri isä) on minulle sisko eikä mikään "siskopuoli". Tämä luultavasti siksi koska asuimme lapsuutemme samassa perheessä. Minä olin se ainoa jolla oli eri sukunimi... olin siitä jopa hieman ylpeä.

Vierailija
17/17 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehesi ottaa kaksoisnimen, eli sinun nimesi omansa perään. Näin säilyisi yhteinen sukunimi lapsen kanssa ja teidän tulevat lapsenne saisivat sinun sukunimesi.

Toinen vaihtoehto olisi se, että otatte yhteisen kaksoisnimen käyttöön (tuossa kohtaa pitäis varmaan tehdä nimenmuutos maistraatissa, mutta se ei ole hankalaa), jolloin teidän tulevat lapsenne olisivat kaikki kaksoisnimellä, sekä miehen lapsella olisi nimiyhteys sillä olemassa olevalla sukunimellään, vaikka isällä olisikin kaksi sukunimeä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kahdeksan