Onko muita jotka kaipaavat aikaa ennen somea ja keskustelupalstoja
Onko muita joiden mielestä elämä oli parempaa ennen Facebookia, Instagrammia, Twitteriä, Vauva, Suomi 24, ym keskustelupalstoja ja yleensäkin somea? Silloin ei ollut mielensäpahoittajia ja asioista sai puhua niiden oikeilla nimillään ilman että joku vähemmistö olisi ottanut heti hernettä nenäänsä. Poikia sai sanoa pojiksi ja tyttöjä tytöiksi ihan niin kuin äidit ja isät vielä 2000 luvun alussa syntyneille lapsilleen opetti.
Kommentit (74)
Olen sen verran vanha että kun some syntyi olin jo parikymppinen, ensimmäiset vuodet se olikin kivaa, kaikilla oli vielä järki päässä eikä mitään näitä "some ilmiöitä" tai "vaikuttajia" vielä ollut olemassakaan(tokkopa edes syntynyt vielä hehe) Sitten kaikki muuttui..eniten olen huolestunut siitä miten helvetin tyhmäksi ja yksinkertaiseksi porukka on tullut, some kirjaimellisesti tyhmensi kansan. Mitä tapahtui?
Vierailija kirjoitti:
En kaipaa sellaista aikaa, jolloin sukupuoliroolit oli tarkkaan määritelty, ja sosiaalinen paine olla perinteisesti nainen tai mies oli musertava. Introverttinä pidän myös sosiaalisesta mediasta; voi olla yhteydessä ihmisten kanssa silloin kun haluaa, eikä tarvitse edes poistua kotoa sen takia. Minulla on yhteys paljon suurempaan määrään ihmisiä, saan apua ja kuuntelijan tarvittaessa, voin jakaa asioita toisten kanssa. Pidän nykyelämästä.
En halua haastaa riitaa tai loukata mutta anteeksi vain minusta kuulostaa siltä kuin pelkäisit maailmaa ja henkilökohtaisia kontakteja. Mukavampi on olla vain sohvalla ja tarkastella maailmaa sieltä käsin kun ei tiedä eikä ole kokemusta miten ihmisten kanssa pitää kommunikoida tai puhua naamatusten.
Minulla on kaksi läheistä nuorta ihmistä (eivät ole mitään sukua keskenään tai edes kavereita keskenään) jotka toimivat niin, että kaiket päivät vain istuvat sohvalla ja somettavat ja sitten pelaavat videopelejä. Kummatkaan eivät ole +20 ikävuodestaan huolimatta päässeet työelämään tai opiskeluun kiinni ja kummallakin on todettu keskivaikea masennus ja sen takia syövät mielialalääkkeitä. Itse pidän suurimpana syyllisenä face to face kontaktien puutetta koska kaikki kaverit ovat somessa ja pelimaailmassa.
Näin ulkosuomalaisena olen ihan kiitollinen somen antamasta mahdollisuudesta pitää helposti yhteyttä tuttuihin Suomessa ja muissa maissa, ei todellakaan tulisi soitettua/kirjoitettua kaikille erikseen. Olen kyllä silti kriittinen somea kohtaan, siinä on paljon negatiivista, moni on ihan koukussa, kiusaamiseen voi osallistua tuhansia, ruokkii tyrkkyjulkisuutta ja tyhjästä raivoamista jne. Siksi omat tilit eivät ole julkisia, vaan avoinna vaan tutuille.
Some on ihan kelpo renki mutta huono isäntä. Muistan muuten lapsuudesta miten ahtaat sukupuoliroolit olivat. Minua kiusattiin kun tykkäsin tietokonepeleistä ja fantasiasta (ne olivat"poikien juttuja" ainakin meidän koulussa) ja tuttua poikaa kiusattiin kun kävi ratsastamassa (se kun oli "tyttöjen juttu"). Yläasteella pitkätukkainen poika sai turpaan kun "vaan homoilla on pitkät hiukset" ja itse ihmettelin mitä vikaa minussa on kun tykkään pojista JA tytöistä (biseksuaalisuudesta ei puhuttu, kuulin siitä vasta parikymppisenä).
Voi kyllä kaipaan! Olen alle 30 vuotias ja minusta ennen tätä hullua älypuhelin aikaa asiat olivat paremmin. Ihmiset ovat kasvaneet kiinni puhelimiinsa. Koko elämä pyörii puhelimen ja somen ympärillä ja jotkut päivittävät sinne joka risauksen, aivan naurettavaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Some on pelkkä viestintäväline. Sama kuin sanoisi että kaikki ihmiskunnan ongelmat johtuu puhelimen tai kirjapainotaidon keksimisestä.
Lankapuhelinkin oli pelkästään viestintäväline, silti ihmiset eivät puhuneet lankapuhelimeen tuntikausia päivässä.
Kyllä puhuivat. Pitkät puhelut ajoitettiin halvempiin aikoihin, erityisesti kaukopuhelut ja etenkin teinit luuhasivat puhelimessa niin että hillittömät puhelinlaskut olivat yleinen vitsien ja riitojen aihe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai aikaa, jolloin simputtaminen (varsinkin nuoremman, kokemattomamman ja/tai työpaikan arvoasteikossa alemman) sekä työpaikkakiusaaminen ("no se vaan nyt on sellanen") oli ihan sallittua ja yleisesti hyväksyttyä eikä sellaisesta saanut pahoittaa mieltään? Juu en, en kaipaa.
Someko tuohon tyopaikka kiusaamiseen muka auttaa? En ole koskaan törmännyt että joku Facebookissa, Twitterissä tai Instagramissa olisi valittanut työpaikkakiusaamisesta. Sen takia työpaikoilla on terveydenhuolto.
Ei vaan aloittaja antaa käsityksen, että aiemmin sai sanoa mitä vaan ilman, että kukaan pahoitti mielensä. Näin ei todellakaan ollut vaan oli monissa paikoissa suorastaan tavallista simputtaminen ja työyhteisön arvoasteikossa alempien kiusaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Some tuntuu kierouttavan ihmisten välisiä suhteita, ja varsinkin teineille olevan tosi haavoittava ja vinouttava.
Kasvokkaintaitojen heikkenemisen näkee jo arkielämässä.
Aika surullistakin se että ihmiset eivät ole enää naamakkain tekemisissä. Esin nykyaikana kun haet työpaikkaa niin ensin annat itsestäsi videohaastattelun ennen kuin pääset kasvokkain haastatteluun. Moni voi olla face to face tilanteessa paljon parempi mitä jossain kylmässä videoesittelyssä. Huonompaan suuntaan ollaan menossa.
Riippuu siitä kenen kannalta katsot. Moni voi olla pelkästään tyytyväinen ettei tarvitse enää naamakkain istua. Toisille etäesittely ja etätyöskentely muutenkin sopii paljon paremmin. Ennen ei ollut edes vaihtoehtoja, nyt on.
Mutta antaako tuo videohaastattelu sitten oikeasti sen kuvan millainen olet? Sitten kun se lopullinen haastattelu kuitenkin tehdään ns. face to face niin ehkä se paras hakija joka ei niin hyvä videohaastattelussa ollutkaan jää ilman sitä paikkaa ja työnantaja jää ilman hyvää työntekijää.
Vierailija kirjoitti:
Kaipaan joka päivä. Edes vaikka vuotta 2010, jolloin kyllä oli some ja facebook jne. mutta harva oli niissä kiinni samalla tavalla kuin nykyään, eikä meno muutenkaan ollut niin älytöntä. Nyt joka suunnassa on joku tappelu. Mieluiten eläisin vaikka vuodessa 2004, jolloin kyllä oli netti ja siitä vähän hyötyä, muttei syytä pyöriä siellä koko päivää.
Naulan kantaan. En voisi enempää olla kanssasi samaa mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä. Some tuntuu kierouttavan ihmisten välisiä suhteita, ja varsinkin teineille olevan tosi haavoittava ja vinouttava.
Paitsi että nykyajan teinit käyttäytyy paljon paremmin kuin muutama kymmenen vuotta sitten.
Joo joo on poikkeuksia tietenkin.
Sai m-kirjaikella alkavaa värin nimeäkin sanoa ilman sensuuria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En kaipaa sellaista aikaa, jolloin sukupuoliroolit oli tarkkaan määritelty, ja sosiaalinen paine olla perinteisesti nainen tai mies oli musertava. Introverttinä pidän myös sosiaalisesta mediasta; voi olla yhteydessä ihmisten kanssa silloin kun haluaa, eikä tarvitse edes poistua kotoa sen takia. Minulla on yhteys paljon suurempaan määrään ihmisiä, saan apua ja kuuntelijan tarvittaessa, voin jakaa asioita toisten kanssa. Pidän nykyelämästä.
En halua haastaa riitaa tai loukata mutta anteeksi vain minusta kuulostaa siltä kuin pelkäisit maailmaa ja henkilökohtaisia kontakteja. Mukavampi on olla vain sohvalla ja tarkastella maailmaa sieltä käsin kun ei tiedä eikä ole kokemusta miten ihmisten kanssa pitää kommunikoida tai puhua naamatusten..
Kuule, olen yli viiskymppinen, ja minulla on taatusti kokemusta miten kommunikoida. Se ei vain tarkoita sitä, että pitäisin naamatusten puhumisesta erityisesti. En pelkää maailmaa, en vain pidä ihmisistä livenä. Elämäni on paljon mukavampaa kun saan valita ne tilanteet, joissa haluan fyysisesti tavata, ja milloin pelkkä virtuaalinen läsnäolo riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi että nykyajan teinit käyttäytyy paljon paremmin kuin muutama kymmenen vuotta sitten.
Millä perusteella voit noin väittää?
Vierailija kirjoitti:
Kaipaan joka päivä. Edes vaikka vuotta 2010, jolloin kyllä oli some ja facebook jne. mutta harva oli niissä kiinni samalla tavalla kuin nykyään, eikä meno muutenkaan ollut niin älytöntä. Nyt joka suunnassa on joku tappelu. Mieluiten eläisin vaikka vuodessa 2004, jolloin kyllä oli netti ja siitä vähän hyötyä, muttei syytä pyöriä siellä koko päivää.
Jaa, itse kyllä 2004 ja aiemminkin somettelin ja muutenkin pyörin netissä kaiket päivät, nykyään en edes päivittäin. Vaikka eihän silloin toki puhuttu "somesta".
Vierailija kirjoitti:
Olen sen verran vanha että kun some syntyi olin jo parikymppinen, ensimmäiset vuodet se olikin kivaa, kaikilla oli vielä järki päässä eikä mitään näitä "some ilmiöitä" tai "vaikuttajia" vielä ollut olemassakaan(tokkopa edes syntynyt vielä hehe) Sitten kaikki muuttui..eniten olen huolestunut siitä miten helvetin tyhmäksi ja yksinkertaiseksi porukka on tullut, some kirjaimellisesti tyhmensi kansan. Mitä tapahtui?
Nuoriso vieraantui henkilökohtaisista kontakteista. Nykyajan ihmisiä pelkäävä nuoriso ostaa vaatteensa, ruokansa ja muut tarvikkeensa netistä ettei vaan tarvitsisi tavata muita ihmisiä. Ja sitten ihmetellään että miksi syntyvyys suomessa on laskenut. No on kait kun tytöt ja pojat näkevät toisensa vain netissä. Ei siinä ehkäisyä ja sukupuolielämän sivistystä tarvita kun ei ole enää henkilökohtaista kosketusta toiseen. Netin takia esim. vanhat perinteikkäät kivijalkalikkeet kuten Stockmann jne. ovat konkurssin partaalla kun nykyajan ihmisiä pelkäävä some nuoriso ei uskalla lähteä sohvalta ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä perusteella voit noin väittää?
Oman ja muiden kokemuksen perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Voi kyllä kaipaan! Olen alle 30 vuotias ja minusta ennen tätä hullua älypuhelin aikaa asiat olivat paremmin. Ihmiset ovat kasvaneet kiinni puhelimiinsa. Koko elämä pyörii puhelimen ja somen ympärillä ja jotkut päivittävät sinne joka risauksen, aivan naurettavaa!
Älypuhelimissa mentiin kyllä suuren suuri harppaus taakse päin. Silloin kun oli vanhat kunnon näppäimillä varustetut kännykät niin ne toimivat (mekaanisesti) idioottivarmasti. Nyt en puhu niistä softaongelmista mitä varsinkin Nokialaisissa oli. Nykyajan älypuhelimiin ei ainakaan minun nakkisormeni meinaa toimia lainkaan. Puhumattakaan siitä että siitä pienestä ruudusta ei meinaa saada tihrustettua mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En halua haastaa riitaa tai loukata mutta anteeksi vain minusta kuulostaa siltä kuin pelkäisit maailmaa ja henkilökohtaisia kontakteja. Mukavampi on olla vain sohvalla ja tarkastella maailmaa sieltä käsin kun ei tiedä eikä ole kokemusta miten ihmisten kanssa pitää kommunikoida tai puhua naamatusten..
Kuule, olen yli viiskymppinen, ja minulla on taatusti kokemusta miten kommunikoida. Se ei vain tarkoita sitä, että pitäisin naamatusten puhumisesta erityisesti. En pelkää maailmaa, en vain pidä ihmisistä livenä. Elämäni on paljon mukavampaa kun saan valita ne tilanteet, joissa haluan fyysisesti tavata, ja milloin pelkkä virtuaalinen läsnäolo riittää.
Olen minäkin nähnyt syjäytyneitä viisikymppisiä jotka eivä uskalla/ halua poistua sohvalta mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Uskallan olla eri mieltä. Ysäri teineille ei olisi tullut mieleenkään kuvata esim onnettomuuden uhria ja ladata sitä nettiin huomion saamiseksi. Ja vaikka pahiksia oli silloinkin vanhempia ja TIETOA vielä kunnioitettiin eikä yritetty vääntää historiaa uudestaan somepalstoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen minäkin nähnyt syjäytyneitä viisikymppisiä jotka eivä uskalla/ halua poistua sohvalta mihinkään.
Pitää ottaa huomioon mahdolliset psyykkiset/fyysiset sairaudetkin. Et voi tietää miksi ne viisikymppiset eivät halua poistua kotoaan. Kun taas moni teini on aivan terve,helkkarin laiska vaan.
Kyllä puhuivat. Sanoisin että some on itsellä korvannut eniten lehtien lukemista. Ihmisiä en tavannut ennen sen enempää.