Onko 3000 euroa hyvä palkka?
Paljonko on koulutusta/kokemusta että saa 3000 ?
Kommentit (34)
Mä saan pikkuisen päälle eli 3200 euroa. Koulutus on maisteri ja työkokemusta kymmenen vuotta. Mielestäni palkka on ihan hyvä, säästöön jää joka kuukausi useampi satanen. Parhaimpina tonnikin. Asun Tampereella.
Mistä näitä pässejä sikiää, joka kyselevät onko mikäkin summa hyvä vai huono palkka. Kaksi euroakin on hyvä, jos hommana on istuminen sohvalla. Tottakai tuo riippuu alasta jota on lukenut, sen työllisyystilanteesta, asuinpaikasta, työvuosista, työsi laadusta ja niin monesta muusta jutusta.
Keskimäärin tuo on normaali palkka, jos suomalaisten keskiansio on tällä hetkellä hieman päälle kolme tuhatta.
Kuinka paljon sitä rahaa pitäisi sitten kuussa tulla, että se riittäisi? Mä saan siis käteen noin 2600 euroa ja siitä jää monena kuukautena jopa tuo tonni säästöön. Pakolliset menoni ovat:
Asuntolainan lyhennys 350,-
Yhtiövastike 150,-
Vakuutukset 20,-
Puhelinlasku 20,-
Netti 20,-
Sähkö 20,-
Ruokalasku 600,-
Yhteensä siis 1180,- ja kun tohon päälle laskee parilla sadalla yllättäviä menoja kuten uuden tiskikoneen hankintaa tms. niin siltikin kaikkeen törsäilyyn jää keskimäärin reilusti yli tonni joka kuukausi. En todellakaan valita!
t. kolmonen
[quote author="Vierailija" time="16.06.2013 klo 18:39"]
Kuinka paljon sitä rahaa pitäisi sitten kuussa tulla, että se riittäisi? Mä saan siis käteen noin 2600 euroa ja siitä jää monena kuukautena jopa tuo tonni säästöön. Pakolliset menoni ovat:
Yhtiövastike 150,-
Vakuutukset 20,-
Puhelinlasku 20,-
Netti 20,-
Sähkö 20,-
Ruokalasku 600,-
Yhteensä siis 1180,- ja kun tohon päälle laskee parilla sadalla yllättäviä menoja kuten uuden tiskikoneen hankintaa tms. niin siltikin kaikkeen törsäilyyn jää keskimäärin reilusti yli tonni joka kuukausi. En todellakaan valita!
t. kolmonen
[/quote]
Ja koska sinulla on tuollaiset menot ja jää tonni säästöön, niin sen pitäisi riittää kaikilla muillakin? Kuules, ei ole meillä kaikilla samanlaiset pakolliset menot ensinnäkin. Älä viitsi yleistää ;)
[quote author="Vierailija" time="16.06.2013 klo 18:44"]
Yhtiövastike 150,-
Vakuutukset 20,-
Puhelinlasku 20,-
Netti 20,-
Sähkö 20,-
Ruokalasku 600,-
t. kolmonen
[/quote]
Ja koska sinulla on tuollaiset menot ja jää tonni säästöön, niin sen pitäisi riittää kaikilla muillakin? Kuules, ei ole meillä kaikilla samanlaiset pakolliset menot ensinnäkin. Älä viitsi yleistää ;)
[/quote]
No millaisia pakollisia menoja teillä muilla on, jos ei kolmen tonnin palkka tunnu hyvältä?
t.kolmonen
Saan käteen 2200 euroa, ja siitä pitää maksaa vuokra ja kaikki muut laskut sekä elättää 5 henkilöä. Eli se siitä kolmen tonnin palkasta, brutot on aina eri asia.
Minäkin saan nettona 2500 euroa eikä mitään jää säästöön. Laskuja pukkaa. Asuntolainaa maksetaan reilu tonni ja kahden auton ylläpitoon menee toinen mokoma (täällä ei ole kunnollista julkista liikennettä ja työmatkat ovat pitkiä). Asumme myös rempattavassa talossa, joten joka kuukausi kannetaan useampi satanen rautakauppaan. Kolmonen on selvästi sinkku, joka asuu pienessä kerros- tai rivitaloasunnossa. Kolmosen yhtiövastike ja sähkö yhteenlaskettuna on kuitenkin enemmän kuin meillä omakotitalossa sähkö+vesi, mutta toisaalta me maksamme asuntolainaa kolme kertaa enemmän. Vielä kun mies on tämän tästä lomautuksessa, elämme kokonaan minun palkallani.
3000 euroa on aika vähän. Opettajana saan tuon bruttona. Oikein mielelläni ottaisin lisääkin palkkaa, tai edes nettona tuon kolmetonnisen. Toisaalta, moni joutuu tulemaan vähemmälläkin toimeen. Rivarikaksiossa asuvalle sinkulle se on ihan reilusti (silloin minullakin jäi paljon säästöön), mutta perheelliselle isossa asunnossa asuvalle isoa asuntolainaa maksavalle se ei kunnolla riitä. Jokainen kuitenkin valitsee itse, miten haluaa elää.
Yhtiövastike 150,-
Vakuutukset 20,-
Puhelinlasku 20,-
Netti 20,-
Sähkö 20,-
Ruokalasku 600,-
t. kolmonen
[/quote]
Jos sulla on brutto 3200 ja netto 2600 maksat veroja 15% eli ihan törkeän vähän. Mahtaa olla makoisat mätkyt tulossa;)
[quote author="Vierailija" time="16.06.2013 klo 18:58"]
No, esimerkiksi Helsingissä tonnikin on pieni raha asumisesta :(.
[/quote]
Mieheni lyhentää omasta kolmen tonnin palkastaan 450,- kuussa ja maksaa puolet yhtiövastikkeesta eli toiset 150,-. Yhteensä siis meidän taloudessa maksetaan asumisesta 1100,-/kk ja silti olen sitä mieltä, että kolme tonnia riittää hyvin. Siis yhdelle työntekijälle.
t. kolmonen
[quote author="Vierailija" time="16.06.2013 klo 19:01"]
Yhtiövastike 150,-
Vakuutukset 20,-
Puhelinlasku 20,-
Netti 20,-
Sähkö 20,-
Ruokalasku 600,-
t. kolmonen
[/quote]
Jos sulla on brutto 3200 ja netto 2600 maksat veroja 15% eli ihan törkeän vähän. Mahtaa olla makoisat mätkyt tulossa;)
[/quote]
Sori, muistin väärin käteen jäävän tulon, joka ei olekaan 2600,- vaan 2400,-. Ja bruttopalkka on lähemmäs 3300,-. Mutta silti tuhlailuun jää yleensä tonni kuussa, eli olen joka tapauksessa sitä mieltä että kolmella tonnilla pärjää hyvin.
t. kolmonen
[quote author="Vierailija" time="16.06.2013 klo 19:00"]
Minäkin saan nettona 2500 euroa eikä mitään jää säästöön. Laskuja pukkaa. Asuntolainaa maksetaan reilu tonni ja kahden auton ylläpitoon menee toinen mokoma (täällä ei ole kunnollista julkista liikennettä ja työmatkat ovat pitkiä). Asumme myös rempattavassa talossa, joten joka kuukausi kannetaan useampi satanen rautakauppaan. Kolmonen on selvästi sinkku, joka asuu pienessä kerros- tai rivitaloasunnossa. Kolmosen yhtiövastike ja sähkö yhteenlaskettuna on kuitenkin enemmän kuin meillä omakotitalossa sähkö+vesi, mutta toisaalta me maksamme asuntolainaa kolme kertaa enemmän. Vielä kun mies on tämän tästä lomautuksessa, elämme kokonaan minun palkallani.
3000 euroa on aika vähän. Opettajana saan tuon bruttona. Oikein mielelläni ottaisin lisääkin palkkaa, tai edes nettona tuon kolmetonnisen. Toisaalta, moni joutuu tulemaan vähemmälläkin toimeen. Rivarikaksiossa asuvalle sinkulle se on ihan reilusti (silloin minullakin jäi paljon säästöön), mutta perheelliselle isossa asunnossa asuvalle isoa asuntolainaa maksavalle se ei kunnolla riitä. Jokainen kuitenkin valitsee itse, miten haluaa elää.
[/quote]
Eli yhdelle ihmiselle pitäisi mielestäsi maksaa niin paljon palkkaa, että sillä elättää kaksi aikuista ja muutaman lapsen? Eihän siinä nyt ole mitään tolkkua! Ja kuten sanoin jo aikaisemmassa viestissäni, mieheni maksaa yhtä lailla omasta kolmen tonnin palkastaan asuntolainaansa ja puolet yhtiövastikkeestaan eli yhteensä maksamme asumisesta yli tonnin kuussa. Lapsia meillä ei tosiaan ole, mutta jos molemmat saavat säästöön tonnin kuussa niin eikö sillä jo ihan mukavasti pari lasta elätetä? Etenkin, kun lapsista saa myös lapsilisää!
t. kolmonen
[quote author="Vierailija" time="16.06.2013 klo 19:12"]
Yhtiövastike 150,-
Vakuutukset 20,-
Puhelinlasku 20,-
Netti 20,-
Sähkö 20,-
Ruokalasku 600,-
t. kolmonen
[/quote]
[/quote]
Sori, muistin väärin käteen jäävän tulon, joka ei olekaan 2600,- vaan 2400,-. Ja bruttopalkka on lähemmäs 3300,-. Mutta silti tuhlailuun jää yleensä tonni kuussa, eli olen joka tapauksessa sitä mieltä että kolmella tonnilla pärjää hyvin.
t. kolmonen
[/quote]
Tottakai pärjää jos asumiskulut on noin vähän, normaalisti ne nimittäin ei ole. Ainakaan kenelläkään kenet minä tunnen.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2013 klo 19:26"]
[quote author="Vierailija" time="16.06.2013 klo 19:12"]
Yhtiövastike 150,-
Vakuutukset 20,-
Puhelinlasku 20,-
Netti 20,-
Sähkö 20,-
Ruokalasku 600,-
t. kolmonen
[/quote]
[/quote]
t. kolmonen
[/quote]
Tottakai pärjää jos asumiskulut on noin vähän, normaalisti ne nimittäin ei ole. Ainakaan kenelläkään kenet minä tunnen.
[/quote]
Asumiskuluiksi olen laskenut oman osuuteni asuntolainasta ja yhtiövastikkeesta. Mieheni maksaa hieman enemmän omastaan eli yhteensä meillä asumiskulut on 1100 euroa kuussa. Onko sekin vähän?
t. Kolmonen
[quote author="Vierailija" time="16.06.2013 klo 19:47"]
Teitähän on kaksi maksajaa, niin konstikos tuo.
[/quote]
Kysymys olikin siitä, onko 3000 hyvä palkka. Me molemmat saamme suurin piirtein sen verran ja mielestämme se riittää hyvin. Tietenkin, jos vaatimuksena on se että yhden työntekijän palkan pitäisi riittää elättämään viisi henkeä, niin silloin 3000 euroa ei ole hyvä palkka. Siihen se ei nimittäin helposti riitä...
t. Kolmonen
Aloituspalkka oli 3500 euroa ja onneksi niistä kituajoista on jo piiiiitkä aika.
t. DI
Rippuu täysin alasta. Teknisellä puolella voi olla alkupalkka, jossain kunnan perus toimistohommissa vaatii jo pitkän kokemuksen.