Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lähipiiri ei hyväksy sukupuolineutraalia kasvatusta!

Vierailija
16.06.2013 |

Tilanne on kärjistynyt niin, ettei kohta voida enää kyläillä isovanhemmilla ollenkaan, kun toinen heistä ostelee lapsellemme vain sukupuoleen viittaavia leluja ja vaatteita. Olemme ihan raskauden alusta asti esittäneet toiveen, ettei lapselle ostettaisi muita, kuin valkoisia vaatteita (ja juu, pesen ne kyllä) ja kaikille lapsille sopivia leluja (ei esim nukkeja tai autoja). Silti isovanhemmat pyrkivät kutsumaan lasta sukupuolisuuteen viittaavilla nimillä ja vaippaa vaihtaessaan ihan vain kiusallaankin ja puolihuolimattomasti lepertelevät lapselle, että millainen värkki sielä housuista löytyy ja millaisilla ihmisillä niitä on. Samoin ovat muille sukulaisille kertoneet edelleen sukupuolesta, vaikka olemme ehdottomasti kieltäneet. Esittäessäni toiveeni, ettei lasta kasvatettaisi ottamaan huomioon sukupuolten eroja tai sukupuolisuutta yleensä, he vain hymähtelevät ja hymyilevät säälivästi. 

Miten voisin saada heille tosiaankin selväksi, miten haluamme lapsemme kasvattaa? Olen heille sanonutkin, että emme voi kohta enää heidän luonaan vierailla ja olivat tästä tosi surullisia mutta sanoivat vaan etteivät itselleen mitään voi, kun näinhän on aina tehty. Haluan itse kasvattaa lapseni tulevaisuudessa pärjääväksi kansalaiseksi, jonka ei tarvitse luokitella ihmisiä sukupuoliin, hyviin ja huonoihin, arvokkaisiin ja arvottomiin. Neuvoja?

Haukkujat, älkää vaivautuko...

Kommentit (88)

Vierailija
61/88 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provohan tämä on, ei noin hulluja ole olemassakaan....

Mutta muuten kuulostaa siltä, että tuo ei olisi kyllä neutraalia nähnytkään, vaan olisi sukupuolivastainen kasvatus. 

Vierailija
62/88 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No oli meilläkin sellanen ajatus, että poika leikkii kaikilla leluilla ynm. Mutta mutta, heti kun konttaamaan lähti haki pyörillä liikkuvan lelun ja neuvolassakin sieppasi pöydältä auton, joten se siitä. Sillä on munat ja lelut sen mukaset, vaatteet haluaa oransseina nyt 6v. Joten älkää ahdistako lasta nurkkaa olemaan jotain mitä hän ei ole!!!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/88 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 08:20"]

Täällä nyt monessa kirjoituksessa on ymmärretty täysin pieleen koko sukupuolineutraali kasvatus. Huomio: Se on sukupuoliNEUTRAALI kasvatus, joka tarkoittaa ennalta-asetettujen sukupuoliroolien lieventämistä ja tähtää siihen, että lapsi voi nauttia laajasti omista piirteistään ilman, että häneltä suljetaan pois olla millään lailla "miesmäinen" tai "naismainen". Se EI tarkoita sukupuolen kadottamista kokonaan!

Vaatteiden väri ja tiettyjen lelujen kieltäminen on silkkaa näpertelyä. Jos lapsi halutaan kasvattaa sukupuolineutraalisti, olennaisia ovat juuri nuo pienet arkiset hetket: "Ehkä siellä naapurissa poraa Maijan ÄITI" ja "Voi olla että Maijasta tulee isona rekkakuski". Näen itseni mielelläni sukupuolineutraaliin kasvatukseen osaavana, mutta niinpä vaan saan itseni kiinni lepertelemästä tutulle tyttövauvalle: Oletpa tosi kaunis, ja poikavauvalle: Oletpa tosi ponteva. Jo tässä piilee oman takaraivon oletus, että tytölle on hyväksi olla nätti ja pojalle reipas. Tässä piilee sukupuolineutraalin kasvatuksen ydin! On ihan terveellistä sanoa välillä pojalle: Onpa sulla nätit housut ja tytölle: Oletpa nopea juoksemaan.

[/quote]

Kirjoitit hyvin tuon. Mutta onko ap siusta tällainen kasvattaja? Kyllä monet varmasti ymmärtävät mitä sukupuolineutraali on, mutta ap:n ehdottomuus provosoi suurintaosaa lukijoista. Kyllähän tuo vähän kummallista tekstiä on. Mulla ei tuu mieleen, että ap:n lasta kannustetaan olemaan vapaasti oma itsensä, vaan kielletään olemasta tyttö tai poika. Minkälaisia näistä lapsista kasvaa selviää varmasti myöhemmin. :O

Vierailija
64/88 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Salli myös keltainen, vihreä, liila, oranssi, turkoosi, harmaa ja musta vaateväreinä ja muuten käytä jeesusteippiä vierailupaikkojen väen suiden tukkimiseen. Kyllä se siitä. Terveiset Porvooseen.

Vierailija
65/88 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2013 klo 16:44"]

Tilanne on kärjistynyt niin, ettei kohta voida enää kyläillä isovanhemmilla ollenkaan, kun toinen heistä ostelee lapsellemme vain sukupuoleen viittaavia leluja ja vaatteita. Olemme ihan raskauden alusta asti esittäneet toiveen, ettei lapselle ostettaisi muita, kuin valkoisia vaatteita (ja juu, pesen ne kyllä) ja kaikille lapsille sopivia leluja (ei esim nukkeja tai autoja). Silti isovanhemmat pyrkivät kutsumaan lasta sukupuolisuuteen viittaavilla nimillä ja vaippaa vaihtaessaan ihan vain kiusallaankin ja puolihuolimattomasti lepertelevät lapselle, että millainen värkki sielä housuista löytyy ja millaisilla ihmisillä niitä on. Samoin ovat muille sukulaisille kertoneet edelleen sukupuolesta, vaikka olemme ehdottomasti kieltäneet. Esittäessäni toiveeni, ettei lasta kasvatettaisi ottamaan huomioon sukupuolten eroja tai sukupuolisuutta yleensä, he vain hymähtelevät ja hymyilevät säälivästi. 

Miten voisin saada heille tosiaankin selväksi, miten haluamme lapsemme kasvattaa? Olen heille sanonutkin, että emme voi kohta enää heidän luonaan vierailla ja olivat tästä tosi surullisia mutta sanoivat vaan etteivät itselleen mitään voi, kun näinhän on aina tehty. Haluan itse kasvattaa lapseni tulevaisuudessa pärjääväksi kansalaiseksi, jonka ei tarvitse luokitella ihmisiä sukupuoliin, hyviin ja huonoihin, arvokkaisiin ja arvottomiin. Neuvoja?

[/quote]

Ei kai ulkopuoliset pysty pilaamaan koko kasvatusta huomioimalla sukupuolen. Kyllähän se kasvatuksen perusta ja arvot luodaan kotona. Ihan sama minkälaisesta kasvatuksesta on kyse, teillä se juttu on nyt tämä. Mut kerrot asian niinkuin sukulaiset vesittäisivät koko homman paljastamalla lapselle, että on poikia ja tyttöjä. Ja se on omituista... kyllähän hän saa tietää sen jokatapauksessa ennemmin tai myöhemmin, vaikka kuinka pullossa kasvattaisitte kouluun asti.

Vierailija
66/88 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipa taas palstamammoja höynäytettyä makealla provolla :D

Kiitos ja anteeksi.

Olen kyllä mestari näissä hommissa. Viikon aikana jo neljäs, joka jatkuu sivu toisensa jälkeen :D

Vierailija
67/88 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kannatan tätä sukupuolineutraalia kasvatusta siinä mielessä, että ihmisen pitäisi antaa "löytää" itse itsensä eikä sukupuolensa kautta. Eli ei tehdä ihmisestä päätelmiä sukupuolen perusteella eikä anneta tämän itsekään olettaa olevansa tietynlainen, koska hänellä on tietty sukupuoli (toki sukupuoli voi antaa osviittaa, mutta se voi myös johtaa harhaan). Mutta jos lapsi havaitsee olevansa ns. tyttömäinen tai poikamainen, antaa hänen sitä olla – oli "oikea" sukupuoli mikä tahansa.

On sukupuolen "valitsevaa" kasvatusta, sukupuolineutraalia kasvatusta, ja sitten on suoranaista sukupuolikammoa.

Miksi kinnitätte huomiota asioihin, jotka MUUT ihmiset ovat päättäneet tietylle sukupuolelle kuuluviksi (vaikka näin ei "todellisuudessa" ole) ja otatte ne pois lapseltanne?

Vierailija
68/88 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieni lapsi oppii sukupuolimallin lähinnä omilta vanhemmiltaan. Lapset oppivat asioita matkimalla vanhempiaan. Jos isä ei leiki nukeilla pojan kanssa, niin poika mieltää ettei nuket ole poikien juttu. Jos äiti ei leiki autoilla niin tyttö mieltää ettei autot ole tyttöjen leluja.

Onko teillä vanhemmilla neutriino1 ja neutriino2 värillisiä vaatteita? Lapset pitävät väreistä ja haluavat värillisiä tavaroita, leluja ja vaatteita.

Koska lapsenkasvatuksessa lienee vaikea epäonnistua täydellisesti te varmaan onnistutte saamaan melko normaaleja lapsia jotka pitävät teitä  umpihulluina lahkolaisina kun näkevät itse maailmaa.

Vierailija
69/88 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kannatan termiä sukupuolisensitiivisyys, ja niin kasvatamme lapsemmekin. Tytöllä 4v. on nyt kova prinsessavaihe päällä ja saa ollakin, ja pyrin kehumaan reippautta, hyvää temppua, nopeaa juoksua tms. enkä vain nättiä mekkoa tai kampausta. Hiljaa hyvä tulee, ja vieläkin parempi motto elämässä: pyri löytämään kultainen keskitie äläkä ole fanaattinen minkään asian suhteen, siten olet läheistesi ohella todennäköisesti onnellisempi.

Vierailija
70/88 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 09:36"]

Kiitos ja anteeksi.

Olen kyllä mestari näissä hommissa. Viikon aikana jo neljäs, joka jatkuu sivu toisensa jälkeen :D

[/quote]

Ja minä olen jokaiseen niistä sanonut, että provo, tsekkaa vaikka.

Vierailija
71/88 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 10:56"]

Kiitos ja anteeksi.

[/quote]

[/quote]

Mutta suurin osa vaahtoaa ihan tosissaan ja mikä sen rattoisampaa, kuin nauraa makeasti kun porukka kerta toisensa jälkeen lankeaa provoon :D

Nykyään näkyy menevän läpi ihan mitä tahansa. Ennen sentään piti olla jotain järkeä provossa, ennen kuin sai sen kahdelle sivulle. Nykyään mitä hullumpi, sen kiihkeämpiä eukot on :D

No seuraavaa kehittelemään. Viilatkaa kynnet, kohta pääsette taas kesäpäivää viettämään kunnon tujauksen kanssa :D

Vierailija
72/88 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.06.2013 klo 16:44"]

[/quote]

Ensinnä, tollanen vihernatsi ei kerro mulle voinko mä kutsua idioottia idiootiksi vain ei! Sunlaisen sietäisi olla vaan iloinen, että ne yleensä vielä sietävät typeryydestänne huolimatta teidänlaisianne silmissään. Varmaan tekevät sen lapsien takia, että niillä olisi edes jotain toivoa. Teidänlaisenne ovat elävä todiste siitä, että kenen tahansa ei pitäisi saada lisääntyä.

Vierailija
73/88 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap, nyt olisi teidän hyvä opiskella sosiologiaa. ei pelkästään psykologiaa/kasvatuspsykologiaa, vaan sosiologiaa. tutustupa siihen miten yksilön identiteetin rakentuminen/henkilökohtainen itseymmärrys ja merkityksenanto määräävät lapsen sosialisaation suhteessa ympäröivään maailmaan. ehdit vielä pelastaa lapsesi. yritä, tai kanna vastuusi lapsesi pahoinvoinnista hänen koko elämänsä ajan.

Vierailija
74/88 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 10:59"]

[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 10:56"]

Kiitos ja anteeksi.

[/quote]

[/quote]

Mutta suurin osa vaahtoaa ihan tosissaan ja mikä sen rattoisampaa, kuin nauraa makeasti kun porukka kerta toisensa jälkeen lankeaa provoon :D

Nykyään näkyy menevän läpi ihan mitä tahansa. Ennen sentään piti olla jotain järkeä provossa, ennen kuin sai sen kahdelle sivulle. Nykyään mitä hullumpi, sen kiihkeämpiä eukot on :D

No seuraavaa kehittelemään. Viilatkaa kynnet, kohta pääsette taas kesäpäivää viettämään kunnon tujauksen kanssa :D

[/quote]

Sitä odotellessa! :D

Vauvan  pitäisi maksaa sinulle provikkaa. Sillä vaikka provot provoiksi haistaakin niissä on yleensä sellainen aihe, josta irtoaa asiaakin, vaikka provossa astutaankin hönötyksen tuolle puolen.

t. Ed.

Vierailija
75/88 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä taas en koskaan huutele provo ja olen saattanut joihinkin näistä provoistasi vastatakin (kaksi olen lukenut niin, että olet lällätellyt asialla ennen kuin olen ehtinyt vastata). Minä käyn täällä mielenkiintoisten keskustelun takia, ja tämä oli mielenkiintoinen keskustelu. Arvasin jo ekalla sivulla, että jotain mätää aloittajassa on, kun on niin ehdoton (ne valkoiset vaatteet sen kertoivat). Mutta keskusteluna tämä olisi ollut hyvin hedelmällinen, jos ap olisi vähän tullut vastaan vaateväreissä ja saanut muita sukupuolineutraalin kasvatuksen puolestapuhujia kertomaan kokemuksistaan ja omista lapsistaan. Harmi, että jäi näin kesken. Loppujen lopuksi ei päästy koskaan sen pidemmälle kuin siihen yksimieliseen tulokseen, että ap on väärässä. Koeta seuraavaan keskusteluun vielä saada enemmän niitä ap:n puolustajia aktivoitumaan, niin minäkin kerron mielipiteeni, vaikka kuinka huutelet matkalla provoa. Tämä olisi voinut olla ihan loistava keskustelu, ja siitä annan tunnustuksen, että osaat näitä selvästi luoda.

Se edellinen oli tylsä, kun mässäilit toisten kurjuudella. Älä lankea siihen enää.

Vierailija
76/88 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen aidosti sukupuolineutraali. Lapsemme eivät ole Kettu, Karhu ja Susi.

Heillä on normaaleja tyttöjen ja poikien nimiä. Saavat pukeutua kuten haluavat. Tyttömme tykkäävät esim. mustista skeittikengistä ja mustista collegehousuista ja suoralippaisista capeista. Heillä on myös tyttöjen vaatteita joita halutessaan käyttävät. Saavat harrastaa myös ns. perinteisiä poikien lajeja ja ovat harrastaneetkin.

Pojat on silti aika peruspoikia, eivät halua kulkea hameissa:) Tyttömme eivät ole prinsessoja, koska se ei näytä olevan heidän juttunsa.

Kaikenlaisia leluja on ollut. Pienempinä tytöt leikkivät eniten Pokemoneilla, se oli myös heidän lempiohjelmansa Juniorilta.

Me ollaan sukupuolineutraaleja, aidosti. Sukupuolineutraalius ei ole sukupuolen kieltämistä, vaan sitä että lapsi saa aidosti valita itseään kiinnostavia juttuja eikä heitä väkisin tungeta "tyttömuottiin" tai "poikamuottiin".

Vierailija
77/88 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä äskeiseen yhden asian. Tyttömme ovat oppineet sanomaan että eivät pidä pinkistä prinsessahörsellyksestä jos joku on sellaisia leikkejä ehdottanut.

Samoin kuin oletus että pinkki on tyttöjen lempiväri. He uskaltavat sanoa että pitävät enemmän muista väreistä. Lapsen voi rohkaista olemaan oma itsensä. Ei sitä sukupuolta kieltää tarvitse sen takia.

Vierailija
78/88 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paitsi että tämä ei ollut provo. Et vaan kestä tätä ryöpytystä ja haluat päättää keskustelun huutelemalla provoa Porvoosta. No, älä välitä, mäkin tein kerran niin kun sain vastauksia joista en pitänyt.

Kiitos ja anteeksi.

[/quote]

Vierailija
79/88 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heheh! Eikö poikasi/tyttösi saa leikkiä nukella? Kaikilla mun tuntemilla lapsilla on taaperoiässä nukke. :(

Toisaalta on vaikea uskoa, että noin kirjaimellisesti sukupuolineutraaliutta noudattavaa vanhempaa on olemassa. Mutta jatkahan samaan malliin, jännä katsoa kuinka sukupuolestaan häiriintynyt henkilö sun piltistä tuolla menolla tulee. :D Ainakin oppii suhtautumaan sukupuoleensa hyvin kompleksisesti ja tajuaa jo pienenä, että sukupuoli on iso ongelma, jopa mummoilla ja vaareille. :DD

Vierailija
80/88 |
17.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on lähinnä noloa lukea että pippeli määrittelee ettei hänen tarvitse siivota! :)

Mutta tottakai on tärkeää fyysisesti tuntea kroppansa. Ja saada siihen koskemattomuus ja kunnioittaa muiden värkkejä. On pippelillä sinunkin pimpille ollut merkittävä osuus osassa hyvinvointia ja lisääntymistä. Ei vaan siinä että sieltä tulee ulostetta! :(

Olen itse kotiäitinä ja minusta minä olen merkittävässä osassa kodin siisteyttä ja lapsienhoitoa (ihan sillä että mies ei ole täällä enkä viitsi jättää tekemättä kun voin kotityöt tehdä).

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yhdeksän