Onpa härskit hinnat muumimaailmassa
Kommentit (66)
Mielenkiintoinen ketju. Mä en itse osaa tota 25 euron ranneketta pitää hirmu kalliina vaikka tiedänkin, että jollekin perheelle se on toki kynnyskysymys. Ollaan kesällä menossa muumimaailmaan kolmen yön hotellipaketilla, johon siis kuuluu kahden päivän rannekkeet ja yöpymiset hotellissa Turussa. Ja meneehän tuossa paljon enemmän rahaa juna- ja bussilippuihin, hotelliin ja syömisiin ravintoloissa kuin noihin rannekkeisiin.
Olen itse kuullut (ja vielä enemmän lukenut) Muumimaailmasta aika ristiriitaisia näkemyksiä. Mä kuitenkin uskon ja toivon, että meidän perhe tykkää. Lapsi (ja aikuisetkin) yleensä nautitaan lasten teatterista ja ainakin ajatuksen tasolla rannekkeelle saa musta aika hyvin vastinetta jos katsoo kaksi teatteriesitystä ja käy satuhetkessä ja kurkistelee eri rakennuksiin, yrittää etsiä muumihahmoja ym. Ihan kiva kenties välillä lepäillä ja käydä vähän katsomassa rantaa ilman sen suurempia tekemisiä. Oltiin talvella katsomassa muumien jääshow ja se oli musta ainakin ihan hyvä. Kaikki muumikirjat lukeneena itse jopa sanoisin, että siinä oli mielestäni pyritty kunnioittamaan ihan Tove Janssonin alkuperäisten muumikirjojen henkeä, esimerkiksi Tuutikin filosofioita nostettiin siinä esille.
Musta on ihan hauska käydä joskus tuommoisissa elämyspuistoissakin vaikka varmaan monesti parhaat kulttuurikokemukset lapsille voivat olla esim. kaupungin tarjoamia ilmaisia tai tosi edullisia teatteriesityksiä. En myös yhtään epäile sitä, että vaikka Tampereen muumimaailma voi olla tasokkaampi kuin Naantalin (Tampereella on käyty, tosin siellä vanhassa kirjastotalol Metson paikassa). Silti uskallan epäillä, että suurin osa lapsista vaikka varmaan mielellään käy kummassakin voi ehkä vielä enemmän tykästyä Naantalin muumimaailman lapsellisempaan henkeen kuin toisen enemmän taidenäyttelytyyppiseen toteutukseen. Musta tässä ketjussa unohtuu joiltakin myös se, että pieni rähjäisyys ja kuluneisuus harvoin haittaa lapsia. Esim. ravintoloissa olen monesti huomannut, että lapsi voi olla tosi tohkeissaan muutaman lelun sisältävästä ehdottomasti parhaat päivänsä nähneestä leikkipaikasta. Lapset tai ainakin oma lapseni on aika ihanan joustava asiakas...
Aika rohkeita lapsia täällä muuten tuntuu ihmisillä olevan kun viidessä minuutissa halaavat muumit ja ovat jo kyllästyneet kaikkeen suunnilleen. Veikkaan, että oma lapseni ei uskaltaudu useiden tuntienkaan jälkeen kuin katselemaan näitä hahmoja lähietäisyydeltä. Häntä on ainakin aina esim. lapsimessuilla tällaiset hahmot kiinnostaneet mutta aika arka on ollut niitä lähestymään.
En usko, että lapset jäävät mistään paitsi jos heitä ei viedä esim. muumimaailmaan mutta itse odotan reissua jo innolla. Myös Turussa on ihana mennä esim. Turun linnassa käymään lapsen kanssa ja luulen, että parissa päivässä ehditään tehdä paljon mukavia juttuja sekä Naantalissa että Turussa. Olen iloinen siitä, että voimme suht ekologisesti matkailla kotimaassa, enkä suinkaan laskeskele olisimmeko samalla rahalla saaneet vaikka halpalennot sinne tai tänne... ei ole minun juttuni...
[quote author="Vierailija" time="17.06.2013 klo 13:14"]
Mä en myöskään ymmärrä tota että siellä olis kallista koska siellä vaan kävellään eikä ole mitään nähtävää...
Sillähän on vaikka ja mitä! On muumitalo, nuuskamuikkusen tarinateltta jossa voi kuunnella tarinaa, on muumilaiva jossa on tekemistä, pientä askartelua Tuutikin kanssa, pikkulaivojen uittamista, katsella perhoskokoelmaa Hemulin talossa, riippusilta hattivattien ja mörön vuoren alapuolella, noidan talo jossa aina on noita ja alisa kertomassa juttuja, labyrintti joka on oikeasti niin sokkeloinen että itsekkin meinaa eksyä yms.
Sitten ne kaikki hahmot, myy, haisuli jota poliisi jahtaa siellä ympäriinsä, poliisi talo... hahmoja pääsee halimaan ja muumit leikittää lapsia muumitalon pihalla. Sitten Emma teatterissa esityksiä joita ei olekkaan suunnattu aikuisille vaan ne on tarinoita lapsille.
[/quote]
Samaa mieltä! Mulla jäi viime kesän Muumimaailma-käynnistä tosi hyvä fiilis, vaikka mitään sinänsä ihmeellistähän siellä ei ollutkaan. Lapset tykkäsivät yksinkertaisista jutuista, kuten labyrintista ja jostain liukumäkihärvelistä, mikähän leikkimökki se oikein oli. Pakkohan noissa ei ole kenenkään käydä, jos hinta ja käsitys laadusta eivät kohtaa.
Olen seurannut Muumimaailman ylläpitoa näin paikkakuntalaisena, eikä minusta siellä ole mitään kulahtanutta. Ja joka kevät rakennetaan jotain uutta. Tosin käyntini rajoittuvat siihen kauteen, kun Kailon saari on meidän paikallisten käytössä ja muumit kai sitten nukkuvat.
Kävin siellä kauden ulkopuolella. 0 euroa. Muumeja ei näkyny mutta ainakin muumitalo siellä oli.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2013 klo 22:57"]
[quote author="Vierailija" time="16.06.2013 klo 22:54"]
[quote author="Vierailija" time="16.06.2013 klo 12:52"]
Vinkki hinnosta valittaville lapsiperheille: kannattaa hankkia vähemmän lapsia, hankkia isommat tulot tai valita kohteet, joihin budjetti venyy.
[/quote]
Järkyttävän typerä kommentti
[/quote]
Totuus sattuu. Nämä ovat valintakysymyksiä. Jätätte muutamat kaljat ja skumpat ostamatta ja voi jättää sen Vuittonin laukunkin ja muut turhat ostokset. Sitten riittää rahaa Muumimaailmaan pääsyynkin.
[/quote]
Kyse ei ole siitä, etteikö ole varaa maksaa. Mutta onhan järjen köyhyyttä laittaa niin korkeat hinnat Suomessa joka paikkaan, että ihmiset lähtevät mieluummin ulkomaille lomailemaan, kun harrastavat kotimaanmatkailua.
Minä taas ihmettelen teidän muutaman joka ketjuun naukumista näillä samoilla kommenteillä. Eikö vaihtelu toisi virkistystä teillekin, jos ette joka ketjuun vikisis näitä samoja "miksi hommaatte lapsia jos ei ole vara maksaa"
Ihmiset saattavat haluta keskustella yleisesti Suomen ylihinnoittelusta
Tosiasia on että kaikki maksaa vuosi vuodelta enemmän ainakin kulttuuri ja viihdealalla. Itsellä palkka ei nouse juuri yhtään mutta yhtiövastike ym nousi ja pitää laskea joka sentti mitä palkasta jää. Kesälomarahasta olen voinut kustantaa huvipuistoretket jne mutta kyllä rahaa palaa Suomessa kun esim matkustaa junalla ja on hotellissa yötä.