Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älyttömimmät puolison määräämät säännöt?

Vierailija
15.06.2013 |

Olen 31-vuotias kahden lapsen isä. Kotona menee muuten hyvin, mutta vaimo pelkää aivan hysteerisesti, että minulle, lapsille tai hänelle sattuu jotain, "koska otan liikaa riskejä". Tässä muutama esimerkki hänen asettamistaan säännöistä:

* Autolla ajaessa ei saa syödä mitään (edes purukumia), koska se voi mennä väärään kurkkuun ja aiheuttaa onnettomuuden.

* Autolla ei saa ohittaa (edes moottoritiellä!) koska jokainen ohitus on aina riski.

* Rappusissa ei saa leikkiä ninjaa (tykkään treenata käsivoimiani kulkemalla yläkerrasta alakertaan koskematta itse portaisiin, kaiteiden avulla).

* 1,5 vuotiasta lasta ei saa päästää kiipeämään mihinkään (edes puolen metrin korkeudelle) koska jos siitä putoaa "sopivassa kulmassa" niin niskat voivat mennä nurin ja lapsi voi kuolla.

Onko muilla kokemusta vastaavasta? Tämä ei sitten ole trolli (vaikka varmasti siltä kuulostaa). Mikä tähän auttaisi? Järkipuhe vaimolle ei tehoa.

Kommentit (65)

Vierailija
1/65 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toi on Jo vähän sairauden puolelle menevää, sen kannattaisi varmaan mennä psykiatrin juttusille, kun noi yleensä,vaan pahenee.

Miten lentäminen sujuu?

Vierailija
2/65 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kuulosta normaalilta.

Vaimollasi on epänormaaleita fobioita, jotka vaikuttavat myös muihin. Vaimo kipin kapin juttelemaan ammattiauttajan kanssa, ennen kuin aiheuttaa lapselleen enemmän vahinkoa. (juuri tuollainen ylivarovaisuus ja hysteerisyys on lapselle erityisen haitallista, vaimosi on kasvattamassa lasta, joka ei saa normaalisti kehittää motoria taitojaan ja josta tulee äärimmäisen arka tekemään yhtikäs mitään).

Sinänsä pidän myös outona, että vaimosi asettaa sinulle kummallisia rajoitteita - mitä tapahtuu jos et noudata vaimosi sääntöjä, esim, syöt purkkaa autoillessa tai ninjailet ne portaat alas?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/65 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

siis motorisia taitojaan, ei motoria taitojaan :)

Vierailija
4/65 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ninjan leikkimisen rapuissa kieltäisin minäkin aikuiselta mieheltä, mutta nuo muut rajoitukset vaikuttavat vähintäänkin oudoilta. Onko puolisollasi muita pakko-oireisiin viittaavaa?

Vierailija
5/65 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiteiden avulla? Siis niissä roikkumalla?

Tiedän lapsen, joka putosi portaissa ja halvaantui. Loppuiäkseen.

Vierailija
6/65 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten kukaan ulkopuolinen voi määrätä sääntöjä aikuiselle ihmiselle? Olen vilpittömästi hämmentynyt. Minulla ei ole ollut sääntöjä sen jälkeen kun muutin omaan kotiini. Naimisiin meneminen ei ole tätä asiantilaa muuttanut.

Vierailija
7/65 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei puolison kuulu koskaan asettaa toiselle (aikuiselle tasavertaiselle ihmiselle) mitään "sääntöjä". Peloista ja toiveista toisen käytöksen suhteen voi toki PUHUA, mutta toiseen perheen aikuiseen, kumppaniin ja tämän omaan harkintakykyyn, pitää voida luottaa.

Jos toinen perheen aikuinen pelkää niin paljon, että kokee tarpeelliseksi tehdä sääntöjä ja asettaa rajoja, ei olla enää terveessä kuviossa. Silloin pitää selvittää, mistä pelot ja rajoitusten tarpeet kumpuavat (sairaalloinen pelko? toinen aikuinen on oikeasti vastuuntunnoton toimissaan? jotain siltä väliltä?) ja tehdä jotain näille peloille ja niiden syille, ei rajoittaa elämää pelkojen ehdoilla.

Vierailija
8/65 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ninja-homma on huono minustakin, portaat on oikeasti vaaralliset ja lisäksi opetat lapsellekin että niissä saa leikkiä. Muuten samaa mieltä muiden kanssa, että vaimollasi on fobioita, joihin hänen kannattaisi hankkia apua. 

Vierailija
9/65 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 23:25"]

Ninjan leikkimisen rapuissa kieltäisin minäkin aikuiselta mieheltä

[/quote]

Miksi?

Vierailija
10/65 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 23:16"]

Mikä tähän auttaisi? Järkipuhe vaimolle ei tehoa.

[/quote]

Lakkaa myötäilemästä vaimosi omituisia päähänpinttymiä ja toimi niin kuin itse parhaaksi näet. Tämän jälkeen voit ottaa puheeksi, miten vaimosi voisi kätevimmin hakeutua psykologin vastaanotolle.

Vierailija
11/65 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 23:27"]

[/quote]

Miten tämä liittyi mihinkään?! ai niinkun "portaat kiellettävä!!!!!"?

Vierailija
12/65 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ninjan leikkimisen rapuissa kieltäisin minäkin aikuiselta mieheltä, mutta nuo muut rajoitukset vaikuttavat vähintäänkin oudoilta. Onko puolisollasi muita pakko-oireisiin viittaavaa?

[/quote]

Asia on niin että sinä et voi kieltää aikuiselta mieheltä mitään. Naisten pitäisi jo tajuta se että he eivät voi määrätä mitään sääntöjä miehilleen. He tekevät mitä haluavat ja koska haluavat. Heillä on siihen oikeus

Vierailija
13/65 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap, vaimosi on todella dominoiva. ei tuommoinen ole normaalia.

Vierailija
14/65 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 23:34"]

[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 23:27"]

[/quote]

Miten tämä liittyi mihinkään?! ai niinkun "portaat kiellettävä!!!!!"?

[/quote]

Ninjailu portaissa on ihan eri asia kuin portaiden asiallinen käyttäminen. Jos isä kulkee "seiniä pitkin", oppii lapsi saman systeemin.

Vierailija
15/65 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 23:36"]

[/quote]

Asia on niin että sinä et voi kieltää aikuiselta mieheltä mitään. Naisten pitäisi jo tajuta se että he eivät voi määrätä mitään sääntöjä miehilleen. He tekevät mitä haluavat ja koska haluavat. Heillä on siihen oikeus

[/quote]

Totta, mutta myös nainen saa tehdä, mitä tahtoo. Eli ei mene miehensä kyytiin vaan käyttää taksia. Ei jätä lasta miehen kanssa kahdestaan. Viettää lomansa eri paikassa kuin mies ihan siksi, että saa välillä olla oikeasti rauhassa.

Vierailija
16/65 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 23:36"]

[/quote]

No perheessä ei voi tehdä mitä haluaa ja koska haluaa... mutta kai sitä nyt purkan syömisestä jokainen aikuinen osaa päättää ihan itse.

Samaa mieltä edellisten kanssa: vaimon sääntöjen asettelu ei ole enää tervettä ja portaissa pelleily on pienelle lapselle huono esimerkki.

Vierailija
17/65 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 23:32"]

Ninjan leikkimisen rapuissa kieltäisin minäkin aikuiselta mieheltä

[/quote]

Miksi?

[/quote]

Ihan vain lapsenmielistä miestä säästääkseni, jos ei ole itsesuojeluvaisto vielä ehtinyt kehittyä. Ja lastenkin turvallisuutta ajattelen. Pikkulapset seuraavat tarkasti, mitä vanhemmat tekevät, ja ihan varmasti lapset haluavat roikkua portaissa, kun kerran isikin tekee niin. Selitäpä siinä fiksuille lapsille, miksi se on lapsilta kielletty, vaikka isi saa sen tehdä. 

Mielestäni vanhempien pitää näyttää hyvää esimerkkiä lapsilleen. Minä esimerkiksi ostin pyöräilykypärän samaan aikaan, kun ostin (nuoremmille) lapsillekin, koska halusin näyttää äitinä hyvää esimerkkiä lapsille. Sitäpaitsi esikoinen kysyi, miksi hänen pitää pitää kypärää, vaikka äidillä ei ole. Ihan oikeasti tunsin itseni hölmöksi, kun käskin pistää kypärää päähän, ja minulla ei ollut. Ei kauan kestänyt, kun huomasin oman kaksinaismoraalini ja sen, että tarvitsen itsekin kypärän. 

Kieltäisin miestä menemästä myös heikoille jäille, jos oma älli ei siihen riitä. Kieltäisin ihan varmasti, vaikka täällä on jo moni vakuutellut, ettei aikuista miestä saa kieltää. :)

Vierailija
18/65 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiennyt että ninjat roikkuu rappusissa :D

Vierailija
19/65 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän ohi aiheen, mutta ex-miehen kanssa elämä oli yhtä kompromissia. Jos hän "suostui" siihen että nukun viikonloppuna kymmeneen (ei lapsia tms.), niin minun pitää suostua siihen että tehdään sitä ruokaa mitä hän haluaa :D Myönnytyksiä piti tehdä jatkuvasti, jos hän vei roskat niin minun piti pyyhkiä pölyt. Koko ajan piti olla "nollatoleranssi", eli tehdä juttuja saman verran. Jos hän toi kaupasta suklaata niin seuraavalla kauppareissulla mun piti ilman eri pyyntöä älytä tuoda hänen lempijogurttiaan ym. Lopulta menin jo ihan sekaisin näissä vuoroissa, että kumman pitää älytä ostaa ja mitä..

Jos olin sairaana, 39 asteen kuumeessa angiinassa taju kankaalla, ja hän vei roskat "yhden ylimääräisen kerran", niin mun ois pitänyt älytä siinä kuumehoureessa sitten tehdä lämpimät voileivät iltapalaksi. Ei auttanut "tekosyyksi" että olen kipeä. Eikä se että kauppaan oli viisi kilometriä matkaa eikä meillä ollut autoa. Häntä piti miellyttää koska hän miellytti minua viemällä roskat.

En tiedä mitä kyseiselle tyypille nykyään kuuluu, mutta sääliksi käy hänen nykyistään. Esimerkiksi kuolemantapaus mun perheessä ei riittänyt syyksi olla tekemättä "omaa osaani" kotona, eli mun ois pitänyt älytä ilman pyyntöä silittää hänen housunsa vaikka surin kuollutta perheenjäsentä. Hän oli sentään kastellut kukat, joten kait minäkin voin jotain tehdä.... Ei ihme että on ex!! Hullu tyyppi!

Vierailija
20/65 |
16.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan mielenkiinnosta: miksi autoa ajaessa pitää syödä? Tämä on asia, jota en ole koskaan ymmärtänyt. Tosin en syö töissä työpöydän ääressäkään, koska pystyn olemaan jauhamatta purkkaa tai karkkia, mutta ei terveen ihmisen verensokeri yleensä parissa tunnissa niin kamalasti laske, että on pakko kesken ajamisen syödä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi viisi