Miksi suomalaiset lapset ovat erilaisia kuin muut maailman lapset?
Miksi Suomessa lapsi vaatii äidin keskeytyksetöntä läsnäoloa ensimmäisten elinvuosiensa ajan, mutta muualla maailmassa äitiyslomat ovat vain joitain viikkoja minkä jälkeen äiti palaa töihin?
Miksi Suomessa nuoret voivat niin huonosti, vaikka heitä on pääsääntöisesti hoidettu tuon "äiti aina läsnä"-mantran mukaan?
Kommentit (74)
Surkeaa. Taas syyllistetään ketjussa puolin ja toisin. On kyllä melko sama onko lapsi kotihoidossa vai päiväkodissa. Tärkeintä on, että lapsilla on kiinnostunut, turvallinen ja rakastava vanhempi. Kotona liirehtiminen tai töihin kiirehtiminen ei pelkästään tee kenestäkään hyvää vanhempaa. Ollaanko me näin epävarmoja oman vanhemmuudemme "laadusta" kun emme voi kestää ajatusta, että ihania ja hyviä lapsia kasvaa myös erilaisilla kasvatusmenetelmillä ja valinnoilla?
Surkeaa. Taas syyllistetään ketjussa puolin ja toisin. On kyllä melko sama onko lapsi kotihoidossa vai päiväkodissa. Tärkeintä on, että lapsilla on kiinnostunut, turvallinen ja rakastava vanhempi. Kotona liirehtiminen tai töihin kiirehtiminen ei pelkästään tee kenestäkään hyvää vanhempaa. Ollaanko me näin epävarmoja oman vanhemmuudemme "laadusta" kun emme voi kestää ajatusta, että ihania ja hyviä lapsia kasvaa myös erilaisilla kasvatusmenetelmillä ja valinnoilla?
[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 16:11"]
Suomalaiset äidit eivät ole kotona lasten takia vaan itsensä. en ole missään muualla maailmassa nähnyt niin vanhempiaan kohtaan epäkunnioittavasti käyttäytyviä lapsia. Suomessa muut äidit kyselevät siellä käydessämme että miten mulla on niin hyvä suhde lapsiini eikä teinit hypi silmille. Siinä pohdittavaa, mitä jos välillä oikeasti eläisitte niinkuin perheet eikä niinkuin pienet yksiköt perheen sisällä. /on minä, on sinä, on lapset mutta ei ole meitä. Jokainen puhuu vaan siitä mihin itsellä on oikeus. Surullista.
[/quote]
Onko se hyvä suhde lapsiin, kun ne ei uskalla hyppiä silmille? Hyvää kasvatusta?
Mä taas haluan kasvattaa vahvoja lapsia, jotka saa vapaasti ajatella itse ja olla välillä mua vastaan eli "hyppiä silmille". Väitän, että minulla on erittäin läheinen suhde lapsiini ja jutellaan avoimesti kaikesta, mutta en ole itse aina oikeassa ja minulla saa/täytyy sanoa tarvittaessa vastaan.
Lisäksi ajattelen, että koti ja perhe on juuri se paikka missä saa avoimesti olla oma itsensä. Itsekkin kiukuttelen välillä syyttä jos siltä tuntuu, miksei teini/lapsikin saisi?
Mä kyllä huomaan ison eron lapsipuolen ja omien lapsien välillä: lapsipuolen "jätti" äiti isälle kun lapsi oli reilun vuoden ja minä olin sitten ensimmäinen nainen jonka syliin suostui istumaan, edes päiväkodissa ei suostunut vaikka olisi ollut paha mieli. Kun tavattiin oli poika siis jo 5v. Yhteiset lapset menivät varhain päiväkotiin mutta ovat paljon avoimemipa, iloisempia jne verrattuna tähän vanhimpaan. On ollut lievää masennusta vaikka kuinka perheenä yritämme olla läsnä ja tukea nuorta. :(
[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 16:23"]
Hehehehe, vai ei ole murrosikää ja sen ongelmia muualla maailmassa, heheheheh. Aika sokeaa nähdä se vain Suomessa.
[/quote]
Tottakai italialaisilla on murrosikä. Ne vaan eivät täällä näköjään oireile samaan tapaan kuin suomalaiset teinit.
Täällä 60 miljoonan asukkaan maassa ei vielä ole tapahtunut yhtään kouluampumista tai teinin tekemää ostoskeskuksen räjäytysyritystä.
Keskitytäänkö siis mieluummin huippu pisa-tuloksiin vai onnellisiin nuoriin?
Ainakin mun lapset on onnellisia vaikka ihan suomalainen olenkin.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 19:50"]
Hehehehe, vai ei ole murrosikää ja sen ongelmia muualla maailmassa, heheheheh. Aika sokeaa nähdä se vain Suomessa.
[/quote]
Tottakai italialaisilla on murrosikä. Ne vaan eivät täällä näköjään oireile samaan tapaan kuin suomalaiset teinit.
Täällä 60 miljoonan asukkaan maassa ei vielä ole tapahtunut yhtään kouluampumista tai teinin tekemää ostoskeskuksen räjäytysyritystä.
Keskitytäänkö siis mieluummin huippu pisa-tuloksiin vai onnellisiin nuoriin?
[/quote]Ai teillä on onnellisia nuoria? Mikäs se yksi oli joka hakkasi kuokalla viisi kuoliaaksi viime viikolla
[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 13:02"]
Pointtina siis, että suomalainen lapsenkasvatus tai perhe-elämä ylipäätään on lähtenyt ihan väärille urille. Suomalainen lapsiperhe ei oikein ole tervetullut minnekään, minkä seurauksena lapset eivät opi ns. käyttäytymään julkisilla paikoilla, isoissa juhlissa tms., jonka seurauksena lapsiperheet ovat vielä epätoivotumpia vieraita ja lapset senkun epäsosiaalistuvat epäsosiaalistumistaan.
[/quote]Väitän että suomalaiset lapset hakkaa italialaiset keskimäärin tietenkin fiksuudellaan, mutta myös sosiaalisissa taidoissa. Suomessa kaikki asiat menee edelleen eteenpäin, Italiassa on mennyt päin vittua jo vuosikymmeniä. Jan ne jotka siellä mokailee ovat aikanaan olleet juuri näitä sinun kehumiasi italialaisia lapsosia.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 13:56"]
Minne sitä pitäisi sitten parin kuukauden ikäinen vauva laittaa hoitoon? Päiväkotiin ei saa. Ne mummot, anopit, tädit ja sisaret kun ovat myös päivät töissä. Olisiko minun pitänyt ottaa vauva toimistoon mukaan? Kaupan kassakin voisi laittaa Seuraava kassa, olkaa hyvä -kyltin, kun kassapöydän alla nukkuvalle vauvalle tulee nälkä ja on imetysaika.
[/quote]
Tämä olisikin monella lailla ihanne.
Vaatisi kuitenkin erityisen kypsää kauppiasta... ja vielä kypsempää äitiä.
[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 12:08"]
[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 11:58"]
Kyllä meistä tuli ihan kunnollisia nuoria ja hyvinkoulutettuja aikuisia vaikka äitimme meidät "unohti" kotiin ja lähti työelämään meidän ollessa vain puoli vuotta vanhoja... Kivittäkää. Isäkin teki paljon töitä. Hylkiöiöitä siis Suomen mittakaavan mukaan.
Meillä on ja oli TODELLA rakastavat vanhemmat. Olemme TODELLA läheisiä:). EI traumoja. Kotona oli hoitaja, myös isovanhemmat osallistuivat jonkin verran lastenhoitoon.
Sama "kamala" tilanne on jatkunut omien lastemme kohdalla. Isä on kyllä ollut pari kuukautta lomalla kaikkien kolmen kanssa. Itse olen lähtenyt töihin, kun esikoinen 8kk, keskimmäinen 6kk ja kuopus 9kk. Voi noita lapsiparkoja...
Nyt esikoinen on jo omillaan. Opiskelee ansiokkaasti tuotantotaloutta Otaniemessä, keskimmäinen kirjoittaa ensi keväänä ja kuopus on reipas nelosluokkalainen.
Meillä on lämpimät, hyvät ja läheiset välit. Ihania lapsia kaikki:). Ja äiti saa haleja ja pusuja vanhimmasta nuorimpaan jatkuvasti. Ja esikoinen soittelee lähes päivittän, tuo lapsena liian varhain hoitoon hylätty...
Kyllähän tässä aika paljon on kiinni siitä, kuinka olet lapsesi kanssa. Voit olla kotiäiti vaikka 24/7 kehdosta hautaan, mutta ET ollenkaan LÄSNÄ. Siinäkin on vissi ero.
Aikas paljon tässä on myös mielestäni äitien omaa itsekkyyttä mukana. Kun minä juuri haluan olla se pullantuoksuinen kotiäiti. Mutta onneksi Suomessa voi valita. Monessa muussa maassa ei. Ja en puhu kehitysmaista vaan ihan länsimaisista valtioista. Vain Skandinaviassa on tälläinen vuosien pituinen mahdollisuus yhteiskunnan varoilla kotona pysyä.
[/quote]
Onko huono omatunto, kun noin hyökkäät. Koko ketjussa ei ollut missään, että varhain päiväkotiin viedyt voisivat huonosti. Tässä ketjussahan väitetään ihan päinvastaista.
Turhaan sinä hetneet vedit nenääsi.
Mistä muuten repäisit tuon, että kotona lapsiaan hoitava olisi pullantuoksuinen mamma?
Aika kliseinen näyttää sinun ajatusmaailmasi olevan, vaikka et ole kotona lapsiasi hoitanut. Sinunhan pitäisi olla avaramielinen ja lappuja ei pitäisi olla silmillä.
Oletko koskaan ajatellut, että hoitovapaalla olevia naisia on erilaisia. Minä en esimerkiksi ole koskaan leiponut pullaa ja kyllä kotihoito oli lapsille parempaa, kuin se, että heidät olisi viety pienenä vuoropäiväkotiin. Siinä ajateltiin visusti lapsien etua, eikä äidin. Itse hävisin rahallisesti todella paljon niinä vuosina ja menetin toisaalta erään ylenemismahdollisuudenkin. Mutta koin tärkeämmäksi sen, että lapsilla olisi rauhallinen lapsuus, eikä yö-ja iltahoitoa ja viikonloppuhoitoa, mikä olisi silloin ollut välttämätöntä.
Joten hiukan avarampaa maailmankuva voisit itsellesi vielä kasvattaa, niin hyvä olisi. Se voisi olla niille sinun nuorille aikuillekin ihan voimavara, jos äidillä ei olisi niin suppeita ja kapeita käsityksia muunlaisista elämäntavoista, kuin hänen omansa.
Olisi mielenkiintoista tietää, mikä on suhtautumisesi lesboihin ja erityislapsiin, jos olet noin mustavalkoinen ajattelussasi......
[/quote]
täh? Itselläsi taisi mennä nyt herne nenään. Toi ylempi kirjoitus oli ihan asiallinen ja neutraali
[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 19:20"]
[/quote]
No, ainakaan julkista ryyppäämistä ei esiinny 14-vuotiaiden keskuudessa muissa maissa paitsi ehkä katulasten kesken jossain Venäjällä. Murrosikää on monenlaista, Suomessa on alistuttu siihen että se tarkoittaa ryyppäämistä, seksiä ilman kumia (tytöille syötetään hormoneja) ja kirosanaa kirosanan perään.
[/quote]
kannattaisikohan kurkistella tonne Ameriikan mantereen/mantereiden puolelle, ennenkuin laukoo tämmöisiä mielipiteitä
[quote author="Vierailija" time="16.06.2013 klo 07:32"]
[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 19:20"]
[/quote]
No, ainakaan julkista ryyppäämistä ei esiinny 14-vuotiaiden keskuudessa muissa maissa paitsi ehkä katulasten kesken jossain Venäjällä. Murrosikää on monenlaista, Suomessa on alistuttu siihen että se tarkoittaa ryyppäämistä, seksiä ilman kumia (tytöille syötetään hormoneja) ja kirosanaa kirosanan perään.
[/quote]
kannattaisikohan kurkistella tonne Ameriikan mantereen/mantereiden puolelle, ennenkuin laukoo tämmöisiä mielipiteitä
[/quote]
Britanniassa ainakin on isoja probleemia syrjäytyneiden teinien kanssa. Samaa on havaittavissa myös Saksassa.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2013 klo 07:40"]
Britanniassa ainakin on isoja probleemia syrjäytyneiden teinien kanssa. Samaa on havaittavissa myös Saksassa.
[/quote]
Ja Suomessa. Isoimmat tuontyyppiset ongelmat ovat maissa, joissa valtio/muu kannustussysteemi tukee äitien pitkää kotonaoloa.
"Äiti on aina läsnä?"
-no ei minulle siitä kyllä suomalainen äiti tulisi mieleen, päinvastoin...
terveisiä muualta maailmasta
[quote author="Vierailija" time="16.06.2013 klo 07:16"]
[quote author="Vierailija" time="15.06.2013 klo 13:56"]
Minne sitä pitäisi sitten parin kuukauden ikäinen vauva laittaa hoitoon? Päiväkotiin ei saa. Ne mummot, anopit, tädit ja sisaret kun ovat myös päivät töissä. Olisiko minun pitänyt ottaa vauva toimistoon mukaan? Kaupan kassakin voisi laittaa Seuraava kassa, olkaa hyvä -kyltin, kun kassapöydän alla nukkuvalle vauvalle tulee nälkä ja on imetysaika.
[/quote]
Tämä olisikin monella lailla ihanne.
Vaatisi kuitenkin erityisen kypsää kauppiasta... ja vielä kypsempää äitiä.
[/quote]
Ihan tosi? Miten sitten asiakkaat, täälläkin on vähän väliä raivokirjoituksia siitä, kun joku äiiti on yrittänyt vaivihkaa imettää kahvilassa. Onneksi suomalaiset lainsäätäjtä ovat olleet fiksuja ja Suomessa on kunnollinen äitiysloma ja vanhempainvapaa.
[quote author="Vierailija" time="16.06.2013 klo 07:44"]
[quote author="Vierailija" time="16.06.2013 klo 07:40"]
[/quote]
Ja Suomessa. Isoimmat tuontyyppiset ongelmat ovat maissa, joissa valtio/muu kannustussysteemi tukee äitien pitkää kotonaoloa.
[/quote]
Kyllä se korreloi enemmänkin työttömyyslukujen kanssa. Monissa maissa ei ole mitään kannatussysteemejä ja äidit eivät silti käy töissä, koska edes päiväkoteja ei ole.
Muistutan vielä, että minun lapsuudessani 60-luvulla ei mitään päiväkoteja maaseutukunnissa edes ollut. Omaan kotikuntaani tuli ensimmäinen 70-luvun lopussa. Jos ei ollut sukulaisapua, maalla lapset hoidettiin kotona - muuta vaihtoehtoa ei ollut.
[/quote]Eikö?
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Teenage_birth_rate_per_1000_women_15%E2%80%9319,_2000-09.svg
[quote author="Vierailija" time="16.06.2013 klo 12:06"]
[/quote]Eikö?
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Teenage_birth_rate_per_1000_women_15%E2%80%9319,_2000-09.svg
[/quote]
Mä en nyt kyllä hoksannut mitä tuon linkin pitäisi todistaa? Koko keski-eurooppa (Italian lisäksi) näyttäisi olevan samalla "<10" värillä.
Miten teiniraskaudet ylipäätään liittyvät onnellisiin, onnettomiin tai väkivaltaisiin teineihin?
Suomessa seksuaalivalistus kouluissa on taatusti hieno asia, sitä en kiellä lainkaan. Mutta en nyt edelleen millään tajua mitä tekemistä tällä on ketjun aiheen kanssa.
[/quote]