Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajat ovat koko kesän lomalla.

Vierailija
14.06.2013 |

Mutta entäs muu kouluhenkilökunta? Keittäjät, siivoojat, terkkarit, kuraattorit jne. Mitäs he tekevät kesän?

Kommentit (84)

Vierailija
41/84 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kateelisten puhetta - t. ope

Vierailija
42/84 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun opemies ei malta lopettaa työntekoa, kun koulut loppuu, vaan todellakin jatkaa papereittensa ja tavaroittensa penkomista koululla vähintään sen viikon. Jos on luokkahuoneen vaihto syksyllä, niin se tekee tuon vaihtohommankin loman alettua. Itsekin olen joskus ollut siinä apuna ja kyllä siinä viikko hyvinkin menee. Ja aina on koululla ollut muitakin opettajia kesälomalla töissä. Ei kaikki, mutta joitakin. Tekniseen työhön erikoistuneet opet siivoavat myös yhdessä teknisen työn luokan ja tsekkaavat, mitä matskuja tarvii tilata, että pääsevät heti koulun alettua hommiin. Kuvisluokankin opet siivoavat porukalla lomalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/84 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 22:30"]

Yksi tärkeä ryhmä koulutyöntekijöistä ovat koulunkäynninohjaajat. Suuri osa heistä on lomautettuna kesän ajan. Osa tekee töitä päiväkodeissa, ryhmäperhepäivähoidossa jne.

[/quote]

Tämä on kyllä epäkohta. Heillä on muutenkin surket palkat työhön nähden.

Vierailija
44/84 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 20:34"]

[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 18:48"]

Hauskaa, että opettajat täällä puolustelevat pitkää lomaansa. Yksikään opettaja ei vietä koulussa ylimääräistä viikkoa siivoamassa, ei yksikään. Mutta turha opettajien pitkistä lomista on olla kateellinenkaan. Jokaisella olisi ollut mahdollisuus kouluttautua opettajaksi, joten pää kiinni.

[/quote]

Opettajien lomautukset voisi pitää opetuksettomaan aikaan, niin ei olisi oppilaille haittaa. Koska koko kesä ei ole lomaa, on turha vinkua, ettei meitä muitaaan lomalla lomauteta. 

[/quote]

Kesällä ei voi lomauttaa, kun kesältä ei makseta palkkaakaan.

Vierailija
45/84 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 22:41"]

Mun opemies ei malta lopettaa työntekoa, kun koulut loppuu, vaan todellakin jatkaa papereittensa ja tavaroittensa penkomista koululla vähintään sen viikon. Jos on luokkahuoneen vaihto syksyllä, niin se tekee tuon vaihtohommankin loman alettua. Itsekin olen joskus ollut siinä apuna ja kyllä siinä viikko hyvinkin menee. Ja aina on koululla ollut muitakin opettajia kesälomalla töissä. Ei kaikki, mutta joitakin. Tekniseen työhön erikoistuneet opet siivoavat myös yhdessä teknisen työn luokan ja tsekkaavat, mitä matskuja tarvii tilata, että pääsevät heti koulun alettua hommiin. Kuvisluokankin opet siivoavat porukalla lomalla.

[/quote]

Luokkahuoneen vaihtoja on vain alakouluilla. Taidat valehdella ja olla itse ylipitkiä lomia häpeävä opettaja.

Vierailija
46/84 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 22:42"]

[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 22:30"]

Yksi tärkeä ryhmä koulutyöntekijöistä ovat koulunkäynninohjaajat. Suuri osa heistä on lomautettuna kesän ajan. Osa tekee töitä päiväkodeissa, ryhmäperhepäivähoidossa jne.

[/quote]

Tämä on kyllä epäkohta. Heillä on muutenkin surket palkat työhön nähden.

[/quote] No johan tää asia tuli selväksi ekalla sivulla. Älkää jankatko jo selviä asioita!

Vierailija
47/84 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 22:45"]

[/quote]

Luokkahuoneen vaihtoja on vain alakouluilla. Taidat valehdella ja olla itse ylipitkiä lomia häpeävä opettaja.

[/quote]

Ai tämä keskustelu ei koskenutkaan luokanopettajia. En huomannut, sori.

Vierailija
48/84 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa nyt, että kouuja on erilaisia ja harva opettaja tekee töitä pelkästään koululla. Opettaja voi tehdä töitä, vaikka ei koululla olisikaan. Itse olen yläkoulun aineenope ja ei minulla ole omaa luokkaa tai paikkaa säilyttää papereitani koululla. Toki siis jotain papereitä on ollut koululla, mutta suurin osa tuntien materiaaleista on kotonani. Opetan useassa luokassa ja tavaroita on ollut vähän siellä ja täällä opetettavasta aineesta riippuen. En ole vielä saanut aikaiseksi tuota menneen lukuvuoden siivousta ja reflektointia, mutta kyllä minulla siihen ainakin muutama päivä menee. Ja tämän työn teen siis pääosin kotona, missä paperitkin ovat. Kaikkea materiaalia en mitenkään halua säilyttää, mutta osan toki järjestän tulevaa käyttöä varten. Olen myös luokanvalvoja ja oman luokan paperit täytyy käydä läpi, mitä laitetaan silppuriin ja mitä säästetään jatkoa varten. Nämä ovat pääosin koululla. Luokanvalvojat huolehtivat meillä viimeisten koulupäivien ohjelmasta ja retkistä ym., joten viimeisinä koulupäivinä en todellakaan ehtinyt käydä papereitani läpi. Ollessani pelkkä aineenope olivat viimeiset päivät leppoisia ja aikaa oli kaikenlaiseen järjestelyhommaankin.

Meille tulee myös uusi kirjasarja käyttöön, joten siihen täytyy perehtyä ennen koulun alkua. Toki tätä ei tapahdu joka vuosi, mutta toissa vuonna oli sama tilanne. Toki opetan useampaa kuin yhtä ainetta. Ja kaikki etukäteissuunnittelu minkä voin tehdä elokuussa helpottaa työtä lukukauden alettua. Kolmen lapsen äidillä riittaa arki-illoille tekemistä koulun alettua, vaikka suunnittelua ja valmistelua olisikin vähän vähemmän.

Vierailija
49/84 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mun äiti kävi aina loman alussa siivoamassa luokan. Siinä meni about 2-3 tuntia. Teki sen yleensä silloin ekalla lomaviikolla. Elokuun alussa kävi reksiltä hakemassa lukkarin ja päivää ennen koulun alkamista sitten meni kunnolla töihin. Mun äiti oli silti hyvä ja ahkera opettaja. Teki kaikkea ylimääräistäkin lähtien leirikouluista. Hän teki sen työajan puitteissa ja on ylipäätään hurjan nopea kaikessa tekemisessään. Muistan aina, kun katselin aineiden tarkastusta. 2-3 minuutia luku ja hirveää tahtia merkinnät, 30 sekuntia uudelleen silmäily ja päälle kirjoitti jotain kommenttia perään ja pisteet. Veti kepeästi usean kymmenen aineen nipun tunnissa. Ja ne aineet oli oikeasti ihan hyvin tarkastettu ja pistearviot kovin paikallaan ihan YTL:n linjauksia myöten. Mutta se oli se rutiini ja sen lisäksi ihmiset ei ole kaikki yhtä hyviä. Joillain menee samaan kokeneena pitkäkin aika, kun toinen tekee sen murto-osassa ja vielä paremmin. Samahan se kaikissa töissä on.

Vierailija
50/84 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa alalle! Ihana kesäloma. Aina jään yhtä aikaa oppilaiden kanssa kesälomalle. Päivää ennen oppilaita on palattava sorvin ääreen, kun on pakollinen veso. Muuttenkin ihan huippua työskennellä yläasteella ainenopettajana. Itse valitsin tämän ammatin ja olen todella tyytyväinen!

Vierailija
51/84 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 22:53"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Alakouluilla ei ole erikseen teknisen työn tai kuvaamataidon opettajia vaan opettajat opettavat useita aineita.

Vierailija
52/84 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen määräaikainen eli saan palkkaa vain elokuun alusta toukokuun loppuun. Kesä- ja heinäkuun olen työttömänä. Saman työn teen kuin virassa olevat opettajat mutta palkka on pienempi. Aiemmin sain kesältäkin palkkaa mutta toissa vuonna kunnan talous meni niin kuralle, että palkattiin konsultti selvittämään säästöjä. Ja meiltä määräaikaisilta opettajilta otettiin kahden kuukauden palkka pois.

Vierailija
53/84 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 23:19"]

Kyllä mun äiti kävi aina loman alussa siivoamassa luokan. Siinä meni about 2-3 tuntia. Teki sen yleensä silloin ekalla lomaviikolla. Elokuun alussa kävi reksiltä hakemassa lukkarin ja päivää ennen koulun alkamista sitten meni kunnolla töihin. Mun äiti oli silti hyvä ja ahkera opettaja. Teki kaikkea ylimääräistäkin lähtien leirikouluista. Hän teki sen työajan puitteissa ja on ylipäätään hurjan nopea kaikessa tekemisessään. Muistan aina, kun katselin aineiden tarkastusta. 2-3 minuutia luku ja hirveää tahtia merkinnät, 30 sekuntia uudelleen silmäily ja päälle kirjoitti jotain kommenttia perään ja pisteet. Veti kepeästi usean kymmenen aineen nipun tunnissa. Ja ne aineet oli oikeasti ihan hyvin tarkastettu ja pistearviot kovin paikallaan ihan YTL:n linjauksia myöten. Mutta se oli se rutiini ja sen lisäksi ihmiset ei ole kaikki yhtä hyviä. Joillain menee samaan kokeneena pitkäkin aika, kun toinen tekee sen murto-osassa ja vielä paremmin. Samahan se kaikissa töissä on.

[/quote]

Paskapuhetta. Lukiossa ei ole leirikouluja ja alemmilla asteilla ei ole YTL:n linjauksia, eli missä ihmeessä äitisi on töissä?

Vierailija
54/84 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 23:30"]

Itse olen määräaikainen eli saan palkkaa vain elokuun alusta toukokuun loppuun. Kesä- ja heinäkuun olen työttömänä. Saman työn teen kuin virassa olevat opettajat mutta palkka on pienempi. Aiemmin sain kesältäkin palkkaa mutta toissa vuonna kunnan talous meni niin kuralle, että palkattiin konsultti selvittämään säästöjä. Ja meiltä määräaikaisilta opettajilta otettiin kahden kuukauden palkka pois.

[/quote]

Olen luullut, että määräaikaisia ei edes saa lomauttaa kesäksi. Eri asia on viransijaiset. Ei taida hirveästi olla tunkua teidän kunnan määräaikaisiin virkoihin tuon jälkeen. Itse en suostuisi 10 kuukauden palkkaan 12 sijasta. Mieluummn olisin työttömänä tai jossain muussa työssä.

Vierailija
55/84 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomien takia olen tähän työhön kouluttautunut, en palkan. Sopiva opettajan palkka olisi lääkäritasoa. Yhteiskunnallisesti samanarvoisista töistä kun on kysymys.

Vierailija
56/84 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 23:27"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Alakouluilla ei ole erikseen teknisen työn tai kuvaamataidon opettajia vaan opettajat opettavat useita aineita.

[/quote]

Joo, tiedän, että luokanopet opettaa useita eri aineita. Puhuinkin tekniseen työhön erikoistuneista opettajista (luokanopettajista siis). Ope voi olla erikoistunut myös kuvaamataitoon tai ihan mihin aineeseen vaan. Mun mies esim. ei opeta ollenkaan musiikkia eikä taida opettaa kuvista ja uskontoakaan ainakaan joka vuosi, mutta opettaa teknistä työtä ja liikuntaa muillekin luokille kuin omalle. Kieliä hän ei myöskään opeta. Niihin on omat opettajansa.

Vierailija
57/84 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 23:43"]

Lomien takia olen tähän työhön kouluttautunut, en palkan. Sopiva opettajan palkka olisi lääkäritasoa. Yhteiskunnallisesti samanarvoisista töistä kun on kysymys.

[/quote]

En kyllä menisi rinnastamaan opettajan ja lääkärin työtä.

Vierailija
58/84 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 23:45"]

En kyllä menisi rinnastamaan opettajan ja lääkärin työtä.

[/quote]

Kummatkin ovat yhteiskunnan toiminnan ja ihmisten hyvinvoinnin kannalta välttämättömiä professioita, joita harjoittavat korkeasti koulutetut oman alansa asiantuntijat. Lääkärin työssä vaikutus hyvinvointiin on toki välittömämmin näkyvissä kuin opettajan työssä, mutta toisaalta opettajan täytyy olla asiantuntija sekä opetettamassaan aineessaan että pedegogiikassa. Opetuksen ja lääketieteellisen hoidon taso ovat molemmat erittäin hyviä indikaattoreita yhteiskunnan tasosta.

Vierailija
59/84 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 23:44"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Joo, tiedän, että luokanopet opettaa useita eri aineita. Puhuinkin tekniseen työhön erikoistuneista opettajista (luokanopettajista siis). Ope voi olla erikoistunut myös kuvaamataitoon tai ihan mihin aineeseen vaan. Mun mies esim. ei opeta ollenkaan musiikkia eikä taida opettaa kuvista ja uskontoakaan ainakaan joka vuosi, mutta opettaa teknistä työtä ja liikuntaa muillekin luokille kuin omalle. Kieliä hän ei myöskään opeta. Niihin on omat opettajansa.

[/quote]

Miksei miehesi sitten ollut siivoamassa teknisen työn tilaa muiden kanssa vaan muutti samaan aikaan omaa luokkaa?

Vierailija
60/84 |
15.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 23:57"]

[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 23:44"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Miksei miehesi sitten ollut siivoamassa teknisen työn tilaa muiden kanssa vaan muutti samaan aikaan omaa luokkaa?

[/quote]

Jankuti jankuti

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kaksi