Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajat ovat koko kesän lomalla.

Vierailija
14.06.2013 |

Mutta entäs muu kouluhenkilökunta? Keittäjät, siivoojat, terkkarit, kuraattorit jne. Mitäs he tekevät kesän?

Kommentit (84)

Vierailija
21/84 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 19:36"]

Siis mitä ihmettä te lomallanne siivoatte koululla? Olen pitkän linjan opettajasuvusta, isoisoisoisästä lähtien joka polvessa on ollut joka toinen tai joka kolmas opettajia. Nyt olen naimisissa opettajan kanssa, isäni ja äitini ovat opettajia ja kaksi veljeäni ovat myös opettajia. Ovat lukion, yläasteen ja ala-asteen opettajia, eri aineiden opettajia, luokanopettajia jne.

Kukaan heistä ei todellakaan palaa kevätjuhlien jälkeen koululle SIIVOAMAAN! Miksi ihmeessä pitäisi? Meneekö muutkin työntekijät loman alettua takaisin töihin siivoamaan jotain papereita? Lopettakaa heti tuollainen. Siivotkaa koulupäivien aikana! Ettekö te osaa olla lomalla ollenkaan? Loma on lomaa, voi härreguud.

[/quote]

Ehkä olen huono organisoimaan, mutta keväällä on itselläni ainakin kamala kiire enkä ehdi tehdä järjestelyhommaa laisinkaan. Olen kolmen lapsen äiti, ja olin toukokuussa viitenä työpäivänä poissa ainakin osan tunneista, koska oli yhden lapsen k ouluun tutustuminen, nivelpalaveria, kevätjuhlaa jne. Tein siis sijaiselle tunnit ja materiaalit enkä jaksanut / pystynyt enää iltaisin tekemään järjestely- ja siivoushommaa. Kokeita korjasin viimeiselle viikolle asti, joten mitään luppoaikaa ei ollut eikä lauantaina kevätjuhlan jälkeen huvittanut jäädä siivoamaan vaan olen tehnyt sen aina (10 vuoden ajan) seuraavalla viikolla. En toki tee täyttä työpäivää esim. nyt kesäkuun alussa tulin koululle noin klo 10 ja lähdin noin klo 14-15. Opettajanhuoneessakin kävin parina päivänä, ja törmäsin muutamaan kollegaankin, joten ainao en suinkaan ole.

Mitä sitten teen? Käyn läpi isot määrät monisteita ja opetusmateriaalia, lajittelen, mietin toimivuutta ja laitan mappiin tai hylkään. Olen tehnyt sijaisia varten kansion, johon laitan hyödyllistä materiaalia lähes joka aiheesta. Käyn läpi myös kouluikirjojen kunnon, poistan oppilaiden työt seiniltä, arkistoin kokeita jne. En ehtinyt kaikkea saada järjestykseen, meiltä vaihtuu kirjasarja kokonaan enkä ole tähän uuteen ehtinyt lukuvuoden aikana tutustua kuin pintapuolisesti. Elokuussa siis suunnittelen tunteja, laitan tarvikkeita kaappiin ja poistan vanhoja (esim. kuivuneet liimat, tussit). Jos jää aikaa, mietin myös kokeita, mutta yleensä en ole ehtinyt näin pitkälle. Uutta opetusmateriaalia pitäisi ottaa käyttöön, kun vasta viime vuonna saatiin uudempia laitteita käyttöön, mutta en ole ehtinyt vielä kuin hiukan aloitella sitä urakkaa.

Ai niin, vielä totean, että ehkä vuosisatojen opettajaperinteellä tehdään toisin, mutta minä opetan koulupäivien aikana, hoidan yhteydenpitoa vanhempiin, suunnittelen tunteja, laadin ja korjaan kokeita mutta en todellakaan ehdi järjestämään ja arvioimaan materiaalia vaan se jää valitettavasti lukuvuoden loppuun (joskus ennen joulua ehdin päivitellä syksyn tilannetta mutta keväällä on sitten todella kiire eikä se enää onnistukaan).

Vierailija
22/84 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hih joo. Mun kolme ystävää on opettajina ylä-ja ala-asteilla. Ikinä eivät ole olleet missään siivoushommissa koulujen loppumisen jälkeen, eivät IKINÄ. Ovat kuitenkin kymmenisen vuotta harjoittaneet hommaansa. Ovat töissä tasan sen yhden päivän enne oppilaita syyslukukauden alettua. Ovat tainneet hoitaa hommansa aika hyvin. 

En kuitenkaan kadehdi. Päin vastoin. Arvostan opettajan homman todella korkealle ja ovat takuuvarmasti pitkät lomansa ansainneet!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/84 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 20:12"]

[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 19:36"]

Siis mitä ihmettä te lomallanne siivoatte koululla? Olen pitkän linjan opettajasuvusta, isoisoisoisästä lähtien joka polvessa on ollut joka toinen tai joka kolmas opettajia. Nyt olen naimisissa opettajan kanssa, isäni ja äitini ovat opettajia ja kaksi veljeäni ovat myös opettajia. Ovat lukion, yläasteen ja ala-asteen opettajia, eri aineiden opettajia, luokanopettajia jne.

Kukaan heistä ei todellakaan palaa kevätjuhlien jälkeen koululle SIIVOAMAAN! Miksi ihmeessä pitäisi? Meneekö muutkin työntekijät loman alettua takaisin töihin siivoamaan jotain papereita? Lopettakaa heti tuollainen. Siivotkaa koulupäivien aikana! Ettekö te osaa olla lomalla ollenkaan? Loma on lomaa, voi härreguud.

[/quote]

Ehkä olen huono organisoimaan, mutta keväällä on itselläni ainakin kamala kiire enkä ehdi tehdä järjestelyhommaa laisinkaan. Olen kolmen lapsen äiti, ja olin toukokuussa viitenä työpäivänä poissa ainakin osan tunneista, koska oli yhden lapsen k ouluun tutustuminen, nivelpalaveria, kevätjuhlaa jne. Tein siis sijaiselle tunnit ja materiaalit enkä jaksanut / pystynyt enää iltaisin tekemään järjestely- ja siivoushommaa. Kokeita korjasin viimeiselle viikolle asti, joten mitään luppoaikaa ei ollut eikä lauantaina kevätjuhlan jälkeen huvittanut jäädä siivoamaan vaan olen tehnyt sen aina (10 vuoden ajan) seuraavalla viikolla. En toki tee täyttä työpäivää esim. nyt kesäkuun alussa tulin koululle noin klo 10 ja lähdin noin klo 14-15. Opettajanhuoneessakin kävin parina päivänä, ja törmäsin muutamaan kollegaankin, joten ainao en suinkaan ole.

Mitä sitten teen? Käyn läpi isot määrät monisteita ja opetusmateriaalia, lajittelen, mietin toimivuutta ja laitan mappiin tai hylkään. Olen tehnyt sijaisia varten kansion, johon laitan hyödyllistä materiaalia lähes joka aiheesta. Käyn läpi myös kouluikirjojen kunnon, poistan oppilaiden työt seiniltä, arkistoin kokeita jne. En ehtinyt kaikkea saada järjestykseen, meiltä vaihtuu kirjasarja kokonaan enkä ole tähän uuteen ehtinyt lukuvuoden aikana tutustua kuin pintapuolisesti. Elokuussa siis suunnittelen tunteja, laitan tarvikkeita kaappiin ja poistan vanhoja (esim. kuivuneet liimat, tussit). Jos jää aikaa, mietin myös kokeita, mutta yleensä en ole ehtinyt näin pitkälle. Uutta opetusmateriaalia pitäisi ottaa käyttöön, kun vasta viime vuonna saatiin uudempia laitteita käyttöön, mutta en ole ehtinyt vielä kuin hiukan aloitella sitä urakkaa.

Ai niin, vielä totean, että ehkä vuosisatojen opettajaperinteellä tehdään toisin, mutta minä opetan koulupäivien aikana, hoidan yhteydenpitoa vanhempiin, suunnittelen tunteja, laadin ja korjaan kokeita mutta en todellakaan ehdi järjestämään ja arvioimaan materiaalia vaan se jää valitettavasti lukuvuoden loppuun (joskus ennen joulua ehdin päivitellä syksyn tilannetta mutta keväällä on sitten todella kiire eikä se enää onnistukaan).

[/quote]

Olet vain sellainen peruskiltti naisopetyyppi, oikein kirjaesimerkki sellaisesta. 

Vierailija
24/84 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

miettikääpä, kumman opettajan haluaisitte omalle lapsellenne.. Sen joka helmat hulmuten viilettää kesälaitumille suvivirren soidessa ja palaa elokuussa päivää ennen moikkailemaan kollegoja (ja vetää jutut vuodesta toiseen saman kaavan mukaan) vai sen, joka suvivirren jälkeen vielä reflektoi omaa työtään ja kulunutta lukuvuotta ja vastaavasti ennen lukuvuoden alkua jopa miettii mitä, milloin ja miten tekee?

Missään vaiheessa ei ole väitetty, että tämä "siivous" ja reflektointi hoidettaisiin kokonaan työpaikalla - itse olin koululla pari päivää lukuvuoden loputtua, mutta muuten olen tehnyt töitä ihan kotona /mökillä (jep, otin mökille mukaan kassillisen mappeja, joiden sisältöä arvioin laiturilla istuen) :)

Vierailija
25/84 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä historianopettajan into aiheuttaa kunnitoitusta minussa, koulumaailman ulkopuolella työskentelevässä. Hienoa, että jaksavat noin paljon nähdä vaivaa ja olla oikeasti innostuneita kehittämään opetusta! Velvoittaako kunta siihen, vai onko oma-alotteista? Joka tapauksessa mahtava juttu!

T: eräs jota historia ei yhtään innostanut koulussa, mutta joka kunnioittaa tuollaista omistautumista opelta.

Ps. millä luokalla historia nykyään alkaa koulussa? Onko edelleen 5. luokalla?

Vierailija
26/84 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 20:23"]

miettikääpä, kumman opettajan haluaisitte omalle lapsellenne.. Sen joka helmat hulmuten viilettää kesälaitumille suvivirren soidessa ja palaa elokuussa päivää ennen moikkailemaan kollegoja (ja vetää jutut vuodesta toiseen saman kaavan mukaan) vai sen, joka suvivirren jälkeen vielä reflektoi omaa työtään ja kulunutta lukuvuotta ja vastaavasti ennen lukuvuoden alkua jopa miettii mitä, milloin ja miten tekee?

Missään vaiheessa ei ole väitetty, että tämä "siivous" ja reflektointi hoidettaisiin kokonaan työpaikalla - itse olin koululla pari päivää lukuvuoden loputtua, mutta muuten olen tehnyt töitä ihan kotona /mökillä (jep, otin mökille mukaan kassillisen mappeja, joiden sisältöä arvioin laiturilla istuen) :)

[/quote]

Mieluiten opettaja, joka osaa erottaa työn ja vapaa-ajan toisistaan. Jos on lomalla, silloin ei todellakaan reflektoida mitään mappeja edes siellä kesämökillä!!

Vierailija
27/84 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 18:48"]

Hauskaa, että opettajat täällä puolustelevat pitkää lomaansa. Yksikään opettaja ei vietä koulussa ylimääräistä viikkoa siivoamassa, ei yksikään. Mutta turha opettajien pitkistä lomista on olla kateellinenkaan. Jokaisella olisi ollut mahdollisuus kouluttautua opettajaksi, joten pää kiinni.

[/quote]

Opettajien lomautukset voisi pitää opetuksettomaan aikaan, niin ei olisi oppilaille haittaa. Koska koko kesä ei ole lomaa, on turha vinkua, ettei meitä muitaaan lomalla lomauteta. 

Vierailija
28/84 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei haloo! Kuvitelkaa nyt vaikkapa jotain lääkäriä, jolla alkaa loma. Tohtori ei kuitenkaan malta aloittaa lomaansa, vaan palaa töihin lukemaan potilasmappeja ja reflektoimaan omia diagnoosejaan. Pirjon kurkunpääntulehdus tuli hoidettua, mutta ai ai, Nico-Petterille tuli nyt määrättyä korvatulehdukseen vähän huono antibiootti. Pitää sitten loman jälkeen katsoa niitä pienten korvia vähän paremmalla kokemuksella, kaikille se yksi ja sama antibiootti ei sitten sopinutkaan.

Nyt te kaikki NAISOPETTAJAT, kiltit entiset kympin oppilaat ja rehtorin jalkojen eteen heittäytyvät alistujat - MENKÄÄ LOMALLE! Olette ansainneet sen! 

Vierailija
29/84 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtavaa, joku on innostunut työstään ja haluaa kehittyä siinä... mutta sehän onkin VÄÄRIN!!!! HALOO - MENKÄÄ LOMALLE!!!

Vierailija
30/84 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

jep, minä reflektoin työtäni kesälomalla siellä laiturilla- enkä todellakaan ole ollut kympin tyttö vaan se, joka lintsasi läpi peruskoulun ja lukion ja nyt opetan lastasi :)

Voinen lohduttaa, että tätä tapahtuu ne ensimmäiset parisen viikkoa lukuvuoden loputtua, sen jälkeen heitän vapaalle :)

Reflektoin tekemääni työtä siksi, että haluan kehittyä työssäni - en tee sitä velvollisuudentunnosta tai kiltteydestä eikä todellakaan kiinnosta miellyttää rehtoria (rehtorimme ei edes pidä minusta, koska en ole "joo joo, kyllä kyllä, ilman muuta tottakai" -tyyppi).

Opettajina on muitakin kuin niitä kilttejä lettipäisiä kympin tyttöjä, jotka ovat haaveilleet lapsuudesta asti opettajuudesta. Opettajina on myös meitä, joita ei koulu pahemmin kiinnostanut ja joille jälki-istuntokin tuli varsin tutuksi. Ja tiedätkö mitä, tiedän olevani todella hyvä työssäni ;)

Vierailija
31/84 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 21:00"]

jep, minä reflektoin työtäni kesälomalla siellä laiturilla- enkä todellakaan ole ollut kympin tyttö vaan se, joka lintsasi läpi peruskoulun ja lukion ja nyt opetan lastasi :)

Voinen lohduttaa, että tätä tapahtuu ne ensimmäiset parisen viikkoa lukuvuoden loputtua, sen jälkeen heitän vapaalle :)

Reflektoin tekemääni työtä siksi, että haluan kehittyä työssäni - en tee sitä velvollisuudentunnosta tai kiltteydestä eikä todellakaan kiinnosta miellyttää rehtoria (rehtorimme ei edes pidä minusta, koska en ole "joo joo, kyllä kyllä, ilman muuta tottakai" -tyyppi).

Opettajina on muitakin kuin niitä kilttejä lettipäisiä kympin tyttöjä, jotka ovat haaveilleet lapsuudesta asti opettajuudesta. Opettajina on myös meitä, joita ei koulu pahemmin kiinnostanut ja joille jälki-istuntokin tuli varsin tutuksi. Ja tiedätkö mitä, tiedän olevani todella hyvä työssäni ;)

[/quote]

Todella hyvät opettajat osaavat tehdä työnsä työaikana ja käyttää koko lomansa työstä palautumiseen. Sinä käytät 20% loma-ajastasi työntekoon. 

Vierailija
32/84 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 19:29"]

[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 18:54"]

Olen ollut opettajana siivoamassa lakkautettavaa kyläkoulua. Siivosimme ja tarvittaessa arkistoimme koulun 70 vuotisen historian ja sinne kertyneen koulumateriaalin neljässä työpäivässä koulun lakkautuksen jälkeen (poislukien ruokalaa, jonka irtain ei kuulunut meille) ja toimitimme vielä opetustyöhön soveltuvan materiaalin muille kunnan kouluille eli vaikea uskoa, että jollakin menee viikko pelkkien omien papereiden järjestelemiseen.

[/quote]

kas kun se ei ole puhdasta arkistointia tai toisen ihmisen paperien läpikäymistä vaan oman materiaalin läpikäymistä, pohtimista mikä toimi, mikä ei, miten voisi muuttaa - se on oman opetustyön ja kuluneen lukuvuoden reflektointia, ei mitään "tämä a-mappiin ja tuo e-mappiin", josta se simppeleinkin ihminen selviää nopeasti.

[/quote]

Luokanopettajan virassa on jokapäiväistä reflektointia työpäivän jälkeen. Ei siellä ole varaa jättää tuollaista lukuvuoden jälkeen tehtäväksi. Koko ajan on oltava aktiivisena.

Vierailija
33/84 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 21:12"]

[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 19:29"]

[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 18:54"]

Olen ollut opettajana siivoamassa lakkautettavaa kyläkoulua. Siivosimme ja tarvittaessa arkistoimme koulun 70 vuotisen historian ja sinne kertyneen koulumateriaalin neljässä työpäivässä koulun lakkautuksen jälkeen (poislukien ruokalaa, jonka irtain ei kuulunut meille) ja toimitimme vielä opetustyöhön soveltuvan materiaalin muille kunnan kouluille eli vaikea uskoa, että jollakin menee viikko pelkkien omien papereiden järjestelemiseen.

[/quote]

kas kun se ei ole puhdasta arkistointia tai toisen ihmisen paperien läpikäymistä vaan oman materiaalin läpikäymistä, pohtimista mikä toimi, mikä ei, miten voisi muuttaa - se on oman opetustyön ja kuluneen lukuvuoden reflektointia, ei mitään "tämä a-mappiin ja tuo e-mappiin", josta se simppeleinkin ihminen selviää nopeasti.

[/quote]

Luokanopettajan virassa on jokapäiväistä reflektointia työpäivän jälkeen. Ei siellä ole varaa jättää tuollaista lukuvuoden jälkeen tehtäväksi. Koko ajan on oltava aktiivisena.

[/quote]

Siis jokaisen tunnin jälkeen päätät, käytätkö samoja oppimateriaaleja vielä ensi vuonna/tai kun seuraavan kerran aihetta opetat? Mistä tiedät, minkälaiselle ryhmälle tulet sitä opettamaan ja toimiiko se ehkä yhdessä jonkin seuraavan tunnin materiaalin kanssa vai pitääkö se hylätä kokonaan? Minä mietin esim. toimivaa opetusmateriaalia myös sen mukaan, miten hyvin aihetta on osattu kokeessa. Ei siinä tosiaankaan voi sitä materiaalia arvioida samantien. Urheilijakin katsoo suoritustaan myöhemmin uudestaan eikä samantien päätä, mikä meni metsään ja mikä toimi.

Mitä taas tulee hyvään opettajaan, niin työn voi tehdä huolella ja sen voi tehdä huoletta. Mikä nyt kenellekin sopii. Aikaa on rajatusti ja joku tekee työtä vain tietyn aikarajan puitteissa. Toinen tekee sen työn ajasta välittämättä. Ehkä kummassakin on vikaa, mutta missään nimessä se, joka vääntää työnsä tiettyihin ylhäältä määrättyihin raameihin, ei ole se hyvä työntekijä.

Esim. omalääkärini terveyskeskuksesta soitti klo 19 illalla ja varmisti, että lääkkeeni tehosi. Tietääkseni terveyskeskuslääkäreiden työaika loppuu klo 16. Pidän tätä lääkäriä parempana kuin sitä, joka viiletti klo 16 kotiinsa ja jätti potilaansa hakeutumaan päivystykseen.

Vierailija
34/84 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naapurissamme on koulu. Ei tuolla kesäkuun alussa on ole juurikaan opettajien autoja näkynyt. Hiljaista on kuin huopatossutehtaalla.

Vierailija
35/84 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 21:21"]

[

Siis jokaisen tunnin jälkeen päätät, käytätkö samoja oppimateriaaleja vielä ensi vuonna/tai kun seuraavan kerran aihetta opetat? Mistä tiedät, minkälaiselle ryhmälle tulet sitä opettamaan ja toimiiko se ehkä yhdessä jonkin seuraavan tunnin materiaalin kanssa vai pitääkö se hylätä kokonaan?

[/quote]

Ei vaan oppitunnin jälkeen reflektoin, että miten opetan seuraavan tunnin ja vaatiiko juuri opettamani asia kuinka paljon kertausta.Alakoulussa ku ei voi usein siirtyä uuteen aiheeseen ennen kuin vanha on opittu (arvaan, että et ole äidinkielen tai matematiikan opettaja)

Ja enhän minä nyt voi sitä oppimateriaalia voi muokata tai hylätä koulupäivän jälkeen tai lukuvuoden jälkeen, vaan vasta sitten kun tutustun uuteen opetusluokkaani, eli kun suunnittelen seuraavan kerran vastaavan oppitunnin
.

Ehkä tässä on ero luokanopettajilla ja aineenopettajilla. Luokanopettajat käyttävät enemmän aikaansa lukuvuoden aikana muokatakseen opetustaan ja aineenopettajat lukuvuoden jälkeen.

Vierailija
36/84 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 20:13"]

Hih joo. Mun kolme ystävää on opettajina ylä-ja ala-asteilla. Ikinä eivät ole olleet missään siivoushommissa koulujen loppumisen jälkeen, eivät IKINÄ. Ovat kuitenkin kymmenisen vuotta harjoittaneet hommaansa. Ovat töissä tasan sen yhden päivän enne oppilaita syyslukukauden alettua. Ovat tainneet hoitaa hommansa aika hyvin. 

En kuitenkaan kadehdi. Päin vastoin. Arvostan opettajan homman todella korkealle ja ovat takuuvarmasti pitkät lomansa ansainneet!

[/quote]

Juuri tänään koululla työskennelleenä voin sanoa, ettei yksikään opettaja ole viikkoa siellä ollut minään vuonna siivoilemassa tai muutakaan tekemässä enää lomien alun jälkeen. Muutama opettaja on käväissyt joitain tunteja parina päivänä tai ollut yhtenä päivänä järjestelemässä asioita lomien alettua. Rehtori ja koulusihteeri, terveydenhoitaja, kuraattori ja psykologi ovat noin juhannukseen asti töissä. Siivoojat samoin. Apulaisrehtori on myös ollut joitain päiviä, muttei mitään 8-16 päiviä. Kuraattorit ja psykologit ovat meidän kunnassamme opetustoimen alaisia ja meillä on normaalit KVTES:in vuosilomat, eli ei mitään ylimääräisiä lomapäiviä koulujen loma-aikoina. Hiihtolomalla ja osan joululomaa olin yksin koululla muiden lomaillessa.

Vierailija
37/84 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin ensimmäisen kokonaisen opetusvuoteni jälkeen koululla maanantaina. Paikalla oli rehtori, mutta ensimmäistäkään opettajaa ei ollut klo 10-13.30 välillä. Koulullamme on 21 opettajaa. En minäkään viitsinyt sitten enää tiistaina mennä, kun ajattelin sen olevan jotenkin normeista poikkeavaa.

Vierailija
38/84 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 18:47"]

Mun mies on historian opettaja. Kun koulut loppuvat, kokoontuvat kollegoiden kanssa jonkun kouluun ja käyvät yhdessä läpi miten edellisen vuoden opintosuunnitelma (?) meni ja tekevät siihen muutokset ja poisto/lisäykset.

Sitten tekevät kokeet ja arvostelut mistä saa minkäkin verran pisteitä jne.

Tähän menee aikaa vähintään 2 viikkoa ja tekevät pitkää päivää. Jokainen opettaja aina jakson jälkeen kirjoittaa mikä sujui hyvin ja mihin pitäisi muuttaa, eli tulevaa vuotta suunnitellaan koko edellinen vuosi.

Mutta kun opetussuunnitelma ja kokeet ovat valmiit, sen jälkeen ei tarvikaan kun vaan opettaa ja aikanaan korjata kokeet.

Yhteistä on, että siinä porukassa kaikki opettajat ovat miehiä.

Sama porukka on kokoontunut jo vuosia, miehet kun eivät pahemmin äitiyslomalla ole.

[/quote]

Mun mies on myös hissanope ja enpä ole moisesta kuullut. Kyllä se lyö kannat kattoon todistustenjakopäivänä eikä todellakaan arvioi motään lukuvuotta kollegoiden kanssa, saati siivoa viikkoa :D tai no joo arvioihan ne kaikkea, baarissa oluttuoppien siivittämän. Mä olen vaan tyytyväinen, että sillä on pitkät lomat, ei ole ongelmia lastenhoidossakaan. Mutta aina on jotenkin hupaisaa, kun opet kilvan kertoo, kuinka hurjana he raatavat kesällä. Tunnen paljono peja, ja KUKAAN ei tee töitä kesällä ja hyvä niin! Loma on loma! Tietty itseä välillä korpeaa raahautua töihin, kun mies ja muksut jäävät viettämään kesäpäivää, mutta voin vaan todeta, että ammatinvalintakysymys. Itse en kestäisi niitä loppuja kuukausia siinä hommassa järjissäni, joten turha kadehtia.

Vierailija
39/84 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua huvittaa tuo että opettajien stressitaso laskee vasta juhannuksen jälkeen. No, mitenhän meidän muiden työssäkäyvien joilla on vain 4vk lomaa, jos menee kolme viikkoa stressitason laskuun ja sitten alkaakin jo työasiat pyöriä mielessä vikalla lomaviikolla? En ota kantaa opettajien pitkään lomaan, jokainen saa pitää lomaa niin kauan kuin työehtosopimus sitä antaa ja jokainen meistä voi kouluttautua opeksi jos loma aiheuttaa kateutta. Mutta toi on opettajien puolelta muiden ammattikuntien väheksymistä, kun omaa 2,5kk kesälomaa perustellaan ensin kolmen viikon palautumisella ja sitten kuuden viikon lomailun jälkeen työasiat alkaakin jo niin kovasti pyöriä mielessä ettei sitä voi opettajien mielestä enää lomaksi kutsua.

Tai ehkä me kaikki muut ollaan vaan niin paljon paremmalla stressinsietökyvyllä varustettuja että palaudumme vähintään yhtä vaativista töistä kuin opeilla on niin paljon nopeammin :)

Vierailija
40/84 |
14.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi tärkeä ryhmä koulutyöntekijöistä ovat koulunkäynninohjaajat. Suuri osa heistä on lomautettuna kesän ajan. Osa tekee töitä päiväkodeissa, ryhmäperhepäivähoidossa jne.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän seitsemän