Mitä kirjoittaa hyvälle mutta ongelmalliselle alaiselle työtodistukseen?
Alainen pyytää työtodistusta kun on hakemassa muihin tehtäviin. Hän on monin tavoin todella hyvä, osaava, tunnollinen jne. Mutta samaan aikaan hänen työtapansa ovat aiheuttaneet hänelle työuupumusta ja jopa kitkaa työpaikalla. Eli henkilö on monin tavoin erittäin hyvä, mutta on ongelmiakin. Tuntuu hiukan valheelliselta kirjoittaa "Voin suositella henkilöä lämpimästi vastaaviin tehtäviin" kun oikeesti kyllä voin, MUTTA... En halua mitenkään torpata hänen tulevaisuuttaan mutta en halua olla epärehellinenkään.
Olen itse joutunut tilanteeseen jossa työntekijää kehuttiin edellisen pomon toimesta meille ja henkilö ei toiminut lainkaan meillä, oli täysi lusmu.
Kommentit (17)
Ei ole mulla kyllä ollut tapana väliäiaikaiseen työtodistukseen runoilla yhtään mitään muuta kuin työsuhteen keston ja viimeisen työtehvätänimikkeen. Lopulliseen työtodistukseenkin sitten laitetaan arviointi VAIN jos henkilö sitä itse pyytää, ja sitten tietysti ollaan rehellisiä.
Pyydä sitä ihmistä kirjoittamaan itse se arviontiosuus. Näin mullekin on sanottu useassa työpaikassa, että kirjoita itse sellainen kuin haluat, vedetään nimi siihen alle.
AP tässä: mutta kun hän on todella hyvä monessa asiassa, erittäin hyvä, luotettava ja kaikkea muutakin positiivista, MUTTA kun on myös noita negatiivisia asioita.
Ehkä parasta mennä kilei keskellä suuta ja kirjoittaa jotain nättiä ja totta ja jättää osa asioista pois.
Hyvä pomo osaa ratkaista asian itse. Anteeksi ilkeä kommentti, mutta näin se vain on.
Työtodistukseen ei laiteta mitään sellaista, joka voi vaikeuttaa työnsaantia jatkossa, mutta kun suositteluosioon laitat yhteystiedot, voi uusi mahdollinen työnantaja soittaa ja sitten voit keskustella ja selventää.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 14:34"]
AP tässä: mutta kun hän on todella hyvä monessa asiassa, erittäin hyvä, luotettava ja kaikkea muutakin positiivista, MUTTA kun on myös noita negatiivisia asioita.
Ehkä parasta mennä kilei keskellä suuta ja kirjoittaa jotain nättiä ja totta ja jättää osa asioista pois.
[/quote]
Kenellä ei ole negatiivisia asioita??? Jos oikein tarkkaan mietit, meistä jokaisesta löytyy jotain "vähemmän hyvää". Ja se, että henkilökemiat ei satu kohtaamaan juuri sinun kanssasi, ei välttämättä tarkoita, etteivätkö ne kohtaisi jonkun toisen henkilön kanssa.
Eli älä vaivaa päätäsi ja meitä täällä Vauva-palstalla tällä asialla, vaan anna reippaasti lyhyet peruskommentit positiivisessa hengessä, jos kerran olet lupautunut suosittelemaan. ja jos et siihen itse kykyne, ehdota firmasta jotain toista suosittelijaa.
Itse kehuin työtodistuksessa ne osa-alueet, joissa henkilö todella oli loistava ja pätevä, mutta jätin mainitsematta kaikki sosiaalisiin suhteisiin tms. liittyvät asiat kokonaan. Eli ne, joissa tällä omalla ongelma-alaisellani oli muuten loistavasta suoritumisesta huolimattaan ongelmaa. Ajattelin, että saa sitten selvittää nämä kohdat itse haastattelussa.
Arvioita ei laiteta työtodistukseen ellei sitä työntekijä erikseen pyydä
Siis työtodistukseen ei saa kirjoittaa itse mitään värssyjä. Ota selvää mitä siihen oikeasti saa laittaa. itse ei ulkomuistista muista.
Juurikin näin. Työtodistuksessa vaan on mitä tyyppi on tehnyt. Siinä ei kuulu arvioida/arvostella ellei erikseen pyydetä.
Eikös negatiivisten arvioiden laittaminen työtodistuksen arviontiosaan ole kiellettyä? Vaikka työntekijä olisi arviontia pyytänytkin.
Kuulostaa siltä, että ap työskentelee jossain asiantuntija tms. organisaatiossa, jossa AINA kirjoitetaan värssyjä työtodistuksiin. Toki jos työntekijä pyytää ilman arviota, mitään arvioita ei laiteta ja tehdään se pelkistetty malli.
Pelkkä mainita tehtävänimikkeestä ja työsuhteen ajankohdasta olisi sama kuin että ei olisi työtodistusta lainkaan ko. hommasta tai itse asiassa pahempi.
t. 2
Liityn ketjuun kysymällä, että minkä vaikutelman saa, kun työtodistuksessani lukee, että " on osoittanut hyvää työtaitoa ja hyviä yhteistyötaitoja"? Onko todistus jotenkin epäilyttävä, kun ei lue, että kiitettävää? Entä vaikuttaako työsuhteen kesto tähän mitenkään?
Ei siihen tarvita arviota vaan pelkkä tehtävänimike tai tehtävänkuvaus ja aika, jolloin aloittanut työt (oletuksena, että edelleen jatkaa siihen asti, että saa muuta työtä).
Ap täällä:
Hän siis pyysi todistusta jossa arvio ja suositus. Eli mielelläni sellaisen annan, mutta tuo suosittelu tuntuu vähän hankalalta kirjoittaa koska hän on monin tavoin erinomainen mutta näitä ongelmiakin on. Ja jos jätän tuon lauseen pois, hän taatusti kysyy sen perään.
Jep, samaa suosittelen kuin kakkonenkin. Jos hän on täysi lusmu niin kehu vaikkapa niitä sosiaalisia taitoja, mutta älä mainitse varsinaisista työtehtävien tekemisistä mitään. Ja jos taas on sisäänpäinkääntynyt mörökölli, niin sitten voi kehua vaikka ripeyttä ja tarkkuutta ja jättää muut mainitsematta.
Jos et voi suositella lämpimästi, niin sitten et suosittele. Piste.Ei siihen sitä lausetta ole pakko laittaa ollenkaan.
AP, sanot sitten hänelle, ettet oikein mielelläsi häntä suosittele yhtään minnekään.