Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hesarissa taas pitkä juttu kuinka suomalaiset elokuvat/sarjat ovat liian valkoisia

Vierailija
23.07.2020 |

https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000006578901.html

Jani Toivola ohjaa sarjan, jonka pääosissa on pelkkiä värillisiä.

Kommentit (1189)

Vierailija
161/1189 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutetaan kaikki valkoiset Lappiin ja mennään sinne synnyttämään lisää saamelaisia O.o

Vierailija
162/1189 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asun keskisuuressa kaupungissa, enkä näe edes joka viikko muita kuin valkoihoisia ihmisiä. Tekeekö se minusta rasistin?

Miksi persut sitten väittävät koko Suomen olevan täynnä tummia ihmisiä? Persut ovat psykoottisia.

Huom. Pieni mutta erittäin äänekäs vähemmistö. Monin eri tavoin. Kiitos mm. Ylellle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/1189 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen tv-viihde ei ole kovin ihmeellistä. Siellä voisi varmasti päteä osaamisella ja lahjoillakin, koska kilpailu ei ainakaan laadun suhteen ole kovaa. Eli kaikenvärisillä on varmasti mahdollisuus pärjätä halutessaan. Ei Armankaan huono ole, mikä selittää hänen menestyksensä, ihonvärillä tuskin on asian kanssa mitään tekemistä. Samoin Lawsonin poika on ihan hyvää keskitasoa, eli osaamisella pärjää, ilman erikoiskohtelua.

Vierailija
164/1189 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No olisiko sen takia suomalaiset ohjelmat aika "valkoisia", kun meillä merkittävä enemmistö on "valkoista"? Minusta suomalaisissa ohjelmissa on varsin realistisesti esitetty myös muihin etnisiin väestöihin kuuluvia henkilöitä eli heitä on jonkin verran, mutta tietenkin vähemmän. Ei oikein edusta todellista suomalaista elämänmenoa, että kaikki esiintyjät olisivat aivan muita kuin kantasuomalaisia. Eikö tuollainenkin ole eräänlaista rasismia? Jonkinlaista vihaa enemmistöä kohtaan? Valkoisten vihaamista?

Kyllä. Rasisimiahan se on. 

Valkoisia kohtaan kohdistuvaa rassismia on tässä maassa aivan liikaa. Mikä pahinta, sille on valtaapitävien ja median äänekäs hyväksyntä. 

Ihanaa uhriutumista.

Vierailija
165/1189 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä haluaisin katsoa sarjaa kantasuomalaisen tavallisen naisen elämästä mieluiten. 

Sellaisen, joka ei koko ajan yritä voimaantua pyllybiksuilla, rumilla tatskoilla, nenärenkailla, juopottelulla, irtoseksillä tai muillakaan nykyajan kotkotuksilla. Sellainen, joa käy töissä ja on välillä työttömänä ja miettii kaupassa, että mitä suklaata ostaisi kuin fazerin sininen on muuttunut pahan makuiseksi. Yms.

Sam täällä. Haluan nähdä ihan tavallisia elokuvia tavallisista suomalaisista ihmisistä. Kantasuomalaisista. Sellainen elokuva, jossa ei ryypätä ja kiroilla ja jossa ei ole homoja tai muuta kiintiöainesta.

Sitten näillä taviksilla voisi olla romantiikkaa, kamalia pulmia jne. Mutta tavallisessa mittakaavassa. Ei mitään sekopäistä seksiä tai humalassa hillumista ym.

Suomessa tehtiin 50-luvulla useita kuvailemasi kaltaisia elokuvia. Katso niitä.

Ne ovat vanhentuneita. Katson toki niitäkin, mutta kaipaan vastaavia nykyaikaan sijoittuvia.

Miksi et itse tee sellaista elokuvaa? Tulisi juuri sellainen kuin haluat.

Miksei Jani Toivola tehnyt haluamaansa elokuvaa itse? Vaan teetättää sen veronmaksajilla.

Jani Toivola ohjaa tuon TV-sarjan. Ei hän teetätä sitä veronmaksajilla.

Huoh ... Keskeisintä elokuvan teossa on saada sille rahoittajat. Raha, ever heard? Sellainen aika keskeinen seikka, kun tehdään isoja ja kalliita investointeja. Jonka saamiseksi elokuvan tuottajan pitää todistaa, että elokuva tulee suurella todennäköisyydellä olemaan merkittävä kassamenestys, koska laajat ihmisjoukot ovat kiinnostuneita näkemään sen.

Tätähän Toivola EI ole tehnyt, eli sitä vaikeinta, tärkeintä ja vaativinta osaa, eli elokuvan myymistä sijoittajille ja rahoituksen hankkimista. Vaan on saanut veronmaksajat pakotettua pikku projektinsa maksajiksi.

Kuka tahansa voi tehdä elokuvan, jos muut järjestävät mahdollisuudet siihen rahoituksen muodossa. Varsinkin, kun lopputulokselta ei vaadita yhtään mitään.

Sinäkin voisit noilla ehdoilla aloittaa vaikka huomenna. Tai naapurisi koira.

Vierailija
166/1189 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jotkut ovat kirjoittaneet että aasialaisissa elukuvissa on pelkästään aasialaisia. olen nähnyt muinaiseen kiinaan sijoittuvan elokuvan jossa muualta kotoisin oleva seppä. ellen väärin muista niin amerikasta. joten kyllä aasialaisissa elokuvissa on erinäköisiä ihmisiä.

On kirjoitettu, että niissä on PÄÄOSIN aasialaisia. Sehän se kritiikki tässä oli, että suomalaisissa elokuvissa on liikaa suomalaisia (somalit ja irakit eivät ole suomalaisia) ja muita valkoisia.

Mutta kaikki joilla on Suomen kansalaisuus ovat suomalaisia.

Tää on mun mielestä outo ajatus. Itse sain vuosien jälkeen Ranskan kansalaisuuden, olen naimisissa ranskalaisen miehen kanssa ja asuin siellä yli kymmenen vuotta, mutta en silti millään tapaa koe olevani "ranskalainen".  Enhän minä ole ranskalainen, eikä se, että sain jonkun paperitodisteen, tee minusta yhtään enemmän ranskalaista. Myös ranskalaisella miehelläni on Suomen kansalaisuus, eikä hän koe olevansa suomalainen, vaikka tällä hetkellä asumme ja työskentelemme molemmat Suomessa. Siksi olen aina kokenut tämän "ugandalainen x sai Suomen kansalaisuuden viiden vuoden jälkeen, joten hän on siis SUOMALAINEN" ajattelun todella erikoisena ja epäloogisena, sillä itselläni tosiaan on omakohtainen kokemus asiasta.

Vierailija
167/1189 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan se hyvä pohtia, miten vähemmistöjä kuvataan elokuvissa ja sarjoissa. Suurin osa ihmisistä haluaa laadukasta katseltavaa eikä yksinkertaistettuja karikatyyrejä.

Vierailija
168/1189 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No olisiko sen takia suomalaiset ohjelmat aika "valkoisia", kun meillä merkittävä enemmistö on "valkoista"? Minusta suomalaisissa ohjelmissa on varsin realistisesti esitetty myös muihin etnisiin väestöihin kuuluvia henkilöitä eli heitä on jonkin verran, mutta tietenkin vähemmän. Ei oikein edusta todellista suomalaista elämänmenoa, että kaikki esiintyjät olisivat aivan muita kuin kantasuomalaisia. Eikö tuollainenkin ole eräänlaista rasismia? Jonkinlaista vihaa enemmistöä kohtaan? Valkoisten vihaamista?

Valkoisia kohtaan kohdistuvaa rassismia on tässä maassa aivan liikaa. Mikä pahinta, sille on valtaapitävien ja median äänekäs hyväksyntä. 

Niinhän se varmasti on jos lumihiutale sen sellaisena kokee...

Vierailija
169/1189 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se johtuu sotaisasta historiasta: Aina toisen maan vallan alla. Suomi kärsii huonosta itsetunnosta ja tarvitsee aina olla alamainen orjuuttajille :(

Vierailija
170/1189 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutetaan kaikki valkoiset Lappiin ja mennään sinne synnyttämään lisää saamelaisia O.o

Mä rupean Amerikan intiaaniksi! Kuka haluaa väittää itseään kiinalaiseksi?

Vierailija
171/1189 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täälläkin Uviljellään: "sUOmaLaiSeT oVat vaLkoISia" huttua, sori nyt vaan, mutta näin ei enää ole ja tuo on ajatus joka on auttamattoman vanhanaikainen. Meitä tummia suomalaisia on paljon ja meidän todellisia tarinoita harvoin näkee missään. Täälläkin ollut paljon tilastoja siitä, kuinka moni pääkaupunkiseutulainen puhuu jotain muuta kieltä kuin suomea äidinkielenään ja sitten vielä erikseen se jo aikuiseen ikään ehtineet "ei valkoiset" suomalaiset joiden äidinkieli on suomi.

En ihmettele että harvaanasutuilla seuduilla ei tummempi ihoisia näy, mutta kaupungeissa kyllä ja kaikki heistä ei ole raiskaaja murhaajia, vaan tavallisia töissäkäyviä suomalaisia veronmaksajia, astetta tummemmalla iholla. Se, että tummempiihoiset saavat itse käsikirjoittaa tarinansa avaa monelle ennakkoluuloiselle ehkä uudenlaisia näkökulmia, jos sellaista on valmis vastaanottamaan, mutta täälläkin ilmenevän jankkauskulttuurin kautta ymmärrän että nämä ennakkoluuloiset haluavat vain pitää kiinni vanhentuvista käsitteistään.

Maa hanm uuttajat eivät ole suomalaisia. Jos minä muutan Ranskaan, ei minusta tule ranskalaista vaan olen edelleen suomalainen. Eri asia sitten, jos saa kansalaisuuden.

Vaikka pk-seudulla on huomattava määrä tum maihoisia, muu Suomi (pl. isoimmat kaupungit) on pääosin vitivalkoista. Tämä on fakta ja sitä ei kitinä ra sismista muuksi muuta.

Maahanmuuttaneiden lapset ovat suomalaisia ja Suomessa syntyneille suomalaisille naisille joiden isä muualta kuin Suomesta ja joiden pigmentti tummempi kuin valkoisen ihmisen lapset ovat suimalaisia. Hyvät heille, heidän pigmenttinsä suojaa tulevalta ilmastonmuutokselta ja otsonikadolta paremmin kuin vitivalkoisten.

Vierailija
172/1189 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saanko saamelaisena vai suomenruotsalaisena paremmat edut? Kummaksi kannattaa ryhtyä?

Vierailija
173/1189 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täälläkin Uviljellään: "sUOmaLaiSeT oVat vaLkoISia" huttua, sori nyt vaan, mutta näin ei enää ole ja tuo on ajatus joka on auttamattoman vanhanaikainen. Meitä tummia suomalaisia on paljon ja meidän todellisia tarinoita harvoin näkee missään. Täälläkin ollut paljon tilastoja siitä, kuinka moni pääkaupunkiseutulainen puhuu jotain muuta kieltä kuin suomea äidinkielenään ja sitten vielä erikseen se jo aikuiseen ikään ehtineet "ei valkoiset" suomalaiset joiden äidinkieli on suomi.

En ihmettele että harvaanasutuilla seuduilla ei tummempi ihoisia näy, mutta kaupungeissa kyllä ja kaikki heistä ei ole raiskaaja murhaajia, vaan tavallisia töissäkäyviä suomalaisia veronmaksajia, astetta tummemmalla iholla. Se, että tummempiihoiset saavat itse käsikirjoittaa tarinansa avaa monelle ennakkoluuloiselle ehkä uudenlaisia näkökulmia, jos sellaista on valmis vastaanottamaan, mutta täälläkin ilmenevän jankkauskulttuurin kautta ymmärrän että nämä ennakkoluuloiset haluavat vain pitää kiinni vanhentuvista käsitteistään.

Maa hanm uuttajat eivät ole suomalaisia. Jos minä muutan Ranskaan, ei minusta tule ranskalaista vaan olen edelleen suomalainen. Eri asia sitten, jos saa kansalaisuuden.

Vaikka pk-seudulla on huomattava määrä tum maihoisia, muu Suomi (pl. isoimmat kaupungit) on pääosin vitivalkoista. Tämä on fakta ja sitä ei kitinä ra sismista muuksi muuta.

Maahanmuuttaneiden lapset ovat suomalaisia ja Suomessa syntyneille suomalaisille naisille joiden isä muualta kuin Suomesta ja joiden pigmentti tummempi kuin valkoisen ihmisen lapset ovat suimalaisia. Hyvät heille, heidän pigmenttinsä suojaa tulevalta ilmastonmuutokselta ja otsonikadolta paremmin kuin vitivalkoisten.

Ja kaikki Lappiin muuttavat muuttuvat saamelaisiksi. Jos gambialainen muuttaa Rovaniemelle, siitä tulee saamelainen. Tämähän on kiva tämä uusi mielikuvitusmaailma!

Vierailija
174/1189 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saanko saamelaisena vai suomenruotsalaisena paremmat edut? Kummaksi kannattaa ryhtyä?

Saamelaisena voit uhriutua paremmin. Voit antaa haastatteluja siitä, miten sinua alkuperäiskansan jäsenenä sorretaan.

Toisaalta suomenruotsalaiset saavat enemmän rahaa.

Vierailija
175/1189 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saamelaisena voit uhriutua paremmin. Voit antaa haastatteluja siitä, miten sinua alkuperäiskansan jäsenenä sorretaan.

Jos ryhdyt suomenruotsalaiseksi, voit mennä sanomaan Nalle Wahlroosille, että se on rasisti jos olettaa, että sinun pitäisi osata ruotsia ollaksesi suomenruotsalainen. Ja sitten vaatia siltä rahallista korvausta kun se on rasistisesti loukannut sinua jos on puhunut sinulle ruotsia!

Vierailija
176/1189 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin Ivalo -sarja tulee televisioon esitettäväksi?

Vierailija
177/1189 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täälläkin viljellään: "sUOmaLaiSeT oVat vaLkoISia" huttua, sori nyt vaan, mutta näin ei enää ole ja tuo on ajatus joka on auttamattoman vanhanaikainen. Meitä tummia suomalaisia on paljon ja meidän todellisia tarinoita harvoin näkee missään. Täälläkin ollut paljon tilastoja siitä, kuinka moni pääkaupunkiseutulainen puhuu jotain muuta kieltä kuin suomea äidinkielenään ja sitten vielä erikseen se jo aikuiseen ikään ehtineet "ei valkoiset" suomalaiset joiden äidinkieli on suomi.

Sinä et ole kantasuomalainen vaan esimerkiksi afrikansuomalinen, libanoninsuomalainen, aasiansuomalainen tms. Tee selkeä ero geeniperimääsi. On todella törkeätä esittää olevansa geneettisesti suomalainen vaikka ei sitä ole. Suomen kansalainen voit ihan rauhassa olla, sitä vastaan minulla ei ole mitään. Kansalaisuus on kuitenkin eri asia kuin geneettisyys. On suomen kansalaisia ja kantasuomalaisia ja naapurissani asuu niin venäläisiä kuin tummaihoisiakin ja joku kosovohommalainen. Saavat olla, mutta eivät saa väittää itseään kantiksiksi.

Vierailija
178/1189 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska olisi mediassa vähemistön edustajia, jotka ovat esillä ihmisinä saavutusten vuoksi olematta esillä vain vähemmistöisyyden johdosta? Olisi ne huolet ja murheet sekä toiveet jotain muuta kuin vähemmistöaseman kautta olevia.

Arman Alizad on mielestäni tuollainen. Tosin ei ole esillä "vähemmistön edustajana" vaan omana itsenään ja omilla meriiteillään.

Minulle aika moni, jopa Jani Toivola on esillä omana itsenään. Jos ajatellaan Jania, niin hän on täysin suomalainen, paitsi nahkanväri. Mutta häntä ei pidetä suomalaisena, koska nahkan väri. Eihän hänellä ole mitään afrikkalaisuutta itsessään. Silti hänet luokitellaan aina sellaiseksi, eikä omaksi suomalaiseksi itsekseen. Se että sanotaan "saat olla suomalainen", tarkoittaa ettet kuitenkaan meidän silmissä ole suomalainen. Sellaiset värilliset joilla oikeasti on kaksi kulttuuria, ovat kasvaneet kahdessa kulttuurissa, varmaan selviää paremmin. Mutta tuollaiset joilla on yksi suomalainen kulttuuri, mutta ei silti saa olla suomalainen, kärsii pahasti. Hän ei voi missään tilanteessa vetäytyä toisen kulttuurin suojiin.

Ei kyllä koskaan ole ollut julkisuudessa omana itsenään. Vaan pelkästään mustana ja homona. Käyttää niitä ainoina myyntivaltteinaan.

Kun taas Arman ei koskaan vingu julkisuudessa.

Totta. Kun yhtään katsoo Janin omia ulostuloja julkisuuteen, niin ainoa mitä osaa sanoa, on jankuttaa, että on musta ja homo. Ei mitään muuta koskaan.

Onhan se valittanut miten on niin uupunut, että piti jatkuvasti olla palkallisella sairaslomalla Eduskunnasta, samalla kun suhaili veronmaksajien rahoilla pitämään maksullisia puhekeikkoja ja kirjoitti kirjan siitä, miten on musta homo.

Tuo on kyllä huvittavaa. Joku yrittää väittää, että Toivola ei olisi esiintynyt julkisuudessa mustana homona. Paitsi kirjoitti vain kokonaisen kirjan siitä, miten on musta homo.

Suomalainen musta homo. Teiltä outoon se suomalainen siitä pois. Ja ennen kaikkea hän on suomalainen ihan sen perusolemuksessa. Eikö Toivola saa olla musta homo? Omana itsenään musta homo. Kyllä Arman on tuonut juurensa esiin ja julkisuuteen. Ja perheensäkin. Se on katsojan silmässä milloin ihminen on "omana itsenään" ja minkälaisen osan itsestään saa tuoda esiin. Ja varsinkin mikä osa siitä itsestä määrittele henkilön muiden silmissä. Toivolalla muut määrittelevät hänet ihonvärin mukaan. Minä suomalaiseksi muiden suomalaisten sekaan.

Jani Toivola on suomalainen ja on saanut suomalaisen koulutuksen ja homoudestaan ja ihonväristään huolimatta on  noussut varsin "vihreälle" oksalle ja olisi ollut mahdollisuudet ministeriksi ja vaikka korkeammallekin . Ikävä kyllä määrittelen hänet tekojensa mukaan, eli vihreäksi, jolla meni omat ja veronmaksajien rahat sekaisin.  Ehkä se ei Yleä haittaa.

Vierailija
179/1189 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä alan suomenruotsalaiseksi. Saan heti kartanon ja paljon rahaa, mihin virastoon kävelen :)

Vierailija
180/1189 |
23.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy myöntää, että nautin tästäkin ketjusta löytyvien alemmuudentuntoa huokuvien viestien lukemisesta. Kun kirjoittajan ainoa peruste kokea kaipaamaansa ylemmyyttä on ihonväri, on hänen kohdaltaan peli jo menetetty. :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi neljä