Hesarissa taas pitkä juttu kuinka suomalaiset elokuvat/sarjat ovat liian valkoisia
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000006578901.html
Jani Toivola ohjaa sarjan, jonka pääosissa on pelkkiä värillisiä.
Kommentit (1189)
Vierailija kirjoitti:
Ketju osoittaa, että tarvetta Toivolan projektille on.
Ketju on osoittaa, että hyvää ja uskottavaa draamaa on vaikea käsikirjoittaa ilman lahjoja ja ketunhäntä kainalossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miksi kuvittelette meidän suomalaisten jotenkin armollisesti voivan laskea nyt vaikka somalit tai romanit suomalaisiksi, kun juttu on kyllä niin, etteivät he itse missään nimessä koe ja kuulemma eivät missään nimessä halua olla jotain alempiarvoisia suomalaisia.
Eipä kukaan halua olla alempiarvoinen, vaan tasa-arvoinen. Tuntemani somalit ja romanit pitävät itseään suomalaisina, siinä missä minäkin pidän itseäni suomalaisena.
Ai jaa, pitävätkö oikeasti? Minun tuntemani nimittäin eivät todellakaan pidä ja puhuvat suomalaisista aina kolmannessa persoonassa, kuten esim.saamelaiset.
Vierailija kirjoitti:
Feministeillä on kuitenkin venäläisen mentävä musta aukko suvaitsevaisuudessaan. Odotan mielenkiinnolla päivää, kun näemme suomimediassa venäläistaustaisen hahmon, joka ei ole ilotyttö tai rikollinen.
Niin, vähemmistöille ei kirjoiteta kunnon rooleja, kuten tässä keskustelussa on tuotu esille.
Vierailija kirjoitti:
Feministeillä on kuitenkin venäläisen mentävä musta aukko suvaitsevaisuudessaan. Odotan mielenkiinnolla päivää, kun näemme suomimediassa venäläistaustaisen hahmon, joka ei ole ilotyttö tai rikollinen.
Kuinka feminismi tai suvaitsevaisuus liittyy mielestäsi siihen, että venäläistaistainen hahmo olisi ilotyttö tai rikollinen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, vähemmistöille ei kirjoiteta kunnon rooleja, kuten tässä keskustelussa on tuotu esille.
Näytä se lehtikirjoitus missä peräänkuulutetaan positiivisia venäläisiä roolimalleja televisioon?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meneekö tämä vielä joskus siihen, ettei lahjakkuudella ole väliä, vaan valitaan pelkän ihonvärin mukaan? Se ei olisi reilua ketään kohtaan. Varmasti on paljon lahjakkaita tummia näyttelijöitä, mutta hekin joutuisivat miettimään,että valittiinko hänet todellisen lahjakkuuden vai vain ihossa olevan värin takia.
Ei vaan se menee siihen, ettei lahjakasta näyttelijää jätetä palkkaamatta ihonvärinsä vuoksi koska osa väestöstä ei näe heitä päivittäin ympäristössään.
Tuo on nykytilanne, missä ihmiset valitaan lahjakkuuden ja osaamisen perusteella. Nyt halutaan tilanteeksi muuttaa se, että ihmiset valitaan vain ihonvärin perusteella. Tämä nyt vain on totuus.
Ei ole. Suomessahan painotetaan kovasti, kenet tunnet, oletko tunnettua näyttelijäsukya jne. Ei todellakaan pelkän lahjakkuuden ja osaamisen takia ketään palkata.
Jasper Pääkkönen, Kati Outinen ja Krista Koponen ovat tunnettujen näyttelijäsukujen jäseniä. Niinpä niin...
Pääkkösen isä ja setä ovat näyttelijöitä. Toki poikkeuksiakin on, mutta kyllä oikeanlaisella taustalla on suuri merkitys näyttelijäpiireissä.
Eli ei liity rotuun mitenkään. Tietenkään kaikilla valkoisilla ei ole näyttelijäsukulaisia. Eli piirien ulkopuolelta tulevat ovat kaikki samalla viivalla, rodusta riippumatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ketju on osoittaa, että hyvää ja uskottavaa draamaa on vaikea käsikirjoittaa ilman lahjoja ja ketunhäntä kainalossa.
Hyvähän se on arvostella, kun et ole nähnyt sarjasta thtään jaksoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka feminismi tai suvaitsevaisuus liittyy mielestäsi siihen, että venäläistaistainen hahmo olisi ilotyttö tai rikollinen?
Hehän näitä vähemmistöroolimalleja peräänkuuluttavat unohtaen samalla lahjakkaasti ylivoimaisesti suurimman mm-ryhmän Suomessa. Tosin ei se venäläisiä haittaa, koska heistä aika iso osa haluaa sulautua suomalaiseen kulttuuriin siitä erottautumisen sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miksi kuvittelette meidän suomalaisten jotenkin armollisesti voivan laskea nyt vaikka somalit tai romanit suomalaisiksi, kun juttu on kyllä niin, etteivät he itse missään nimessä koe ja kuulemma eivät missään nimessä halua olla jotain alempiarvoisia suomalaisia.
Eipä kukaan halua olla alempiarvoinen, vaan tasa-arvoinen. Tuntemani somalit ja romanit pitävät itseään suomalaisina, siinä missä minäkin pidän itseäni suomalaisena.
Hyi helvetti. Somalit eivät voi koskaan olla suomalaisia. Ne ovat somaleita, tulevat aina olemaan.
Höpsistä. Suomalaisia ne on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvostelinkin aikaisempia todella tökeröitä tekeleitä, joiden kässärit ovat olleet lukiotasoisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä haluaisin katsoa sarjaa kantasuomalaisen tavallisen naisen elämästä mieluiten.
Sellaisen, joka ei koko ajan yritä voimaantua pyllybiksuilla, rumilla tatskoilla, nenärenkailla, juopottelulla, irtoseksillä tai muillakaan nykyajan kotkotuksilla. Sellainen, joa käy töissä ja on välillä työttömänä ja miettii kaupassa, että mitä suklaata ostaisi kuin fazerin sininen on muuttunut pahan makuiseksi. Yms.
Sam täällä. Haluan nähdä ihan tavallisia elokuvia tavallisista suomalaisista ihmisistä. Kantasuomalaisista. Sellainen elokuva, jossa ei ryypätä ja kiroilla ja jossa ei ole homoja tai muuta kiintiöainesta.
Sitten näillä taviksilla voisi olla romantiikkaa, kamalia pulmia jne. Mutta tavallisessa mittakaavassa. Ei mitään sekopäistä seksiä tai humalassa hillumista ym.
Voihan sitä tuollaisenkin elokuvan tehdä, mikset käsikirjoita sitä itse? Itse olen juuri käsikirjoittamassa omaan elämääni pohjautuvaa elokuvaa (no tuskin sitä koskaan julkaistaan, mutta mikään ei estä minua kirjoittamasta) ja siinä on tummaihoisia ihmisiä, koska läheiset ystäväni sattuvat olemaan. Siinä on transihmisiä, koska muutamaa ystäväni sattuu olemaan. Siinä on homoja, koska läheiseni sattuvat olemaan. Siinä on alkoholinkäyttöä, koska läheisissäni on alkoholisteja. En ole kirjoittanut näitä hahmoja siksi, että se olisi muodikasta vaan siksi, että he ovat tavallisia ihmisiä elämässäni. Kenenkään "erikoisuudesta" ei tehdä numeroa eikä asiaa juuri edes mainita. Todennäköisesti lukiessasi tätä et ottanut huomioon sitä mahdollisuutta, että itse olisin esimerkiksi tummaihoinen, transtaustainen, alkoholisti tai homo. Osaa noista olen, osaa en.
Niin, ja tuollaisia elokuvia tehdään kuin tuossa edellä toivottiin parissakin viestissä. Suomalaisten toimesta suomalaisista suomalaisille. Mutta sehän tässä sitten se ongelmia on joidenkin mielestä. Että suomalaiset eivät saisi itse tehdä elokuvia eivätkä näytellä niissä.
Miksi nykyään pitää hävetä ja peitellä sitä faktaa, että Suomen kantaväestö on valkoihoista ja valtaosa suomalaisista on valkoihoisia? Miksi se tekee meistä rasisteja, että olemme sattuneet syntymään tähän maahan ja heimomme on valkoihoinen? Kummallista.
Tummaihoisille hahmoille on aina käsikirjoitettu rasismista johtuvia ikäviä kohtauksia, tai naishahmoilla on painostavia miespuolisia sukulaisia, kunniaväkivaltaa jne. Aina sama juttu. Jos katson tv-sarjaa suomalaisesta yhteiskunnasta, en halua katsoa toiseen kulttuuriin kuuluvia perheitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näytä se lehtikirjoitus missä peräänkuulutetaan positiivisia venäläisiä roolimalleja televisioon?
Viittasin tähän keskusteluun, en lehtijuttuihin. Voit itse kirjoittaa tuollausen mielipiteen ja lähettää sen julkaistavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi helvetti. Somalit eivät voi koskaan olla suomalaisia. Ne ovat somaleita, tulevat aina olemaan.
Höpsistä. Suomalaisia ne on.
Paskat. Yäk. Eivät todellakaan ole! Se on biologisesti mahdotonta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hehän näitä vähemmistöroolimalleja peräänkuuluttavat unohtaen samalla lahjakkaasti ylivoimaisesti suurimman mm-ryhmän Suomessa. Tosin ei se venäläisiä haittaa, koska heistä aika iso osa haluaa sulautua suomalaiseen kulttuuriin siitä erottautumisen sijaan.
Onko ilotyttö ja rikollinen mielestäsi venäläisten vähemmistöroolimalli, jonka avulla he haluavat sulautua suomalaiseen kulttuuriin. Oletko vajaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä haluaisin katsoa sarjaa kantasuomalaisen tavallisen naisen elämästä mieluiten.
Sellaisen, joka ei koko ajan yritä voimaantua pyllybiksuilla, rumilla tatskoilla, nenärenkailla, juopottelulla, irtoseksillä tai muillakaan nykyajan kotkotuksilla. Sellainen, joa käy töissä ja on välillä työttömänä ja miettii kaupassa, että mitä suklaata ostaisi kuin fazerin sininen on muuttunut pahan makuiseksi. Yms.
Sam täällä. Haluan nähdä ihan tavallisia elokuvia tavallisista suomalaisista ihmisistä. Kantasuomalaisista. Sellainen elokuva, jossa ei ryypätä ja kiroilla ja jossa ei ole homoja tai muuta kiintiöainesta.
Sitten näillä taviksilla voisi olla romantiikkaa, kamalia pulmia jne. Mutta tavallisessa mittakaavassa. Ei mitään sekopäistä seksiä tai humalassa hillumista ym.
Suomessa tehtiin 50-luvulla useita kuvailemasi kaltaisia elokuvia. Katso niitä.
Ne ovat vanhentuneita. Katson toki niitäkin, mutta kaipaan vastaavia nykyaikaan sijoittuvia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvostelinkin aikaisempia todella tökeröitä tekeleitä, joiden kässärit ovat olleet lukiotasoisia.
Mihinköhän "tekeleisiin" mahdat viitata?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viittasin tähän keskusteluun, en lehtijuttuihin. Voit itse kirjoittaa tuollausen mielipiteen ja lähettää sen julkaistavaksi.
Ei kiinnosta asia niin paljoa, että viitsisin tuhlata aikaani. Mediavaikuttajien selektiivisyys ja tekopyhyys vain pistää väkisinkin silmään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi Toivola ei saisi ohjata sarjaa, jossa esiintyy musta- ja ruskeaihoisia suomalaisia?
Koska ei ole olemassa musta- ja ruskeaihoisia suomalaisia.
Höpö höpö. On olemassa musta- ja ruskeaihoisia suomalaisia. Itsekin tunnen useita.
Voihan sitä tuollaisenkin elokuvan tehdä, mikset käsikirjoita sitä itse? Itse olen juuri käsikirjoittamassa omaan elämääni pohjautuvaa elokuvaa (no tuskin sitä koskaan julkaistaan, mutta mikään ei estä minua kirjoittamasta) ja siinä on tummaihoisia ihmisiä, koska läheiset ystäväni sattuvat olemaan. Siinä on transihmisiä, koska muutamaa ystäväni sattuu olemaan. Siinä on homoja, koska läheiseni sattuvat olemaan. Siinä on alkoholinkäyttöä, koska läheisissäni on alkoholisteja. En ole kirjoittanut näitä hahmoja siksi, että se olisi muodikasta vaan siksi, että he ovat tavallisia ihmisiä elämässäni. Kenenkään "erikoisuudesta" ei tehdä numeroa eikä asiaa juuri edes mainita. Todennäköisesti lukiessasi tätä et ottanut huomioon sitä mahdollisuutta, että itse olisin esimerkiksi tummaihoinen, transtaustainen, alkoholisti tai homo. Osaa noista olen, osaa en.