Hesarissa taas pitkä juttu kuinka suomalaiset elokuvat/sarjat ovat liian valkoisia
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000006578901.html
Jani Toivola ohjaa sarjan, jonka pääosissa on pelkkiä värillisiä.
Kommentit (1189)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutetaan kaikki valkoiset Lappiin ja mennään sinne synnyttämään lisää saamelaisia O.o
Mä rupean Amerikan intiaaniksi! Kuka haluaa väittää itseään kiinalaiseksi?
Saanko saamelaisena vai suomenruotsalaisena paremmat edut? Kummaksi kannattaa ryhtyä?
Saamelaisena voit uhriutua paremmin. Voit antaa haastatteluja siitä, miten sinua alkuperäiskansan jäsenenä sorretaan.
Toisaalta suomenruotsalaiset saavat enemmän rahaa.
Jos ryhdyt suomenruotsalaiseksi, voit mennä sanomaan Nalle Wahlroosille, että se on rasisti jos olettaa, että sinun pitäisi osata ruotsia ollaksesi suomenruotsalainen. Ja sitten vaatia siltä rahallista korvausta kun se on rasistisesti loukannut sinua jos on puhunut sinulle ruotsia!
Hyvä idea! Ryhdytään kaikki suomenruotsalaisiksi ja saamelaisiksi ja aletaan vaatia rahaa ja etuoikeuksia! Joku voi tietysti muuttua somaliksi jos haluaa kokeilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TäälläIkin viljellään: "sUOmaLaiSeT oVat vaLkoISia" huttua, sori nyt vaan, mutta näin ei enää ole ja tuo on ajatus joka on auttamattoman vanhanaikainen. Meitä tummia suomalaisia on paljon ja meidän todellisia tarinoita harvoin näkee missään. Täälläkin ollut paljon tilastoja siitä, kuinka moni pääkaupunkiseutulainen puhuu jotain muuta kieltä kuin suomea äidinkielenään ja sitten vielä erikseen se jo aikuiseen ikään ehtineet "ei valkoiset" suomalaiset joiden äidinkieli on suomi.
En ihmettele että harvaanasutuilla seuduilla ei tummempi ihoisia näy, mutta kaupungeissa kyllä ja kaikki heistä ei ole raiskaaja murhaajia, vaan tavallisia töissäkäyviä suomalaisia veronmaksajia, astetta tummemmalla iholla. Se, että tummempiihoiset saavat itse käsikirjoittaa tarinansa avaa monelle ennakkoluuloiselle ehkä uudenlaisia näkökulmia, jos sellaista on valmis vastaanottamaan, mutta täälläkin ilmenevän jankkauskulttuurin kautta ymmärrän että nämä ennakkoluuloiset haluavat vain pitää kiinni vanhentuvista käsitteistään.
Sinä et ole kantasuomalainen vaan esimerkiksi afrikansuomalinen, libanoninsuomalainen, aasiansuomalainen tms. Tee selkeä ero geeniperimääsi. On todella törkeätä esittää olevansa geneettisesti suomalainen vaikka ei sitä ole. Suomen kansalainen voit ihan rauhassa olla, sitä vastaan minulla ei ole mitään. Kansalaisuus on kuitenkin eri asia kuin geneettisyys. On suomen kansalaisia ja kantasuomalaisia ja naapurissani asuu niin venäläisiä kuin tummaihoisiakin ja joku kosovohommalainen. Saavat olla, mutta eivät saa väittää itseään kantiksiksi.
Enpä genetiikasta ole puhunutkaan vaan Suomen kansalaisuudesta, muuta kansalaisuutta minulla ei ole ja taistelen oikeuksieni puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Meneekö tämä vielä joskus siihen, ettei lahjakkuudella ole väliä, vaan valitaan pelkän ihonvärin mukaan? Se ei olisi reilua ketään kohtaan. Varmasti on paljon lahjakkaita tummia näyttelijöitä, mutta hekin joutuisivat miettimään,että valittiinko hänet todellisen lahjakkuuden vai vain ihossa olevan värin takia.
On todellisuutta jo nyt. Ei ole enää pitkään aikaan ollut kyseessä elokuvataiteesta nauttiminen vaan ne omituiset tekeleet ovat jonkinlaista kömpelöä aivopesua. Mulla vaihtuu kanava heti, kun se tuputus alkaa. Mutta anti mennä vaan. Tarvitaan pohjakosketus, että saadaan korjattua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täälläkin viljellään: "sUOmaLaiSeT oVat vaLkoISia" huttua, sori nyt vaan, mutta näin ei enää ole ja tuo on ajatus joka on auttamattoman vanhanaikainen. Meitä tummia suomalaisia on paljon ja meidän todellisia tarinoita harvoin näkee missään. Täälläkin ollut paljon tilastoja siitä, kuinka moni pääkaupunkiseutulainen puhuu jotain muuta kieltä kuin suomea äidinkielenään ja sitten vielä erikseen se jo aikuiseen ikään ehtineet "ei valkoiset" suomalaiset joiden äidinkieli on suomi.
En ihmettele että harvaanasutuilla seuduilla ei tummempi ihoisia näy, mutta kaupungeissa kyllä ja kaikki heistä ei ole raiskaaja murhaajia, vaan tavallisia töissäkäyviä suomalaisia veronmaksajia, astetta tummemmalla iholla. Se, että tummempiihoiset saavat itse käsikirjoittaa tarinansa avaa monelle ennakkoluuloiselle ehkä uudenlaisia näkökulmia, jos sellaista on valmis vastaanottamaan, mutta täälläkin ilmenevän jankkauskulttuurin kautta ymmärrän että nämä ennakkoluuloiset haluavat vain pitää kiinni vanhentuvista käsitteistään.
Minä ja suurin osa suomalaisista taas pitää heitä yhtä suomalaisena kuin sinua.
Sinä et ole kantasuomalainen vaan esimerkiksi afrikansuomalinen, libanoninsuomalainen, aasiansuomalainen tms. Tee selkeä ero geeniperimääsi. On todella törkeätä esittää olevansa geneettisesti suomalainen vaikka ei sitä ole. Suomen kansalainen voit ihan rauhassa olla, sitä vastaan minulla ei ole mitään. Kansalaisuus on kuitenkin eri asia kuin geneettisyys. On suomen kansalaisia ja kantasuomalaisia ja naapurissani asuu niin venäläisiä kuin tummaihoisiakin ja joku kosovohommalainen. Saavat olla, mutta eivät saa väittää itseään kantiksiksi.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy myöntää, että nautin tästäkin ketjusta löytyvien alemmuudentuntoa huokuvien viestien lukemisesta. Kun kirjoittajan ainoa peruste kokea kaipaamaansa ylemmyyttä on ihonväri, on hänen kohdaltaan peli jo menetetty. :D
Joo, samaa mieltä olin tuosta Toivolasta ja muista haastatelluista kuin sinäkin. En nyt halunnut sanoa ihan noin ilkeästi kuin sinä, että heidän kohdallaan peli on menetetty, kun sillä Janilla on nyt muutenkin niin vaikeaa, työttömänä ja ulosotossa. Mutta onhan se tuo ihonvärillä päteminen ainoana meriittinä vähän säälittävää ...
Hususanomilla on ihan oma omituinen maailmankatsomus. Iltalehdestä kannattaa lukea neekkeririkosuutiset.
Vois tehdä elokuvan ”vanhus ja pesutuvan tapahtumat”.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TäälläIkin viljellään: "sUOmaLaiSeT oVat vaLkoISia" huttua, sori nyt vaan, mutta näin ei enää ole ja tuo on ajatus joka on auttamattoman vanhanaikainen. Meitä tummia suomalaisia on paljon ja meidän todellisia tarinoita harvoin näkee missään. Täälläkin ollut paljon tilastoja siitä, kuinka moni pääkaupunkiseutulainen puhuu jotain muuta kieltä kuin suomea äidinkielenään ja sitten vielä erikseen se jo aikuiseen ikään ehtineet "ei valkoiset" suomalaiset joiden äidinkieli on suomi.
Enpä genetiikasta ole puhunutkaan vaan Suomen kansalaisuudesta, muuta kansalaisuutta minulla ei ole ja taistelen oikeuksieni puolesta.
Minä olen sekä saamelainen että suomenruotsalainen, taistelen oikeuksieni puolesta!
Toivottavasti Toivola ohjaa perinteisen Suomifilmin tukkijätkineen ja heinälatolempimisineen, mutta mustilla näyttelijöillä. Se voisi olla mielenkiintoinen.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se hyvä pohtia, miten vähemmistöjä kuvataan elokuvissa ja sarjoissa. Suurin osa ihmisistä haluaa laadukasta katseltavaa eikä yksinkertaistettuja karikatyyrejä.
Eikös nyt viimeisten kuukausien aikana ole pyritty poistamaan vähemmistöihin liittyvät viittaukset tuotteista, vaikka ne olisivat olleet hyvinkin positiivisessa yhteydessä tuotu esiin. Ehkä on hieman riskiä ottaa mitään vähemmistöjä mukaan tuotantoon, koska ei tiedä kuinka mielipiteet muuttuvat muutaman vuoden sisään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisitko sitten ystävällisesti käyttää termiä Suomen kansalainen, etkä suomalainen silloin kun jankkaat väreistä, suurkiitos!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muutetaan kaikki valkoiset Lappiin ja mennään sinne synnyttämään lisää saamelaisia O.o
Mä rupean Amerikan intiaaniksi! Kuka haluaa väittää itseään kiinalaiseksi?
Saanko saamelaisena vai suomenruotsalaisena paremmat edut? Kummaksi kannattaa ryhtyä?
Saamelaisena voit uhriutua paremmin. Voit antaa haastatteluja siitä, miten sinua alkuperäiskansan jäsenenä sorretaan.
Toisaalta suomenruotsalaiset saavat enemmän rahaa.
Minä alan suomenruotsalaiseksi. Saan heti kartanon ja paljon rahaa, mihin virastoon kävelen :)
Et saa, ja sen voi kyllä tehdä netissäkin. Tarkoittaa sitä, että viralliset paperit lähetetään sinulle tästä eteenpäin ruotsiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meneekö tämä vielä joskus siihen, ettei lahjakkuudella ole väliä, vaan valitaan pelkän ihonvärin mukaan? Se ei olisi reilua ketään kohtaan. Varmasti on paljon lahjakkaita tummia näyttelijöitä, mutta hekin joutuisivat miettimään,että valittiinko hänet todellisen lahjakkuuden vai vain ihossa olevan värin takia.
On todellisuutta jo nyt. Ei ole enää pitkään aikaan ollut kyseessä elokuvataiteesta nauttiminen vaan ne omituiset tekeleet ovat jonkinlaista kömpelöä aivopesua. Mulla vaihtuu kanava heti, kun se tuputus alkaa. Mutta anti mennä vaan. Tarvitaan pohjakosketus, että saadaan korjattua.
Se johtuu ihan siitä ettei ole kunnon käsikirjoittajia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleisön mieltymyksiä seurataan tarkkaan ja tuotannot suunnitellaan niin että ne saavat mahdollisimman suuren yleisön. Siksi se mitä sinä näet tuputuksena on sitä mihin katsojien enemmistöllä on kontaktipintaa ja mitä se pitää normaalina. Ei kaikkea voi tehdä pienen mutta äänekkään valkoista ylivaltaa kannattavan vähemmistön ehdoilla.
Vierailija kirjoitti:
Täytyy myöntää, että nautin tästäkin ketjusta löytyvien alemmuudentuntoa huokuvien viestien lukemisesta. Kun kirjoittajan ainoa peruste kokea kaipaamaansa ylemmyyttä on ihonväri, on hänen kohdaltaan peli jo menetetty. :D
Vai olisiko kysymyksessä ihan tosiasia. Kun katsot valkoista kukkaa puhut valkoisesta kukasta ja kun katsot mustaa kukkaa niin puhut mustasta kukasta. Kumpikaan ei ole ylempänä toistaan vaan toinen on ykinkertaisesti valkoinen ja toinen musta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä muutun pariksi päiväksi somaliksi, että saan mennä mediaan valittamaan sinun rasismistasi :-)
Onneksi Ihmiset saavat katsoa haluamiaan elokuvia ja ohjelmia, vaikka niissä esiintyykin eri värisiä ihmisiä.
2010-luvun muut Suomi-elokuvat saavat Louhimiehen koko tuotannon näyttämään upeilta taideteoksilta.
Eihän täällä nyt kaikkea tarvitse vääntää ihonvärin takia.Tämä on suomi jossa elää valkoisia ihmisiä alkuperäisesti.Menkööt muut värit sinne missä on oman värisiään.
Missä tuossa puhuttiin, että täytyy alleviivata, että ihmisillä on erilainen ihonväri? Ei missään. Monesti vain nämä stereotyyppiset roolit alleviivaavat tätä.