Hesarissa taas pitkä juttu kuinka suomalaiset elokuvat/sarjat ovat liian valkoisia
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000006578901.html
Jani Toivola ohjaa sarjan, jonka pääosissa on pelkkiä värillisiä.
Kommentit (1189)
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun pääkaupunki siirretään Jyväskylään, Jämsään voi perustaa Suomen Hollywoodin!
Taatusti hyvä ja kansallinen hanke. Turisteja tulisi ympäri maailman tutustumaan aitoon suomalaisuuteen ja koko kansan enemmistön haluamien elokuvien tekoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö opettajan esitellä luokassa, että meillä on täällä näitä mustia? Luulin, että se esittely sirkuseläiminä lopetettiin jo.
Ja metrossa huudahdella: "Katsokaa kaikki, täällä on ei-valkoisia!"
Ja minä kun luulin, että erilaisia ei saa osoitella. Ehkä kyltti, jonka nostaa esille aina kun kysymyksessä on ei-kantis?
Näen henkilön, joka ei halua kuulua joukkoon?
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun pääkaupunki siirretään Jyväskylään, Jämsään voi perustaa Suomen Hollywoodin!
Toimi Kankaanniemi ehdotti jo tuota ja teki siitä aloitteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö opettajan esitellä luokassa, että meillä on täällä näitä mustia? Luulin, että se esittely sirkuseläiminä lopetettiin jo.
Ja minä kun luulin, että erilaisia ei saa osoitella. Ehkä kyltti, jonka nostaa esille aina kun kysymyksessä on ei-kantis?
Niinhän se oli ennen, mutta nyt se onkin päinvastoin.
En ole koskaan nähnyt Toivolan ihonväriä, olenko rasisti? Olen nähnyt vain hörhön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taatusti hyvä ja kansallinen hanke. Turisteja tulisi ympäri maailman tutustumaan aitoon suomalaisuuteen ja koko kansan enemmistön haluamien elokuvien tekoon.
Näin se vain on! Sellaisiin joissa olisi oikeita suomalaisia joilla on vaaleat hiukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alkoi naurattamaan tuo Toimin kekseliäs ehdotus niin, että tuli oikein pissaa housuihin. Tirsk!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän se oli ennen, mutta nyt se onkin päinvastoin.
Minuahan ei simputeta :D
Saavat olla tai olla olematta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdotusta puolsi 10 kansanedustajaa joista 9 perussuomalaista ja 1 kokoomuslainen.
Valtiosetämieskin voi olla hassun hauska ja tehdä kekseliäitä ehdotuksia!
Käsitelläänkö tuota pääkaupunkiasiaa siellä hätäkokouksessa?
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ilmeisesti koko Toivolan elämän kantava ajatus, kerjätä aina huomiota jollain "vaikeudella". Mitä kaikkia niitä on jo ollut? Vaikea isäsuhde, homous, kumppanuusvanhemmuus, yh:na olo, uupumus, sairaslomat, työttömyys, ulosotto, nyt rotu. Mitään muuta ei tule esille kun googlaa, vain uhriutumistarinaa toisensa jälkeen.
Kuitenkin elänyt helppoa, yltäkylläistä elämää huipputuloilla ja veronmaksajien rahoilla. Edelleen asuu isossa asunnossa Helsingin eliittialueella.
Mutta kun ei ole kuninkaanlinnaa eikä valkoisia orjia vielä.
Itse oon lapsesta asti ajatellut ihonvärejä ihan vaan ihonväreinä. Erilaisille ihonväreille kun nyt on ihan hyvät perusteet sen takia, että eri osassa maapalloa nyt sattuu olemaan erilaiset olosuhteet. Tummempi iho on tärkeä niillä alueilla, joilla aurinko on kovempi kun taas pohjoisemmilla alueilla tarvitaan ns. kaikki saatavissa oleva D-vitamiini ja vaalea iho imee sitä paremmin. Toki ihmiset on muuttaneet paljon eikä nämä mene ihan yksi yhteen mutta itselle on vähän vaikea hahmottaa sitä latausta joka tähän ihan normaaliin asiaan liittyy. Toki ymmärrän että esim. Yhdysvalloissa on rakenteellista rasismia todella paljon
Kyllä se hyvin hölmöltä tuntuu että vaatimattomia ja ystävällisiä suomalaisia aletaan syyllistää siitä, että emme ole tarpeeksi ruskeita ja huudetaan täällä kuin oltaisiin USAssa, joka on oikeasti rasistinen maa. Suomessa on jokaisen ihonväriin katsomatta hyvä elää, mutta sitähän uhriutujat ei halua myöntää, televisiossakin taannoin joku nuori ruskea tyttö joka oli masinoinut Hlesinkiin sen BLM-mielenilmauksen, vaahtosi että "meitä mustia on aina sorrettu ja pidetty orjina", no ei ole tämän tytön perhettä kukaan pitänyt, oli selvästi korkeintaan puoliksi tummaihoinen, ja eiköhän hänen vanhempansa ole ihan vapaaehtoisesti seksiä harrastaneet ja kumpi sitten onkin tummempi osapuoli, ihan vapaaehtoisesti jopa ehkä tänne asettunut, jos on asettunut, ehkä ei ole koskaan edes kotimaastaan lähtenyt, jos on isä ja tämä vaahtoava teini pitää itseään nyt sorrettuna orjana, Suomessa.
Useimpia ihmisiä kiusaataan joskus ulkonäön vuoksi, varsinkin lapsena. Minua kiusattiin vinoista silmistä ja haukuttiin kiinalaiseksi, vaikka suurella osalla suomalaisia on juuri tämmöiset viirusilmät. On haukuttu myöhemmin myöäs rumaksi, läskiksi jne. Elämä on, aina löytyy törppöjä jotka jostain asiasta keksivät haukkumisen aiheen.
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin palaa usko ihmisiin, kun huomaa, että muutkin tajuavat tämän valkoisiin kohdistuvan rasismin.
Viimeistään BLM aukaisi monen silmät.
Tarkoitus oli ihan toinen, mutta joskus asiat kääntyvät itseään vastaan.
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan nähnyt Toivolan ihonväriä, olenko rasisti? Olen nähnyt vain hörhön.
Voi ei, en minäkään. Luulin, että hän on homo, joten en miesv ihaajaf eministinä ole pitänyt häntä uhkana. Pitääpä kirjoittaa isolla, että hän on valkoisia naisia vihaava MUSTA mies ja laittaa ympyröidä hänen naamansa vaarallisimmat miehet- listalle.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on ilmeisesti koko Toivolan elämän kantava ajatus, kerjätä aina huomiota jollain "vaikeudella". Mitä kaikkia niitä on jo ollut? Vaikea isäsuhde, homous, kumppanuusvanhemmuus, yh:na olo, uupumus, sairaslomat, työttömyys, ulosotto, nyt rotu. Mitään muuta ei tule esille kun googlaa, vain uhriutumistarinaa toisensa jälkeen.
Kuitenkin elänyt helppoa, yltäkylläistä elämää huipputuloilla ja veronmaksajien rahoilla. Edelleen asuu isossa asunnossa Helsingin eliittialueella.
No, sinäpäs sen sanoit, näin itsekin vähän ajattelin.. Samanlainen muistikuva minulla on tuosta ihmisestä.
On kova tarve olla esille syystä tai toisesta. Aiemmat aiheet eivät ole mitenkään häirinneet, mutta tämä rotujuttu on nyt vähän liian paksua, en tykkää ollenkaan, että tekevät siitä tallaisen numeron.
Antakaa meidän vaan olla rauhassa täällä Suomeesa, en halua yhtään tällaista vouhotusta tänne, apua....
Aika paljon pintapuolista keskustelua tämä on aiheuttanut. Huomattavan suuren uhkan teos vaikuttaa aiheuttavan valkoiselle väestölle. Ehkä sitä kautta voi vähän tuntea mustan väestön kokemuksia Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Syke-sarjassa Vodzogbe esittää ensihoitajaa, joka on muslimi. Toista muslimiroolia hän ei enää välttämättä halua tehdä, jotta hän tekisi tilaa niille, jotka edustavat uskontoa oikeasti."
Ahaa, eli näyttelijäntyökin muuntuu tässä samalla sellaiseksi, että oikeastaan ei tarvitse edes näytellä, vaan jos halutaan rooliin vaikka rasistinen kristitty, niin oikeasti siihen rooliin otetaan vain rasistinen kristitty, eikä rasistista kristittyä esittävää näyttelijää joka on onkin oikeasti ateisti ja suvaitsevainen.
Meneeköhän jo vähän liian pitkälle? :D
Tähän voi hyvinkin mennä. Trans-sukupuolista saa esittää vain trans-sukupuolinen.
En ole vielä lukenut juttua, mutta Senna Vodgobehan on valkoinen.
Väärässä olet, ei ole valkoinen.
Kerro nyt ne tarkat kriteerit rotumäärittelyille. Ovatko samat kuin natseilla? Niillähän oli nuo määritelmät siitä, kuinka monta sukupolvea taaksepäin pitää mennä ilman tiettyä rotua että voi tulla määritellyksi toisen rotuiseksi.
Ja miten nämä todetaan? Sukuselvityksillä? Geenitesteillä? Huutoäänestyksellä? Ihmisen oman valinnan mukaan?
Niillä ei ole mitään tekemistä ketjun kanssa. Varsinkaan nätseillä. Jo peruskoulussa puhuttiin, miksi mustan ja valkoisen jälkeläisiä kutsutaan. Yksinkertainen asia. Ei tarvetta tarkemmalle määrittelylle. Miksi tämän Vodgoben pitäisi taustasta puhuttaessa kertoa, että olen esim. 4/6 musta, 1/6 valkoinen ja 1/6 latino? Varsinkaan tämän lehtijutun kaltaisessa kontekstissa.
Et ymmärtänyt juttua etkä kysymystä. Hänhän nimenomaan puhuu itsestään rodun kautta jutussa ja haluaa, että hänet määritellään sen kautta. Kuten jutusta luimme, niin jos et huomioi ihmisen rotua ja keskustele avoimesti siitä, olet rasisti. Eli syyllistyt nyt rasismiin, kun et halua huomioida rotua tai keskustella siitä.
Sinä määrittelit kyseisen henkilön rodun ei-valkoiseksi hänen taustansa perusteella, toinen henkilö valkoiseksi hänen ulkonäkönsä perusteella. Joten koska kiistit tuon toisen henkilön tulkinnan rodusta valkoisena, kysyttiin sinulta määritelmää sille, miksi ja milloin määrittelet henkilön ei-valkoiseksi.
Näillä määrittelyillä on erittäin suuri merkitys antirasistisessa yhteiskunnassa, jossa ihmiset kategorisoidaan ja kiintiöidään kaikessa, mukaanlukien opinnot ja työpaikat, rodun mukaan. USA on tässä edelläkävijä, siellä tätä on tehty jo vuosikymmeniä.
Päinvastoin. Minä en määrittele henkilöä miksikään vaan kåytän määritelmää, jolla henkilö itse viittaa itseensä. Miksi kellään olisi syytä toimia toisin?
Ok. Minä olen japanilainen tämän päivän.
Älä leiki tyhmää. Ovatko vanhempasi japanilaisia? Eivät, joten sinäkään et ole.
Eli se rotu menee sittenkin vanhempien mukaan?
Näinhän olen sanonut koko ajan.
Ok, eli ne natsimääritelmät ovat valintasi, hehän tekivät samoin.
Natseilla ei ole edelleenkään mitäån tekemistä tämän asian kanssa.