Miten jotkut ei ymmärrä kaloreista mitään????
Jos tuotteessa lukee KALORIMÄÄRÄ niin se myös tarkoittaa sitä. Ei niitä keksitä vaan ne ovat todelliset elikkä jos elät päivän juomalla nollakalorin limuja niin yhtäkään kaloria et saa!!!!! Laihtumisen kannalta ei ole mitään merkitystä mitä syöt tai juot vain niiden kalorimäärällä.
Kommentit (52)
Minä en ymmärrä mitään niistä taulukoista enkä kykene laskeskelemaan. Joskus kaveri yritti laihduttaessaan mulle selittää mitä ja miten mutta ei mee jakeluun. En edes ymmärrä mikä se sellanen kalori on..:D noh, eipä ole tarvinnut koskaan laihduttaa eli sikäli ihan sama
en ole ikinä kuullut nolla kalorin limsasta :D vedessäkin on litrassa sen 5!
[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 23:29"]
[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 23:18"]
[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 23:04"]
[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 22:20"]
Laihtumisen kannalta ei ole mitään merkitystä mitä syöt tai juot vain niiden kalorimäärällä.
[/quote]
Ei pidä paikkaansa.
[/quote]
Tietenkin pitää paikkansa.
[/quote]
Tottakai pitää paikkansa. Ne kalorit lihottavat, ei mikään muu. Voin mättää Kotipitsan pitsan päivässä jos en vedä mitään muuta naamaani. Kahden täytteen pitsassa on 1000-1500 kaloria, joka on aika vähän vuorokaudessa.
[/quote] Minä voin syödä sen pizzan ja aamiaisen ja lounaan ja iltapalan ja en liho. Kyse on myös kulutuksesta.
Jos vain kalorimäärä ratkaisee olisi siis painon kannalta yksi lysti vetääkö transrasvaa ja sokeria tai kalaa ja vihanneksia kunhan kalorimäärä on sama. Höpö, höpö. Se miten kroppa joutuu käsittelemään sen ruoan, ja miten se vaikuttaa hormonitasapainoon ja aineenvaihduntaan on vähintään yhtä suuressa roolissa kuin energiamäärä.
Oikea termi on kilokalori eikä kalori.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 23:18"]
[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 23:04"]
Laihtumisen kannalta ei ole mitään merkitystä mitä syöt tai juot vain niiden kalorimäärällä.
[/quote]
Ei pidä paikkaansa.
[/quote]
Tietenkin pitää paikkansa.
[/quote]
Ei pidä paikkaansa. Austraaliassa ja Yhdysvalloissa on pariskuntia/ihmisiä, jotka elävät pelkillä hedelmillä ja nämä tyypit syövät mm. banaaneita laatikoittain päivässä. Ja kaikki jotka ikinä ovat mitään kaloreita laskeneet tajuavat, miten paljon kaloreita yhdessä banaanissa on. Silti nuo ihmiset ovat kuivia kuin oravat. Sillä on iso ero, millä tavalla kroppa pystyy hyödyntämään kalorin ja "kalorin", paljon vaikuttaa myös se, mitä kaikkea syöt sekaisin. Esim. hedelmiä ei kannata syödä hirveästi, jos syöt tavan ruokaa samalla.
[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 02:21"]
[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 00:50"]
[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 00:05"]
Jos tuotteessa lukee KALORIMÄÄRÄ niin se myös tarkoittaa sitä. Ei niitä keksitä vaan ne ovat todelliset elikkä jos elät päivän juomalla nollakalorin limuja niin yhtäkään kaloria et saa!!!!! Laihtumisen kannalta ei ole mitään merkitystä mitä syöt tai juot vain niiden kalorimäärällä.
[/quote]
On todellakin väliä mitä syö. On kysymys suuremmasta kokonaisuudesta kuin vain energiamäärästä. Kaloreilla ja kaloreilla on eroa.
Laihtumiseen ja aineenvaihduntaan liittyy suuresti hormonit. Ja hormoneihin vaikuttaa syömäsi ruoan laatu, tosissaan olevan laihduttajan ei kannata kuormittaa elimistöä suurella hiilarimäärällä, vaan hiilareista kannattaa valita ne joilla on ravintoarvoa, eli enimmäkseen tuoreet kasvikset. Ja rasvoista kannattaa valita ne terveelliset ja niitäkin tarvii laihdutusvaiheessa vain hyvin vähän. Proteiinit on erityisen tärkeitä, ja voin kertoa, että ihmisellä on terve ruokahalu vasta sitten, kun proteiinit uppoaa ilman sen suurempaa tuskaa...
Saatat saada paljon vähemmän kalorita kitukuurilla, mutta laihtua silti hitaammin, kuin ihminen joka syö hyvin ja sellaista, joka pistää elimistön kunnolla porskuttamaan ja laittaa rasvavarastot hyötykäyttöön.
[/quote]
Taidat olla karppaaja?? Itse pitäisin mieluummin hiilarit, rasvat ja proteiinit suunnilleen tavallisissa lukemissa. Kuidut on ehdottomasti helpointa saada leseistä joissa huomattavan suuria lukemia suhteessa tavallisiin ruisleipiin jne. Hiilihydraatteja ja rasvoja tarvitaan enemmän mitä proteiinia. Chilipaprikat ovat tehokkaita aineenvaihdunnan kiihdyttäjiä ja tunnetusti voimakkaita mausteita syötävissä kulttuureissa ollaan hoikempia tästäkin syystä. Minusta tuo pizzadietti toimii varmasti ja ainoastaan lisäisin ruokavalioon leseet ja chilin.
[/quote]
En ole karppaaja, olen paljon tiukemmalla ruokavaliolla. Vältän rasvaa viimeiseen asti, lohta syön maltillisesti ja tilkan öljyjä, ja sen piilorasvan minkä saan ruoan mukana. Leseitä syön joka päivä, nimenomaan kauraleseitä. Pääsin pitsanhimosta, karkin mässytyksestä ja keksinmussutuksesta vetämällä hiilarit äärimmäisen tiukoille. Olen entinen jojo-laihduttaja, lihoin ja laihduin ja sain aineenvaihduntani ja hormonitoimintani aivan sekaisin.
Syön sen verran kuin tunnen tarvitsevani, en laske kaloreita tai punnitse mitään. Hiilareita en syö, koska elimistö alkaa polttaa rasvavarastoja heti, kun hiilarivarastot ovat tyhjät. Pakotan siis elimistön rasvanpolttoon, vaikka en olekaan nälkäinen. Rasvaa en syömällä syö, koska yritän päästä rasvavarastoistani eroon, ja esim. lihassa oleva rasva on eläimen rasvavarastoa! Siis sitä samaa läskiä mitä koetan polttaa.
Nälkä ei ole, koska a) olen ketoosissa b) syön reilusti proteiinia/vähähiilarisia kasviksia c) juon paljon vettä ym.kalorittomia juomia. Jaksan liikkua ja touhuta paljon paremmin kuin ennen.
Yli puolet liikakiloista tiputettu, ja monista vaivoista päästy... Ja kun olen tavoitteessani, otan hyvin varovasti hiilihydraatteja ruokavaliooni.. Totuttelu uuteen ruokavalioon tulee kestämään kauemmin kuin laihdutukseni... ja on varmasti vaikein osuus.
Käytän paljon mausteita, erityisesti tuoretta valkosipulia, suolaa hyvin vähän.
(Olen Dukan-dieetillä. Pierre Dukan ei ole tuulesta temmannut näitä ohjeita, vaan on vuosikymmeniä puurtanut laihdutuslääkärinä ja ravintoterapeuttina. Kukaan tai mikään ei saisi päätäni käännettyä lopettamaan tätä dieettiä, niin mahtava olo tästä tulee, ja laihtuu vielä kaupan päälle.)
[/quote]
Ihmisen aivot ja kroppa tarvitsevat rasvoja, ei mitään järkeä vetää rasvat minimiin ja vältellä viimeiseen asti. Tulet sen huomaamaan ennemmin tai myöhemmin. Minä vedin kans rasvat minimiin, välttelin turhia hiilareita yms. Sairastuin syömishäiriöön.
Ihminen joka paniikinomaisesti välttelee rasvaa, hiilareita tai protskuja (ellei jopa kaikkia) on väistämättä ajautumassa kohti syömishäiriötä. Sillä tuollainen suhde ruokaan ei ole tervettä. Hiilarit, proteiinit ja myös ne RASVAT kuuluvat normaaliin, terveelliseen syömiseen. Myös ne kovat rasvat.
Mie en syö kaloreita vaan ruokaa. ja totta hemmetissä sillä on väliä minkälaista "polttoainetta" koneistoonsa työntää. Ruokani kalorimäärä koostuu luonnollisesta rasvasta, sopivasta määrästä vaihtelevaa proteiiniruokaa, hiilihydraatit kasviksista, marjoista, maitouotteista, joskus hedelmistä. Laihtumisen kannalta ei liene välitä mistä kalorinsa koostaa, mutta laihuus ei ole automaattisesti sama kui terveys. Itte tykkään pitää kroppani kunnossa järkevällä syömisellä.
Mäkin oon jo melkein 50 v pärjännyt ihan hyvin ikinä laskematta kaloreita / tietämättä miten niitä pitäis laskea... sen verran tietysti on järkeäkin ett tajuan salamipizzassa olevan enemmän kaloreita kuin porkkanassa... ja hyvässä kuosissa olen.
Lähinnä säälittää ne jotka ei voi ostaa/syödä mitään tarkastamatta ensin jotain energiamääriä ja lisäaineluetteloita, mä olen tosiaan ihan koko ikäni syönyt sitä mikä maistuu hyvältä, ruoka ei todellakaan ole vain vatsan täyttämistä varten vaan yksi elämän pienistä, tärkeistä nautinnoista.
Sääli on sairautta. Minä en ole itse valinnut tätä kroppaani, joka toimii eri tavalla kuin sinun. Olen lapsesta asti ollut pyöreä ja lihomisherkkä, vaikka vanhempani on ruokkineet minut aivan samalla tavalla kuin vaikka 2 v vahnemman veljeni, joka on aina ollut hoikka ja lihaksikas. Ja mitä herkkuihin tulee niin veljeni syö niitä edelleen enemmän kuin minä, vaan hoikkana on edelleen pysynyt. Vituttaa minuakin kytätä joka kaloria, mutta niin nyt vaan teen että pysyn terveenä ja että ylipainoni pysyisi tässä "lievän" kohdalla. Ja kun muutakin tarvitaan kuin sitä porkkanaa, vaikkei salamipizzoja söisikään.
Ymmärrän ap:n tunteen. Yksi tuttava luulee laihtuvansa "karppaamalla". Vetää kaksin käsin lihoja, rasvaisia juustoja, kermaa ja kaikkea rasvaista proteiinipitoista, mutta välttelee leipää, juureksia ja hedelmiä. Jos joskus ottaakin palan leipää, laittaa siihen niin paljon voita, että ällöttää katsoa. Sitten ihmettelee, kun ei laihdu! Kuvittelee, että hiilarien vähentäminen on joku taikajuttu, jolla paino lähtee ja muuten saakin sitten syödä mitä vain niin paljon kuin tahtoo.
Olen yrittänyt selittää, että ei se nyt ihan noin mene, mutta alkaa höpöttää aina Antti Heikkilästä yms. Käsittääkseni Antti Heikkilä ei edes suosittele tuollaista, vaan korostaa enemmän vihanneksia ja hyviä rasvoja. Tuttava pitää minua jotenkin harhaoppisena, kun syön leipää ihan hyvällä omallatunnolla. Mutta olen meistä se hoikempi kylläkin...
[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 00:50"]
[quote author="Vierailija" time="14.06.2013 klo 00:05"]
[/quote]
On todellakin väliä mitä syö. On kysymys suuremmasta kokonaisuudesta kuin vain energiamäärästä. Kaloreilla ja kaloreilla on eroa.
Laihtumiseen ja aineenvaihduntaan liittyy suuresti hormonit. Ja hormoneihin vaikuttaa syömäsi ruoan laatu, tosissaan olevan laihduttajan ei kannata kuormittaa elimistöä suurella hiilarimäärällä, vaan hiilareista kannattaa valita ne joilla on ravintoarvoa, eli enimmäkseen tuoreet kasvikset. Ja rasvoista kannattaa valita ne terveelliset ja niitäkin tarvii laihdutusvaiheessa vain hyvin vähän. Proteiinit on erityisen tärkeitä, ja voin kertoa, että ihmisellä on terve ruokahalu vasta sitten, kun proteiinit uppoaa ilman sen suurempaa tuskaa...
Saatat saada paljon vähemmän kalorita kitukuurilla, mutta laihtua silti hitaammin, kuin ihminen joka syö hyvin ja sellaista, joka pistää elimistön kunnolla porskuttamaan ja laittaa rasvavarastot hyötykäyttöön.
[/quote]
Taidat olla karppaaja?? Itse pitäisin mieluummin hiilarit, rasvat ja proteiinit suunnilleen tavallisissa lukemissa. Kuidut on ehdottomasti helpointa saada leseistä joissa huomattavan suuria lukemia suhteessa tavallisiin ruisleipiin jne. Hiilihydraatteja ja rasvoja tarvitaan enemmän mitä proteiinia. Chilipaprikat ovat tehokkaita aineenvaihdunnan kiihdyttäjiä ja tunnetusti voimakkaita mausteita syötävissä kulttuureissa ollaan hoikempia tästäkin syystä. Minusta tuo pizzadietti toimii varmasti ja ainoastaan lisäisin ruokavalioon leseet ja chilin.
[/quote]
En ole karppaaja, olen paljon tiukemmalla ruokavaliolla. Vältän rasvaa viimeiseen asti, lohta syön maltillisesti ja tilkan öljyjä, ja sen piilorasvan minkä saan ruoan mukana. Leseitä syön joka päivä, nimenomaan kauraleseitä. Pääsin pitsanhimosta, karkin mässytyksestä ja keksinmussutuksesta vetämällä hiilarit äärimmäisen tiukoille. Olen entinen jojo-laihduttaja, lihoin ja laihduin ja sain aineenvaihduntani ja hormonitoimintani aivan sekaisin.
Syön sen verran kuin tunnen tarvitsevani, en laske kaloreita tai punnitse mitään. Hiilareita en syö, koska elimistö alkaa polttaa rasvavarastoja heti, kun hiilarivarastot ovat tyhjät. Pakotan siis elimistön rasvanpolttoon, vaikka en olekaan nälkäinen. Rasvaa en syömällä syö, koska yritän päästä rasvavarastoistani eroon, ja esim. lihassa oleva rasva on eläimen rasvavarastoa! Siis sitä samaa läskiä mitä koetan polttaa.
Nälkä ei ole, koska a) olen ketoosissa b) syön reilusti proteiinia/vähähiilarisia kasviksia c) juon paljon vettä ym.kalorittomia juomia. Jaksan liikkua ja touhuta paljon paremmin kuin ennen.
Yli puolet liikakiloista tiputettu, ja monista vaivoista päästy... Ja kun olen tavoitteessani, otan hyvin varovasti hiilihydraatteja ruokavaliooni.. Totuttelu uuteen ruokavalioon tulee kestämään kauemmin kuin laihdutukseni... ja on varmasti vaikein osuus.
Käytän paljon mausteita, erityisesti tuoretta valkosipulia, suolaa hyvin vähän.
(Olen Dukan-dieetillä. Pierre Dukan ei ole tuulesta temmannut näitä ohjeita, vaan on vuosikymmeniä puurtanut laihdutuslääkärinä ja ravintoterapeuttina. Kukaan tai mikään ei saisi päätäni käännettyä lopettamaan tätä dieettiä, niin mahtava olo tästä tulee, ja laihtuu vielä kaupan päälle.)