Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaisen naisen asema yhteiskunnassa

Vierailija
13.06.2013 |

Muunmuuassa tätä palstaa lukiessa huomaa ettei suomalainen nainen ole pystynyt lain voimalla hankkimaan tas-arvoisuutta palkkoihin tahi  tasa-arvoon parisuhteessa mutta laki on sen sijaan luonut naisten tilanteen sellaiseksi jossa nainen on tiukan paikan tullen omillaan toisin kuin muissa maissa joissa sekä laki että yleinen toimintamalli suojaa yksin jäävän naisen elämää. 

Suomalaisen naisen tasa-arvo on sama kuin Kelan maksamat tuet. Miehillä ei ole mitään tai hyvin olematon vastuu lapsistaan tai näiden äidistä mutta voi silti vaatia parisuhteessa naista huolehtimaan sekä itsestään että pariskunnan lapsista. Mikään laki ei pakota miestä huolehtimasta lasten hyvinvoinnista kuin todella naurettavan pienten elatusmaksujen kautta ja silloinkin pitää olla eronnut ja naisen pitää tukia saadakseen todistaa asuvansa yksinhuoltajana. Mies ei siltikään välttämättä maksa, maksuja on helppo vältellä. Muissa maissa miehillä on laillinen vastuu myös naimisissa ollessaan huolehtia perheestään. Samoin sukulaiset huolehtivat siitä ettei nainen jää yksin. Mitenkä meillä Suomessa, tasa-arvoisuuden haavemaassa on päässyt näin käymään? Naiset ovat oikeasti parisuhteessa sen varassa että mies sattuu olemaan hyvä tyyppi ja haluaa huolehtia perheestään silloin kun nainen on raskaana tai hoitaa lapsia. Mikään ei miestä siihen pakota. 

Kommentit (65)

Vierailija
1/65 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä kirjoittamassasi on tasa-arvoa?

Mikään laki ei pakota naista huolethtimaan miehestä.

Eikä nainen ole parisuhteessa sen varassa, että mies on hyvä tyyppi. Tasa-arvoa kun ei ole se, että mies huolehtii naisesta vaan se, että naiselle luodaan olosuhteet, joissa hän ei tarvitse miehen huolehtimista.

Vierailija
2/65 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, kotihoidontukikausi on monelle köyhyysloukku. SIinä vaiheessa moni tippuu kokonaan työmarkkinoiden ulkopuolelle. Kaikkein vaarallisin yhdistelmä on kesken olevat opinnot, 10 vuoden kotiputki ja asuinaikka jossain taantuvassa maakuntakaupungissa. Jos ei ole ammattitaito ja kokemus täysin ajallaan, niin kilpailu vähistä työpaikoista on tosi kova ja tuossa on tullut antaneeksi niin paljon etumatkaa muille, että on kyllä tosi vaikea ponnistaa työelämään ilman uudelleenkoulutusta ja/tai muuttoa..

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/65 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka käskee olemaan 10 vuotta kotona? Suomeen on luotu hyvä ja kattava lasten päivähoitojärjestelmä, joka mahdollistaa naiselle työssäkännin ja oman toimeentulon turvaamisen - myös sen eläkkeen kertymisen.

Kotiäidin on huomioitava tämä riski, ja turvattava vanhuutensa esim. vapaaehtoisin sairaus- ja eläkemaksuin. Kotiäitien ei tulisi missään nimessä käyttää yhteiskunnan tarjoamia palveluja, jos eivät halua maksaa veroja. Piste.

Vierailija
4/65 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei tietenkään kukaan käske. Mutta osa ihmisistä aidosti kokee sen hyvänä ratkaisuna eivätkä näe nenäänsä pidemmälle eivätkä ymmärrä sen syrjäyttävää vaikutusta. Osa yhteiskunnasta kuitenkin pitää kotihoidontukijaksoja perheelle hyvänä ratkaisuna. Ja voi se lapsille ollakin lyhyellä tähtäimellä, koko perheen kannalta on usein hyödyllistä ettei äiti syrjäydy työelämästä.

Vierailija
5/65 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa tunnetusti on naisten asema kohtuuttoman heikko ja tutkimusten mukaan erityisesti suomalaiset äidit ovat huonossa asemassa.

Kannattaa muuttaa muualla, joissa miehet ovat hieman fiksumpia. Kannattaa aloittaa vaikka Afrikan tai Lähi-Idän maista.

Vierailija
6/65 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaaha. Nainenhan on typistetty avuttoman lapsen asemaan, joka ei tee itse omia itsenäisiä valintoja ja arvioita omassa elämässään. Koska näyttää pahasti siltä, että emme voi kaikkea saada, joudumme tekemään selkeitä arvovalintoja ja nainehan joutuu tekemään erinlaisia valintoja kuin mies, JOS halua toteuttaa erityisominaisuutta, äitiyttä.

Vierailija
7/65 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitiys on valtion tukema oikeus, isyys saadaan äidin armosta.

Vierailija
8/65 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulumaailma suosii naisia. Oma vika jos ei käytä sitä etua hyväkseen, vaan tyytyy sinappikoneeksi.

Vierailija
9/65 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häh? Meillä kyllä jaettiin vanhempainvapaita ihan kunnolla tyyliin 2/3 + 1/3. Mies ei missään vaiheessa elättänyt minua. Meillä palkat melkein samat ja hyvät sellaiset. Verottaja kompensoi tosi mukavasti sellaista vuotta missä osan työssä ja osan perhevapaalla. On kiva saada 4,5 t€ kuukausipalkka (edes yksi) 5% verolla :-) Siitä ilosta jaksaa teitä huonompia veronmaksajia taas sponssata jatkossa...

Ei tasa-arvoa anneta, se otetaan.

Vierailija
10/65 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap puhuu asiaa.

On todella surullista lukea/kuulla naisten kertovan kuinka he säästävät rahaa töissä ollessaan, että pystyvät sitten äitiysloman/hoitovapaan aikana maksamaan osuutensa perheen menoista. Näissä perheissä usein lasten menot lasketaan naisten omiksi menoiksi ja nainen maksaa ne sitten yksin.

Vaikka itse en tuommoisia järjestelyitä ole joutunut tekemään, ymmärrän että se on vaikeaa niille naisille jotka tässä tilanteessa ovat. Yhteiskunnan antama viesti joka tapauksessa on, että jokainen elää omana yksikkönään. Jos perhettä kohdeltaisiin yksikkönä, esim. verotuksessa, olisi näidenkin ihmisten helpompi mieltää perhe yksiköksi, eikä vain pelkästään sinunrahat-minunrahat-organisaatioksi.

Aivan liian monessa perheessä äiti elää lasten kanssa köyhyysrajalla samalla kun perheen miehelle on rahaa käytettäväksi omiin tarpeisiin mielin määrin.

Vierailija
11/65 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 12:15"]

Ap puhuu asiaa.

On todella surullista lukea/kuulla naisten kertovan kuinka he säästävät rahaa töissä ollessaan, että pystyvät sitten äitiysloman/hoitovapaan aikana maksamaan osuutensa perheen menoista. Näissä perheissä usein lasten menot lasketaan naisten omiksi menoiksi ja nainen maksaa ne sitten yksin.

Vaikka itse en tuommoisia järjestelyitä ole joutunut tekemään, ymmärrän että se on vaikeaa niille naisille jotka tässä tilanteessa ovat. Yhteiskunnan antama viesti joka tapauksessa on, että jokainen elää omana yksikkönään. Jos perhettä kohdeltaisiin yksikkönä, esim. verotuksessa, olisi näidenkin ihmisten helpompi mieltää perhe yksiköksi, eikä vain pelkästään sinunrahat-minunrahat-organisaatioksi.

Aivan liian monessa perheessä äiti elää lasten kanssa köyhyysrajalla samalla kun perheen miehelle on rahaa käytettäväksi omiin tarpeisiin mielin määrin.

[/quote]

Aika monta perhettä olen nähnyt ja tavannut, mutta en yhtäkään jossa oltaisiin lähelläkään kuvailemaasi tilannetta.

Vierailija
12/65 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä ihmeestä te puhutte? Eiköhän jokainen nainen tee omat valintansa ja Suomalainen yhteiskunta tarjoaa maailman mittakaavassa kyllä melkoisen hyvät vaihtoehdot näiden valintojen tekemiseen.

Minä esimerkiksi olen mieheni kanssa täysin tasa-arvoisessa asemassa. Molemmat olemme saaneet ilmaisen yliopistokoulutuksen, molemmat käymme töissä ja tienaamme saman verran, molemmat omistamme puolet yhteisestä asunnostamme ja molemmat käytämme vapaa-aikamme mielekkäiden harrastusten parissa. En todellakaan näe miksi minä naisena olisin lähtökohtaisesti heikommassa asemassa. Itse asiassa olen etuoikeutettu mieheeni nähden, sillä synnyin varakkaampaan perheeseen ja olen jo oman asuntolainani maksanut perintörahoillani...

Vierailija
13/65 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskiverron pohjoismaisen naisen elämä on kullatuilla kaduilla kävelyä ja ruusunterälehdillä tanssimista verrattuna keskiverron miehen elämään. Eri asia sitten, osaako keskiverto pohjoismainen nainen hyödyntää etujaan.

Toinen ongelma on asenne, jonka mukaan on oikeus saada kaikki: rikas mies, komea ura, paljon lapsia, upea talo, runsaasti uusia kokemuksia ulkomaan matkojen muodossa ja eksoottisten miesten kanssa hauskanpitoa ja vaikka mitä. Toki on oikeus hankkia kaikki, jos vain rahkeet riittävät, mutta käytännössä on tehtävä valintoja, ja sitten kannettava noiden valintojen seuraukset (kuin mies, vaikka nainen olisikin).

Vierailija
14/65 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 12:30"]

Mistä ihmeestä te puhutte? Eiköhän jokainen nainen tee omat valintansa ja Suomalainen yhteiskunta tarjoaa maailman mittakaavassa kyllä melkoisen hyvät vaihtoehdot näiden valintojen tekemiseen.

Minä esimerkiksi olen mieheni kanssa täysin tasa-arvoisessa asemassa. Molemmat olemme saaneet ilmaisen yliopistokoulutuksen, molemmat käymme töissä ja tienaamme saman verran, molemmat omistamme puolet yhteisestä asunnostamme ja molemmat käytämme vapaa-aikamme mielekkäiden harrastusten parissa. En todellakaan näe miksi minä naisena olisin lähtökohtaisesti heikommassa asemassa. Itse asiassa olen etuoikeutettu mieheeni nähden, sillä synnyin varakkaampaan perheeseen ja olen jo oman asuntolainani maksanut perintörahoillani...

[/quote]

Miten sukupuolten tasa-arvoon liittyy sinun perintösi?

Suomalainen yhteiskunta on näennäistasa-arvoinen eli tarjoaa mahdollisuuksia, joita ei oikeastaan edes ole. Katso joskus huviksesi vaikka urheilusivuja: monessako kuvassa on nainen? Jos urheilu olisi tasa-arvoista, olisi 50% kuvien henkilöistä naisia, 50 % miehiä. Mistä ihmeen syystä niin ei ole, jos kerran käytämme hyväksemme mahdollisuuksien tasa-arvoa.

Vierailija
15/65 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 12:35"]

[/quote]

Suomalainen yhteiskunta on näennäistasa-arvoinen eli tarjoaa mahdollisuuksia, joita ei oikeastaan edes ole. Katso joskus huviksesi vaikka urheilusivuja: monessako kuvassa on nainen? Jos urheilu olisi tasa-arvoista, olisi 50% kuvien henkilöistä naisia, 50 % miehiä. Mistä ihmeen syystä niin ei ole, jos kerran käytämme hyväksemme mahdollisuuksien tasa-arvoa.

[/quote]

Miksi viikonlopun iltapäivälehtien kansissa on aina nainen? Näkyvämpi paikka se on kuin pikkukuva hikiseltä painimolskilta.

Vierailija
16/65 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

Sukupuolten tasa-arvo liittyy perintööni siten, että olen Suomen lainsäädännön mukaan naisena oikeutettu isäni perintöön. Tämä ei todellakaan ole itsestäänselvyys lukemattomissa maailman maissa, joissa oikeasti on tasa-arvossa vielä paljon kehitettävää.

Ja mitä urheilusivuihin ulee, niin katsopa joku kerta vaikkapa iltalehtien kauneus- ja terveyssivuja. Monessako kuvassa on mies?

Vierailija
17/65 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Katso huviksesi vaikka mallikatalogeja? Monessako kuvassa on mies? Tai naisten Muscle & Fitness -lehteä? Kuinka monessa kuvassa on mies? Toisin sanoen kyse on siitä, mikä ihmisiä kiinnostaa, koska urheilulla, lehtien myynnillä tai uusien vaatteiden suunnittelulla tehdään bisnestä. Toinen juttu on toki kohderyhmä: naiset ovat vaatebisneksen kannalta paljon suurempi kohderyhmä kuin miehet, joten mainonta ja uutisointi suunnataan heille.

Vierailija
18/65 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen sukuni naisten historiaan tutustuttuani ollut nöyrän kiitollinen omasta asemastani. Paljon olisi vielä parantamisen varaa, mutta jo sadassa vuodessa ollaan menty valtava harppaus parempaan suuntaan.

Vierailija
19/65 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasa-arvo ja oikeus ei toteudu ennenkuin nainen äänestää naista aina. Naisen euro on 80 senttiä ja kaikki päättävissä asemissa sekä yritysten johdot pelkästään miehiä. Saisimme ihan eri tason rangaistukset raiskauksiinkin ja väkivaltarikoksiin kun niistä nyt ovat päättäneet miehet ja sen takia on olemattomat rangaistukset.  

Vierailija
20/65 |
13.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote] Ja huippumallien kuvista 50% miehiä, sekä Mister-kisoja seurattaisiin silmä kovana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi seitsemän