Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Muita, jotka ovat boikotoineet koko kesän kotimaisia mansikoita? Nyt kun saa vielä tuoretta marjaa metsästä, niin boikotti jatkuu

Vierailija
22.07.2020 |

Mulla meni totaalisesti maku tilallisten avauksiin keväällä, joten päätin, että boikotoin mansikoita koko kesän. En myöskään ole ostanut ulkolaisia mansikoita.

Kommentit (77)

Vierailija
41/77 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No huhhuh, kylläpä maailma nyt pelastuu.

U go girl!

Vierailija
42/77 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No huhhuh, kylläpä maailma nyt pelastuu.

U go girl!

Jep, jos yrittää tehdä edes jotain pikkasen paremman maailman eteen, niin heti se on p*skaa ja kaikkea muuta. 🙄

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/77 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pisti miettimään koko suomalaisen ruuan käsitettä uudelleen. Maksamme siitä kaksin- tai kolminkertaista hintaa. Parempaa se ei ole, se on vain markkinointia. Joka maa väittää omaa ruokaansa maailman parhaaksi ja puhtaimmaksi. Nyt tiedämme myös, että suomalaisia ei huolita töihin joten se ei vaikuta myöskään työllistymiseen. Miksi siis maksaisin törkeää ylihintaa, että joku laiska tilanomistaja rikastuu entisestään?

Vierailija
44/77 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ostin mansikkaa ihan niin kuin ennenkin. Sen lisäksi käyn metsässä poimimassa mustikat, puolukat, jopa karpalot. Hillasta en niin välitä. Tommoset boikotit on minunkin mielestä ihan typeriä. Ainahan te voitte itse perustaa marjatilan ja ottaa sinne vain suomalaisia työntekijöitä, onnea vaan matkaan.

Vierailija
45/77 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ostin mansikkaa ihan niin kuin ennenkin. Sen lisäksi käyn metsässä poimimassa mustikat, puolukat, jopa karpalot. Hillasta en niin välitä. Tommoset boikotit on minunkin mielestä ihan typeriä. Ainahan te voitte itse perustaa marjatilan ja ottaa sinne vain suomalaisia työntekijöitä, onnea vaan matkaan.

Mikä niissä on niin typerää? Miksi en saa kuluttajana valita, mitä ostan ja mitä en? Miksi on typerää tehdä omien arvojen mukaisia kulutusvalintoja ja näin ehkä toivoa, että asiat muuttuisivat? Miksi ei voi edes yrittää tehdä jotain pientä sen eteen, että korona ei leviäisi ja työntekijöiden olot voisivat parantua? Minä maksaisin mielelläni enemmän, jos työolot ja kotimaisuusaste työntekijöissä nousisi.

Vierailija
46/77 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on pieni mansikkatila melko lähellä. Siellä on lähinnä omaa perhettä töissä ja pari-kolme kesätyöntekijää täältä kylältä (pikkusiskoni oli siellä muutama vuosi sitten kesätöissä). Marjat ovat aina todella hyviä ja tuoreita. Tänä kesänä ostin 2 viiden kilon laatikkoa ja vain yksi huono marja löytyi.

5kg laatikko maksaa 45€, mutta laadusta maksan mielelläni.

Vierailija
47/77 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En uskalla ostaa

Vierailija
48/77 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osta mansikkaa, ostan mustikoita ja puolukoita enemmän. Autottomana helsinkiläisenä en lähde metsään.

Vierailija
49/77 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pisti miettimään koko suomalaisen ruuan käsitettä uudelleen. Maksamme siitä kaksin- tai kolminkertaista hintaa. Parempaa se ei ole, se on vain markkinointia. Joka maa väittää omaa ruokaansa maailman parhaaksi ja puhtaimmaksi. Nyt tiedämme myös, että suomalaisia ei huolita töihin joten se ei vaikuta myöskään työllistymiseen. Miksi siis maksaisin törkeää ylihintaa, että joku laiska tilanomistaja rikastuu entisestään?

Ei voi sanoa, että suomalaisia ei huolita maatilojen töihin. Kyllä maataloudessa työllistyy suomalaisiakin, suoraan ja välillisesti. Itse olen ollut 15 vuotta maataloustyössä ja olen edelleen, samoin mieheni ja puoli miehen lähisukua. Ja ei tilanomistaja rikastu, kyllä meillä työntekijöillä on parempi tuntipalkka, enemmän vapaata ja lomiakin enemmän kuin tilallisilla.

Vierailija
50/77 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli kyllä mieltä ylentävää lukea, kun suomalaiset viljelijät haukkuvat kilpaa oman maan työntekijöitä. En ihmettele enää, miksi olen joutunut olemaan työttömänä vaikka mikä tahansa työ olisi kelvannut.

Suomalaiset isännät ovat sitä mieltä että yksi ukrainalainen tekee työtä kahden suomalaisen edestä. Ihan lehtien palstoilla kuuluttivat tätä. Mitä jos palkataan Ukrainasta myös isännät? Sato tuplaantuu ja ylihintainen, huono suomalainen ruoka saadaan halvemmaksi ja paremmaksi.

No onhan niillä pointtiakin siinä, että aiempia työntekijöitä ei tarvitse kouluttaa ja siksi suoriutuvat vikkelämmin työstä. Niillä on oikeasti sekin kannustin, että siellä sillä rahalla eletään pitkään ja siksi ovat motivoitunempia.

Toivon toki isänniltä kärsivällisyyttä suomalaisen kouluttamiseen ja parempia oloja työllisille. Se vaan tulisi näkymään taas mansikan hinnassa, ja harva suostuisi maksamaan.

Kuule, mansikan poimimiseen ei tarvitse ketään "kouluttaa". Tuo viljelijöiden puhe ei kerro mistään muusta kuin syvästä halveksunnasta oman maan työntekijöitä kohtaan. Mikä oli aivan raivostuttavaa tilanteessa, missä kansa yrittää yhdessä vastustaa virusta ja talouskriisiä. Lomautetut hakivat töihin tiloille auttaakseen omalta osaltaan. Ja mitä tekevät nämä isännät? Haukkuvat ja syyttelevät motivaation puutteesta!

Vaikka työ on liukuhihnatyötä johon annetaan vain nopea perehdytys, niin vuosien kokemuksen omaavan poimijan tulos on moninkertainen noviisiin verrattuna. Fakta.

En ihan ymmärrä miten mansikoiden ostosi tai ostamattomuutesi parantaa talouskriisiä millään tavalla, et sä aiemminkaan niistä poimijoiden oloista piitannut, kunhan sait halvalla.

Ei ole mikään fakta. Marjan kerääminen ei ole vaikeaa. Siinä ei kehity, se on mitä on.

Ja ei, ostamiseni ei tosiaan vaikuta. Tiedätkö miksi? Koska olen ollut niin paljon työttömänä, kun en koulutettuna suomalaisena kelvannut näille työnantajille vaikka olisin tehnyt mitä tahansa työtä. Joten minulla ei ollut 10 vuoteen varaa ostaa edes yhtä mansikkarasiaa. Ei kertaakaan. Nyt nuo työnantajat haukkuvat suomalaisia laiskoiksi ja ylistävät ulkomaalaisia. Toivon täydestä sydämestäni, että seuraava sato mätänee peltoon.

Vierailija
51/77 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En uskalla ostaa

Voi lutuna sentään nyt on jo yritystä.

Vierailija
52/77 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva, että haluatte tukea tämmöistä toimintaa ja haukkua ne, jotka yrittää kulutusvalinnoilla edes jotenkin vaikuttaa asioihin. Aplodit teille, olette sankareita jes! Miten noloja me boikotoijat ollaankaan!

"Suuresta osasta löytyy Terosen mukaan epäkohtia. Ne liittyvät esimerkiksi työhön perehdyttämiseen, palkkaukseen ja kirjanpitoon.

”Työterveyshuollon sopimukset ovat kausityössä aika usein tekemättä. Aika paljon on välinpitämättömyyttä ja ajatellaan, ettei lakia tarvitse noudattaa, kun ne ovat tuossa muutaman kuukauden”, kuvaa Teronen.

MAJOITUSOLOJA viranomaisten on haastavampi valvoa. Asumisterveys kun kuuluu kuntien terveyssuojeluviranomaisille.

”Jos asumisolot eivät ole ihmiselle kelpaavat, vinkkaamme kyllä kuntien viranomaisille asiasta”, Teronen sanoo.

Etelä-Suomen avin työsuojelujohtaja Eerik Tarnaala sanoo valvonnan koskevan lähinnä työolosuhteita.

”Tauottaminen, sosiaaliset tilat ja vessat – ne tulevat suoraan työturvallisuuslaista ja kuuluvat meidän toimivaltaan. Majoitus ei suoraan siihen kuulu”, sanoo Tarnaala.

EPÄKOHDAT ovat Tarnaalankin mukaan tunnettuja. Hän korostaa, että jos työnantaja ei tarjoa majoitusta, jonka on luvannut, sovittua majoitusta pitää vaatia. Näin olivat HS:n haastattelemat työntekijät tehneetkin ja saaneet paremman majoituksen.

”Suurelta osin työntekijät ovat kuitenkin ulkomaisia, eivätkä he välttämättä ole halukkaita reklamoimaan.”

Aveissa kannetaan Tarnaalan mukaan huolta ulkomaisesta kausityövoimasta.

”On paljon työnantajia, jotka hoitavat velvollisuutensa niin kuin pitää. Korostunut riski hyväksikäytölle on kuitenkin olemassa.”

https://www.hs.fi/kotimaa/art-2000006555199.html

Vierailija
53/77 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei voi sanoa, että suomalaisia ei huolita maatilojen töihin. Kyllä maataloudessa työllistyy suomalaisiakin, suoraan ja välillisesti. Itse olen ollut 15 vuotta maataloustyössä ja olen edelleen, samoin mieheni ja puoli miehen lähisukua. Ja ei tilanomistaja rikastu, kyllä meillä työntekijöillä on parempi tuntipalkka, enemmän vapaata ja lomiakin enemmän kuin tilallisilla.

Mielenkiintoinen väite. Tilallinen siis maksaa teille enemmän kuin itse tienaa. Eli toimii tappiollisena hyväntekeväisyyslaitoksena. Kuule, ei ihan mene läpi.

Vierailija
54/77 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole ostanut yhtäkään mansikkalitraa. Kasvatan amppelissa parvekkeella, tosin sato ei ole kummoinen :D

Syynä on paitsi mansikkaisäntien ilkeät puheet suomalaisista työntekijöistä, myös epähygieeniset olot tiloilla. Siellä asutaan jossakin likaisessa navetassa, vessa-asioilla käydään pellon reunalla ja siitä pesemättömin käsin poimimaan. En kertakaikkiaan pysty syömään tuollaisia tuotteita.

Kirsikoita olen ostanut, en tiedä mistä ne ovat ja kuka poimii. Pesen ne huolella kun ne kestävät kovempaa käsittelyä kuin mansikat.

Vierailija
55/77 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole todellakaan boikotoinut, vaan nauttinut ihan täysillä ihanista mansikoista. Olemme syöneet niitä kilotolkulla ja pakastaneetkin vaikka kuinka paljon!

Hyvät sulle, itse keräsin juuri tänään metsästä ja suolta pakkaseen paljon marjaa. Huomenna taas uusiksi! Ei tartte ostaa, kun voi kerätä itse paljon terveellisempiä ja puhtaampia marjoja lähimetsästä.

Hyvät sulle, meillä isäni on kerännyt molempien perheiden pakastimiin joka vuosi ja niin myös tänä vuonna. Mansikat ovat kuitenkin aina mansikoita, lempimarjojani, niitä ei voita mikään muu marja.

En kuitenkaan ala liiottelemaan marjojen pakastamisen kanssa, sillä ei meillä syödä niitä edes kerran viikossa ja muutama vuosi sitten poimituista puolukoistakin vein useita pusseja naapurin mummelille. Lakkoja syömme vain muutaman rasiallisen talvessa, mustikoita menee, metsävadelmia jonkun verran. Viinimarjapuskia löytyy omasta ja vanhempien pihasta liikaakin ja meillä taitaa olla vielä pussillinen tai pari pakastimessa viime vuodelta + äitini pullottamia mehuja myös on juomatta.

Ja enpä nyt tiedä metsämarjojen puhtaudesta, tuppaa sielläkin luonto ja sen eläimet tuomaan omat mausteensa mukaan.

Vierailija
56/77 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä niissä on niin typerää? Miksi en saa kuluttajana valita, mitä ostan ja mitä en? Miksi on typerää tehdä omien arvojen mukaisia kulutusvalintoja ja näin ehkä toivoa, että asiat muuttuisivat? Miksi ei voi edes yrittää tehdä jotain pientä sen eteen, että korona ei leviäisi ja työntekijöiden olot voisivat parantua? Minä maksaisin mielelläni enemmän, jos työolot ja kotimaisuusaste työntekijöissä nousisi.

Koska tommosella boikotilla ei ole yhtään mitään vaikutusta. Joku muu ne mansikat ostaa kuitenkin. Voit sä olla ostamatta, ei siinä mitään, jos sulle tulee siitä jotenkin ylväs ja voimaantunut olo.

Vierailija
57/77 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoinen väite. Tilallinen siis maksaa teille enemmän kuin itse tienaa. Eli toimii tappiollisena hyväntekeväisyyslaitoksena. Kuule, ei ihan mene läpi.

Näin se nyt vaan on. Eikä mulle tilallinen maksa, vaan kunta. Kunnalle maksaa Mela, jolle maksaa tilallinen ja yhteiskunta. Reilu 30 000e per vuosi.

Vierailija
58/77 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin saakeli! Kyllä pitää poimijoille maksaa kakskymppiä tunnissa mut marjat pitää saada halvalla! En kyllä maksa puoltatoista euroa litra, hirveetä kiskontaa! Mitä ne tuottajat oikein kuvittelee, asiakkaidenko muka täytyy maksaa työntekijöiden palkat!

Minä maksaisin ihan mielelläni vähän enemmän mansikoista, jos tietäisin, että työolot on hyvät ja on suosittu suomalaisia työntekijöitä.

Maksamme jo, paljonkin enemmän. Ja se raha menee ulkomaalaisia palkkaavan viljelijän taskuun. Maksamme sitä suomalaisuuslisää, joka tulee siitä että mansikka kasvaa suomalaisen isännän pellossa.

Vierailija
59/77 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koska tommosella boikotilla ei ole yhtään mitään vaikutusta. Joku muu ne mansikat ostaa kuitenkin. Voit sä olla ostamatta, ei siinä mitään, jos sulle tulee siitä jotenkin ylväs ja voimaantunut olo.

Tää onkin hieno asenne elämään. Koska joku muu kuitenkin p*skoo uima-altaaseen, minäkin voin. 🙄

Vierailija
60/77 |
22.07.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näin se nyt vaan on. Eikä mulle tilallinen maksa, vaan kunta. Kunnalle maksaa Mela, jolle maksaa tilallinen ja yhteiskunta. Reilu 30 000e per vuosi.

No sitten sinunkin palkkasi voidaan laskea tilallisen palkaksi. Se on yhteiskunnan maksama työsuhde-etu hänelle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi viisi