Kesäjuhlien järjestäjät. Toivomus vieraalta.
Minä autan juhlien järkkäämisessä mielelläni, mutta kohtuus kaikessa. Olen viimeiset pari kesää ollut remmissä viikkotolkulla ennen juhlia, itse juhlissa essu juhlamekon päällä ja odottanut, pääsisikö itse vaikka välillä syömään töiden lomassa.
Ymmärrän, että tulee halvemmaksi, kun ei palkkaa apuvoimia ja ruoat tehdään itse, mutta mielestäni menee kohtuuttomaksi, että vietän monta päivää leipoen, kuskaten tavaraa ja vielä itse juhlassakin roudaan tavaraa.
Tämän lisäksi maksan lahjan, matkat, majoituksen yms. Ei tunnu enää reilulta. Nytkin olen koko illan hoitanut kaverin hääjuhlien järjestelyjä. Jos haluatte piian, maksakaa minulle myös palkkaa.
Kommentit (62)
Ihmiset jotka tunkevat väkisin "auttamaan", pilaavat kyllä juhlat kuin juhlat.
Mieheni on Keski-Suomesta ja siellä on aikalailla tapana ainakin tämä suvun kesken järjestää juhlia ilman ulkopuolista henkilökuntaa. Pari sukulaisnaista (aina ne samat) on jollain nimellisellä korvauksella nakitettu keittiöhommiin, jossain vaiheessa muita naisia alkaa vähän hävettää ja silloin löytyy vähä yhteisvastuullisuutta ja kannetaan yhdessä vaikka astioita keittiöön, pannaan tiskikonetta pyörimään.
Näissä tilanteissa ja nyt tässä ketjussakin huomaa että nää ovat naisia kaikki joita nakitetaan ja jotka ottavat ihmeellisiä velvollisuuksia kantakseen, huomaatteko? Kuvitellaas sellainen tilanne että apet ja vävyt ja miespuoliset serkut vääntää hulluna niska limassa pitkää päivää tiskivuorossa ja naiset istuu pöljänä pöydissä ja nauttii mukavista juhlista. Kuulostaako ollenkaan järkevältä järjestelyltä?
[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 22:52"]
Mieheni on Keski-Suomesta ja siellä on aikalailla tapana ainakin tämä suvun kesken järjestää juhlia ilman ulkopuolista henkilökuntaa. Pari sukulaisnaista (aina ne samat) on jollain nimellisellä korvauksella nakitettu keittiöhommiin, jossain vaiheessa muita naisia alkaa vähän hävettää ja silloin löytyy vähä yhteisvastuullisuutta ja kannetaan yhdessä vaikka astioita keittiöön, pannaan tiskikonetta pyörimään.
Näissä tilanteissa ja nyt tässä ketjussakin huomaa että nää ovat naisia kaikki joita nakitetaan ja jotka ottavat ihmeellisiä velvollisuuksia kantakseen, huomaatteko? Kuvitellaas sellainen tilanne että apet ja vävyt ja miespuoliset serkut vääntää hulluna niska limassa pitkää päivää tiskivuorossa ja naiset istuu pöljänä pöydissä ja nauttii mukavista juhlista. Kuulostaako ollenkaan järkevältä järjestelyltä?
[/quote]
Nyt kun mainitsit, niin tämähän kuulostaa erittäin hyvältä!!! =)
Ja jos sanot ei, niin huomaat, että sinua ei kuunnella!
Tänä kesänä/keväänä oltu kaksissa häissä, joissa oli säästetty nakittamalla ruuanlaitto anopeille ja tarjoilu/tiskaaminen alle 18v nuorille naisille. Eli kutsussa kyllä tytön nimi, mutta kun mentiin juhlapaikalle, ojennettiin esiliina ja sanottii, että sut on valittu tiskaamaan. Kun sanoo ei, saa kuulla pilaavansa häät. Harva nuori pystyy pysymään kannassaan, että on vieras eikä aio piikoa hääparin kavereille, vaikka kaaso käskee.
En ymmärrä näkökulmaasi. Itsehän sinä olet tällaiseen järjestelyyn suostunut. Miksi purnata jälkeenpäin?
Ymmärrän, että on vaikea sanoa ei. Ensin kutsutaan, sitten kun vastaat kutsuun myöntävästi niin kysytään, että voitko sitten vähän jelppiä järjestelyissä. Tässä kohtaa on aika tylyä kieltäytyä "vähän jelppimästä", etenkin jos kyseessä on hyvä ystävä tai lähisukulainen. Ja kun olet luvannut vähän auttaa, niin homma onkin jo melkein karannut käsistä.
Ryhtiä, juhlien järjestäjät, antakaa vieraiden olla vieraita, tai sitten reilusti pyydätte vain auttamaan järjestelyissä. Niin että voi myös suoraan kieltäytyä jos ei nappaa.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2013 klo 23:05"]
Ja jos sanot ei, niin huomaat, että sinua ei kuunnella!
Tänä kesänä/keväänä oltu kaksissa häissä, joissa oli säästetty nakittamalla ruuanlaitto anopeille ja tarjoilu/tiskaaminen alle 18v nuorille naisille. Eli kutsussa kyllä tytön nimi, mutta kun mentiin juhlapaikalle, ojennettiin esiliina ja sanottii, että sut on valittu tiskaamaan. Kun sanoo ei, saa kuulla pilaavansa häät. Harva nuori pystyy pysymään kannassaan, että on vieras eikä aio piikoa hääparin kavereille, vaikka kaaso käskee.
[/quote]
Ei herraisä mitä käytöstä.. Voiko noin röyhkeitä ihmisiä ollakkaan. Näemmä voi. Ei sitten edes tasapuolisuutta siinä, että poikiakin nakitettaisiin. Joo, halveksin ja ketuttaa puolestanne. Entä jos nakittaisitte omiin juhliinne nämä kuspäät?
Itse olen hölmö, niinhän se on. Kuinka moni teistä arvostelijoista osaa sanoa ei, kun kaveri pyytää ihan pientä apua? Ja sitten se osoittautuukin vähän isommaksi, tai pyyntöjä tulee koko ajan lisää.
Ei nämä palvelukset minua kaada, mutta minusta juhlien järjestäjän pitäisi ymmärtää, mikä on pientä apua ja kohtuullista.
Jos haluaa kaiken tip top, täytyy olla valmis maksamaan siitä. Jos ei halua maksaa, täytyy ehkä tinkiä toiveistaan. Kaikkea ei voi teettä ilmaiseksi kavereilla.
ap
[quote author="Vierailija" time="12.06.2013 klo 23:00"]
Opettele sanomaan ei.
[/quote]
Eli kun vastaat kutsuun myöntävästi ja kaaso/morsian kysyy sinulta, että mikä oli se paikka, josta omissa häissäsi oli pöytäliinat olivat lainassa, niin et vastaa mitään, koska seuraava pyyntö on, että voisitko käydä noutamassa liinat sieltä, kun tiedät paikan. Noin se toimii, pyydetään jotain pientä, vaikka lepomaan niitä ihania mummin reseptin vadelmakeksejä ja sitten huomaat, että teet kakut jne.
Pitää siis alusta alkaen sanoa ei.En muista kukkakauppaa, josta ostin häihimme kukat, en muista sitä bändiä enkä sitä, mistä oli äänentoisto jne.
Tää on kyllä aika paha. Tuolla lailla vähän kerrallaan vedättämällä voi tosiaan saada ihmisen suostumaan piiaksi niin, että kieltäytyä voi vain olemalla tosi tökerö. Onhan se helppo kieltäytyä, jos ehdot esitetään rehdisti etukäteen, mutta juhlapaikalla hihasta vedettävä "Varmaan voit auttaa, kaikki muutkin osallistuvat" on jo aika mahdoton torjua.
Mitä tuossa kutosen kuvaamassa tilanteessa pitäisi tehdä? Olen aika jämäkkä ihminen mutta neuvottomaksi jäisin.
Olisi kyllä kiva saada keskustella edes yhden ihmisen kanssa joka on järjestänyt esim vieraat tiskaamaan häihinsä. Että millä käytöstavoilla ja kasvatuksella sellanen on kenenkään mielestä ok. Melkein tekis mieli laittaa aloitus pystyy pelkästään näitä varten, josko kukaan kehtais vastata.
[quote author="Vierailija" time="12.06.2013 klo 23:15"]
Itse olen hölmö, niinhän se on. Kuinka moni teistä arvostelijoista osaa sanoa ei, kun kaveri pyytää ihan pientä apua? Ja sitten se osoittautuukin vähän isommaksi, tai pyyntöjä tulee koko ajan lisää.
Ei nämä palvelukset minua kaada, mutta minusta juhlien järjestäjän pitäisi ymmärtää, mikä on pientä apua ja kohtuullista.
Jos haluaa kaiken tip top, täytyy olla valmis maksamaan siitä. Jos ei halua maksaa, täytyy ehkä tinkiä toiveistaan. Kaikkea ei voi teettä ilmaiseksi kavereilla.
ap
[/quote]
Kyllä se valitettavasti menee niin, että aina löytyy joku käyttämään sinua hyväksi, kun itse annat sen tapahtua. Kantapään kautta piti minunkin se oppia, kun ensin suostuin kaikkeen, mitä ikinä minulta pyydettiin, kun se sai minut tuntemaan itseni tarpeelliseksi ja tärkeäksi. Sellainen ihminen, joka loukkaantuu siitä, että et suostu kohtuuttomiin pyyntöihin, ei ole ystävyytesi arvoinen. Ystävyys ja kaveruus on molemminpuolista toisen huomioon ottamista.
Kun joku laittaa tiskiharjan käteen, kysy: "Mitä multa siis tarkkaan ottaen odotetaan?" Tämä avaa neuvottelut. Harva kehtaa tässä vaiheessa sanoa, että sinun pitäisi oikeastaan olla kyökin puolella koko ilta.
Joo, mä niin symppaan sua ap. Vuosia vuosia olen ollut kans laittamassa appivanhempien viis-ja kuuskymppisiä, miehen siskojen lasten ristiäisiä, rippijuhlia ja ties mitä kinkereitä ihan omaa hyväntahtoisuuttani ja lapasuuttani kun haluan auttaa enkä tajua, että mua käytetään. Jopa meidän astiat, maljakot sun muut on imutettu suvun juhliin, "kun teillä on niitä"... saatika yökausien leipomiset ilmaiseksi.. hoh!
Mutta nyt on nuo ensimmäiset nuoret jo valmistuneet kokeiksi ja kondiittoreiksi, niin HAH VOI HELVETTI KUN NIITÄ KÄYTETÄÄN!!! Joka jeesuksen juhliin on Hanna tai Miika laittanut kaiken. Ihan kaiken. Sääliks käy, mutta been there, done that!
Joillakin on otsaa.. Mainitsen ny vielä, että meidän perheen juhliin, ristiäisiin ym. ei kukaan ole apuaan tarjonnut. No ei kai kun multa sujuu...
[quote author="Vierailija" time="12.06.2013 klo 23:23"]
Kun joku laittaa tiskiharjan käteen, kysy: "Mitä multa siis tarkkaan ottaen odotetaan?" Tämä avaa neuvottelut. Harva kehtaa tässä vaiheessa sanoa, että sinun pitäisi oikeastaan olla kyökin puolella koko ilta.
[/quote]
Ehei, vastaus on, että jos tiskaisit lasit, niin kyllä se riittää. Jonka jälkeen sinne keittiöön kannetaan kaikki mahdollinen ja koska tiskaat ja olet keittiössä, niin oletusarvoisesti voit vahtia samalla kahvinkeitintä jne.
Jos taas lopetat, kun lasit on tiskattu, ilmaantuu joku aika oian viereesi kysymään, miksi tiskaaminen jäi kesken, etkö voisi tehdä sitä loppuun, ihan pikku juttu.
Eikö teillä toimi vastavuoroisuus vai etkö järjestä itse koskaan juhlia?
Minusta on kiva auttaa juhlissa. Se yhdessä tekeminen ja osallistuminen tekee yhteenkuuluvuuden tunteen juurikaan. Mieheni suvussa kukaan ei saa auttaa ja on vain pari marttyyria joka juhlassa ahertamassa.
Muutaman kakun voisi, kaverin juhliin tehdä, olisi kunnia mulle ja kuittaisin sillä samalla lahjan oston. Mutta jos siitä tulis sukulaisten tapa pyytää multa kakkuja juhliin niin tulis sille kakulle äkkiä melkein pitopalvelua vastaava hintakin. Jos hintaa joku kehtaisi ihmetellä, kertoisin asiallisesti miten monta työtuntia kakun teko koristeineen ottaa ja mitä olen sille työlle per tunti laskenut. Ei varmaan tultais kyselemään enää, mutta eipä kehdattais olla maksamattakaan.
[quote author="Vierailija" time="13.06.2013 klo 08:16"On myös niitä, jotka juhlissa kuin juhlissa pitopalvelusta huolimatta tunkevat sinne keittiöhommiin ja ottavat vetovastuuta ja ovat niin "tärkeitä etteivät juhlat ilman heitä edes onnistuisi". Se on tosi noloa juhlan järjestäjälle ja ärsyttävää pitopalvelun työntekijöille. Ja yleensä siitä on vain haittaa kun joku tekee itsestään numeroa siellä suurieleisesti "keittiöorjana" vaikka on oikeasti vain tiellä. Nuo ovat lisäksi niitä joita ei ole koskaan pyydetty auttamaan keittiö- tai muissakaan tehtävissä.
Toimintastrategiaa ei tarvitsisi, ap, jos vaan jättäisit suosiolla menemättä. Ihmiset harvoin muuttuvat.
[/quote]