Miten imetys lopetetaan?
Vauva nyt 10kk ja syö ihan hirveästi. Menee puuro kahdesti päivässä, liha-/kalaruoka kahdesti päivässä, lisäksi välipalana yleensä jugurttia isohko annos. Lisäksi imetän 4-5 kertaa päivässä. Vauva on nyt oppinut hyvin juomaan nokkamukista ja annankin ruoalla vettä tai korviketta siitä. Luulin, että mukin ansiosta voisin pikkuhiljaa vähentää imetyskertoja, mutta vauva vaikuttaa olevan koko ajan nälkäinen!
Puuro tehdään ihan kunnon hiutaleista (kaura, ohra, 4-viljan ym), annos on noin 2dl, missä on puuron lisäksi korviketta ja vähän pilttiä.
Liharuoat teen itse, mutta annos on vähän vajaa 2dl, eli suunnilleen se isompi pilttipurkki. Ruoassa on yleensä 1/4 lihaa/kalaa, 1/4 perunaa, pastaa, riisi tms ja 2/4 kasviksia.
Välipalana yleens 1,5dl maustamatonta jugurttia ja puoli purkkia pilttiä. Tämän lisäksi korviketta ja vettä menee nokkamukista yli desi päivässä, ja sitten ne 4-5 imetyskertaa! Järkyttävät määrät, miten voin vähentää imettämistä, kun en voi antaa mitään ruokaa tilalle? Vai isonnanko vain annoksia entisestään?
Joka kerta kun kävelen vauvan ohi, niin hän itkee perääni ja sylissä hamuaa maitoa aina, vaikka olisin juuri syöttänyt hänet. :-/
Help!
Kommentit (5)
Vieras kypsennettyjä maitotuotteita voi antaa 10kk ikäiselle, voit siis tehdä puuron tavalliseen maitoon korvikkeen sijaan. 2dl ei oo mikään iso annos, meillä kuopus söi kolmisen desiä puuroa aterialla tuossa iässä. Samoin söi ensin sormiruokaa aterioilla ja purkillisen sosetta päälle. Tai reissussa 1,5 purkkia soseita.
Juomana voit tarjota myös piimää tuntuu turhalta korvikkeelle totuttaa noin vanhaa.
Vauva varmaankin vaan kaipaa läheisyyttä siitä tissistä, ei niinkään ruokaa. Vieroitusvaiheessa lapsi tarvii paljon syliä sen tissin tilalle. Jos lapsi haluaa rinnalle voit koittaa harhauttaa esim jollain sylissä tehtävällä loruleikillä, köröttelylä tai kirjan katselulla, hetken päästä se rinta ehkä jo unohtuu janlapsi jatkaa leikkejään tankattuaan sylissä läjeisyyttä. Jos menee huudoksi niin ehkä kokeilet vähän myöhemmin uudelleen. N 1v iässä on vaihe kun vieroitus on helpompaa mutta se on jähän yksilöllistä milloin se kullekin lapselle tulee.
Ajattelin lopettaa imetyksen siihen vuoden ikään, eli noin kahden kuukauden kuluttua. Ongelmana vaan on tosiaan se, että en halua lopettaa kertarysäyksellä ja siksi ajattelin nyt jo vähentää pikkuhiljaa vaikka kahteen kertaan/päivä, sitten lopuksi jättää iltaimetyksen ja viimeisenä sen sitten pois.
Piimä ruokajuomaksi oli hyvä idea, kiitos! :-) Minulla alkaa iltaopiskelut syyskuun alussa, jolloin vauva on 12,5kk. Vauva on minun kanssa päivät ja isänsä kanssa illat, siksi ajattelin lopettaa. Olen myös koko ajan ajatellut, että imetän sen suosituksen verran, koska se on ollut minulle aika vaikeaa.
Vauva saa kyllä läheisyyttä paljonkin, mutta ei tunnu olevan siitä puute, jos on esimerkiksi isänsä sylissä halimassa ja menen viereen istumaan, niin vauva alkaa rimpuilemaan ja rääkymään ja kurottamaan minua kohti.
Täytyy vamaan kasvattaa sitten vieläkin noita annoksia, tuntuu vaan nyt jo hurjan isoilta noi, puuroannos on saman kokoinen kuin oma aamupuuroni! :-D
ap
mikset halua lopettaa kertarysäyksellä? Mä olen lopettanut kaikkien kolmen lapsen imetyksen kerrasta poikki menetelmällä 10-12kk iässä. Lapset on max. kaksi päivää itkeneet rinnan perään ja sitten koko homma unohtunut. Helppoa.
Kannattaa vähentää 1 imetyskerta aina parin-kolmen päivän tai jopa viikon välein, niin rinnat ehtivät tottua imetyksen vähenemiseen. Ei tule niin herkästi tukoksia. Piimää tai maitoa ihan tavallisesta lasista tai mukista äidinmaidon tilalle. Nokkamuki on täysin turha välivaihe. Oikea muki on hampaillekin parempi. Meillä vauva tykkäsi juoda pillillä. Sekin on hyvä vaihtoehto, eikä vahingoita hampaita.
Siis haluat lopettaa imetyksen? Miks just nyt jos vauva on vielä niin paljon rinnan perään? Kun lapsi alkaa kävellä niin yleensä imetyskerrat automaattisesti vähenee, koska lapsi on niin paljon kiinnostunut kaikesta muusta.
Itse lopetin, kun lapsi oli 2v niin, että vähensin imetyskertoja pikkuhiljaa. Loppuaikoina imetin lähinnä enää "unitissin". Sitten vaan yhtenä iltana en enää imettänyt.
Toisen lapsen imetyksen lopetin viikossa lapsen pahojen allergioiden takia. Nyt viisaampana tekisin lopetusta kauemmin. Lapsen kannalta sujui ihan hyvin, ei mitään huudatusta tms. mutta omat rinnat vuoti maitoa 3 kuukautta sen jälkeen!! ja meni ihan muhkuroille kun tiehyet tukkeutui ym. Oli tosi tuskallista.
Eli kannattaa tehdä se mieluummin hitaasti kuin kertarysäksellä.