Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ihminen ei saa kimmoketta laihtua?

Vierailija
12.06.2013 |

Olen sairastanut viime vuosina masennusta. Välillä aika vaikeastikin siinä ollut jumissa. Nyt oloni on hieman parempi, mutta en masennuksen aikana, ennen sitä tai nyt jälkeenkään saa mitään otetta laihduttamisesta. Peilistä katsoen näytän mielestäni rantautuneelta ryhävalaalta.

Olen läski (166cm/98kg). Todella läski. Miehen mielestä olen ihan hyvä näin eikä juuri estele jos haluan leipoa tai tehdä jotain muuta makeaa. Olen ollut n 3 viikkoa ylitsepääsemättömässä hiilarikoukussa. Tarkoitan, että tässä hetkessä ja ajassa on jotain sellaista, etten malta tai pysty pitämään itseäni kurissa vaan syön jos tekee mieli.

Olen viime vuoden elänyt enemmän tai vähemmän jonkinlaisessa pakossa kontrolloida jollain tavalla syömistä. Ja kuten huomaatte, siitä ei todellakaan ole ollut apua :D Tämä kontrollointi on ollut sellaista, että yritän pinnistellä ja katsoa mitä syön, pohdin jatkuvasti syömistä ja hetkittäin pidin tietynlaista ruokavaliota. Mutta koska olen liikkuva ja spontaani ihminen, en pysty 2kk pidempään pysymään jossain tietyssä aikataulussa ja ruokavaliossa.

Ongelma onkin enemmän laadussa kuin määrässä. Syön aivan järkyttävän laatuista shaissea. Tajuaahan sen tollokin. Yritän aina mennä siitä mistä aita on matalin ja tietäähän sen, mitä siitä seuraa. Napaan menee voileipää reiluilla kuorrutuksilla, sokerijukurttia, nameja, marjarahkaa (sokerilla toki)...

Olen tietoisesti välillä yrittänyt syödä enemmän vihanneksia ja marissut siitäkin täällä, että kun kyllästyttää ainainen keittäminen, höyryttäminen ja paistaminen. Joka kerta olen saanut haukut siitä, että olen patalaiska. Juu, nin olen. Mut niin se asia sitten vaan on...

Haluaisin syödä elääkseni, mutta elän syödäkseni tällä hetkellä. Elämä on mukavaa kun ei tarvitse pingottaa joka saa**nan suupalaa. Tiedän ihmisiä, joille se on helppoa ja heillä on elämä mukavaa. Tiedän myös niitä, jotka tekevät asiasta elämäntehtävän ja he ovat niitä kesän kuivattamia oravannahkoja ja tulevat täyteen salaatinlehdestä ja vannovat päivittäisen maratonin nimeen.

Käsitykseni elämästä on se, että täällä ollaan vain kerran, eikä tätä pitäisi kuluttaa turhiin nipotuksiin (muissakin asioissa kuin tässä ruoka-asiassa). Mutta asia vaan on niin, että läskinä hengästyy jo kengännauhoja sitoessa ja se hieman tuo haastetta elämään. Olisi mukavempaa juoksennella pihalla pojan kanssa ilman hölskyvää ihrapeitettä (mistä on enemmän hyötyä talvella).

Mikä oli tämän kirjoituksen pääpointti? No se taisi kadota minultakin, mutta laitoin tähän tämänaamuisia mietteitä tästä ....

Nytkin juuri lopettaessa kuorin ja palastelin pojalle porkkanan. Homman jälkeen minun oli tyydyttävä käsien pesuun saippualla, muuten kärsin loppupäivän kutisevista ja punoittavista käsistä. Ei toivettakaan, että itse saisi tuoretta porkkanaa.

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syömisongelmat ovat poikkeuksetta päänsisäisiä ongelmia, ja sulla sitä masennusta taustalla, niin ehkä ensin pitäisi tiedostaa ongelman syy, muuten sitä on vaikeaa poistaa.

Vierailija
2/6 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutoin kantaa ottamatta (kun en osaa mitään fiksua sanoa), haluan vain mainita, että kirjoitat ihastuttavaan tyyliin. Joustava poljento, jouhevat kappalejaot ja lentävä, itseironinenkin tyyli, mitä on tosi miellyttävää lukea. =)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutoin kantaa ottamatta (kun en osaa mitään fiksua sanoa), haluan vain mainita, että kirjoitat ihastuttavaan tyyliin. Joustava poljento, jouhevat kappalejaot ja lentävä, itseironinenkin tyyli, mitä on tosi miellyttävää lukea. =)

Vierailija
4/6 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itsekin olen ylipainoinen ja tässä vuosien painonpudotustaistelussa olen huomannut sen, että mitä enempi ajattelen syömistä ja koitan sitä kontrolloida, sitä suuremmalla volyymillä iskee himo kaikkeen roskaruokaan.

Itse en ole ikinä pitänyt liikunnasta ja se kai ongelmani onkin. Nytkin kaikki illat menee vaan kotona tai mökillä tai jossain, mutta mitään hikiliikuntaa en ole tehyt varmaan puoleen vuoteen. Olen koittanut käydä salilla, mutta siellä alkoi ahdistaa kun muut tuntuivat kyyläävän (juu ihan mun pään sisällä varmaan) päästä varpaisiin ja muutenkin siellä oli jotenkin liian kilpahenkistä porukkaa, aina isoon ääneen mesosivat kuinka monta mitäkin liikettä on tullut tehtyä ja missä jumpissa on sinä päivänä käynyt. Lenkkeily on ainoa mieluinen liikunnan muoto, mutta nyt kun olen muuttanut toiselle paikkakunnalle, en ole vielä löytänyt hyvää lenkkireittiä.

No se siitä. Minut on ehkä tarkoitettu ikiajoiksi ryhävalaaksi :( Luovutan siis tämän taisteluni. Tsemppiä kuitenkin sinulle ap, ehkä onnistut vielä paremmin kuin minä :)

Vierailija
5/6 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärtänyt. Oletko siis allerginen porkkanoille?

Vierailija
6/6 |
12.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei haittaa, ettet ymmärtänyt. Enhän minäkään ymmärrä mistään mitään. Olen allerginen porkkanoille, omenille, banaanille, tomaatille (joskus voin syödä muutaman kotimaisen), avokadolle, nektariineille, persikoille, ananakselle (pienen palan voin syödä), kiiville, kaikille raaoille juureksille ja perunalle, sille, tälle ja tuolle.. lähes kaikelle raa'alle.

Kivana poikkeuksena kaikki mauttomat lehtevät voin syödä (salaatti ja yrtit ja pinaatti). Kurkkua kuorittuna hieman. Viinirypäleitä muutaman (siitäkin saan mahavaivoja). Sitrushedelmät sopivat.

ap