Muistisairauden ensioireita vai boheemiutta? (avomiehestä)
Apua! Avomieheni on 60+ . Hän on päivät kotona. Hän on tosi hyvä täyttämään sanaristikoita, ja muistaa ja tunnistaa esim. vuosikymmenien takaisten biisien esittäjät.Hänellä on aina ollut hyvä yleistieto ja älykkyys. Mutta viime aikoina on tullut pikkuhiljaa esiin outoja oireita tai asioita. Hän on jotenkin hidastunut ja kangistunut. Häneltä on jäänyt hellan levy päälle, uuni on jäänyt päälle. Kun hän lähti ulkoiluttamaan koiraa, jäi ulko-ovi auki. Kissa karkasi käytävään tuon takia. Hidastumisensa takia hän karkuutti koiran lenkillä kahdesti. Pelottaa mennä töihin, jos hänen kokkauksiensa takia tulisi vaikka tulipalo päivällä...
Vaikka pakastin on täpötäynnä ruokaa, tuo hän joka päivä uutta kauppojen tarjouksista. Ja avaa ne paketit saman tien maistellakseen. Ne kaikki ruoat jäävät siis sinne jääkaappiin avattuina, eikä enää saa selvää mitä uskaltaisin sieltä itse syödä. Pahimmillaan siellä on avattuja eineksiä kolmen viime viikon ajalta. Kaiken huippuna hän saattaa myös ottaa lisäksi jotain pakastimesta sulamaan. Jääkaappimme sisällön määrällä ruokkisi kokonaisen kylän, mutta mä en kyllä uskaltaisi noita lähteä tarjoamaan muille. Siltä varalta että joku tästäkin huomauttaa (että miksi et itse pakasta), niin itse pakastan tuotteet heti tuotuani. En jaksa raivata toisen sotkuja ja pakastaa toisen jo ties milloin avaamia ruokia.
Hänellä on myös fyysisiä sairauksia kuten diabetes ja verenpainetauti. Hän ei ole lainkaan suostunut mittaamaan verensokereitaan. Viime verikokeet on otettu 1,5 v sitten. Nyt hänen nilkkansa ja jalkansa ovat turvonneet valtavasti, ja pelkään sydämen vajaatoimintaa.
Lääkäriin hän ei missään nimessä suostu menemään. Jos yritän keskustella noista unohduksista, hän suuttuu valtavasti ja alkaa kaivella kaikkia mokia mitä ikinä muistaakaan minun joskus tehneen. Kaikki edellä kertomani asiat ovat hänelle kuin härälle punainen vaate, josta seuraa valtaisa perheriita.
Mitä tuo on, mitä teen? Voiko tuo olla varhaisdementiaa? Kiitos mahdollisista vastauksista, olen aika surkeana ja epätoivoinen.
Kommentit (14)
Eikös joitamaton/väärinhoidettu diabeteskin jo tee ihan tuollaista?
Sama tuli mieleen, diabetes huonosti hoidettuna aiheuttaa jos jonkinasteista sekoilua. Samoin ryyppääminen eli mahdollisesti kaappijuoppous. Tai molemmat? Miten lie. Onko käytös muuttunut oleellisesti vuosien varrella?
Itse soittaisin lääkärille ja kertoisin kaikki miehen oireet ja sairaudet. Ehkä lääkäri osaisi neuvoa ja sanoa, että onko oikeasti huolestuttavaa, että pitäisikö mies saada lääkäriin. Jos pitäisi niin olisiko jotain miehen miespuolista tuttavaa/sukulaista/ystävää, joka voisi puhua miehelle, että lääkäriin pitäisi mennä?
Ei kuulosta ihan normaalilta. Tutkimista vaativat sekä nuo jo olemassa olevat sairaudet sekä muisti. Voisitko saada jotenkin huijattua niin että terveydenhoitaja kutsuisi johonkin ikätarkastukseen, joka muka kuuluu kaikille.
Kyllä ehdottomasti kannattaisi tutkia, mistä on kysymys. Myös tuo suuttuminen vie ajatukset suoraan sylttytehtaalle: muistisairas erittäin harvoin myöntää mitään ongelmaa, vaikka toimii jo todella oudosti. Varaa hänelle aika vedoten muihin sairauksiin ja mene mukaan vastaanotolle. Kerro etukäteen lääkärille, mitä epäilet. Uskon, että mies on jättänyt diabeteksensakin hoitamatta, koska pelkää, että lääkäri huomaa käytöksen ja muistin häiriöt.
Hän on kakkostyypin diabeetikko, joka syö kyllä diabeteslääkkeitä ja verenpainelääkkeitä terveyskeskuksen uusimilla resepteillä. Niitä vaan uusitaan ja uusitaan, kun laatikkoon tiputtaa. Ei ole mitään tietoa verensokerista eikä verenpaineesta. Ja kun hän on vain avomieheni, ei mulla ole valtuuksia soitella lääkäriin aikaa varaten ja keskustellen tilanteestaan. Sepä se, en mä muuten tässä kirjoittelisi. Hain vain vertaistukea. En tarvitse lääkärin neuvoa siinä, pitäisikö mies saada lääkäriin, koska mulla on aiemmasta elämästä hoitoalan koulutus. Hänet pitäisi todellakin saada lääkäriin, ja aika pikaseen.
Kyllä avomiehelle saa terveyskeskusajan tilattua, pitää vain osata sanoa henkilötunnus. Lääkäriin siitä!
Kiitos vastauksistanne. Tätä ketjua en todellakaan aio hänelle näyttää, koska muuten siitä tulisi koko yön riita. Yritän nyt vain painostaa häntä varaamaan ajan ma-aamuna noiden turvonneiden norsujalkojen takia. Täällä meilläpäin on terveyskeskuksessa omahoitaja, jolle pitää soittaa. Ehkä sitä kautta järjestyisi aika omalääkärille. Tosin näyttää olevan aika pitkät jonot terveyskeskukseen, mutta tuo jalkojen kamala turvotus on uusi asia. Voi viitata sydänongelmiin, jota kautta toivottavasti akuuttiaika ja sitä kautta verikokeet. Huonosti hoidettu diabetes ja verisuonten kalkkiutuminenhan voivat aiheuttaa vaikka mitä, ehkä noitakin ongelmia mitä kuvasin.
T Ap
No minä olen tilannut kotisairaanhoitajan appiukolleni (anopille olisi suuttunut mutta miniälle ei kehdannut huutaa).
Ja miehen veljelle tilasin ajan sydänhoitajalle. Eli soitin ja kerroin tilanteesta niin hoitaja soitti ja kutsui muuten vaan kontrolliin.
Eli jos mies ei suostu turvotuksen takia lääkäriin niin koeta soittaa vaikka diapetes hoitajalle ja selitä tilanne. Jos hän kutsuisi kontrolliin ja saisi ehkä houkuteltua miehesi käymään lääkärissäkin jne.
Kannattaa pyytää lääkäriltä, että otetaan myös kilpirauhasverikokeet (tsh ja t4-v), mutta toki on hyvä, että tutkitaan muitakin asioita. Esim. kilpirauhasen vajaatoiminta on hyvin yleistä ja se on alidiagnosoitu sairaus, koska moni lääkäri tuijottaa liian tiukasti viitearvoja.
Se voi hoitamattomana aiheuttaa mm. muistin heikkenemistä ja jopa dementiaa, diabetestä, kohonnutta verenpainetta, turvotusta ja sepelvaltimotautia.
Kannattaa lukea nämä:
http://www.kilpirauhasenvajaatoiminta.fi/
http://olotila.yle.fi/min%C3%A4/terveys/kilpirauhanen-voi-oireilla-oudosti
Turha arkuus pois nyt! Kuka tahansa, joka välittää toisen hyvinvoinnista, voi varata tälle lääkäriajan. Ainoa mitä tarvitaan on henkilötunnus. Sinun pitää kertoa hoitopaikassa, mitä epäilet, ja vaatia miestä menemään paikalle. Usein saattaminen on välttämätöntä. Et nyt vaan hyväksy mitään vastaväitteitä. Mitä sitten, jos tulee riita? Näköjään liittonne ei ole siihen kaatunut tähän astikaan. Miehesi tarvitsee ehdottomasti apua, ja ilmeisesti vain sinä olet siinä asemasas, että voit järjestää hänet avun piiriin. Toimi, nainen!
Nyt millä keinoin tahansa mies lääkärille! Toksi voi olla muistisairauttakin, mutta juuri kuvaamiasi oireita aiheutuu esim. pitkään korkealla olleesta verensokerista. Myös verenpaine vaikuttaa. Ehdottomasti pitää tutkia, jos pitkään on ollut vain samalla lääkityksellä ilman lääkärintarkastusta.
Lähisukulaisella oli samanlaiset oireet jalkojen turvotus mukaan lukien, ja diabeteksen tasapainotuksella saatiin muutosta positiiviseen suuntaan. Jalkoihin jäi pysyvät hermovauriot, jotka nyt haittaavat kävelyä:( Ei suostunut ajoissa lääkäriin. Nykyään hänellä on muistiongelmiakin, mutta ne ovat seurannassa.
Saisitko lääkärin sairaanhoitajan kotikäynnille käyttäen noita turvonneita jalkoja syynä?
Tiedän, miten turhautavaa on yrittää saada vastahakoista potilasta lääkärille, pakottaa kun ei voi. Voimia sinulle!
Olisin kiitollinen kaikista asiallisista vastauksista. Voiko tämä olla esim. jotain vaskulaarista dementiaa? Onko teillä muilla kokemusta mistään tämän tyyppisestä?
T Ap