Hoikat! Miten usein syötte karkkia, ja mitä karkkia silloin syötte?
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En koskaan ja ihmettelen kuuluisaa "makeanhimoa".
Minä taas ihmettelen miten jollakin ei voi olla ollenkaan makeanhimoa. Syötkö koskaan mitään hiilihydraattipitoista? Kai sekin on jotenkin geeneissä. Aina olen pitänyt itteäni pahana sokerihiirenä mutta kerran näin pienen lapsen joka itki ja naposteli koko ajan sokeria, ei olisi muuta syönytkään eli heti taaperosta saakka vahvassa sokerikoukussa. Varasteli makeaa, palasokeria, hienoasokeria, herkkuja.
Hitaita hiilihydraatteja syön paljon. En myöskään ole nainen.
Todella harvoin nykyään eli harvemmin kuin kerran kuukaudessa. Lemppareita ovat jogurttipäällysteiset rusinat tai muut kuivatut hedelmät. Suklaasta en erityisemmin pidä. Janottaa ja saa suun tahmaiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Syön joka päivä Vivanin luomusuklaata ainakin yhden 100 g:n levyn. Olen kasvissyöjä enkä mielestäni siksi ole lihomaan taipuvainen.
Lisäksi syön yleensä luomua. Ns. tavanomaisten elintarvikkeiden myrkkyjäämät ovat hormonihäiritsijöitä, jotka mm. lihottavat. Tämä on tutkitusti totta, vaikka voi kuulostaa aika raflaavalta.
Minäkin olen kasvissyöjä mutta lievästi ylipainoinen.
Lauantaisin ja sunnuntaisin vedän sellaset överit että oksat pois. Kalorimäärät huitelee taivaissa. Viisi päivää syön sitten kurinalaisesti kasviksii,salaattei,lihoja,marjoja, hyviä rasvoja ja hiemen hedelmiä. Sitten kun olen kaksi päivää synönyt paljon niin maanantain paastoan iltaan asti. Enkä liho yhtään.
Joskus joka päivä. Suklaata ja irtokarkkeja.
- ei enää niin hoikka
Vierailija kirjoitti:
Syön lähes joka päivä suklaapatukan, suklaalevyn, jäätelöä tai kakkua. Yhden sokerikakun syön noin kolmessa päivässä. Eli syön paljon herkkuja, voin syödä mitä vaan. Painoindeksi aina ollut alle 18.
Mistään ei siis tarvitse tinkiä, muuten olen lähes kasvissyöjä ja alkoholia en käytä. Alkoholin välttäminen voi olla ratkaiseva tekijä.
Hyvin oleellinen kysymys: Minkä ikäinen olet?
Joka päivä, mutta aika pieniä määriä. Tänään esim söin töissä 4 tai 5 karkkia, eilen muutaman palan suklaata ja maanantaina joku oli leiponut pullaa. Joskus viikonloppuisin voin syödä enemmänkin makeaa, vaikka keksejä kylässä ja mäkkärisrä päärynä sunday deluxe tms. Liikun aika paljon, joten ei energiaakin kuluu.
Noin kerran puolessa vuodessa pienen, n 100 g karkkipussin tai irtokarkkeja. Satunnaisesti lakupatukan enintään kerran kuussa. Joskus menee kuukausia syömättä yhtään. Jouluna voin syödä muutaman konvehdin.
Olen ollut hurja sokerihiiri, mutta vhh:n ja iän myötä sokerinhimo on hiipunut olemattomiin.
Ehkä kerran viikossa. Olen päässyt irti pahimmasta sokerikoukusta. Napostelin ennen joka päivä. Nykyään voin olla pitkiäkin aikoja ilman herkkuja eikä edes tee mieli. Mulle jää liiallisesta herkuttelusta helposti päälle makeanhimo. Siksi en osta karkkia varastoon ja yritän muutenkin ostaa karkkia tai suklaata vain vähän kerralla. Olen tyytyväinen, että olen päässyt päivittäisestä napostelusta kohtuullisempaan käyttöön.
Katson lähinnä sillä tavalla syömisiäni, että syön mahdollisimman vähän mitään hyvin prosessoitua. Myös ruoan kanssa.
Eli makeankin kanssa pari palaa suklaata tai muutama laku, pulla tms. En usein, voi mennä parikin kk välissä.
"Jotain perustavanlaatuisesti erilaista meissä on. Olin pitkään kasvissyöjä ja tuona aikana turposin tosi paljon. Sitten lopetin eikä nyt paino ole lähtenyt lapasesta eikä makeaa tee edes mieli. Suvussa minulla on yksi nainen, joka on edelleen kasvissyöjä ja tosi laiha, mutta hän on aina ollut laiha ruokavaliosta ja liikunnan harrastamisesta riippumatta. Onko sillä ruokavaliolla siis aina valtaa yli genetiikan?"
Ainakin meidän perheessämme nimenomaan ruokavalio näyttää vaikuttavan asiaan. Sisareni oli lapsena yhtä hoikka kuin minäkin ja muutenkin kuin samasta puusta, mutta aikuisikänsä eli vuosikymmenien ajan hän on ollut huomattavan ylipainoinen. Ja hän on sekasyöjä.
(Olen 2/2, joka mainitsi olevansa kasvissyöjä, syövänsä paljon suklaata ja olevansa samoissa hoikissa mitoissa 54-vuotiaana kuin 20-vuotiaana)