Kuuluuko työttömyysetuudella opiskelun kesäloma-ajalta saada ylläpitokorvaus?
Tietäisköhän täällä joku tästä. Eli aloitin viime syksynä opiskelun ja tälle opiskelulleni myönnettiin työttömyysetuus ja ylläpitokorvaus. Koulu on ilmoittanut työkkäriin, millon meillä on joulu- ja hiihtoloma (syyslomaa ei meillä ole) ja millon meillä alkaa kesäloma ja millon taas syksyllä koulu.
Aiemmin en ole joulu- ja hiihtoloman ajalta saanut tuota ylläpitokorvausta ja oletin, ettei sitä tule kesäloman ajaltakaan. Nyt kuitenkin, kun täytin ilmoituksen, niin se näytti, että maksetaan kaikilta 20päivältä ylläpitokorvaus, vaikka viimeinen koulupäiväni oli 31.5.13. Lieköhän tuo oikein vai ei??
Kommentit (4)
Meille maksettiin myös loma-ajalta vuonna 2009, koulutus oli työvoimakoulutusta, mutta sen verran pitkä, että siihen piti lain mukaan laittaa muutama lomapäivä. Sanottiin ettei makseta, mutta näkyi se silti olevan ja muut sanoivat samaa, nekin jotka saivat ansiosidonnaista. Itse sain työmarkkinatukea. Työttömyyskassojen sivuilla kuitenkin sanotaan toisin. Tai sitten maksaja on tehnyt virheen, mutta kun meidänkin koulutuksessa oli useiden eri kassojen jäseniä. Periaatteessa tuntuisi, että eihän sitä kuuluisi maksaa, kun kulujakaan ei ole.
Minä olen opiskellut syksyllä kaksi vuotta ns. työttömän omaehtoisia opintoja, enkä ole yhdeltäkään loma-ajalta saanut ylläpitokorvausta.
Huomioikaa muuten se, että myös kesäloma pitää olla yleensä kirjattu sanalla "loma", ei mitenkään tyyliin että kevätlukukausi päättyy X.X. ja opetus alkaa syksyllä X.X. Jos ei kesälle ole erikseen merkitty lomaa, etuuden maksaja saattaa tulkita senkin opiskeluajaksi. Opiskelukaverilleni oli jostain syystä maksettu viime kesältä ylläpitokorvausta, vaikka hän oli lomalla, ja joutui maksamaan ylläpitokorvaukset takaisin.
Toki jos kesälläkin opiskelee, on oikeutettu ylläpitokorvaukseen, mutta siitä kai tässä aloituksessa ei ollut kyse.
Ei kyllä pitäisi maksaa. kannattaa soittaa heti kelaan/liittoon (kumpi nyt sinulle maksaakaan). Tuet tullaan perimään takaisin.