Miten työnteko onnistuu, kun lasta ei voi pienessäkään nuhassa viedä päiväkotiin tai isovanhemmille?
Olen vielä nuorimman kanssa kotona, joten meillä ei ole ihan vielä ajankohtaista tämä. Mietityttää vain jo etukäteen, että mitä työnteosta tulee, kun aloitan työt ja lasta ei voi pienessäkään nuhassa viedä päiväkotiin eikä isovanhemmille eikä kummallakaan vanhemmalla ole etätyömahdollisuutta. Kun vanhempi lapsi aloitti päiväkodissa, hänellä oli ekan puolen vuoden aikana useita infektioita. Toki nyt tässä tilanteessa päiväkodeissa varmasti kiertää vähemmän pöpöjä. Kuitenkin tavallisen pikkuflunssan jälkeen voi nenän valuminen jatkua parikin viikkoa.
Miten teillä on tämä sujunut kevään/kesän aikana? Vai ovatko lapset olleet terveenä?
Kommentit (405)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän tästä tule valtakunnalliset ohjeet, koska työnantajat ei enää hyvällä katso kevään tapaisia etätyöjoustoja. Vähintäänkin täytyy tulla lupa alentaa palkkoja, jos työntekijät samanaikaisesti hoitavat lapsia (varhaiskasvattajien mukaan se on täyspäiväistä ja tärkeää työtä, edes 3 hoitajaa ei pärjää 5 lapsen kanssa, miten siis 1 vanhempi 2 lapsen kanssa omien töiden ohessa?). Päiväkoteja tullaan varmasti sulkemaan, jos lapsia ei oteta hoitoon, joten säästöjä syntyy varhaiskasvattajien palkanmaksun katkeamisesta mahdollisesti koko talveksi. Osa työnantajista harkitsee jo nyt omien "päiväkotien" perustamista eli työntekijöiden lapsille, myös niille nuhaisille, tarjotaan hoitoa siten, että se ei ole virallista päivähoitoa ja siten säännösten puitteissa tehtävää (hoitajilla ei koulutusvaatimuksia, tiloissa ei edellytetä tiettyä kuutiomäärää jne.). Tämä tulee asettamaan työntekijät eriarvoiseen asemaan, kun osa joutuu irtisanoutumaan kunnallisen päivähoidon alasajon takia, osalle työnantaja mahdollistaa työnteon päivähoidon katoamisesta riippumatta.
Yksikään yritys ei halua, että sairaat muksut tartuttavat koko firman väen. Unohditko, että lapset tartuttavat perheensä ja aikuisetko muka raahautuvat kipeänä töihin? Sehän se olisikin hieno tapa brändätä itsensä. Me emme peru palavereja edes oksennustaudissa - irvistetään kun tavataan!
Ei ne muksut siellä firmassa ole vanhempiensa jaloissa, ne on erillisissä tiloissa! Koronasta on todettu, että normaali hygienia riittää eli käsien peseminen jne. eikä ole mitään järkeä ajaa alas päivähoitojärjestelmää vain siksi, että joku lapsi aivastaa (omani muuten aivastavat aina, kun katsovat kohti aurinkoa eli se on joku geneettinen ilmiö, ei korona). Kevään aikana todettiin, että päiväkodeissa tauti ei levinnyt sen pahemmin kuin muutenkaan, vaikka osa lapsista hoidossa oli ja ryhmäkoot ennallaan (koska osa päiväkodeista suljettu).
Työnantajat antavat tietenkin vapauden valita: teetkö työsi, haluatko lapsellesi hoitopaikan ja saat palkan vai oletko kuitenkin varmuudeksi lasten kanssa kotona, jolloin lomautamme sinut. Jos haluat tehdä etätöitä hoitaen samalla lapsia kotona, puolitamme työtuntisi ja palkan. Näin sinulla on aikaa perheellesi. Ja kun lapsi on oikeasti sairas, ei vain aivasta, niin tietenkin vanhempi silloin käyttää lapsensa lääkärissä ja jää tätä kotiin hoitamaan tilapäiselle hoitovapaalle.
Meidän työpaikalla oli jo keväällä tällainen hoitomahdollisuus kriittistä työtä tekevien lasten vanhemmille. Työpaikan valmiussuunnitelmassa on määritelty kriittistä työtä tekevät henkilöstöryhmät. Jos kyseessä on yksinhuoltaja tai perhe, jossa molemmat vanhemmat tekevät kriittistä työtä meidän firmassa tai muualla (esim. poliisi, lääkäri, vesihuolto jne.) niin lapsi on oikeutettu firman tarjoamaan hoitoon. Hoito järjestetään firmassa toisessa päädyssä kuin missä työnteko tapahtuu eli lapset ja heidän hoitajansa eivät kohtaa muita työntekijöitä. 3 päivää voi olla palkallisella vapaalla oireiden perusteella. Hoito toimi tarvittaessa 7 päivänä viikossa. Yleensä hoidossa oli 2 lasta, joskus 6.
Samalla lailla koko työpaikka sai ruuan talon puolesta viime kevään, ettei kenenkään tarvinnut käydä hakemassa kaupasta eväitä.
Sama systeemi otetaan käyttöön, jos tulee uusi aalto. Ja kyllä, tämä asettaa ihmiset todella eriarvoiseen asemaan, mutta kriittiset työtehtävät tarkoittavat kriittisiä työtehtäviä - niiden hoitaminen on pakko turvata.
Vierailija kirjoitti:
Tämä itseäkin mietityttää. Olen totaali-yh, työsuhde määräaikainen, jatkuu syyskuun loppuun. Varmasti ei jatketa, koska joudun jatkuvasti olemaan lasten nuhien takia. Voi kun tulisi edes se puhallustesti, niin ei olisi lapsille niin tuskallista käydä viikoittain testissä.
Kestääkö sun lapsen flunssat aina kerrallaan vain viikon? Ja heti alkaa uusi?
Koska muuten ei ole mitään järkeä käyttää lasta uudestaan testissä.
Lapsi käy testissä kerran ja oli positiivinen tai negatiivinen niin kotona ollaan kunnes oireet on kokonaan poissa.
Itseasiassa ohjeena oli "lapsen tulee välttää julkisia paikkoja kunnes on ollut täysin oireeton kokonaisen päivän".
Sama ohje on aikuisille, pitä pysytellä karanteeninomaisissa olosuhteissa kunnes on ollut terve vuorokauden.
Näin työnantajan edustajana tämä "kipeiden" lasten ongelma tuli todellakin esiin viime keväänä. Noudatin Marinin ohjetta "työnantajan joustamisesta", eli katsoin läpi sormien monta asiaa. Meillä esim. saa tehdä etätyötä vain päivän viikossa. Sovin monen työntekijän kanssa epävirallisesti, että voi tehdä osan työpäivästään kotona. Esim. vikan tunnin, jotta puoliso pääsee sitten iltavuoroon. Tai käy kotona kesken päivän, jotta puoliso voi hoitaa jonkun tärkeän palaverin.
Kun flunssassa ollutta lasta oli hoidettu kotona vanhempien toimesta jo se luvalliset 4 pv, en ihmetellyt työntekijän omaa sairauslomailmoitusta. Kyllähän ne taudit tarttuu.
Kyseessä erittäin luotettavat työntekijät, jotka eivät todellakaan ole turhaan poissa. Moni teki töitään varhaisin aamulla tai yöllä, kun hoiti lapsiaan päivällä. Meillä ei siis noin saa oikeasti tehdä, mutta mitä väliä sillä on, onko raportti kirjoitettu klo 14 vai 02, kotona vai työpaikalla (paitsi ylimmän johdon mielestä).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä itseäkin hirvittää, kaksi päiväkoti-ikäistä ja kyllähän meillä perinteisesti on niiskutettu elokuusta huhtikuuhun tauotta. Varsinaista oikeaa sairastamista kerran tai pari vuodessa. En tiedä, miten alkavasta työvuodesta selvitään. Jonkin verran voin tehdä etänä, mies käytännössä ei.
Voi ystävät rakkaat. Noin mittava niiskuttaminen ei ole normaalia ja LAPSENNE KÄRSII SIITÄ. Miksi vanhemmat ajattelevat, ettei moiselle tule tehdä mitään?
- Riittävä toipumisaika, ei puolikuntoisena hoitoon (pitkittää paranemista)
- Allergiatestit
- Muut lääkärintutkimukset
- Tarvittaessa sisäilmailmoitus ja -testitTeillä on velvollisuus huolehtia lapsenne hyvinvoinnista.
Voi höpsö sinua. Lapsilla vaan on pienemmät hengitystiet jne ja se mikä aikuisella on satunnaista kurkun puhdistamista yskäisemällä, voi lapsella olla pientä jatkuvaa köhää tai nuhaa. Näistä ei yksinkertaisesti voi jäädä kotiin, eikä kotona olosta sinänsä ole mitään hyötyä, koska lapsi ei ole sairas. Lapsi ei tarvitse lepoa jne. vaan normaali touhuaminen ulkona erityisesti jopa lieventää oireita.
Onneksi olkoon, jos sinulla on lapset, joilla tällaista ei ole mutta on aivan tavallista, että lapsi hieman yskii ja niiskuttaa. Kyllä sen sairaudesta erottaa.
No sanot että lapsella on allergia, ainakin jos ei vaadita lääkärintodistusta, niin se on aika helppoa.
Huomasi kyllä että kesän tultua alkoi taas taudit jyllätä päiväkodissa ja allergiat lisääntyivät räjähdysmäisesti edellisvuosiin verrattuna.
No eihän töihin mennä tai töitä tehdä, jos lapsi on yhtään sairas. Näin pitäisi olla aina, mutta tietysti nyt korona-aikaan tämä on korostunut. Yksinkertaista.
T: varhaiskasvatuksen opettaja
Vierailija kirjoitti:
No eihän töihin mennä tai töitä tehdä, jos lapsi on yhtään sairas. Näin pitäisi olla aina, mutta tietysti nyt korona-aikaan tämä on korostunut. Yksinkertaista.
Totta kai mennään töihin ja tehdään töitä, vaikka lapsi olisi sairas. Joillain aloilla on vain pakko. Sitten vanhemmat tekevät kotona 8 h tai pidemmän työpäivän samalla lasta hoitaen, tarvittaessa yöunista nipistäen. Joskus työpaikka tarjoaa sairaalle lapselle hoitajan, joskus lapsi otetaan työpaikalle.
Mun lapseni on usein ollut mun mukana työpaikalla, vaikka on kuumeessa tai kipeä. Työhuoneessa on sohva, hän voi nukkua siinä. Kannettavalta voi katsoa lastenohjelmia ja äiti on metrin päässä.
Antaa nyt vaan niiden lapsettomien tehdä duunit, perheelliset pysyy kotona ja nostaa vaan palkkaa tai päivärahoja. Näin useamman lapsen perheessä on aina joku nuhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta kai mennään töihin ja tehdään töitä, vaikka lapsi olisi sairas. Joillain aloilla on vain pakko. Sitten vanhemmat tekevät kotona 8 h tai pidemmän työpäivän samalla lasta hoitaen, tarvittaessa yöunista nipistäen. Joskus työpaikka tarjoaa sairaalle lapselle hoitajan, joskus lapsi otetaan työpaikalle.
Mun lapseni on usein ollut mun mukana työpaikalla, vaikka on kuumeessa tai kipeä. Työhuoneessa on sohva, hän voi nukkua siinä. Kannettavalta voi katsoa lastenohjelmia ja äiti on metrin päässä.
Miten esim. sairaanhoitaja tekee töitä etänä tai ottaa lapsen (terveenkään) töihin mukaan? Hah.
Miten ihmiset on noin vieraantuneita oikeista töistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten esim. sairaanhoitaja tekee töitä etänä tai ottaa lapsen (terveenkään) töihin mukaan? Hah.
Miten ihmiset on noin vieraantuneita oikeista töistä?
En mä nyt tiedä onko hautaustoimiala vieraantumista oikeista töistä. Siellä ne mun muksut ovat olleet mukana myös kipeänä ollessaan. Ovat nukkuneet sohvalla kun minä olen huolehtinut vainajista, puhunut omaisten kanssa puhelimessa tai kirjoittanut perukirjaa. Aika lailla oikeita töitä mielestäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua kyllä hirvittää tuleva syksy flunssakierteineen, koska jo nyt kesällä naisvaltainen työpaikka on ollut todella kuormittunut sekä aikuisten että lasten sairasteluista. Aiemmin pari päivää kestänyt saikku kestää nykyään vähintään viikon ja ihmiset jäävät pois töistä oireilla, joilla ennen olisi tultu vielä töihin. Uusia ihmisiä ei silti voida palkata, koska osaajia ei yksinkertaisesti ole.
Ihmiset, jotka täällä huutelevat, että mitään ongelmaa ei ole, eivät ehkä ymmärrä tämän kerrannaisvaikutuksia. Oletteko yhtä tyytyväisiä tilanteeseen, kun teidän kauan jonotettu toimenpideaika peruuntuu, labratulokset eivät valmistu, päiväkoti suljetaan aikaisemmin tai avataan myöhemmin, palkkalaskelmaa ei saada ajoissa tai tukihakemusta ei ehditä käsitellä? Kaikki vaikuttaa kaikkeen ja kyllä pienten lasten vanhemmat ovat nyt todella kovilla joka puolelta tulevien vaatimusten kanssa, jotka ovat keskenään ristiriidassa. Työelämä ja koronan torjunta eivät kyllä ole kovin toimiva yhdistelmä.
Juuri näin. Meillä oli talvella influenssaa töissä. Ihmiset oli poissa noin viikon. Yhtenä aamuna totesin, että meitä oli työvuorossa 2, kun normaalisti on 5. Se oli ihan kamala tilanne. Osaavia sijaisia ei löydetty mistään. Yksi eläkeläinen tuli pariksi päiväksi apuun. Tämän Koronan takia ihmiset on nyt lähtökohtaisesti pienessäkin nuhassa poissa töistä ja poissaolot on pitkiä.
Kai se nyt kuitenkin on parempi, että nuhainen työntekijä on poissa viikon, kuin että hän tartuttaisi koronan työkavereihin, jolloin kaikki ovat poissa useita viikkoja? Tai että päiväkodissa yksi nuhainen lapsi hoidetaan kotona viikon, kuin että se nuha olisikin koronaa, jolloin kaikki ryhmän lapset ja työntekijät ovat sairastumisen tai altistuksen takia monta viikkoa karanteenissa. Päiväkodissa yksi koronatartunta vaikuttaa heti yli 20 muuhun ihmiseen ja heidän perheisiinsä.
Moni tuntuu ajattelevan tätä nyt lähinnä oman navan kautta, että miksi minun lapseni ei saa mennä vähän nuhaisena hoitoon, kun minun pitää päästä töihin, mutta entäpä sitten, kun sinne päiväkotiin tuodaan joku muu nuhanenä, jonka oireet paljastuvatkin koronaksi? Vaikka korona ei teidän perheeseen tarttuisikaan, niin altistunut lapsi joutuu olemaan ainakin viikon pois päiväkodista, vaikka ei olisi itse edes nuhainen. Riittääkö sympatiaa sille tartuttaneelle perheelle, kun pitihän vanhempien päästä töihin, vai käykö mielessä, että miksi ei voinut pitää lasta kotona, kun kerran oireitakin oli?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua kyllä hirvittää tuleva syksy flunssakierteineen, koska jo nyt kesällä naisvaltainen työpaikka on ollut todella kuormittunut sekä aikuisten että lasten sairasteluista. Aiemmin pari päivää kestänyt saikku kestää nykyään vähintään viikon ja ihmiset jäävät pois töistä oireilla, joilla ennen olisi tultu vielä töihin. Uusia ihmisiä ei silti voida palkata, koska osaajia ei yksinkertaisesti ole.
Ihmiset, jotka täällä huutelevat, että mitään ongelmaa ei ole, eivät ehkä ymmärrä tämän kerrannaisvaikutuksia. Oletteko yhtä tyytyväisiä tilanteeseen, kun teidän kauan jonotettu toimenpideaika peruuntuu, labratulokset eivät valmistu, päiväkoti suljetaan aikaisemmin tai avataan myöhemmin, palkkalaskelmaa ei saada ajoissa tai tukihakemusta ei ehditä käsitellä? Kaikki vaikuttaa kaikkeen ja kyllä pienten lasten vanhemmat ovat nyt todella kovilla joka puolelta tulevien vaatimusten kanssa, jotka ovat keskenään ristiriidassa. Työelämä ja koronan torjunta eivät kyllä ole kovin toimiva yhdistelmä.
Juuri näin. Meillä oli talvella influenssaa töissä. Ihmiset oli poissa noin viikon. Yhtenä aamuna totesin, että meitä oli työvuorossa 2, kun normaalisti on 5. Se oli ihan kamala tilanne. Osaavia sijaisia ei löydetty mistään. Yksi eläkeläinen tuli pariksi päiväksi apuun. Tämän Koronan takia ihmiset on nyt lähtökohtaisesti pienessäkin nuhassa poissa töistä ja poissaolot on pitkiä.
Kai se nyt kuitenkin on parempi, että nuhainen työntekijä on poissa viikon, kuin että hän tartuttaisi koronan työkavereihin, jolloin kaikki ovat poissa useita viikkoja? Tai että päiväkodissa yksi nuhainen lapsi hoidetaan kotona viikon, kuin että se nuha olisikin koronaa, jolloin kaikki ryhmän lapset ja työntekijät ovat sairastumisen tai altistuksen takia monta viikkoa karanteenissa. Päiväkodissa yksi koronatartunta vaikuttaa heti yli 20 muuhun ihmiseen ja heidän perheisiinsä.
Moni tuntuu ajattelevan tätä nyt lähinnä oman navan kautta, että miksi minun lapseni ei saa mennä vähän nuhaisena hoitoon, kun minun pitää päästä töihin, mutta entäpä sitten, kun sinne päiväkotiin tuodaan joku muu nuhanenä, jonka oireet paljastuvatkin koronaksi? Vaikka korona ei teidän perheeseen tarttuisikaan, niin altistunut lapsi joutuu olemaan ainakin viikon pois päiväkodista, vaikka ei olisi itse edes nuhainen. Riittääkö sympatiaa sille tartuttaneelle perheelle, kun pitihän vanhempien päästä töihin, vai käykö mielessä, että miksi ei voinut pitää lasta kotona, kun kerran oireitakin oli?
Päiväkodeissa eniten karanteeneja ovat aiheuttaneet hoitajat, joilla on korona. Lapsista lähteneitä tartuntoja tai karanteeneja on ollut vähän. Ja negatiivisen koronatestin jälkeen on mielestäni ok tuoda lapsi työpaikalla, jos lapsen vanhempien on pakko olla töissä myös itse negatiivisen koronatestin jälkeen, vaikka oireita olisi.
Koronaa voi tartuttaa myös oireettomana, alle 10 v lapset tartuttavat koronaa todella vähän ja osalla meistä aikuisista ja lapsista on koko ajan oireita vaikka ei koronaa olisikaan.
Meidän perheelle välttämätöntä on käydä töissä, se on meidän tapauksissa myös yhteiskunnalle välttämätöntä. Siksi myös päivähoito on meille välttämätöntä ja siksi se on myös yhteiskunnalle. Emme aio ensi syksynä käydä kaupassa, kylässä, harrastuksissa tai matkustaa. Mutta töissä käymme ja lapsemme viemme päivähoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Päiväkodeissa eniten karanteeneja ovat aiheuttaneet hoitajat, joilla on korona. Lapsista lähteneitä tartuntoja tai karanteeneja on ollut vähän. Ja negatiivisen koronatestin jälkeen on mielestäni ok tuoda lapsi työpaikalla, jos lapsen vanhempien on pakko olla töissä myös itse negatiivisen koronatestin jälkeen, vaikka oireita olisi.
Koronaa voi tartuttaa myös oireettomana, alle 10 v lapset tartuttavat koronaa todella vähän ja osalla meistä aikuisista ja lapsista on koko ajan oireita vaikka ei koronaa olisikaan.
Meidän perheelle välttämätöntä on käydä töissä, se on meidän tapauksissa myös yhteiskunnalle välttämätöntä. Siksi myös päivähoito on meille välttämätöntä ja siksi se on myös yhteiskunnalle. Emme aio ensi syksynä käydä kaupassa, kylässä, harrastuksissa tai matkustaa. Mutta töissä käymme ja lapsemme viemme päivähoitoon.
Okei, no entä jos päiväkodin työntekijä tulisi töihin flunssaisena, mikä olisikin koronaa? Sinua ei haittaisi, että lapsesikin joutuisi karanteeniin, päiväkodin työntekijä kun kuitenkin tekee yhteiskunnalle välttämätöntä työtä, pitihän sen töihin päästä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Okei, no entä jos päiväkodin työntekijä tulisi töihin flunssaisena, mikä olisikin koronaa? Sinua ei haittaisi, että lapsesikin joutuisi karanteeniin, päiväkodin työntekijä kun kuitenkin tekee yhteiskunnalle välttämätöntä työtä, pitihän sen töihin päästä?
Onko sen päiväkodin hoitajan pakko tulla töihin? Jos kerran ensi syksynä on paljon lapsia poissa hoidosta, niin ehkä ei ole niin kova tarve.
Voiko päiväkotiin saada sijaisia helpommin? Meidän kunnassa saa ainakin helposti.
Onko se hoitaja käynyt koronatestissä? Sinnehän pitäisi mennä kaikkien joilla on oireita ja sitä ainakin meillä edellyttää myös työnantaja.
Ja mulle on ok, jos tänä poikkeusaikana päiväkodissa lipsutaan aikuinen per lapsi -rajoista, jätetään retket välistä ja muukin touhu. Silloin päiväkodissa on varaa hoitajilla olla myös poissa kipeänä ollessa. Toisaalta toivon myös päiväkotien johdon varautuvan suurempaan sijaistarpeeseen ja hankkimaan lisätiloja ryhmien eriyttämiseen.
Samaa joustoa toivon vähän kaikkialle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on (olevinaan) niin järjettömän tärkeää työtä, että yhteiskunta kaatuu, jos kumpikaan vanhempi ei voi olla viikkoa pois tai etänä? Ja sinne kuitenkin voisi ottaa lapsen mukaan. Koronahoitaja tai -lääkäri on ainoa joka tulee mieleen, mutta ei sinnekään takuulla lapsia viedä mukana pyörimään.
Vierailija kirjoitti:
Näin työnantajan edustajana tämä "kipeiden" lasten ongelma tuli todellakin esiin viime keväänä. Noudatin Marinin ohjetta "työnantajan joustamisesta", eli katsoin läpi sormien monta asiaa. Meillä esim. saa tehdä etätyötä vain päivän viikossa. Sovin monen työntekijän kanssa epävirallisesti, että voi tehdä osan työpäivästään kotona. Esim. vikan tunnin, jotta puoliso pääsee sitten iltavuoroon. Tai käy kotona kesken päivän, jotta puoliso voi hoitaa jonkun tärkeän palaverin.
Kun flunssassa ollutta lasta oli hoidettu kotona vanhempien toimesta jo se luvalliset 4 pv, en ihmetellyt työntekijän omaa sairauslomailmoitusta. Kyllähän ne taudit tarttuu.
Kyseessä erittäin luotettavat työntekijät, jotka eivät todellakaan ole turhaan poissa. Moni teki töitään varhaisin aamulla tai yöllä, kun hoiti lapsiaan päivällä. Meillä ei siis noin saa oikeasti tehdä, mutta mitä väliä sillä on, onko raportti kirjoitettu klo 14 vai 02, kotona vai työpaikalla (paitsi ylimmän johdon mielestä).
Meilläkin oli aiemmin etätöiden teko rajattua, mutta yhdessä päivässä porukka saatiin kokonaan etätöihin ilman yksilöllisiä sopimista ja aneluita. Tärkeintä oli pitää ihmiset terveenäja liiketoiminta käynnissä, siinä lensivät vanhat linjaukset ikkunasta ulos saman tien ja keskityttiin noihin kahteen ilman mitään keskusteluita ja kyselyitä. Sama juttu puolisolla. Olemme molemmat vähän kankeina pidetyillä aloilla.
Ihme työpaikka, jos viime kevään tilanteessa on pitänyt yksilöllisesti ja tunti kerrallaan esimiehen katsoa firman sääntöjä sormien läpi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi olet lisääntynyt, jos elämäntilanteesi ei mahdollista kunnollista äitiyttä? Missä lapsen isä on? Isä kotiin sairaan lapsen kanssa, sitä mukulaa ei kipeänä riepotella pitkin kyliä.
Mikä ihme teillä on vikana kun kuvittelette isovanhemmilla olevan jonkun automaattisen hoitovastuun?
Allerginen nuha ei tartu muille ja se 8n eri juttu. Allergisen lapsen pitäisi voida olla päivähoidossa.
Puhutaan siis flunssaan kuuluvasta nuhasta/yskästä...
Alle 10-vuotiaan lapsen huoltajalla on oikeus jäädä kotiin kipeän lapsen kanssa. Jossain vaiheessa pitää vain hankkia lääkärintodistus ja liitosta/kelasta haetaan tukea.
Kannattaa tutustua työpaikkansa ohjeistuksiin, miten toimitaan kun lapsi sairastaa ja nyt tiukennettu sääntöjä esim lääkäriin soitetaan ja todistuksen saa postissa. Lääkäri arvio tarviiko tulla näyttämään...
Moni unohtaa että normaalistikin kuuluu flunssasta toipua rauhassa, ei viedä/mennä hoitoon/kouluun/töihin puolikuntoisena heti kun kuume laskenut pitäisi olla ainakin 1 kuumeton pv välisä mielummin useampi....
Ei ne muksut siellä firmassa ole vanhempiensa jaloissa, ne on erillisissä tiloissa! Koronasta on todettu, että normaali hygienia riittää eli käsien peseminen jne. eikä ole mitään järkeä ajaa alas päivähoitojärjestelmää vain siksi, että joku lapsi aivastaa (omani muuten aivastavat aina, kun katsovat kohti aurinkoa eli se on joku geneettinen ilmiö, ei korona). Kevään aikana todettiin, että päiväkodeissa tauti ei levinnyt sen pahemmin kuin muutenkaan, vaikka osa lapsista hoidossa oli ja ryhmäkoot ennallaan (koska osa päiväkodeista suljettu).
Työnantajat antavat tietenkin vapauden valita: teetkö työsi, haluatko lapsellesi hoitopaikan ja saat palkan vai oletko kuitenkin varmuudeksi lasten kanssa kotona, jolloin lomautamme sinut. Jos haluat tehdä etätöitä hoitaen samalla lapsia kotona, puolitamme työtuntisi ja palkan. Näin sinulla on aikaa perheellesi. Ja kun lapsi on oikeasti sairas, ei vain aivasta, niin tietenkin vanhempi silloin käyttää lapsensa lääkärissä ja jää tätä kotiin hoitamaan tilapäiselle hoitovapaalle.